Inställt i Eslöv, Breen WRC-laddar i Estland, Slottssprinten gör allt rätt, ”JJ” närmar sig Graff, vad händer efter Lilla-domen och MP-Lövin i årets humorprogram!

I dag får WRC och annat ”fint” stå tillbaka för det tråkiga beskedet att Eslövs MK ställer in lördagens ”AM Elteknik Rallysprint” på grund av den stora brandfaran i skog och mark. Kanske inget som kommer att göra några större avtryck i historieboken men för de 45 anmälda och Eslövs MK är det så klart tråkigt. Dessutom var det tänkt att ”Silver-Kadetten” skulle göra årsdebut efter att kardanproblemet blivit åtgärdat, men tji fick jag och Roland. Extra trist då faktiskt Appendix K-klassen var tävlingens största med åtta anmälda. Men mot naturen har inte människan mycket att hämta, så det får bli en lugn semesterlördag i stället för grussprätt i Trolleholmskogen

*

Just nu testas det för fullt inför Rally Finland och bland dom som testar är M-Sport. I ”största hemlighet” ( hur detta nu går till när skogen är full av publik med kameror?) provas ny aerodynamik på Fiestan med hjälp av en ännu större vinge än tidigare. En vinge som påminner väldigt mycket om den som sitter på WRC-Yarisen och nu hoppas ingenjörerna plus Sebastien Ogier att denna ska hjälpa till för att återfå ledningen i WRC.

*

Craig Breen däremot kommer att ”Finlandstesta” i skarpt läge då Citroën Total Abu Dhabi WRT för ovanlighetens skull kör en tävling utanför WRC-kalendern. Anledningen är så klart att både C3:an och Breen behöver mer tuffa tävlingsmil vilket man får i Rally Estonia som mycket påminner om det som väntar i slutet av månaden kring Jyväskylä. Irländaren siktar här på repris av 2016 då han tog sin hittills bästa placering i WRC genom att bli trea. Nu är det inget nytt för Breen och Scott Martin att köra i Estland, både 2011 och -15 stöd man på startlinjen.

Även om sträckorna verkar ha ändrats sedan senast tror jag ändå det blir en perfekt uppladdning för Finland, menar Breen och fortsätter.

Sträckorna är extremt snabba, faktiskt snabbare än dom i Finland och kommer att hjälpa mig att köra ”at high speeds” och hitta rätt ”pace” för pallen!

Temachef Pierre Budar slår fast att köra tävling i skarpt läge ger mycket mer än test där man tuggar samma sträcka fram och tillbaka.

Tyvärr lär sig förarna sig sträckan snabbt och då blir det inte lika värdefullt som när han kör efter co-driverns noter…

Även M-Sports Ott Tänak och Hyundais Hayden Paddon gör samma sak som Breen, värmer upp i Tartu i den sydöstra delen av Estland. Totalt 104 anmälda och där Adam Vestlund/JIm Hjerpe och Oliver Solberg/Veronica Engan står för det skandinaviska inslaget. Båda kör SRT-drivna Peugeot 208 R2. Exotiskt värre för oss är de 14 GAZ 51 som avslutar startfältet, alltså stora tunga ryska lastbilar i rallytrim…

*

Katrineholms MK bedömer uppenbarligen inte brandfaran kring Ericsbergs Slott lika dramatiskt som kollegorna i Eslöv. Några planer på att ställa in ”Slottssprinten” med sina 200 anmälda på lördag finns alltså inte. Däremot har man fått ett annat problem berättar banchef Leif Fredriksson.

  Problem, att efter notskrivning har vi haft fibergrävning och dikesrensning på vissa partier på sträckorna, berättar Leif.

Nu är jag tvingad att markera detta med balar eller sergeanter för inte riskera punktering och sönderslagna bärarmar. Respektera, detta tävlingen ska avgöras på vägen och inte i diket!

En som nog vill ha ett ord med i segersnacket är ”Kungen av Slottssprinten 2014” men som glömdes bort lite i förhandssnacket är Kjell Sandberg. Med Göran ”Spex” Lönnmark till höger i R5-Skodan är paret lite ”underdogs” i sammanhanget men kan mycket väl utmana om en ny”Kunga-titel”. Totalt 26 anmälda i 4WD-klassen så nog lär Haninge-åkaren få motstånd så det räcker…

*

På plats i det som jämsides med Midnattssolsrallyt måste klassas som årets stora ”Rally-happening” finns även 1300 Rallycup med 17 bilar. Sukka-gänget går ut först och blir därmed officiella”lösgrusborttagare”. Ett problem som dyker upp i tävlingar med externa cuper är att startordningen inte alltid går att fixa. Till exempel gnälldes det rejält i VOC-leden när dom körde Dackefejden där SSRC-reglerna stod över VOC. Något som fick till följd att VOC-åkarna sorterades in i startfältet utan hänsyn till deras cupplacering. I Slottssprinten är det i stället SBF-reglerna som ställer till det för ”Sukka-gänget”.

Självklart hade vi velat starta i den ordning vi ligger placerade i cuptabellen, så har det alltid gjorts, berättar Ola Strömberg från cupledningen.

Men nu har tyvärr vårt förbund satt upp regler som hindrar det. Så först kommer alla A-förare i tabellordning följt av B- och C-förare i inbördes tabellordning!

Detta betyder att Ola och Brittmarie Ålund har nummer ett och sedan följer Robert Andersson, Andreas Abrahamsson, Joakim Rydin alla med avsikt att lugga ”åldermannen” på viktiga cuppoäng.

*

Ställde i slutet av förra veckan varför så många SM-åkare valde bort chansen att visa upp sig i tv och köra ”SM i Sprint”. Fick väl inte så där jätterespons på frågan men Skoda-åkare Lars Stugemo gav åtminstone sin syn på det hela.”Sprint är grymt kul, men grymt dyrt per kilometer. Åkte t.ex Söderhamn vintern -17och då 7 km (punktering). Blev nog 5000:-/km ss. Allt ska dit, teamet ska bo, däck osv. Men grymt kul. Borde göra Hässleholms GP till ”Sprint-SM sommar” varje år, riktigt riktigt bra. Katrineholm har ett extremt bra event – program för familj och barn – superfina vägar och grym miljö runt slottet. Världsklass event!”.

Stugemo som snart åker till finska AutoGlym Rally har så klart en icke oviktig synpunkt, kostnaden. Sedan köper jag hans idé med att göra Hässleholms GP till permanent SM i Sprint ( på bilden vinnaren i år, Brian Madsen). Problemet blir bara att det inte går att tv-sända då den delen hänger ihop med ”SM-Veckan”. Kan man komma runt detta på något sätt vore detta onekligen ett lyft för SM-Sprinten. 

Förresten så arrangeras SM-Veckan även 2019 i Skåne och då med Malmö som centralort. Det ryktas även att de som ska arrangera ”SM i Sprint” blir rutinerade RS-arrangören Lunds AC. Mycket talar då även för att det blir en återgång till ”the good old days” alltså att SM-medaljerna görs upp på asfalt precis som det var från första början.

*

Har även fått några ilskna/irriterade mail där avsändarna mer eller mindre medvetet misstolkat mina åsikter om ”SM i Sprint” som att jag inte gillar Slottssprinten. Helt fel kan jag påpeka, tvärtom är jag full av respekt för hur Katrineholms MK lyckats få till det. Nu har jag aldrig haft möjlighet att besöka Ericsbergs Slott men så mycket förstår jag, att här görs det allra mesta rätt. Dessutom med en enda målsättning att både tävlande och publik ska trivas, kanske så här vi önskar se Rally-SM framöver? Själva tävlingen skiljer sig inte mycket från merparten av andra tävlingar, 25 procent specialsträckor (26 kilometer) fördelat på fem sträckor och med noter av Patrik Barth. Start 09.30 och första bil i mål fyra timmar senare och sedan har man fest på kvällen. Ett enkelt recept kan tyckas, men än så länge är det vad jag vet bara KMK som lyckats göra det till verklighet. Vem följer efter närmast, blir det Rally-SM?

*

I helgen gjorde Joakim ”JJ” Johansson sin andra racehelg för Memphis Racing i deras V8 Thunder-Camaro. En icke helt problemfri helg berättar ”Jocke”.

Bränslepumpen gick sönder 5 varv in så jag fick inget tryck på 3 och 4 växel.

Ändå var inde de gamle hockeykämpen helt besviken efter mötet med den snabba banan utanför Falkenberg.

Börjar närma mig, endast  tre sekunder efter Graffs bästa varv kontra mitt bästa. Sjukt roligt att lära sig en ny sport!

*

Blir lätt att gå över till Högsta Domstolens beslut idag att döma f.d Rögle-spelaren Jakob Lilja till misshandel efter en ovanligt ful cross-checking bakifrån i en match mot Malmö 2015. En viktig dom som i framtiden kan göra det möjligt för andra liknande ingripande från civilsamhället i samband med olika sport och tävlingar. Nu räcker det inte längre med sportens egna domare/”regeltolkare” för nu kan nästan allting gå vidare till rättegång. 

Inom motorsport ser jag framför mig att folkrace/rallycross/racing-förare som knuffas alltför brutalt, inte längre enbart riskerar ”svartflagg” utan kan även anmälas av utomstående för ”Vårdslöshet i trafik”. För att inte tala om den hårdsatsande rallyåkaren som åker av vägen, solklart att han/hon kört vårdslöst.  Kan med andra ord bli en helt ny verklighet för oss alla.

Men handen på hjärtat, som det ser ut i dagens samhälle nog borde rättsväsendet ha betydligt bättre saker att ägna sig åt än rättsliga efterspel till en ovanligt vårdslös hockeytackling. Jag tycker det åtminstone…

*

Trodde aldrig att jag skulle nominera  SVT:s debattprogram ”Opinion Live” med programledare Belinda Olsson som vinnare i kategorin ”Årets Humorprogram 2018”. Men efter att sett klippet med MP:s språkrör Isabella Lövin från Almedalen måste jag erkänna att det måste vara svårslaget. Det vill nog till att Johan Glans och andra proffskomiker ökar om man inte vill bli omkörd av den nya humorgiganten Lövin. Syftar så klart på inslaget där Belinda pekar på en blå Ford Pick Up och förklarar för den vilsna ministern att detta enligt MP är värsta sortens miljösvin. En intressant tvist blir det när så det uppdagas att familjen Lövin själv står som ägare till ”svinet”. Hennes försvar för bilinnehavet måste bli en klassiker.

Min man kör väldigt, väldigt tunga stenar och verktyg med bilen.

Hycklarna i miljöpartiet fick äntligen ett ansikte…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *