Sindre bäste nordbo i J-ERC, Tom trea, Sebastian åkte av, Åhlin funkade men är fyra, rysk ledning, SBF varnar för skogsbränder, Blocks bi gick upp i rök och tätt på Österlensprinten med två tjej-segrar!

Har inte lyckats lista ut vad som har hänt i ERC Ralli di Roma Capitale men starten på sträcka fem blev framskjuten en och en halv timma. Detta bör betyda att sista sträckan, SS8 i kväll inte kommer igång förrän runt klockan 21. Men efter dessa fyra körda sträckor är det Opel Adam i topp i klassen ”Juniorer U. 27” genom Opel Motorsports Martins Sesks men bakifrån flåsar konkurenterna. Bara 4,3 sekunder efter är norsk/svenska duon Sindre Furuseth/Jim Hjerpe (bilden) i sin ERC-debut. Trea är Hörbyföraren Tom Kristensson och Henrik Appelskog som haft lite ”ups and downs” under dagen.

Lite småproblem men nu är allt okej igen, berättar Tom inför regroupingen för dagens fyra sista sträckor.

Farten är riktigt bra och bara allt fungerar som det ska, så blir det ”great”!

Upp till Sesks har Tom 15 sekunder och merparten av dessa tappade Opel Adam #41 på sträcka två där en backning tog nästan tio sekunder att få rätt på. Bakom Tom ligger finnen Miika Hokkanen i en Peugeot och runt elva sekunder bak.

Gotlänningen Sebastian Johansson och Jesper Elfver fick ingen bra ERC-start, redan på dagens första sträcka tog det slut.

 Bromsarna kokade och pedalen gick i botten med  fyra kilometer kvar på sträckan. Försökte köra så lugnt jag kunde men i en väldigt tvär hårnål i en nedförsbacke kom vi för fort in, berättar Sebastian. 

Försökte rädda det hela med att få ut bilen på sladd men gick baklänges ut i en sluttning istället. 

Nu hoppas man att det kan bli omstart i morgon.

Bilen ser relativt hel ut, får vi bara upp den på vägen så verkar vi kunna starta om…

*

Inte heller Fredrik Åhlin och Joakim Sjöberg har fått en bra inledning på rallyt. Redan på torsdagskvällens stadssträcka inne i Rom fick man problem med en drivaxel som dock teamet CA1 lyckades fixa. Sedan var det Fredrik själv som inte fick till det berättar han efter sträcka tre.

Känner mig inte i form, inget självförtroende alls…

På sträcka fyra satte Skoda-åkaren ändå tredje bästa tid i  ”Juniorer U.28” och liger efter denna fyra i klassen. Har även i likhet med mång andra drabbats av punktering.

Vi ”kladdar” lite om jag ska vara ärlig men jag tror vi är närmare dom andra här, menade Fredrik vid målet på SS4

Nu ökar vi steg för steg…

Leder gör britten Chris Ingram, även han med punka  och som nu gör comeback efter sin sjukdom.  Har fem sekunders försprång till Fabian Kreim, båda i Skoda.

*

I ledning totalt är favoriten Alexey Lukyanuk med 14 sekunders marginal till hemmaföraren Campedelli, båda med Fiesta R5.

ERC-ledaren Bruno Magalhaes är rejält frånkörd, åtta och 45 sekunder bak Lukyanuk. 

Bilen flyter ovan på i snabba kurvor och är omöjlig att köra fullt med, menade portugisen.

Dessutom på samma ställe som jag höll fullt på i fjol…

Den ryske ledaren är dock lugn som en filbunke och menade.

Egentligen hoppades jag bara komma igenom morgonens loop helskinnad.

Hans landsman Nikolay Gryazin fick problem på sträcka fyra efter att ha tappat servostyrningen. Ligger nu 22:a totalt, faktiskt placeringen precis framför Tom som ligger 23:a totalt. Tre bilar inklusive Sebastian Johansson har brutit i Toms klass.

*

Nu tar även SBF och sätter ner foten vad gäller att köra rally under rådande torra förhållanden i skogen. SBF skriver ”Med tanke på det rådande väderläget med extrem torka och risk för bränder i terrängen så uppmanar Svenska Bilsportförbundet er att ta kontakt med räddningstjänsten, markägare och länsstyrelse i god tid inför ett evenemang. Detta för att slippa en överraskning om tävlingsförbud några dagar före arrangemanget. Tänk på att det exempelvis vid en rallytävling kan finnas en stor mängd publik i terrängen.
Vilka konsekvenser kan man få om en brand startar? Instängd i skogen avskild från den plats som man parkerat bilen. 
När det gäller parkering på markytor med gräs så är det högst olämpligt. Låt sunt förnuft råda.”.

Kloka ord även om jag är säker på att rallyarrangörerna har full koll på brandrisken så är det aldrig fel att påminnas. Närmsta arrangör som kan få problem är Kullings MS och ”Kullingstrofén” som ska köras om två veckor, den 4 augusti. Trycket från rallyåkarna är extremt stort,  just nu 219 anmälda däremot ser inte väderleksprognoserna lika positiva ut. Fram till måndagen den 30 juli är det nästa uteslutande solar i Västergötland, dessutom med temperaturer flera dagar över 30 grader. Kommande helg ska det visserligen komma lite regn, runt tre millimeter totalt men det är som ”att …. i Mississippi”. Onekligen en ovanlig sommar, att ställa in rallytävlingar för att det är för torrt. Tror faktiskt aldrig jag varit med om detta förut, trots 50 år i branschen…

*

Med tanke på ovanstående så var det tur att inte Ken Block gjorde sin rallycomeback i Sverige för då hade det nog blivit ännu en skogsbrand. Istället valde Ken och kartläsare Alex Gelsomino ”New England Forest Rally” i Maine som arena när han startade med sin egen ”guldklimp” en Ford Escort Cosworth 4×4 från 1991. En bil som Block vårdat ömt och som även haft en speciell plats i hans bilhjärta men nu är den tiden förbi. I tävlingen som ingick i Amerikanska mästerskapet gled Block för långt ut i högersväng och rullade ut bland träden. Nästan direkt slog lågorna upp och på in car-filen ser man, högst förståeligt att det blir lite panik innan han får loss ratten och kan ta sig ut. Även kartläsaren lyckades komma ut innan lågorna slukade dyrgripen. Efter bara några minuter återstod bara ett sotigt förvridet plåtskal av Escorten, men som tur var tog inte skogen eld. 

*

Lite favorittippad var nog Hässleholms Ingvar Andersson som tror jag, vunnit Österlensprinten tidigare med sin Subaru. Den här gången fick dock Ingvar ge sig för Helsingborgs Lars Östring i sin 4WD-Escort (systerbil till Blocks för övrigt). Bara första åket som Ingvar var snabbare i sedan tog helsingborgaren över och marginalen blev till slut nästan fem sekunder. Trea men lite längre bak slutade R5-åkande Sune Larsson, SMK Hörby.

Bästa 2WD-förare och fyra totalt slutade en annan Hörby-förare, Joachim Kristiansson som den här gången tog sin Toyota till Svampaabanan.  Normalt sett brukar det vara Opel  Corsan som tjänstgör i RS-DM men med tanke på dess dåliga cv just här blev det Toyota.  Opel-åkande Rolf Grybb, Hässleholm hade dock bra häng på ”Jocke”  och efter de tre åken skilde bara 3,1 sekunder. Trea slutade Jörgen Lundgren men inte trea totalt av 2WD-åkarna utan nyblivna Lundaåkaren i B-klassen, Terese Lennartsson var den som var närmast Toyotan och blev då också tvåa i klassen med enbart drivning på två hjul. Så klart kör ”Tezzan” Opel, en GSI Kadett som bara var 1,6 sekunder efter Jockes Toyota. Tvåan i B, Hörbyåkaren Tommy Nilsson som fått låna pappas Ascona B var runt 16 sekunder efter.

I A-förare Standard A blev det ännu en tjejseger dessutom lite överraskande enligt henne själv, genom Viktoria Lindh, Hässleholm.

– Jag som inte ens tycker om att köra på grus…

Men det var tätt för en enda tiondel efter slutade Andreas Håkansson, Hörby med sin Golf.

Inte heller på grus gick det att få stopp på årets jättedominant Peter Vestlund, Hässleholm. I den silverfärgade BMW:n tog han han om segern  i ”Standard B” men med mindre marginal än väntat då pånyttfödde Peter Lundell, Sjöbo bara var fyra sekunder efter. Trea slutade ännu en Hörby-förare Rolf Arne Nilsson och fyra klubbkompisen Jim Nilsson.

Hörbyseger i B-klassen där Jonas Magnusson klådde sin ordinarie co-driver Johnny Ottosson med runt sju sekunder. Dessutom blev inte Johnny tvåa utan trea och den som smet emellan var Jim Svensson, Hässleholm med en enda förarglig tiondels sekund dessutom.

Som vanligt bet Svampambanan tillbaka och dom som inte var tillräckligt ödmjuka fick känna på detta. Till exempel ”Plåtdoktor” Joacim Wessberg som nu fick det tveksammama nöjet att ha sin egen Golf som patient efter en lättrullning. Tyngre rullade Hästvedas C-förare Jerry Svensson vars tidigare så fina Ford Escort behöver en hel del kärlek framöver. Bilderna på Östring och Kristiansson från Henric Åkeson.

*

Dock var inte alla helt belåtna med Österlensprinten, en som hade lite synpunkter på tidtagningen var Lyn AnDersson kartläsare till Björn Hansson, Hässleholm. Lyn skriver”En tävling med DM-standard ska väl kunna hantera tidtagning på rätt sätt? Redan förra året var där många fel – och tyvärr hade man inte lärt sig. Det började i år med att Viktoria Lindh fick feltid inskriven i resultatet men de hade som tur var filmat och kunde visa upp filmen. Tiden korrigerades och  hon gick från sista till andra plats. Den som drabbades värst var Josephine Ingvarsson som startade efter oss i lånad Ascona – första rundan kom hon nästan i fatt oss. Till andra rundan förbättrade vi oss men denna gången var hon ännu närmre oss. Till alla grupp E förares förvåning fick hon 13 sekunder längre tid jämfört med första rundan. Men man vägrade att stå för att man gjort fel eller korrigera. Så hon bestals på en pallplats. Vad man ska tänka på, så är det ju ett DM det påverkar resultatet där. De som nu var på pallen visste ju inte de heller om de fått rätt tider – det var ju bara Viktoria som hade incar. Ska alla förare tvingas köra med incar och ska man själv behöva kolla den tiden mot arrangörens…ja då lär det bli kö i anmälan…..”..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *