Kajto utmanar Skoda-gänget i WRC2, Tom asfaltgnuggades av STCC-mästaren, Sandell ensam svensk i ARX, Vallentin/Kvick filmstjärnor och Bräck snabbast i ”gröna helvetet”!
Efter sjunde platsen i WRC2-debuten på Sardinien är polacken och trefaldige europamästaren Kajetan Kajetanowicz beredd på nästa steg i nya karriären och är anmäld till ADAC Rallye Deutschland. Här kommer han troligtvis att få möta Skoda-åkarna Pontus Tidemand och Jan Kopecky som toppar WRC2-tabellen så här långt. Lär också bli mellan de här två som guldstriden står mot slutet av säsongen. |
Nu filar man dessutom lite extra på R5-Skodan i syfte att göra den ännu mer svårslagen än vad den faktiskt är redan i dag. Runt hörnet väntar nämligen tufft motstånd när Volkswagen släpper nya R5-Polo som är byggd på den nya bottenplatta som även Skoda ska dela från 2020. Mycket på de bägge syskonen blir också lika men fram till att nya Fabian presenteras ska den gamla uppdateras. Inga dramatiska nyheterna men en viktmässigt bantad drivlina är en sak som kommer säsongen 2019.
*
Tom Kristensson menar verkligen allvar med sin satsning hos Opel Motorsport och ERC. Ännu ett bevis på detta kom igår när Tom med hjälp av nya ”Opel-fantasten” Lars Servin lastade ”Tom Kristensson Motorsports” tränings-Opel Adam och satte kurs mot Karlskoga och Gelleråsen. Här väntade banägaren och flerfaldige STCC-vinnaren Richard Göransson på Tom, Lars och ”Adam”. Målet var att finslipa Tons asfaltteknik inför kommande ERC-tävling Rally Roma di Capitale nästa helg. Andra deltävlingen för juniorerna med asfalt som underlag och då är det så klart aldrig fel att få lite extra hjälp med att hitta tiondelarna som ofta är det som skiljer mellan vinnaren och tvåan.
– En hel dags träning med massor av ny erfarenhet med denna fantastiska lärare, summerade Tom dagen på Gelleråsen.
– Nya dörrar som öppnats och nu ska man bara vänja sig vid att använda dom. Bra känsla har jag iallafall!
*
När Rally Edane ställde in på grund av brandfaran fick VOC Mekonomen Rally problem då tävlingen skulle ingått i Sverige och SommarSerien. Dessutom är finalen beslutad till Eskilstuna och ”EMK-Kannan” den 1 september, en tävling som är ”obligatorisk” för dom vill komma i åtnjutande av det stora prisbordet. Nu har MK Team Westom flyttat Rally Edane till den 22 september vilket innebär att detta blir ny final. Med undantaget att det ändå fortsatt blir Eskilstuna som blir obligatorisk. Innan detta körs Killingen, även detta i Värmland den 11 augusti.
*
I helgen är det dags för deltävling två i nya ARX (American Rallycross) som ersätter det gamla Red Bull-sponsrade mästerskapet som haft många svenskar i startfältet. I ARX är Patrik Sandell ensam att försvara de blå/gula-färgerna som förare Subaru Rally Team USA. I teamet ingår även Travis Pastrana, Chris ”Atko” Atkinson och David Higgins som alla kör 600 hästars Subaru Impreza. En bil som inte alls finns med i rallycross på den här sidan Atlanten.
Helgens tävling körs i Austin Texas på en blott 800 meter lång bana men inför förväntad storpublik. Här hoppas jämten på bättre lycka än i premiären där han slutade fyra efter att teamkompis Higgins kört på honom i finalen. Vann här gjorde Volkswagen Beetle-föraren Tanner Foust före teamkompisen Scott Speed. Som trea, välkände brittiska bråkstaken Liam Doran och så som fyra, Sandell efter knuffen.
*
Lördagen den 21 riktas många blickar mot danska Gammelrand där det årliga besöket i ”grusgraven” och KOMO Rallysprint står på programmet. Som vanligt med en hel del svenska anmälda och där Joachim Grahn/Michael Kjellgren känns som de med störst chans att blanda sig i toppstriden. Till skillnad från SM i Sprint väljer Jocke att ta med sig WRC-Focusen istället för ”Hyr-Fiestan” som användes i Helsingborg. En som kan utmana är Simon Valentin som i Gammelrand är anmäld med en Hyundai i20 R5 och detta som en del av ett filmprojekt. Det är danska PS Film som spelar in en film om”talang” och till detta behövs en trailer inför höstens premiär och det är här Vallentin kommer in i bilden. Han är med i det ambitiösa rallyteam som filmas och vid sin sida har han flitige co-drivern Jeannette Kvick.
Efter att filmningen av förberedelserna är så på lördag ”skarpt läge” då Simon och ”Kvicken” tar sig an rallysprinten i ”grusgraven”. Bilen är hyrd av polska RSZ-teamet som Vallentin haft kontakt med tidigare. Att han gillade sitt nya ªkøretøj” gick inte att ta fel på och Kvicken konstaterade.
– Jeg kunne være blevet siddende i den bil 14 dage mere!
Blir en jäktig lördag för henne då hon även sitter till höger i ”den blå løwe” och Kenneth Kolbe Jensen.
*
Finns en del som tror att jag kan det mesta inom motorsport på fyra hjul men där måste jag göra er besvikna, knappast är det så. Till exempel var jag helt omedveten om att Kenny Bräck håller rekordet för snabbaste varv på Nürburgrings klassiska ”Nordschleife”. Detta i klassen ”road-legal cars”, alltså icke tävlingsbilar. Den 26 maj 2017 körde värmlänningen en McLaren XP1LM runt den 20, 832 kilometer långa banan med sin 73 tuffa kurvor på tiden 6 minuter 43,2 sekunder. Därmed putsade han det då bara två veckor gamla rekordet satt av Peter Dumbreck i elbilen NIO EP9 med 2,7 sekunder. Viktigt att påpeka är att Bräck körde med gatdäck på sin bil medan Dumbreck hade lagt på slicks på sin.
Som jämförelse så har tyske racingstjärnan Stefan Bellof kört allra fortast i ”det gröna helvetet” och detta redan 1983. Då tog Stefan en Porsche 956C runt banan på en tid runt 17 sekunder snabbare än Bräck. Lite mer svenskt, för snabbaste Touringcar på banan är faktiskt en Volvo S60 Polestar som var på banan samma dag som Bräck. Men Nicky Catsburg behövde nästan två minuter mer för att köra de dryga två milen i Eifelbergen.
*
På lördag är dags för Drivers Club Time Attack på Ljungbyheds Motorbana som då kommer att fyllas av sportbilar, gt-bilar, tävlingsbilar och specialbyggda bilar för att avgöra vem som är snabbast, snyggast och mest brutal. Totalt 50 bilar startar i tre olika klasser, där det enda som skiljer är däcken, Favorittippad till segern är Robin Jonasson, som deltar i slicksklassen och kör en egenkonstruerad Porsche 918 Replica, med närmre 1100 hästkrafter. I slicksklassen utmanas han av bland andra Radical RXC Spyder, en sportvagn med 650 hästkrafter och knappt 1000 kg i vikt, med kaross helt i kolfiber. I R-däcklassen kommer Kjelle Powers Eggbreaker på 1500 hästkrafter att köra. Klockan 09.00 slåss portarna upp i Ljungbyhed.