The Kiwis vill in i WRC igen, Tidemand testade Polo i Grekland, varför vill så få visa upp sig i tv, 200 anmälda till Slottssprinten och ”Kalle” är skånskt hopp!
Tidig Motorbloggen i dag tänkte det var bäst innan hela landets drabbas av klimax vad gäller VM-feber.
*
Just nu surrar det av rykten och även i vissa fall nästan sanningar om hur WRC-kalendern kommer att ändras framöver. Skrev igår att Chile, Safari och Japan är så gott som klara för WRC senast 2020 och ett annat land som väldigt gärna vill ha storrally inom sina gränser, är Kroatien. Här verkar det dock vara en lite högre tröskel att kliva över efter att WRC-promotorn studerat hur de kroatiska arrangörerna hanterar sporten. Vad mina ”Pariskällor” erfar var man inte helt betagna efter besöket. Dessutom lär även finansieringen bli ett problem vid sidan av det rent sportsliga för det lilla Medelhavslandet.
Ett annat problem som dessutom inte kroaterna råder över är att FIA och då även WRC vill göra ”Rally-VM” till en angelägenhet för hela världen. Idag är detta egentligen en helt europeisk angelägenhet med tio av de tretton deltävlingarna här, bara Mexico, Argentina och Australien körs utanför. Nu vill man utöka serien till 15 deltävlingar framöver vilket så klart underlättar för nya länder men ändå, någon europeisk tävling lär ryka framöver.
Ett land som vädrar morgonluft med nya inriktningen är Nya Zeeland som tidigare varit mer eller mindre stabilt i WRC-kalendern. Men med Australiens intåg så blev det omöjligt med två tävlingar ”down under” och då fick ”The Kiwis” lämna finrummet. Senast det kördes WRC i Hayden Paddons hemland var 2012 sedan tog ”Crocodile Dundee” och hans kompisar över.
NZ-arrangören har dock inte gett upp och det främsta argument för en comeback är man har ”The world’s best rally roads”, (sug på den Rally Finland). Med intensiv lobbying hoppas man att detta, plus att deras rally tidigare var känt för att vara välorganiserat ska räcka för att WRC-dörren öppnas senast 2020.
Andra länder som visat intresse är Kina, Ryssland och Kanada och där de sistnämnda ”hotade” med att vilja köra ett vinterrally. Något som skrämde hicka på alla oss som menar att Rally Sweden inte får röras. Men kanske tänker vi lite fel, ytterligare ett riktigt vinterrally borde stärka värmlänningarnas position i kalendern. Ingen hemlighet att det är väldigt dyrt för teamen att köra ett enda vinterrally med sina speciella krav på ”set up” och inte minst däck. Med ytterligare ett rally att fördela kostnaderna på så kanske det hjälpt till att säkra Rally-VM till Sverige långt fram i tiden…
*
En som jag utgår ifrån vill säkra Rally Sweden i WRC är Skoda-stjärnan Pontus Tidemand som senaste tiden testat Skoda i Finland (han kör inte i Rally Finland) och även Volkswagens R5-Polo. Detta skedde dock i ett stekhett Grekland och vid sin sida hade Pontus så klart Jonas Andersson. Måste säga att jag är mycket spänd på hur Pontus rallyframtid ser ut, stanna hos Skoda eller vad väntar 2019? Blir inte förvånad om Skoda släpper Pontus till Volkswagen för att ge R5-nykomlingen bästa möjliga förutsättningar inför kommande säljkampanjer till privatteam. Skoda har dessutom en hel flock duktiga förare som redan har en fot inne hos tjeckerna och kan ersätta. Tänker främst på Ole Christian Veiby, Kalle Rovanperä och Jusso Nordgren. Hur som helst spännande blir det…
*
Kan inte släppa detta med att så många elitåkare valde bort torsdagens tvsända Sprint-SM från Helsingborg. Själva tävlingsmomentet går inte att jämföra med en vanlig rallytävling men det känns i sammanhanget helt oväsentligt. Det viktiga måste ju var att synas i tv-rutan plus även visa upp sig inför ”stadspublik” som normalt sett inte sätter sin fot i en rallyskog. En som delar min uppfattning är Ola Strömberg någon närmare presentation känns överflödig, som på Facebook ställer frågan. |
”Skulle vara intressant höra era synpunkter på varför inte hela Sveriges rallyelit ställer upp i en TV-bevakad SM-sprint. Utan istället en förhållandevis kort rallytävling utan TV…”.
Tävlingen Ola syftar på är Katrineholms ”Slottssprinten” nästa lördag med 200 bilar anmälda vilket är ungefär fyra gånger fler än vad som fanns på plats framför SVT:s kameror.
Visserligen har KMK lyckats till hundra procent att skapa en rallyhausse kring sin tävling vilket dom självklart ska en eloge för. Men hade jag försökt göra mig ett namn i sporten så hade jag nog planerat att köra både i Helsingborg och runt Ericsberg Slott. Trots allt, att synas i tv i X-antal minuter är väldigt effektivt i både sponsorjakt och om man vill skaffa sig ett namn i den här sporten.
En som fattade var Tom Kristensson som satte en av sina många sponsorer Pelle Larsson i högerstolen på R2-Opeln. Som tack för stödet gav han nu Pelle en SM-medalj (brons). Jag garanterar att billackeraren från Hörby aldrig någonsin tänkt tanken att han en dag skulle stå på pallen i en SM-tävling med sin bakgrund som snabb men lite ojämnt Grupp E-åkare för många år sedan. För Tom i likhet med alla andra som tog sig till final blev det mycket tv-tid, något som inte lär försvåra om man tänker sig en framtid i den här pengakrävande sporten. Tom konstaterade själv samma sak.
– Vi är verkligen nöjda och speciellt kul var att tävlingen direktsändes i SVT!
Håller med Ola, skulle vara intressant att höra varför de flesta av SM-åkarna valde bort en enda futtig dag i Helsingborg?
*
– Ett smått galet stort och tungt startfält till Slottssprinten vid Ericsbergs Slott, konstaterar Christer Nystrand i Katrineholms MK.
Bara att hålla med, 200 anmälda efter att man ökat maxantalet från de från början bestämda 180 är smått galet. Nu är man inte bara många kommande lördag det är dessutom många tunga namn i startlistan. SM-ledaren i 4WD övriga, Tobias Johansson vill gärna behålla kungakronan men många jagar. En som gör så är vinnaren i Helsingborg Mattias Adielsson som förstått detta med att visa upp sig och dubblar med start även här. Andra tunga namn är Martin Berglund, Anton Eriksson, Johan Rudengren, Stig Andervang och så klart superintressant, rallycrosstjärnan Sebastian Eriksson.
Även i 2WD är det namnkunnigt och där det stora hemmahoppet Fredrik Eriksson kan få det tufft mot mot kanske främst SM och Opel Adam Cup-ledande Elias Lundberg. Men även det här gänget kan bjuda på överraskningar, Kristian Johansson (nu åter i Golfen), Tomas ”Lången” Pettersson (en annan som dubblar), Markus Theorin, Pontus Jakobsson och inte minst det röd/gula Skåne hoppet från Hässleholm, Johan ”Kalle” Green, Toyota. Eller kanske SM-raketen Jari Liiten sätter alla på plats när han premiärkör en R3 Citroën. Betydligt vassare vapen än hans vanliga R2-Peugeot.