Rysk ERC-seger på gång, Tom föll till tredje, Åhlin hade lite upp o ner, Mästarmöte på nya datum, Jacob Madsen vann i ”grusgraven” och så Opel-godis!

I kväll vid 20-tiden avslutas ERC Rally di Roma Capitale med SS15 ”Ostia -Super Special”, en blott 650 meter lång publikssträcka. Om inget oförutsett inträffar kommer därefter ”The Russian Rocket” Alexey Lukyanuk att rulla över målrampen som vinnare, hans tredje ERC-seger för året.

Verkar som vi ligger bra till, konstaterade Lukyanuk vid målgången på näst sista sträckan.

Vi måste vara nöjda men, allting kan fortfarande hända så länge vi inte gått i mål…

Tvåa är italienaren Basso och detta bara 7,1 sekunder efter och han är jätteirriterad.

Två sträckor har blivit strukna i dag, en på grund av för mycket publik och en för att en bil blockerade vägen. utan detta hade vi haft chansen att gå upp i ledning

Bilen som blockerade vara landsmannen Paulo Andreucci som kraschat tungt för andra gången på en vecka, låg fyra, bilden. Trea slutar troligen polackern Grzyb, 2,6 efter Basso och fyra och vinnare av Junior U.28, tysken Fabian Kreim i en Skoda.  Med Super-specialen kvar att åka ligger Fredrik Åhlin/ Joakim Sjöberg trea i samma klass som Kreim vinner och med över två minuter upp till honom.

Går bättre och bättre, lite upp och ner, menade Fredrik vid målet på SS14.

Vi lär oss lite alltefter…

Mellan honom och Kreim rullade britten Chris Ingram in, dryga minuten före den värmländska Skodan.

*

I Junior U.27 blir det Martins Sesks som tar hand om skumpapsrutande om inget konstigt inträffar på SS15. För honom har det även varit viktigt att plocka viktiga poäng i klassen ERC3 som han också vinner.

På slutet har det varit ”flat out”, teamet vill att jag kör för seger i bägge klasserna, avslöjar Sesks och tillägger.

-Jag är mycket glad för att vara hos Opel Motorsport! 

Under hela dagen har teamkompisarna Tom Kristensson/Henrik Appelskog haft en jättefajt med spanjoren Efren Llarena, Peugeot. En fajt där Tom hela tiden varit någon sekund snabbare trots att han haft lite problem med bromsarna. Problem som i går på SS5 orsakade en fullfartspinn baklänges ut i skogen.

 En galen dag, bromsarna på SS 5 överhettade vilket gjorde att vi snurrade och slog punktering, berättar Tom.

– Annars har det gått bra och vi ger inte upp och tog även en sträckseger på lördagens sista sträcka!

Dock hände där något för Tom och Henrik på sträcka 14, tappade en och en halv minut till snabbaste i klassen. Därmed åkte Hörby-Adam ner till tredje plats och spanjoren upp som ny tvåa. Återkommer i morgon med slutresultat med mera.

*
Det blir en tung hemresa från Rom för både Sindre Furuseth/Jim Hjerpe och Sebastian Johansson/Jesper Elfver som båda fick bryta sina ERC-premiärer. Redan på SS2 snurrade Sebastian av men lyckades få ordning på bilen så att det ändå blev omstart på söndagen. Så klart långt ifrån allt vad resultat tänka kan men för att få erfarenhet. Gick hyggligt fram till sträcka 13 men här tog det definitivt  slut för den gotländska Peugeoten 

Något är fel med bromsarna, pedalen i botten, rapporterade Sebastian ute från sträckan.

Har testat att lufta men utan framgång!

Summerar sin start med.

Mycket erfarenheter plockar vi med oss från den här helgen, men just nu känns det väldigt tungt…

För Furuseth tog rallyt slut på sista sträckan i lördagskväll när motorn i hans Opel Adam började gå på tre cylindrar.

Vi var i allra högsta grad med i segerstriden, skilde bara fyra sekunder till ledande Sesks, berättar norrmannen.

Detta trots ett eget misstag när vi åkte av vägen lite.

Dessutom sinkades paret av en medtävlare på sträcka fem som inte släppte förbi. På detta tappades 20 sekunder men andra platsen höll paret trots allt. På transporten i går kväll försökte man sedan byta tändstift men utan någon förbättring, ett större fel hade skett. Sindre är dock noga med att påpeka att hans motorbyggare inte ska lastas för detta.

– Vil understreke at dette ikke er en feil av motorbygger Lasse Boberg eller Thomas Myhre Hansen. Jeg vet at ting blir kontrollert og dobbeltsjekket 5-6 ganger så dette er noe annet!

*

Sämsta tänkbara start på Rally di Roma Capitale fick brittiskan Catie Munnings och co.driver Anne Katharina Stein när man tre timmar före start i torsdags fick inbrott i recce-bilen. Tjuvarna stal både deras overaller och än värre, Steins nothäfte. Något som gjorde att hon fick tillbringa natten med att skriva om noterna. Detta i sin tur pressade Stein så mycket att hon drabbades av ett svårt migränanfall som tråkigt nog inte heller släppte när det blev dags för start på fredagen. Trots detta jobbar paret vidare men på en femte plats i Junior U.27-klassen.

*

 Igår skulle som bekant SSRC:s Mästarmöte körts på Millebygden men detta satte torrvädret stopp för. Nu har det dock beslutats att köra tävlingen på nytt datum, lördagen  den 15 september. Kanske inte en optimal datum, två veckor efter TV-Svängen är väl okej men sedan bara en till vecka till finalen, Rally Blekinge känns i mina ögon väldigt tajt.  Risken är nu att inte alla som kvalificerat och anmält sig till mästarmötet kommer att köra, för att inte riskera något inför den betydligt viktigare finalen i Asarums MS regi. SSRC har ett litet märkligt upplägg sedan flera år med finaltävling där mästarna koras, för att sedan den 6 oktober i Eslöv köra det dom kallar för SSRC-finalen men som inte påverkar resultatet under säsongen…

*

Jacob Madsen och Line Lykke Jensen i den hyrda R5-Skodan var snabbast i KOMO Rallysprint när tre av de fyra heaten räknades ihop. Den f.d Opel-föraren gjorde inga misstag och det var också detta som gav honom segern. Tvåa även detta i hyrd bil, Simon Vallentin och Jeanette Kvick med R5-Hyundai snurrade bort sig redan på första åkturen men som tur var kunde detta räknas bort i slutresultat. Nu skilde det runt fem sekunder mellan de bägge ”ungdomarna”. Med missad seger fick Simon nu nöja sig med att sätta dagens bästa tid i finalen, styvt sekunden före Madsen.

Det svenska segerhoppet Joachim Grahn/Mikael Kjellgren med WRC Focusen var extremt jämna och mellan bästa och sämsta tiden skilde bara något tiondel. Tyvärr räckte inte jämnheten mer än till en tredje plats, tio sekunder från seger. Grahns ”hyrbil” som kördes av Simon Larsen flåsade bokstavlig talat Focusen i nacken. Till slut skilde tre tiondelar till R5-Fiestans nackdel vilket gav fjärde platsen totalt.

Bästa 2WD kördes av Kenneth Madsen och då handlar det som vanligt om Suzuki Swift Maxi 2000 EVO. Femma totalt och 13 sekunder före Kenneth Kolbe Jensson och även här Kvick som kartis. Precis som på sjätte platsen där samma Kvick satt i Jan Petersens Polo Super 2000. Vinnare av Klass 5 och tia totalt blev Eslövs Anders Karlsson/Jan-Erik  Jönsson med Ford Escort. Actionbilderna från Henric Åkeson.

*

Noterar även att samarbetet mellan arrangören, ”publikum” och media inte verkade ha fungerat klockrent i Gammelrand. Ingen hemlighet att det ofta är problem mellan ”rallyfotografer” och danska rallyarrangörer men riktigt vad det är som är problemet har jag aldrig blivit klok på. Har läst några rapporter från danska sidan om hur man ”ska tackla fotografproblemet”, men inte heller då har jag fattat vad som är tokigt. I dag publicerar Peter Mortensen som ansvarar för Race Media, ett mycket surt och irriterat öppet brev till KOMO där han berättar om hur illa behandlade tv-teamet blev under gårdagen, bland annat kastade publik sten på fotografen.Som en följd av detta har man beslutat att inte mer göra TV-sändningar från den populära tävlingen som i år lockade över 2000 åskådare. Så illa att man även diskuterar  att efter 30 år, sluta helt med rallyproduktion…

*

Har misslyckats med att hitta resultatlista från ”Norges Råaste Bakkelöp” men så mycket har lyckats lista ut att Oliver Solberg vann 4WD-klassen med pappas gamla Xsara WRC. Dessutom satte ”Petters gutt” nytt backrekord och förbättrad det tidigare som innehades av Henning Solberg och Andreas Bakkerud. Sämre skalper kan man ta som 16-åring…

*

En stor dag igår för brittiska rallyföraren Steve Perez som mest åker Historiska Rallyn och brännskadades  svårt vid Ypres Rally när han skulle tanka sin Lancia Stratos, Igår flögs han med helikopter från det belgiska sjukhuset där han vårdats sedan en dryg månad tillbaka, till ett sjukhus närmare hemmet i Chesterfield.

*

Från Perez är det lätt att hoppa över till tyska Eifel-Rallye Festival som körts i helgen utanför staden Daun. Har faktiskt fått mycket Opel-godis härifrån via mail och då inte bara snygga bilar utan även snygga möbler. Eller vad sägs om den här urflotta Opel Manta-pallen, snygg är bara förnamnet.

Men där har även kommit många fina bilar in action och min danske läsare Henric Jensen har bidragit men även min svenske anonyma Opel-lover.

Sedan är ju inte alla ännu frälsta och en av dessa verkar vara Kenneth som skickat en lite elakare variant av Opel-spotting…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *