Stoffe SSRC-vann, C-Victor imponerade med tionde plats totalt, rallytragedi i Finland, Ellas toppar Adam-Cup, rallyhistoria brann upp och Åhus-Jocke körde första V8-passet!

Mitt tips gick in hyggligt i 4WD-klassen för SSRC, Dackefejden. Stoffe Nilsson/Jesper Johansson tog årets första fullpoängare precis om jag siade i torsdags. Men segern satt hårdare inne än vad jag trodde då min tipstvåa Robin Adolfsson/Nicklas Ottosson bara var 9,8 sekunder efter. På långsträckan SS3 började Stoffes Subaru låta lite illa och då smet nästan Robin förbi men redan på sträckan efter var det åter Stoffe som var snabbast med över sju sekunder tillgodo. På sista sträckan blev det så dött lopp mellan de båda och därmed blev det Vinslöv-seger i Dackefejden.

Hade inte Mitsubishi-debuterande Erik Telehagen/Björn Jonasson med i tipset för att inte skapa än mer tryck på hemmasonen. Nu tog Erik detta på rätt sätt och utmanade faktiskt hårt men fick ändå  ge sig med 15 sekunder längre tid på de fem sträckorna. Blir spännande att se vad som komma ska när han blir van vid drivning i alla ändar på bilen…

Punktering de luxe var vad Anders Jonasson/Jörgen Lindahl angav som skäl för att avbryta Dackefejden när man låg tvåa bak Stoffe. Av bilden att döma överdrev inte Anders…

*

I 2WD däremot gick jag bort mig ganska rejält och vann här gjorde Simon Karlsson/Tobias Steen, Gullabo med sin Volvo. Ber om ursäkt men detta såg jag aldrig komma däremot var jag lite med på tvåan Thomas Grönberg/Mikael Johansson som var med på ”topp-fem”. Men två Volvo i topp trodde jag absolut inte och nu blev ”min vinnare” Mattis Olsson/Marcus Sundh, Toyota bara trea. Men i tipset hade jag rätt ordning med Mattis före Robin Sandberg/Mathias Bengtsson (etta och tvåa där) som slutade fyra. Simon må vara en knall men i mina ögon i den mer standardbetonade Hondan var Emrik Smedberg/Timmy Berntsson en ännu större som femma. Med den här utvecklingen lär Emrik bli livsfarlig framöver.

Men när vi snackar knallar så hade precis SMK Hörbys C-förare Victor Hansen avslutat studentfirandet när han och Ida Lidebjer Granberg skulle ta sig an Dackefejden. Klassegern var aldrig hotad med R2-Peggan men att Victor och Ida skulle lyckas köra in som tia totalt är verkligen imponerande.

I andra änden så lider jag med Opel-åkare Simon Magnusson som ledde B-förare 2WD när hjulet på Corsan bara vek sig på transporten. Känns oerhört orättvist…

Återkommer med lite VOC och annat i morgon…

*

Finska mästerskapstävlingen ”SM POHJANMAA RALLI” fick sämsta tänkbara inledning efter att en hemmaförare med en Honda Civic åkte av på första sträckan.  Träffade en stor sten som skickade ut bilen i den stora publiken. En kvinna han inte undan utan träffades av bilen och omkom troligen direkt.

Juhani Pakari, ordförande för Finska centralförbundet för motorsport AKK-Motorsport, uttrycker sitt deltagande i ett pressmeddelande.

Extremt sorgligt. Trots att vi inte ännu vet något om detaljerna kring olyckan är det självklart att sådant här inte får hända. Polisen utreder olyckan och vi undersöker på vår sidan det som hänt. Jag vill framföra mitt uppriktiga deltagande till den omkomna åskådarens anhöriga.

Tävlingen avbröts direkt men startade sedan om lördagsmorgon.

Har av en källa med goda finska kontakter förstått att olyckan hände på ett känt avåkarställe och följaktligen samlades där också mycket åskådare. Enligt samma källa stod vissa dessutom inte så säkert som man alltid hoppas publik ska göra.

Oavsett hur olyckan gick till så är det enligt mig två som är helt oskyldiga till tragedin, föraren och kartläsaren i Hondan. Andra, från tävlingsledning, funktionärer och inte minst övriga åskådare på platsen må man försöka hitta ”syndabockar” bland men aldrig hos Honda-besättningen. Som förare måste man få lov att göra misstag utan att utgången ska bli så här tragisk. Vad gäller publiken så är det ju ställt utom allt tvivel att man inte placerat sig säkert, hade man gjort så hade rallyt inte fått den här extremt tragiska inledningen.

Just nu håller tävlingen på att avslutas och med fredagens två sträckor borta blev det nu bara sex kvar att köra. Vann gjorde Skoda-åkaren Teemu Asunmaa men bara 1,6 sekunder före Eerik Pietarinen i Toni Gaardemeisters Skoda. Trea, direkt från Rally Askersund kom Nikolay Gryazin, han hade dock 16,2 upp till vinnaren.

Ende svensk anmäld var Lars Stugemo och Kalle Lexe som fick till en bra tävling och slutade 13:e totalt och tia i klassen med Sunnyside-Skodan.

*

På den sjätte sträckan i 48. ADAC Stemweder Berg Rallye övertog Elias Lundberg/David Arhusiander ledningen i ADAC Opel Rallye Cup och efter åtta körda sträckor är svensken fortfarande i ledning. Men det är tufft för Elias, bara 6,2 sekunder skiljer till tvåan Romain Delhez och som trea Gregoire Munster är det sedan bara 1,3 ner.

Ett problemfyllt rallyt för danske Adam-Cup deltagaren Sebastian Magnusen och Karsten Jensen. 16:e och sist i klassen inför de femavslutande sträckorna. Bättre går det för Lasse Murman Sørensen/Line lykke Jensen i D5-klssen där danskarna håller tredje platsen bakom Citroën-åkaren Just som leder och tvåan från Adam-Cup i fjol Nicolas Stötefalke som i likhet med Sørensen kör Opel Adam R2.

*

 ERC-rallyt Cyprus Rally blev precis så tufft och krävande som befarat. Punkteringarna är så vanliga att ingen lyfter på ögonbrynen när rallybilarna kommer i mål med mer eller mindre trasiga däck. Lördagens sträckor innebar därför stora omkastningar och när man gick till etappvila var det finske talangen Jusso Nordgren som ledde med sin Skoda. Utan att på något sätt förringa han insats så hade dessförinnan Alexey Lukyanuk planterat R5-Fiestan i ett räcke på en av asfaltbitarna,”game over”. Rallyledaren och storfavoriten Nasser Al-Attiyaha körde punkteringar och ligger nu bra fyra, 48, sekunder bak finnen.

Vi hade verkligen otur när vi skulle passera Lukyanuk, förklarade Nordgren vid målet.

Han stod mitt på vägen och även han om han vinkade ner mig, blev det lite kris och jag var tvungen att passera honom utanför vägen. Just där låg ” a big rock”…

Nu klarade sig R5-Skodan ändå hyggligt från mötet med ”rocken” och leder med 4,6 sekunder före hemmaföraren Simon Galariotis, även han med Skoda. Trea är Bruno Magalhaes som har en jättechans att knapra in på Lukyanuks ERC-ledning om han lyckas bli kvar på pallen. Bara åtta sekunder skiljer till ledning.

*

I Tjeckien tog Jan Kopecky sin 20:e raka seger i Tjeckiska Mästerskapet när han vann Agrotec Rally Hustopeče. Segern i all ära men den överskuggades av att en av hemmafavoriterna Jan Dohnal skickade en rallyklenod till rallybilarnas himmel. Dohnal låg tvåa efter Kopecky fram till sträcka sex där hans WRC Ford Focus -06 fattade eld. En eld man inte lyckades släcka och därmed är EU55 CNJ som tidigare körts av bland annat Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen nu bara lite förbrända metalbitar…

*

Strax efter klockan elva släppte Jocke ”JJ” Johansson, Åhus upp kopplingen på Memphis Racings Chevrolet Camaro med #66 på dörrarna och körde första testet i V8 Thunder Cars i Anderstorp. Ingen hade väl hellre förväntat sig annorlunda än att han skulle klockas som tolva och långsammast i ”V8-gänget”. Det är trots allt den allra första biltävlingen som hockeyprofilen någonsin startar i.

Teamchef Rickard Bergren lär dock inte deppa för detta då försteförare Alexander Graff placerade sig i toppen.

Det kändes bra, det var snabbare än polevarvet när vi var här sist, menade Alexander.

Mästerskapsledaren Emil Persson var en bra bit efter, 1,2 sekunder, och trea på testet var Christoffer Bergström.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *