J-ERC-ledaren kom aldrig, Furuseth trea på ”Q-stage”, Tom K. fyra. Åhlin med bromsproblem femma, svettigt för Kvick i KOMO och en enda Volvo i Eifel Rallye!

I går eftermiddag drog ERC Rally di Roma Capitale igång med shake down och lite senare kördes även ”Q-stage” där startordningen bestämdes inför kvällens SS1”ACI Roam Arena”. Det var också här som det stod helt klart att ledaren i klassen ”Junior u.27″, portugisen Diogo Gago inte skulle starta i tredje deltävlingen . Så klart var förvåningen stor i Rom och om detta hade rört en annan sport så hade säkerligen ord som ”skandal” och ”chock” använts, men nu är det rally och då var det mest med förvåning avhoppet kommenterades. Gago var anmäld, startnummer 36 och inför tävlingen skickade ERC:s mediastab ut en intervju med honom där han beskrev hur spännande det skulle bli att få komma till Rom och försöka utöka sin mästerskapsledning. 

Men så blev det alltså inte och sent i gårkväll kom besked på varför han uteblev i form av en ”FIA-Bullentin”. Det visade sig att Gago i samråd med sina sponsorer även anmält sig till en deltävling i spanska mästerskapet som även den körs i helgen. Som orsak till detta regelbrott förklarade han att man saknade budget för Rom och då tyckte sponsorerna det var bättre och billigare att han körde i mer närbelägna Spanien. Sällsynt korkat beslut om jag får tycka något och FIA-folket håller med. Tror till och med att vilken C-förare som helst vet att det är icke tillåtet att anmäla sig till mer än en tävling samma dag. Tydligen inget som en ledare av EM känner till och om man nu saknar pengar, borde det vara mycket bättre att även hoppa tävlingen i Spanien och istället spara sig till nästa tävling i Junior-ERC som körs i Tjeckien. 

Nu dömdes han till att mista 39 poäng i såväl ”ERC3” som i ”Junior u.27” och därmed petas han ner till andra platsen i junior-klassen som är mest intressant i vår del av världen. Tycker för en gångs skull att straffet var i mildaste laget och märkligt nog följde där inte heller med några penningböter, något som annars FIA alltid är pigga på. Dessutom framgår det inte av beslutet hur man tänker räkna bort poängen, blir det fifty-fifty i de två tävlingarna han vunnit eller? Viktigt, då det bara är fyra tävlingar som får räknas när EM-medaljerna ska fördelas. Fast egentligen spelar det nog ingen större roll för jag tycker det känns som att Gago har gjort sitt för 2018, åtminstone i ERC.

Nu går Tom Kristenssons kompis i Opel Motorsport Martins Sesks upp i ledning på 57 poäng (bilden)  medan Gago blir ny tvåa på 38 poäng. Trean från Österrike, Simon Wagner är bara nio poäng efter Gago medan Tom har 19 poäng upp till ”svikaren” på andra plats.

*

Den fyra kilometer långa kvalificeringen såg också nye ledaren Sesks som snabbast men bara en tiondel efter kom nu Wagner i sin Peugeot. Tredje tid satte nykomlingen Sindre Furuseth och Jim Hjerpe, tre tiondelar långsammare än Sesks.

Gjorde ett par misstag tidigare men nu i kvalificeringen hade jag en ”clean run” så jag är riktigt nöjd, förklarade den norske Opel Adam-föraren.

Precis som även blir fallet både lördag och söndag drogs där upp mycket grus på asfalten vilket så klart kan vållade problem, men inte för Furuseth.

Faktiskt lite mindre grus än förväntat, annars är det jobbigt men vi fick en ”clean line”!

Som nöjda fyror rullade Tom och Henrik Appelskog tillbaka till Rom för att få lite svalka i ett luftkonditionerat hotellrum. Knappa sekunden upp till Sesks och därmed går ”Hörby-Adam” ut som fjärde bil och även med lite koll på gänget som är före i tabellen.

Faktiskt ganska nöjd för tillfället och känslan med bilen är bra, summerade Tom dagen.

Siste nordbon i klassen Sebastian Johansson/Jesper Elfver hade en mindre ”clean Q-stage” snurrade och fick backa. Något som gjorde att den gotländska Peugeoten tappade 22 sekunder till toppande Sesks. Trots malören hängde inte Sebastian med huvudet utan konstaterade belåtet.

– Kul att vara här!

*

Totalt så imponerade unge ryssen Nikolay Gryazin, bara 21 år gammal och var lite snabbare än mer favorittippade Alexey Lukyanuk. Medan Gryazin hade 108,85 km/t i snitt så kom bara Lukyanuk upp i 108,77 km/t, alltså lite ”söndagskörning” från hans sida. Ändå var inte gästen vid SM i Askersund nöjd.

Nice push, men på vissa ställena körde jag inte alls bra!

Trea, strax över sekunden efter kom så tysken Fabian Kreim och med femte tid anslöt Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg med CA1-Skodan. Dessutom sinkade lite bromsproblem berättade Fredrik.

Tappade tid i ett par svängar!

Nu var värmlänningen lite över två sekunder efter Gryazin och på en filmsekvens syntes tydligt att den svarta Skodan inte uppförde sig riktigt så stabilt i en tuff ”höger 1 -” som troligen Fredrik önskat.

Annars var där lite ögonbrynshöjare efter första kraftprovet i stekheta regionen Lazio där helgens kraftprov körs. Till exempel var ERC-ledaren Bruno Magalhaes bara sjua och finske sisufyllda Jusso Nordgren klockades för tionde tid.

Bäste hemmaåkare var Paolo Andreucci som rapporterades svårt skadad efter en testolycka i förra veckan. Uppenbarligen var det inte så farligt för honom, däremot har han ny co-driver då hans frus skador efter olyckan var värre. Satte åttonde tid med Peugeot Italias 208 T16.  En som hade en tuff torsdag var landsmannen Umberto Scandola som på shake down körde av cirka hundra meter efter start och modifierade sin Skoda. Satte ändå 13:e tid på Q-stage och pustade ut med kommentaren.

-It’s OK, the car is OK, time is good. We are happy.

Första sträckan inne i Rom drar igång klockan 18.30 och då går hemmaåkaren Rudy Michelini först ut med sin Skoda. 15 bilar senare sticker Fredrik Åhlin iväg inför tiotusentals italienska rallyfans. 

*

Sen eftermiddag eller klockan 16.00 drar ”Österlensprinten” igång på Svampabanan. Sedan vet jag inte om detta är unikt, men i morgon lördag är det helt rallyfritt i Sverige. Detta sedan både SSRC:s Mästarmöte och Gurlita/Sunne Racet fått ställa in på grund av brandrisken. Vill man se rallybilar in action får man som skåning istället ge sig till Danmark och KOMO Rallysprint i GammelrandSjälland. Knappt sextio bilar anmälda och för ovanlighetens skull lite färre svenskar än normalt, bara sex anmälda.

Kul är då att en av dessa, Joachim Grahn med Mikael Kjellgren i WRC-Focusen räknas av danskarna som lite av favorit till seger. Men när det kommer till publikfavorit får nog maskinstationsägaren från Åhuskärr ”spela andra fiolen” och istället lär hemmatrion i R5-bilar, Simon Vallentin, Jacob Madsen och Simon Larsen få mest publikstöd.

I synnerhet lär man hälsa den riktiga hemmafavoriten Simon Larsen från närbelägna Nykøbing med stora applåder i den av GN Motorsport hyrda R5-Fiestan. Normalt sett åker Simon världen runt och ser till att Ogier och Evans WRC-Fiestor fungerar som de ska i sin roll som mekaniker hos M-Sport/Ford.  Nu har Simon semester och då vill han ogärna missa ”grusgraven” heammavid och har även bjudit över 40 sponsorer till tävlingen

Jeg har lige været med M-Sport til VM-rally på Sardinien, og skal mandag til Finland i forbindelse med forberedelserne til den næste VM-runde, så i pausen er der lige tid til et forsøg i en R5-bil, menar Simon som har Henrik Skott vid sin sida.

Vädret i morgon i Gammelrand förväntas bli soligt och varmt, strax över 25 grader och en som lär få det extra svettigt i overallen är Jeanette Kvick. ”Kvicken” sitter nämligen i tre olika högerstolar under dagen, första den vanliga hos Kenneth Kolbe Jensen, sedan hoppar hon även in hos Simon Vallentin som premiärkör en ny R5-Hyundai för att avslutas i Jan Petersens lite udda VW Polo Super 2000. Kvicken gillar att åka rallybil…

*

I helgen är det också en riktig höjdare om man gillar gamla rallybilar och har vägarna förbi tyska staden Daun, då ska man absolut svänga in. Ifrån Daun utgår nämligen Eifel Rally Festival och den som inte får sitt lystmäte med över 150 rallyklassiker lär vara extremt bortskämd. En enda svensk finns på plats men inte vem som helst utan Stig Blomquist som kör i ”VIP-klassen” med en Ford Sierra RS Cosworth från 1988. I samma klass kör även Jimmy McRae med en Vauxhall Chevette från 1981 och finske världsmästaren från Timo Salonen med en äkta Grupp B Peugeot 205 från 1985, samma år som han han vann VMLite udda i gänget är hemmaföraren Matthias Kahle som rattar en Skoda 130 RS.

I den stora klassen ” Historic rally cars with differences from the original” kör nästan 140 bilar så klart mycket tyska klassiker som Opel, BMW, VW, Ford och Mercedes. En enda Volvo är anmäld, en Amazon 122S från 1961 i händerna på Jürgen Noss. Han får luta sig mot ”nästan en Volvo” för att få sällskap och då ligger Ton Koster bra till som kör en DAF 66.

Två danskar finns på plats, Hans Kolby Hansen, Lancia Delta Integrale och Kenneth Saust i en mer vanlig Toyota Corolla från 1977.  En ”hemlig” Opel-spotter skickar tre härliga bilder/bilar som får avsluta dagens Motorbloggen. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *