Därför gillar jag Latvala, inget ”E-WRC” förrän tidigast 2023, Tom K. har fått ny tuff motståndare i Rom, Åhlins Skoda-film är magisk och snyggt vykort!

Kollade in en tv-intervju med Jari-Matti Latvala inför hans hemma tävling WRC Neste Rally Finland och där han delvis analyserade  starten i nästa vecka. Först och främst slår han fast att det i år krävs en helt annan set up på Yaris WRC #7 än tidigare år. Detta beroende på att årets bana inte är alls så ”high speed” som tidigare utan nu består sträckorna till 35-40 procent av smalare och krokigare vägar än normalt.

Detta kräver ”a stiff car” men även att den är stabil på vägen  och jag menar att i Finland kommer min bil att ha hårdast inställning under hela året, konstaterar Latvala.

Han menar också att det blir svårkört med mixen av snabbt och krokigt, dessutom ofta på samma sträcka. Bilen måste klara av att vara snabb i båda lägena annars är det ”good bye”. Att han längtar till start är inte svårt att utläsa och inte heller att han höjer Rally Finland till skyarna. Den sympatiske finnen menar att det är rallyt med absolut bäst atmosfär i hela WRC (vad säger du om detta Glenn Olsson, Rally Sweden…). Inte så konstigt att han hyllar sin hemmatävling där han hitintills tagit tre segrar och varit på pallen lika många gånger sedan första triumfen 2010. Men det är inte den segern han håller högst.

Segern 2014 var magisk. Där ledde jag men körde sönder bromsarna och ändå lyckades hålla Sebastien Ogier bakom mig med tre sekunders marginal!

Nu har det testats mycket och Latvala känner sig väl förberedd och att målet är ny seger sticker han inte under stol med i intervjun. Men nu med en vecka kvar är det väldigt pirrigt medger han.

Alltid lite nervöst inför shake down men ändå inget mot när man startar första riktiga sträckan på fredag morgon.

Då är det riktigt nervigt men bara den är avklarad så blir det lugnt!

Att Latvala spolat tanken på att bli världsmästare 2018 är tämligen klart, ligger nu nia i tabellen. Långt ifrån de två bästa åren 2014 och -15 när han slutade tvåa bakom Ogier. I år ska 33-åringen nog vara glad om han når fjolårets placering, fyra.  Han är också den förare i WRC som har flest starter bakom sig sedan premiären i Rally GB för 16 år sedan. Starter som gett 17 segrar och minst lika många, mer eller mindre spektakulära krascher de allra flesta under Ford-åren. Ingen hemlighet att där Ogier genar lite för mycket,  där är det ett slätt fint dike men när Latvala gör samma sak, så ligger där ofta en stor stabil ”rock” och game over.  Nu är han ingen som bara rycker på axlarna över detta faktum, tvärtom är detta kanske en del av problemet. Latvala är känd för att analysera allt som sker under en tävling, kanske ibland till och med överanalyserar och dömmer sig sedan hårdast av alla för sina misstag.

Hos mig finns han alltid i hjärtat och jag har funnit honom sympatisk de gånger jag haft möjlighet att träffa honom lite på tu man hand. Till exempel  efter kraschen mer eller mindre direkt efter start i Rally Monte Carlo för några år sedan. I VW:s maffiga ”hospitality” förklarade han senare på kvällen för mig och några andra vad som hände. Inga krusiduller eller konstiga bortförklaringar och hade inte miljön varit annorlunda kunde Latvala lika gärna kunnat vara en klubbkompis som förklarar ett liknande misstag i SMK Hörbys klubblokal en torsdagkväll. Att sedan pappa Jari gav mig en riktig finsk”gubbakram” vid prisutdelningen i Torsby efter första Toyota-segern i Rally Sweden 2017 gör så klart inte saken sämre. Kanske detta förklarar lite varför jag så väldigt gärna ser att Latvala får lite framgång så här ”på ålderns höst”…

*

Vet inte om jag är ensam om att pusta ut men idag kom besked från FIA att något ”E-WRC” blir det inte förrän tidigast 2023. Annars befarade (vissa skulle nog skriva hoppades) många att det nya reglementet som ska gälla från 2020 skulle inne bära ett närmande mot elbilar.  Åtminstone mot att hybriddrift skulle bli obligatoriskt. Så blev det inte och WRC-teamen lär enligt uppgift inte heller protesterat utan verkade nöjda med att fortsätta utveckla dagens WRC-bilar, med ”riktiga” motorer. Det som det snackades om att kanske försöka, märk väl kanske och försöka var att prova hybriddrift efter 2023. Ende som inte verkade gilla beslutet var Volkswagen Motorsport som hade hoppats på mer el i rallyskogen. Till exempel har man plöjt ner många euro i Pikes Peak-bilen i hopp att den skulle kunna vara en dörröppnare för mer el i motorsporten. Istället får Sven Smeets Motorsport Director hos VW nöja sig med att utveckla eldrift för World RX där det förväntas träda i kraft 2020.

Vi andra ”mer old school” kan istället glädja sig åt att den nya R5-Polo som Eric Camilli just nu asfalttestar har bensinmotor under huven. Skönt säger jag!

*

Bättre framgång än för VW-Smeets hoppas man på för de svenska och norska bidragen till helgens ERC Rally di Roma Capitale. En tävling som inleds med den spektakulära stadssträckan inne i centrala Rom på fredagkväll och där tiotusentals rallyfans förväntas infinna sig. Enda sträckan på fredag, men sedan blir det desto tuffare med två hela dagars full fartkörning innan man går i mål sent på söndagkväll, prisutdelning planerad till klockan 23.00. Även i dag rekas det och man kör noter för att sedan ha shake down och ”Q-stage” som avgör startpositionen.

Tom Kristensson och co-driver Henrik Appelskog förbereder sig på absolut bästa tänkbara sätt.  Men i Rom har man fått ytterligare en tuff motståndare förutom de andra elva i klassen ”Juniorer u.27”, avslöjar Hörby-föraren.

Värmen, det är  uppemot 35 grader vilket gör att både vi och ännu värre däcken tar mycket stryk.

Speciellt långsträckan på nästan tre mil och som körs två gånger på söndagen kommer att bli ett kraftprov för både bil och besättning.

Annars menar Tom att det är krävande sträckor och av skiftande karaktär med grov asfalt.

Dessutom lite luriga i kanterna…

Att det är pallen man hoppas på sticker Tom  inte under stol med. För att detta ska uppnås krävs förutom en stabil insats i hytten även att ”Signora Fortuna” är på bättre humör än ”Mrs Fortuna” var i premiären på Azorerna.  Den portugisiska variant visade sig vara en riktig surkärring som såg till att Tom fick uppleva sitt livs allra första takkänning.

En jäktig period för Tom och Henrik som direkt från Rom flyger till Tyskland för att nästa helg köra Rallye Wartburg i Tyska Mästerskapet.

*

I Rom finns även Fredrik Åhlin och Joakim Sjöberg som kör i ”Junior u.28” med en Skoda Fabia R5 från teamet CA1. I samband med South Swedish Rally följde ett filmteam Fredrik och Jocke och nu är det premiärvisning av filmen ”Life is Rally/The story of Fredrik Åhlin”. En tre minuter lång film med klar ståpälsvarning för alla oss som tycker att rally är lite meningen med livet. Ska inte berätta mycket mer, men att jag såg Skoda Motorsports-film tre gången på raken måste ändå betyda att jag gillade vad jag såg. Tycker att Fredrik sammanfattar allt i några få ord, ” IT’S QUITE SIMPLE. DRIVING A RALLY CAR IS THE BEST THING IN THE WORLD. ”. Därmed kan Fredrik sälla sig till övriga stora värmländska poeter…

Filmen hittas här, https://www.skoda-storyboard.com/en/people/fredrik-ahlin-never-forget-to-have-fun/

*

Mycket nu hos ” The Kottulinskys” för i morgon fredag gästar lillasyster och racingåkaren Mikaela Åhlin, ”Morgonsoffan – Nyhetsmorgon” på TV4, Kl. 08:45. Har skrivit det förr, fler tjejer behövs i motorsporten!

*

I Slottsprinten avslöjade Ludvikas Tobias Johansson sin hemliga dröm att bli flygare och ett första steg togs vid hoppet strax före mål på sista sträckan. Flygturen gick bra men landning tog hårt på kartläsare Bo Holmstrand som skadade ländryggen. Läkningen blir inte klar till nästa SM-deltävling ”EC Snapphanerallyt” och därför har Tobias som leder sin klass Trimmat 4WD, kallat in Miriam Walfridsson för notläsning helgen den 18-19 augusti.

*

I helgen är det storfrämmande på Hockenheim Ring när Formel 1 gör comeback men även Porsche Mobil 1 Supercup kör på den klassiska tyska banan. Då finns så klart skåningen Gustav Malja också på plats.

Mitt fokus den här helgen ligger i första hand på ett område: kvalet, menar Malja

Det är där jag känner att jag har mest att förbättra just nu. Det har fungerat bra i tyska Carrera Cup, men inte i Supercupen och det hoppas jag kunna vända med start nu på Hockenheim. Jag trivs på Hockenheim, har vunnit där tidigare i Formel Renault, och jag ser fram emot helgen!

*

Även om detta med att skicka snygga vykort numera är nästan utdött, nu ska det SMS:as och Facebookas istället. Men ännu finns det folk som förstår vitsen och något snyggare vykort än detta från en tysk småstad har jag svårt att föreställa mig. Två Opel Kadett GT/E sida vid sida, magiskt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *