Rally Sweden 2019 körs vecka sju, brandfara i BRC, mycket racing i helgen, åtta svenskar till Finland och när jag mötte Kräbbleboda på golfbanan!

Thierry Neuville segrade i Rally Sweden

Då har WRC-promotorn spikat datum eller nästan i varje fall, för Rally Sweden 2019. Nästan därför att kalendern spikas inte definitivt av FIA förrän om några veckor. Trots att värmlänningarna helst sett en återgång till vecka sex, väljer WRC att låta rallyt stanna kvar i vecka sju som avslutas med 14-17 februari. 

Det som stökar till det är att premiären Rally Monte Carlo fått samma vecka som i år och detta får Glenn Olsson & Co finna sig i. Kanske är det också så att det är en bättre rallyvecka vädermässigt? I år var det definitivt så…

*

Nu när det är fredag blir det som vanligt en liten genomgår om vad som händer på bilsportfronten i helgen, dessutom med lite slagsida för sydsvenska tävlingar.  

I Strömsnäsbruk kör Bilsport Rallycup deltävling två med Södra Sunnerbo MK:s sprint med det passande namnet ” Semesterturen”. Totalt 110 anmälda bjuds på tre fina men normalt även tuffa typiska småländska sträckor.  I tyngsta klassen i BRC Trimmat 2WD (4WD är inte tillåtet i cupen) är totalt 30 ekipage anmäld. Klassledaren Lars Engström, Kullings blir lite av favorit par med tvåan Håkan Tagesson, Nybro. 

Arrangören har dessutom en lite udda vädjan till först och främst de tävlande men även publiken bör ta den till sig.

En vädjan, som ni alla vet är det TORRT ute, minsta gnista kan orsaka skogsbrand, så låt bli att köra av vägen!  Skulle ni ändå göra det, tänk på att avgassystemet och SPECIELLT katalysatorn under bilen är det varmaste ni har på bilen, ligger katalysatorn emot gräs, sly, mossa eller liknande, då har ni problem, så får ni stopp, ta ut brandsläckarna ur bilen direkt och håll koll så det inte börjar ryka under bilen.  ”.

*

För alla som gillar och minns när racing var som allra bäst är det lite julafton på Ring Knustorp i helgen. Det är dag för Nordens största klassikerrace med Svenskt Sportvagnsmeeting. Mer än 240 sportvagnar, historiska formel- och standardbilar från Sverige, Danmark, Norge, Tyskland och Finland kämpar om placeringar i 13 olika heat. Tät och dramatisk racing utlovas.  Allt ifrån Bugatti via Chevrolet Corvette till små Saab Sport ska göra upp på i dalen nedanför Södersåsen.

Arrangerade MSCC bjuder inte bara på racing, lördagen den 7:e juli kommer 110 sportvagnar att köra ett i sportvagnsrallyt med start i Malmö och mål på Ring Knutstorp. Kluriga uppgifter och luriga frågor bestämmer placeringen i det lättsamma rallyt. Dessutom det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig direkt på startplatsen, om man har sportbil.

*

Den moderna varianten STCC kör samtidigt på klassiska Västkustloppet Sveriges snabbaste bana Falkenberg. Årets upplaga är mer ovisst än någonsin då årets första fyra tävlingar haft fyra olika segrare. Mest flitig på pallen i år har Robert Dahlgren varit och i samtliga tävlingar har han stått där. Dock aldrig längts upp, dags för ändring nu när man drar till västkusten.

Jag gillar Falkenberg och jag har vunnit där ett par gånger. Min målsättning för helgen är glasklar, jag kör alltid för att vinna, säger Dahlgren. 

Det kommer att bli tuff, speciellt då det är en utmaning att köra om här med så snabba kurvor, man måste verkligen göra ett bra kval.

Rutinerade Daniel Haglöf inledde med säger i premiär nen sedan är det idel nykomlingar som varit snabbast.  Lestrup Racing-föraren Andreas Wernersson var etta i andra tävlingen på Knutstorp medan PWR Racing-föraren Philip Morin vann på Anderstorp. I heat två var det Eslövs och Brink Motorsports Tobias Brink som stod som segrare på Anderstorp.

PWR Racing SEAT Dealer-team förarna Robert Dahlgren och Daniel Haglöf ligger etta och tvåa i mästerskapet med 12 poäng mellan varandra medan Johan Kristoffersson är trea, bara fyra poäng bakom. STCC-helgen inleds på lördag med test och kval, följt av två tävlingar på söndag som sänds live i Sportkanalen. 

*

Även Formula STCC Nordic har bjudit på fyra olika segrare. Mästerskapsledaren Emil Heyerdahl är den enda som tagit mer än en heatseger, den unge norrmannen har varit snabbast i tre av heaten.  Han jagas av de på Åsum Ring skolade f.d kartingåkarna Alfred Nilsson,  Simon Ohlin och Sebastian Persson (bilden).

*

Normalt sett utmärkta resultatsidan ”eWRC” hade snurrat till det rejält och satt Mattias Adielsson som nummer ett i kommande finska ”AutoGlym Rally”. Helt tokigt visade det sig och under tisdagskvällen togs göteborgarens namn bort och ersattes av Mattias Monelius/Erik Gustavsson. 

Antalet anmälningar stannade på 96 och av dessa är det åtta svenskbilar och där jag redan nämnt alla förutom MSR-hete Harry Joki och lika heta Annie Seel. Dock ingen Appendix K-240 i Finland utan nu stoppar Harry in Toni Sundquist i sin Mitsubishi. Här får han bland annat finskt motstånd av fortåkarna Emil Lindblom och Jarkko Nikkara.

Annie Seel lyckades i år inte knipa någon klasseger i MSR utan slutade tvåa i klass D1 med nya brittiska kartläsaren Chloe Anna Jones. Nu väntar en ny tuff utmaning på tjejerna och deras Toyota Starlet.

*

Ställde igår frågan varför Joachim Grahn valde bort WRC Focusen i Sprint-SM  som han vunnit flera tävlingar med, till förmån för de tamare R5-Fiestan. Fick senare på kvällen svaret.

Vi ska hyra ut Fiestan i sommar och vi ville därför se till att bilen var i toppskick, avslöjade Jocke.

Jag är mer bekväm med Focusen men samtidigt går det inte att skylla på bilen…

Jocke syftade på besvikelsen över att det bara blev brons och menade att problemet var honom själv.

Det var ovanan att tävla på grus som gjorde att vi inte blev bättre ä trea. Bilen gick perfekt!

*

Senast jag träffade Volvo 240-åkaren Hans ”Kräbbbleboda” Johansson var när han bröt i målet på vår sträcka i ”Silverkongen” med trasig motor.  Idag var det dags igen och detta på ett ganska otippat ställe för alla som känner ”Hasse” nämligen på Skepparslövs Golfbana. Han medgav också att detta inte var något ställe han normalt häckade på och skälet till att ha befann sig bland alla rutiga shorts och lustiga kepsar var enkelt.

Vi har slagit gräset på golfbanan så att djuren kan få lite gott att äta, berättade Hasse vilket jag i och för sig redan visste. Det var ju därför jag befann mig på samma ställe, men ändå, Hasse på golfbanan är lite otippat. Av förståeliga skäl ville Hasse inte gärna visa ansiktet i den udda omgivningen…

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *