Citroën bekräftar WRC till 2020, Latvala och Veiby snabbast på blött Sardinien, Magda A. ”Årets Idrottare”, mycket ”Andersson” i Eslöv-RS, tunt i ”Sommarsprinten” och kartingfest i Åsum!

I dag kom ett från toppåkarna i WRC efterlängtat besked från FIA i den alltid lika aktuella frågan, startordningen. Nu gäller det förvisso bara de förare som startar om under ”Rally2-reglerna” och från 2019 är den gruppen som spårar. FIA har beslutat, ”In the interests of fairness, from 2019 P1 competitors restarting under Rally 2 regulations will restart before the other P1 competitors”. Åtminstone en sak som monsieur Ogier inte längre behöver gnälla om…

*

Mer franskt och för en gångskull något positivt från Citroën Racing som idag bekräftade sitt deltagande i WRC till och med 2020. Det var Pierre Budar, teamchef som satte stopp för alla spekulationer att Kris Meekes avsked var startskott för en avveckling av rallyverksamheten. Att kicka Meeke var ett tungt beslut enligt Budar till WRC-com.

Jag trivdes verkligen med Kris och Paul (Nagle) ”nice guys” men man måste kunna skilja på egna känslor och se på saken professionellt.

På frågan om Ogier har en framtid hos Citroën undvek Budar återigen att ge ett konkret besked om man verkligen jagar M-Sport-föraren.

Han är fransman, vi är ett franskt team så klart vore det trevligt att ha Seb hos oss, men där är mycket annat att ta hänsyn till, slingrade sig Budar.

*

Inför kvällens start av Rallye Italia Sardegna har inte Budar så mycket att glädja sig åt om man ska döma av shake down-tiderna. Det tidigare torra och dammiga Sardinien bytte plötsligt kostym och bjöd rallyåkarna på regn och rusk på den knappa fyra kilometer långa sträckan Olmedo utanför centralorten Alghero. Både Mads Østberg och Torstein Eriksen hade svårt att hålla imman borta från vindrutan vilket så klart sinkade. En liten reflektion, vad är problemet med alla sådana här bagateller? Det som ingen ens funderar på detta i en ”vanlig” bil det bara fungerar. När samma sak händer i en WRC-bil ställer det till våldsamma problem och detta i bilar med prislappar som om det skulle gälla lyxvillor i Stockholms skärgård 

Nu blev Craig Breen bäst av de två C3-åkarna, tia och fyra tiondelar före Østberg som körde in som elva och sist i WRC-gänget.

*

I andra ändan kunde Tommi Mäkinen glädja sig åt att ha Jari-Matti Latvala överst i resultatlistan. Toyota-föraren var 0,8 sekunder snabbare än chockerande snabbe Hayden Paddon. Efter honom var det så återigen två Yaris WRC, först Esapekka Lappi och sedan Ott Tänak som fyra. WRC-ledande Thierry Neuville kände sympati med tvåan Sebastien Ogier och höll honom sällskap från sin femte plats medan Ogier slutade sexa.

Med detta första WRC-tipset 2018 utan Kris Meeke.

  1. Jari-Matti Latvala Toyota
  2. Thierry Neuville            Hyundai
  3. Sebastien Ogier             Ford
  4. Ott Tänak                       Toyota
  5. Andreas Mikkelsen        Hyundai

I WRC2 visade Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermoen, Skoda att man vill avancera i resultatlistan. Samma sak med Citroëns Stephane Lefebvre som körde in på exakt samma tiondel med sin nya C3 R5. Tredje tid kom från italienaren men med rumänsk licens, Simone Tempestini. Även han körde C3 R5.

Tipset blir så här.

  1. Stephane Lefevbre Citroën
  2. Ole Christian Veiby                Skoda
  3. Fabio Andolfi                          Skoda
  4. Simone Tempestini                 Citroën
  5. Jan Kopecky                           Skoda

Rallyt inleds i kväll med ”Ittiri Arena Show” blott två kilometer publikfrieri innan allvaret drar igång på fredagsmorgon med åtta sträckor på totalt 12,6 mil.

*

Ett litet jubileum firade Latvalas co-driver Miikka Antilla som på Sardinien gör sin 200;e WRC-start och samtliga med Jari-Matti bakom ratten.

*

I går fortsatte SMK Hörbys Euro RX-profil Magda Andersson en stolt tradition när hon utsågs av Hörby Kommun till ”Årets Idrottare 2017”. Så klart var det hennes insats i Euro RX med Marklund Motorsports VW Polo Supercar som var grunden till utmärkelsen. Men även Magdas ledarengagemang för att få fler tjejer i motorsport bidrog starkt vilket Kultur och Fritidsnämndens ordförande Tore Lennartsson påminde om när han läste upp motiveringen, ”Magda är en utmärkt ambassadör för motorsporten, en vägvisare förebild för tjejer i sporten och speciellt rallycrossen, samt en fin representant för Hörby Kommun och SMKHörby”. Till sångerskan Jessica Andersson och den stora publikens jubel fick Magda ta emot utmärkelsen som även innehöll en check på 10 000 kronor. Tidigare har klubbens Tobias Brink (2013) och Tom Kristensson (2015) fått samma utmärkelse. Motorbloggen gratulerar.

*

Tung motorhelg som kommer med både WRC och World RX i norska Hell. Det var här som VM-ledande VW-åkaren Johan Kristofersson inledde sin jakt på guld 2017 och som var den första av fem raka segrar.

Jag gillar den här banan. Jag vann förra året och vår Volkswagen Polo R Supercar var riktigt snabb. Naturligtvis hoppas jag på samma visa den här gången, menar Johan.

Han uppskattar även banans karaktär.

Det är en äkta rallycrossbana med ett härligt flyt, gillar också att jokerslingan börjar i första sväng, så att fältet dras isär redan där. Det bör innebära mindre karambolage i startsvängen än vi har sett på sistone.

I fjol började det inte så bra för Johan i Hell då han blev påkörd och skadade foten men vann ändå till slut. Även i år har det ofta varit småstrul innan han ändå till slut stått överst på pallen.

De senaste racen har vi haft sol-regn-snö-sol-regn-sol och enbart solsken vore bra nu när vi har börjat få lite sommar…

Teamägare Petter Solberg håller garanterat med hoppas på succé inför hemmapubliken något som annars något saknats i hemmatävlingen och till stora delar även under den här VM-säsongen.

Trots att det är min hemmabana så har den inte varit snäll mot mig hittills. Jag har haft ganska mycket otur och den här helgen är det ett bra läge att ändra på det, påpekar Solberg och fortsätter:

Att inte gå till final på Silverstone senast var så frustrerande och jag är naturligtvis inte nöjd med min placering i mästerskapet. Jag måste jobba på det här i Norge. Det behövs ett resultat för att skapa ett trendbrott!

*

Stort intresse för Eslövs Bilmånsson Rallysprint på söndag den 9 juni ingående i både RS-DM och Asfaltcup och som dessutom lockar med 10 000 kronor i prispengar. Hit har 64 förare anmält sig och alla toppåkare utom Svedalas Mats Lundahl med sin gröna BMW finns på plats. Storfavorit i mina ögon blir Joachim Grahn med WRC-Focusen. Hemmahoppet Mats Andersson lär också ta chansen att utöka sin DM-ledning i ”Trimmat” där hans Opel Adam är 14 poäng före Rolf Grybbs äldre Opel-variant Ascona. Extra skoj är att den gamle asfaltkungen tar med hela familjen i tävlingen och förutom Mats själv kör pappa Östen i sin Opel Astra Kitcar och dottern Frida Opel Kadett. Sonen Simon Andersson gör förardebut i Erik Harryssons nya Renault Megane Grupp F.

En nyhet för i år är att Sebastian Bourghardt från Rallyradion kommer att vara speaker vid publikplatsen vid F.d. Volvo Truckcenter där det även kommer säljas mat och dryck. Annars lär mest segervana i RS-DM Peter Westlund, Hässleholms MK bli svårstoppad i ”Standard B”. Tre raka segrar ger BMW-åkaren ett försprång på 23 poäng till SMK Hörbys Jonas Hansson, Grupp F-Volvo. Första start är klockan 10.30.

*

Igår alltså nästan om exakt en månad, torsdagen den 5 jul i är det dags för SM i Rallysprint med ”Sommarsprinten” i Helsingborg. Som vanligt är detta i samband med SM-veckan med tv-sändning och allt. Har sagt det förut och säger det igen, hur kunde detta för sporten guldstämplade arrangemang så totalt slarvas bort efter de två första årens succéer? Efter premiärårens asfalt beslöt något ljushuvud plötsligt att man skulle köra på  grus i ”Sommarsprinten” och den grusen visade sig så hal att hela SM-arrangemanget till slut sladdade av. Till Helsingborg har man i kölvattnet av allt slarvande inte fått ihop ”fullt startfält” som nu fördelas med 35 bilar i 2WD-klassen och med futtiga 13 i 4WD. Det som är tråkigt är att det blivit varken hackat eller malet då anmälningslistan inte upptar varken alla de allra bästa RS-åkarna och inte heller de vassaste i SM.

I sistnämnda kategorin är Mattias Adielsson helt ensam som ”SM-åkare” och lär få känna sig utpekad som storfavorit med Simrishamns Joachim Grahn som förste utmanare. Nu kör båda dessutom likvärdiga bilar med R5-specifikationer, Skoda respektive Fiesta så det lär nog bli en tuff fajt.

I 2 WD-gänget är där lite fler med SM-rutin från 2018, till exempel Daniel Röjsel, Daniel Wall, Pontus Jakobsson och så Hässleholms Johan Green. Även SMK Hörbys snabbe junior Victor Hansen får räknas dit. Mot dessa står RS-rutinerade Rolf Grybb, Joachim Kristiansson, Tommy Andersson och västkustens fortåkare Bjarne Rutgersson plus ytterligare några med RS-vana. En dark horse i sammanhanget är ursnabbe Nissan-åkaren Andreas Levin, Lima. Men kan han även hantera lite asfalt, det är frågan? För just lite asfalt är det frågan om på sträckan vid Helsingborgs Motorstadion som är 2,2 kilometer lång. 66 procent utgörs av grus medan resten är asfalt.

*

I helgen gästar STCC med supportklasser omdiskuterade Anderstorp Raceway. Där får man estländskt besök i form av ALM Motorsports Andre Kiil som är  regerande mästare i BMW Xtreme Cup i Finland, Estland och NEZ-regionen, i Småland däremot kör han en SEAT León TCR. Han blir också den första estländaren att tävla i STCC sedan Tönu Soomer och Anders Bergmann i STCC 1998.

Det är en stor ära för oss som team att tävla i STCC då mästerskapet har en så lång historik och en riktigt hög nivå av konkurrens, säger Martin Laur, teamchef ALM Motorsport.

Ytterligare två STCC-besök är planerat och allt som förberedelse inför full satsning 2019.

*

I dag gav FIA tummen upp för World RX att jobba vidare på att elektrifiera Rallycross-VM redan till 2020 ( till detta är jag skeptisk, finns en gräns när den politiska korrektheten kostar mer än den smakar). Dock inget som bekymrar Formula E som ”laddar” på och nu även lyckats blidka de schweiziska myndigheterna som inte tillåtit racing i alplandet sedan 1954. I centrala Zürich och nu på söndag ska Felix Rosenquist svänga runt med sin Mahindra-bil.

Det här är det mest speciella racet den här säsongen, och antagligen ett av de mest speciella jag kommer att uppleva i min karriär, menar Felix.. 

Att få vara en av 20 på gridden i det första racet i Schweiz på över 60 år är stort. Det är ett land med starka administrativa kopplingar till motorsporten och det är verkligen fantastiskt att Formel E återigen lyckas med något sådant här.

Smålänningen har efter ett par lite tyngre race i Paris och Berlin tappat mark till Jean-Eric Vergne och Sam Bird i Formel E-tabellen, men ligger ändå fortsatt trea i mästerskapet i kraft av sina två segrar (i Hong Kong och Marrakesh) i början av säsongen.

*

I helgen väntar absolut inga eldrivna kartar ute på Kristianstad Karting Klubbs mönsteranläggning Åsum Ring. Istället är det riktig motorsång som bjuds när Rotax Max Euro Challenge ( EM för Rotax) återigen gästar Åsum. Stor lokal favorit blir självklart klubbens egen Benjamin Thörnqvist i sin klass ”Senior 125” där han har sällskap av ytterligare 13 svenska förare.

Benjamin är väl den som på förhand kan blanda sig i toppstriden, kanske rentav kriga om pallplatserna, menar klubbens entusiast Jörgen Andersson.

Men där är mycket annat svenskt i toppen, Hannes Morin vann i Belgien, Mathilda Olsson var fyra och Rasmus Fridell sexa. Totalt sju svenska förare i topp 20 så i den här klassen ska det kunna bli ”himmaseger”!

Tidsprogrammet för helgen på Åsum Ring ser ut så här.

Fredagen inleds med Fri träning med början 09:00 -17:00 med 15-minuters pass.

Lördag:

11:10 Tidskval Juniorer

11:40 Tidskval Seniorer

12:10 Tidskval DD2 & Masters

13:40 Kvalomgång 1 Jun/Sen/DD2

15:05 Kvalomgång 2 Jun/Sen/DD2

16:30 Kvalomgång 3 Jun/Sen/DD2

Söndag:

09:55 Andra chansen för de som inte direktkvalificerar sig.

11:00 Final 1 Juniorer

11:20 Final 1 Seniorer

11:45 Final 1 DD2&Masters

13:30 Final 2 Juniorer

14:00 Final 2 Seniorer

14:30 Final 2 DD2&Master

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *