Hjerpe jäktar, Tagesson vann i Semesterturen, Nässjö-Calle imponerade, norsk dominas i V8 TC och Dahlgren utökade ledningen i STCC!

Börjar med att berätta att även jag lagstadgad semester och den tar jag ut kommande vecka vilket betyder att såväl leverans av Motorbloggen som innehåll i densamma blir lite si så där.

*

Börjar med att rätta mig själv och då handlar det om Annie Seel och finska ”Autoglym Rallye”. Hade helt fel om Annies bisittare i Toyotan. I Finland är det Julia Svensson som sköter kontoret och ingen annan. 

Sedan påminner Ascona-A-fantomen Stefan Helin om fakta i Midnattssolsrallyt som inte alls har fått den genomslagskraft som den borde.

I MSR var det tre Opel Ascona A i topp fyra i vår klass. En sketen Ford (Stig Blomquist min anmärkning) var före men efter den så… 

*

En som inte som jag kan, ta semester är co-driver esset Jim Hjerpe. Först lotsar han Adam Vestlund i Rally Estiona nästa helg för att sedan direkt därefter ta sig till Italien. Här väntar Sindre Furuseth och hans R2-Opel på Jim för att de tillsammans ska göra ERC-debut i Rally di Roma Capitale. Den norsksvenska duon ska då möta helsvenskt motstånd i form av Tom Kristensson, Opel och Sebastian Johansson, Peugeot.

*

Det hårdnar i toppen av Bilsport Rallycup efter att Nybros Håkan och Anders Tagesson tagit hand om segern i ”Semesterturen” före premiärsegraren Lars Engström/Kurt Vilsson tävlande för Kullings MS. Nästan exakt tio sekunder skilde mellan de båda Volvo-åkarna. Ytterligare tio efter kom så hemmafavoriten Mikael Andersson/ Jenny Eriksson och ny Volvo. Större tidsgap var sedan till fyran, så klart även här en Volvo men nu i händerna på David ”Plombo” Lindström medan Jessica Svensson höll ordning på papperna. Nästan lite befriande att gotlänningen Jimmie Cederqvist/Hans Sjödal i en liten Fiesta betvingade de göteborgsbyggda maskinerna i B-förare 2WD.

I VOC/Grupp F var det hemmatriumf genom Thomas Karlsson/Patrik Berglund som vann den sammanslagna A-B-klassen. Men näst bäste ”VOC-are” var faktiskt junioren Calle Carlberg med Torbjörn Carlberg till höger och då hör det till saken att paret tävlar i Ungdomsklassen. Totalt över 30 VOC/GruppF bilar kom till start och av dessa placerar sig Nässjö-Calle som tvåa totalt. Tiden hade dessutom räckt till seger i B-2WD och en fjärde plats bland A-förarna. Imponerande är bara förordet…

*

Opel-segrar låter man bara inte passera och i Appendix K tog SMK Hörbys Rune Nilsson/Stefan Nilsson hand om första platsen med den vita Opel Ascona A. Dock lite tufft, bara 1,7 efter slutade Olofströms Ford-fantom Hannu Saikanmäki/Emil Svensson. Noterbart är att halva klassen bröt och de var inte ensamma. De tre sträckorna kring Strömsnäsbruk tog ut sin rätt och en som verkligen råkade riktigt illa ut var hemmaföraren Leif Axelsson. Först åkte han rätt ut i skogen på SS1 med sin 940-VOC och utan möjlighet att få bort bile stod den kvar i tangentens riktning. Gick ändå bra en stund, men mot slutet valde en medtävlare att använda 940-an som landningsbana och då gick det inte alls bra längre…

Tack för bilderna Henric Åkeson.

*

I sin andra tävlingshelg i V8 Thunder Cars kämpade brandmannen från Åhus, Joakim ”JJ” Johansson på bra men ändå inte bättre än att han sladdade längst ner i resultatlistan med Memphis Racing Camaron. Istället var helgen norskt genom Stein Fredric Akre som vann bägge heaten och som tvåa hade han Emil Persson respektive Alexander Graff.

*

Dubbla andra platser blev det för Simon Olin, Gärds Köpinge och med detta även fortsatt tvåa i mästerskapet för Formula STCC Nordic. Den som var svårslagen var mästerskapsledaren Emil Heyderdahl som vann bägge heaten och nu leder med 35 poäng före Simon.

Trea i heat ett var Sebastian Persson, Kristianstad och fyra, Tomelilla-åkaren Alfred Nilsson. I heat två var fortsatt ”Sebbe” trea medan Alfred fick nöja sig med sjätte platsen.

*

I STCC utökade Robert Dahlgren sin ledning genom seger i första heatet för PWR Racing-Seat dealer Team.

Skönt att följa upp gårdagens kval med vinst i första heatet, menade Dahlgren.

Heat två räckte tyvärr inte hela vägen till pallen, jag hade problem med däcken och ville verkligen undvika en punktering, så vi fick nöja oss med uppkörning från startruta tio till P6, men oerhört viktiga mästerskapspoäng.

I andra heatet med omvänd startordning tog veteranen Mattias Andersson hand om segern medan Tobias Brink slutade trea.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *