WRC-team hotar med bojkott, Lukyanuk favorit på Cypern, Stoffe och Mattis mina SSRC-vinnare, VOC gillar inte startordningen och STCC intar Anderstorp.

WRC-teamen gillar inte att köra rally på små öar. Så enkelt kan man summera den kritik som nu hörs efter Italiens deltävling på Sardinien. Anledningen är både logistiska plus att specialsträckorna och serviceplatsen inte alls lockade lika stor publik som normalt. Därför hotar man att bojkotta tävlingen 2019 och även den franska WRC-tävlingen på Korsika riskerar samma öde. Finns helt enkelt för få bofasta på öarna för att göra tävlingarna till de publikfester som de normalt är menar ma från teamen. Mest kritisk lär Tommi Mäkinen vara och han kräver nu att man tänker om och kör på fastlandet dit mer publik har möjlighet att komma.

Arrangören på Sardinien är dock helt kallsinniga till kritiken och slår fast att rallyt körs i Alghero även 2019 innan man året efter vänder tillbaka till italienska fastlandet. Fortsättning lär följa…

*

I helgen är det besök på en annan ö, Cypern för ERC-åkarna i ”Cyprus Rally” vilket lockat totalt 50 bilar. Som vanligt är rally på Cypern liktydigt med snustorrt, damm och minst sagt dåliga vägar. Frågan är om ledande Alexey Lukyanuk hittar tillbaka till vinnarspåret efter missen senast i Grekland. I år är det ju en ny ”rysk raket” bakom ratten på R5-Fiestan, numera mer ”på än vid sidan av vägen” även om det inte var riktigt så i Acropolisrallyt…

Förste utmanare är ERC-tvåan Bruno Magalhaes, Skoda men en varning för flerfaldige Cypern-vinnaren och med WRC-rutin, Nasser Al Attiyah och finska talangen Just Nordgren Britten Chris Ingram avstår i likhet med Grekland även start på Cypern men förväntas vara frisk i gen till tävlingen i Rom.

Blodvärdet är på väg upp och läkarna är positiva, inom två veckor ska jag känna mig mycket bättre, hälsar Ingram från sjukhuset i Istanbul.

I morgon fredag körs ”The Q-stage” som avgör startordningen inför lördagen och söndagen.

*

Då är det dags för deltävling tre i Sydsvenska Rallycupen, Växjös klassiska ”Dackefejden” som på lördag bjuder på fem fina småländska sträckor. I och med detta är det också dags för mig att sticka fram hakan och vänta på smällen, med andra ord dags för tipset.

4WD.

  1. Stoffe Nilsson             Subaru
  2. Robin Adolfsson         Mitsubishi
  3. Anders Jonasson       Mitsubishi
  4. Nils Jensen                 Skoda
  5. Ingvar Andersson        Subaru

Visserligen toppar Adolfsson efter Silverkongen och Midsommardansen men då har Stoffe samtidigt drabbats av problem. När han och dotter Julia genrepade i sprinten på hemmaplan var dock allting OK. Är det samma sak på lördag tror jag att han och Jesper Johansson vid noterna, tar årets första fullpoängare. 

Hade väldigt gärna haft med hemmaåkaren Erik Telehagen på ”Topp-fem” nu när han gör debut med nya Mitsubishin. Väljer att inte lägga något tryck alls på Eriks axlar och därför är han utanför tipset…

2WD.

  1. Mattis Olsson            Toyota
  2. Robin Sandberg         Toyota
  3. Markus Theorin          Golf
  4. Jimmy Wessbo           Volvo
  5. Thomas Grönberg      Volvo

I SSR gjorde Sandberg comeback och visade inga som helst men av den våldsamma kraschen i höstas. Dock har jag en känsla av att Mattis laddat länge för en seger och i Växjö kommer urladdningen. Svårt att välja vem so m blir bästa ”bakhjulsladdare” där är många om budet men till slut fastnar jag ändå för Wessbo. 

*

Dackefejden ingår även i VOC Mekonomens SverigeSerie och SommarSerie. Drygt 50 VOC:are finns på plats men som ställt till det lite då dessa altid vill starta tillsammans. I SSRC är det dock seedning som gäller där snabbast går ut först oavsett bilklass och nu är ”Generalen” Roger Fransson lite bekymrad.

Klassens aktiva har uttryckt oro inför att det blir osportsligt när förare som tävlar mot varandra i samma klass i SverigeSerien startar med långt mellanrum, vad händer om det till exempel börjar regna, menar Roger

Oron har också varit stor för att publiken inte ska kunna följa och förstå tävlingen då bilar från olika klasser startar huller-om-buller, rally är redan då man kör strukturerat klassvis en svår sport att förstå för den medel intresserade.

Något avsteg från seedningen har inte skett från arrangören vilket nu irriterar VOC-åkarna.

Hela idén med den märkliga startordningen är ett försök att lösa problem som aldrig funnits hos oss – och man ska inte laga något som inte är trasig.

Fransson har försökt få dispens från startordningen utan framgång och där må jag få på f-n, men jag tycker att arrangören gör rätt. Väljer VOC att komma till SSRC så får man ta seden dit man kommer är min åsikt, ”General-Fransson” håller inte med även om han tvingas acceptera läget.

-Vi tar årets Dackefejd som ett test och hoppas att det besynnerliga systemet skrotas till kommande år. Precis som kärleksrelationer ofta innehåller jobbiga stunder så får vi väl se detta som ett test på klassens ”relation” med Dackefejden

Även Fransson tippar lite i VOC-klasserna och tror på Lukas Kindgren i A-klassen men varnar för SMK Hörbys Henrik Levin (bilden).—Han brukar stortrivas på vägarna nere i söder men har inte visat sig i SverigeSerien hittills i år men vi hoppas få se mer av honom framöver.

I B-klassen väljer Roger klassdominanten Gustav Johansson som haft en fantastisk utveckling och som går från klarhet till klarhet.

Jag tror att Gustavs huvudutmanare blir en mer lokal förmåga, duktige Andreas Persson som egentligen fokuserar SSRC. 

I C-klassen ser han Marcus Persson som klar favorit efter sin klassdominans tidigare under året.

Första start klockan 10.00 från Kvarnhagskällan i Växjö.

*

Det lär bli en våldsam jakt på den småländska torvmossen eller mer korrekt Anderstorp Raceway när STCC gästar och den jagade är mästerskapsledare Daniel Haglöf, PWR Racing SEAT Dealer Team 

Tiden efter premiär har ägnats åt att fortsätta att slipa på vår form och att komma ikapp efter en intensiv försäsong. Förhoppningen är att vi ska vara lika starka på Anderstorp som vi var på premiären, säger Haglöf.

För egen del så kommer min bil att vara 20 kg tyngre med tanke på att jag leder mästerskapet. Målsättningen är dock solklar, jag vill fortsätta att ha vikt i bilen resten av säsongen!

Volkswagen Dealer Team Bahaus-förarna är ute efter revansch efter en premiärhelg som var under deras förväntningar resultatmässigt. Johan Kristoffersson jagar mästerskapsledning, bara nio poäng från Haglöf i toppen. WestCoast Racing, som också tävlar med Volkswagen-bilar, har även de haft en hektisk period sedan förra tävlingen med framgångar TCR UK. Bilen som Fredrik Ekblom tävlar med har segrat i samtliga sex tävlingar av det brittiska mästerskapet medan syskonen Andreas och Jessica Bäckman ligger trea respektive fyra i mästerskapet som de använder som träning inför STCC 22 bilar kommer att köra helgens STCC-tävlingar där estländska föraren Andre Kiil gör sin debut i en SEAT León TCR för ALM Motorsport.

*

I premiären på Ring Knutstorp för Porsche Carrera Cup Scandinavia satt Hässleholmaren Ola Nilsson i Porsches egen bil som gästförare. Nu är det Stig Blomquist, snart 72 år (29 juli) som tar över ratten på Anderstorp. Dagen till ära och som en hyllning till en annan Örebroare, Ronnie Peterson kör ”Mäster” med 911 GT3:an i Ronnies klassiska JPS-färger, svart och guld.

Det är med stor respekt och ödmjukhet som vi hedrar Ronnie Peterson, en av Sveriges och världens oförglömliga racingidoler, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

*

Newsrace på Ring Knutstorp med STCC.

Ur lokal synvinkel är det Formel STCC Nordic som är intressantast där Åsum Ring-skolade Alfred Nilsson jagar ledningen i mästerskapet från sin andra plats. Leder gör norrmannen Heyerdahl och som trea ligger Simon Ohlin, Gärds Köpinge. Nästa Kristianstadsåkare är Sebastian Persson, femma.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *