Tufft i Sardinien, Ogier knappt före Neuville, Kopecky på väg mot ny WRC-seger, Super-Johan dominerar i Hell, ”Krull” kör Back-SM, Krav i topp i DM4 och nytt hos SBF.

Med nästan tre mil långa SS16 Monte Lerno 2 kvar att köra i dag i WRC Rally Italia Sardegna är det fortfarande Sebastien Ogier som leder. Men tvåan Thierry Neuville har på intet sätt gett upp drömmen om seger, bara 4,3 sekunder skiljer mellan de bägge WRC-topparna.

Vi måste verkligen ”push”, erkände Ogier vid målet på SS15 där han fick däng med 2,5 sekunder av belgaren och tillade

Inte läge att spara däck precis…

Neuville i sin tur menade att han hade haft ”a good stage” men var ändå inte helt nöjd.

Har problem med bakändan på bilen., dåligt grepp…

Nu verkade ju problemen inte hämma farten då det blev ny sträckseger i Hyundai #5.

Trea är Jari-Matti Latvala som verkar ha hitta den fart han efterlyste under fredagen. Nu verkar finnen köra lite på säkerhet, en målgång och hyggligt med poäng är han i väldigt stort behov av. I praktiken betyder detta att han var ”sämst” av de trea Yaris WRC på sträckan. Esapekka Lappi var snabbast medan Ott Tänak som redan är borta efter att ha utgått i går, var två sekunder snabbare än Latvala.

Att slå av lite var nog klokt då sträckan var väldigt dålig med massor av ”loose rocks” men även några bergfast menade Elfyn Evans som även han är borta från toppstrid efter problem igår

Really tough!

Hayden Paddon däremot gör en stabil insats när han nu gör ”comeback”  från Hyundai-bänken. Håller femte platsen, knappt minuten bak Ogier men bara 2,6 före Mads Østberg. Även Mads klagar på att bilen inte fungerar som han vill och över 20 sekunder sämre tid på sträckan än Neuville vittnar om att han har rätt.

Försöker var lite försiktig men det känns som att vi är riktigt ”slow”…

*

I WRC2 är Jan Kopecky på väg att vinna sedan fjädringen säckade ihop på ledande Stephane Lefevbres C3 R5. Nu menar tjecken i Skodan att han har ett stort problem.

Svårt att fokusera när tidsgapet till tvåan ( Nicolas Ciamin Hyundai) är så stort, lätt att göra ”stupid mistakes”, menade asfaltspecialist Kopecky.

Lite överraskande trea är Mäkinens skyddsling Takamoto Katsuta men med snudd på fyra minuter upp till ledaren får han nog vara nöjd med att försöka behålla placeringen. Tror däremot detta blir svårt då Ole Christian Veiby bara är 2,3 sekunder bak japanen.

Rallyt avslutas i morgon med fyra sträckor.

*

Det blev verkligen inget ”hell” för Johan Kristoffersson när World RX intog banan i Norge med det tuffa namnet. Johan dominerade och var snabbast både i Q1 och Q2. Men det var ingen ”walk in the park” och redan i Qi1 hade Polon närkontakt med något hårt i första kurvan och oroväckande rök där bak följde sedan hela vägen till mål.

Näst bäst är Sebastien Loeb som fått ihop 87 poäng mot Johans oslagbara 100 och som trea finns den andra Supercar Polon i händerna på chefen Petter Solberg.

EKS-teamet fick en tung inledning och Mattias Ekström slutade inte bättre än åtta i Q1 med Audi-kompisen Andreas Bakkerud precis före. Loeb var ljuspunkten hos Peugeot med sin andra plats efter dag ett medan bröderna Timmy och Kevin Hansen båda har exakt lika många poäng 77, eller tio färre än Loeb.

För övriga svenskar går det ännu tyngre, Kevin Eriksson nia, Robin Larsson, tia (båda på 68 poäng) medan Anton Marklund som elva bara fått ihop 62.  Fd. F1-föraren Alexander Wurz gör sin allra första start i World RX och detta i MJP Racing’s Ford Fiesta. Hade lite startproblem och tjuvstartade i bägge heaten. 

*

Back-SM har av naturliga skäl aldrig varit speciellt hett ur skånsk synvinkel men i år finns där en bil med röd/gula flaggor på sidorutan. SMK Hörbys RS-åkare Tommy Andersson gör en satsning på SM-medalj i klassen ”2WD Rallybilar” Sista helgen i maj kördes premiären i Örebro med Teknis MC som arrangör och efter denna ligger ”Krull” nia i tabellen med 27 poäng. Att jämföra med ledande Jimmy Holmquist, Gestrike i en Volvo 940 som fått ihop 53 poäng.  I helgen är Tommy i Ljusdal för att förbättra poängskörden med sin vassa BMW M3.

*

Efter halva ”DM 4” Djurs Rally är det Ib Kragh som leder i sin R5 Citroën. En placering han fick till skänks sedan DM-ledaren Esben Hegelund, Skoda efter sträcka fem ”Trukket sig”. Tvåa är Kim Boisen i den udda BMW M1 och som trea, i en gammal Toyota GT4 Kristian Poulsen. Båda rejält distanserade av Kragh, långt över minuten.

Lite anmärkningsvärt med tanke på att mycket av rallyt är grus, är att i topp tio finns faktiskt sex 2WD-bilar med Boisen som bäst placerad. 

Den svenskboende dansken Roland Poulsen känner lite försiktigt på sin helt nya Skoda Fabia R5, ligger sexa totalt två minuter efter Kragh.

*

Som bekant har Svenska Bilsportförbundet fått en ny Generalsekretare, Anna Nordkvist. Uppenbarligen har hon inte varit helt nöjd med hur arbetet på kansliet i Sollentuna varit uppbyggt och nu ska denna omorganiseras.

-Det är inga stora förändringar som görs nu. Målet är att vi ska få en tydligare struktur utifrån de mål vi arbetar mot, säger Nordkvist.

Den platta organisationen (vad nu detta i verkligheten betyder?) byts ut mot flera avdelningar som en marknadsavdelning, en administrativ avdelning och en enhet för klubb och tävling. Nordkvist förklarar vidare

Det är ingen personal som kommer lämna kansliet eller att vi avvecklar några tjänster, tvärtom är vi på gång att anställa personal. Det här är rent organisatoriskt där jag satt upp en struktur så som jag vill ha det och som jag ser kommer gynna oss centralt och Svensk Bilsport i stort på bästa sätt när vi arbetar mot de uppsatta målen.

Nu är detta inte enbart hennes idé, redan vid Förbundsmötet var frågan uppe till diskussion.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *