Hyundai laddar för Finland, Ogier intressant för Citroën, Kajto WRC2-debuterar på Sardinien, motorfirande den 6 juni, hur smart är rallypublik? och 50 år i pressfotografins tjänst!

Att ”Hyundai means business” i jakten på WRC guld är uppenbart och till Neste Rally Finland kommer man med hela armadan alltså fyra bilar med Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen, Dani Sordo och Hayden Paddon.

Dessutom kompletterar Michele Nandan upp med Jari Huttunen som på hemmaplan blir livsfarlig i WRC2-klassen med i20 R5. Än så länge bara en enda svenskbil anmäld, Lars Stugemo och Kalle Lexe som vanligt med en Skoda.

*

Citroën och chefen Pierre Budar har absolut inte gett upp hoppet att få över Sebastien Ogier till ”Vinkel-gänget” 2019. Med Kris Meeke borta står nu fransmännen utan någon uttalad försteförare. Dessutom är Craig Breen enbart kontrakterad för utvalda tävlingar ( kvar att missa är egentligen bara Spanien) men med Meeke borta lär det bli full säsong för irländaren.

Mads Østberg och Torstein Eriksen kör också Citroën i kommande Rally Italia Sardegna men vad som händer sedan är mer oklart, men fortsättning lär följa. Hur som helst så är både Breen och Østberg båda tämligen stabila poängleverantörer men känns inte som självklara vinnare vilket Budar nu är i desperat behov av. Därav intresset för Ogier som körde Citroën i par med Sebastien Loeb fram till 2011. Då gick Ogier över till Volkswagen via Skoda som efter svåra slitningar med niofaldiga världsmästare Loeb fann han för gott att leta nya vägar.Vägar som lett till fyra raka VM-guld…

Budar är dock extremt försiktig när han närmar sig ämnet men i en intervju i brittisk media medger han till slut att han är intresserad av Ogier. Men han menar också att han måste kolla alla möjligheter innan han sätter teamets ”line up” för 2019. Redan till i år ryktades det om att Ogier var nära att skriva kontrakt med Citroën men när Ford klev in i M-Sport fanns ingen möjlighet för dom att erbjuda samma lön som Malcolm Wilson kunde.

För 2019 finns ännu inget kontrakt mellan M-Sport och Ogier och om han skulle missa guldet är jag tämligen övertygad att det inte blir någon förlängning för nästa år. Då kan ett miljöombyte vara det som gör att han stannar kvar i sporten även om jag personligen mer tror på att Ogier avslutar rallykarriären.

Onekligen innebar Meekes sorti att Østbergs möjligheter stärktes och sjätte platsen senast i Portugal spädde på chanserna för att köra resten av året i en röd/vit-bil. Så klart är Mads positiv i detta läget.

Jag har lärt mig mycket om C3:an, var gränsen går mellan ”push” och risken att krascha och i Portugal lyckades vi även visa upp riktigt bra ”speed”, menar Mads.

Mads har upptäckt samma sak som Meeke och Breen redan gjort, att det är C3:ans set up som varit lite problematisk men i Portugal tyckte man att man fått till en ” good and strong suspension”. Även den nya bakaxeln som introducerades i Argentina har gett bilen bättre stabilitet konstaterar Mads

Men det tar lite tid att få allting i balans!

Inför Sardinien känner sig norrmannen förväntansfull och är en av förarna som kört här allra flest gånger, totalt tio gånger. Dessutom med en andra plats 2014 som bästa resultat på den dammiga medelhavsön.

*

Rally Italia Sardegna startar på torsdag med målgång som vanligt söndag lunch. Alla de vanliga WRC-åkarna är på plats undantaget Kris Meeke förstås och så står även Hyundais Dani Sordo över och lämnar den ratten till Hayden Paddon. Inget svenskintresse alls då rallyt inte ingår i J-WRC och även Pontus Tidemand har valt bort Italiens WRC-bidrag i sin ”WRC2 campaign 2018”.

Men Skoda Motorsport är inte sysslolösa för detta då både Tidemands förste utmanare så här långt Jan Kopecky och tabellsjuan Ole Christian Veiby kör. Andra som kan vara lite intressanta är Rally Sweden-knallen Takamoto Katsuta, Ford och så Citroëns Stephane Lefebvre som gärna vill få till ännu ett bra resultat med Citroëns nya R5 C3.  I Portugal slutade han trea och en seger hade suttit som en smäck.

Två spännande namn gör WRC2-debut, indiern Guarav Gill och så flerfaldige ERC-vinnaren Kajetan Kajetanowizs, båda i R5-Fiesta.

*

På lördag är det återigen dags för Øresund Rally med start i HillerødNordsjälland klockan 10.30. Drygt 40 anmälda, alla med klassiska rallybilar ger sig iväg på den 20 mil långa Regularity-banan där det är snittfarten 45 km/t som ska hållas. Bilmixen är stor med allt från Renault 4L till Jaguar E-type medan fjolårsvinnarna Poul och Egon Brøndum kör något mindre exklusivt som Toyota Starlet från 1982.

*

I morgon den 6 juni Nationaldagen firas även Motorhistoriska Dagen runt om i landet. I Trelleborg kör Trelleborgs MK som vanligt sin lilla Trelleborgs Motor Show som är ett Rallyvarvlopp på 3 km. Första start är satt till klockan 10.00 men tråkigt nog har responsen varit dålig, bara nio anmälda.

Samtidigt på lite närmare håll, hos AD BildelarLångebro i Kristianstad är det ”Entusiastbilträff” och hit brukar komma många kul bilar hitta. Jag vet, för jag har varit där tidigare och ska även i tjänstens vägnar dit i morgon…

*

I går fick jag en nästan chockerande bild av hur det kan gå till ute på en specialsträcka. Bilden som är tagen av Stefan Pettersson från Arboga är från Rally Askersund och någon närmare beskrivning lär väl inte behövas eller?

Det är Kenneth Ax som skriver:  ”Har jobbat som Bitr. Säkerhetschef tillsammans med Säkerhetschef Börje Larsson MK Rönne. Efter en tävlingsdag som förlöpte mkt bra, utan svåra olyckor eller avåkningar, ”bara” värmen som nog tog hårdast på våra tävlande och på deras bilar med följd för tekniska brytningar.

Men, nu till bilden som jag har fått och reagerar väldigt starkt på denna person som på sitt vis ser ut att totalt nonchalera att det kommer en föråkarbil, som har ljud och blinkande ljus för att säkerställa för efterkommande tävlingsbilar. Kan tänka mig att det blev en ”Aha-upplevelse” för förare och co-driver i bilen…

Vi jobbar för att rallysporten ska göras mycket säker och med information till publiken både i program och tillfartsvägar, men i vissa fall tror jag att en del inte tar åt sig detta på rätt sätt?”.

När jag såg bilden så var det inte utan att jag tog mig för pannan, är rallypubliken verkligen inte smartare än så här?

*

I dag är det en för mig stor dag, ett riktigt jubileum då jag för exakt 50 år sedan den 5 juni 1968 klev in i tidningen Mellersta Skånes hus i Hörby för att göra min första dag som ”sommarjobbande” fotograf. Första dagen blev det mest att storögt gå omkring och spana in allt spännande som sker på en, om än ganska liten redaktion. Trots allt fanns där både chefredaktör, tre reportrar, en redigerare, textinskrivare och inte minst stor annonsexpedition med tillhörande pappershandel. Till detta ska även tilläggas två lokalredaktioner i Höör och Eslöv. Samt så klart en fotograf vardera i Eslöv och hörby och det var honom i Hörby som jag hängde i hasorna. Att fotografen dessutom var rallyintresserad och använde sin ”rallybil” i tjänsten gjorde inte saken sämre ur min synvinkel. Nu var inte rallyjärnet av det häftigare slaget utan en trots bara fyra år gammal hopplöst föråldrad Saab 96 med tvåtaktsmotor. Alltså inte ens en Sport i en tid när nya ”V4:an” sopat rent i resultatlistorna i två år men även samtidigt, sänkt statusen på sina äldre trecylindriga bröder. I alla fall var det en brun 64:a (Trubbnos) med ”tvåtums avgassystem”, hasplåt, två grå ”Bosch kaffekittlar-extraljus”, Speedpilot och pricken över i, en träratt hämtad från en äkta Saab Sport. 

Dag två som var ”Svenska flaggans Dag” innebar att vi på kvällen skulle skildra firandet på Frostavallen utanför Höör. Minns inte så mycket av själva jobbet men bilfärden tillbaka till Hörby glömmer jag aldrig. Sista chansen att få med en bild i tidningen var att skicka filmrullen med likaså sista bussen från Hörby till Kristianstad där tidningen trycktes och som lämnade busstorget exakt klockan 19.30.

Följaktligen pressades Saaben till det yttersta på den då helt nya Riksväg 13 mellan Hörby och Höör och vid Fulltofta gjorde fotograf Ramberg bedömningen att vi skulle klara uppdraget med någon minuts marginal. Då hade han inte räknat med en av de hundratals fasaner som föddes upp för adelsjakt på Fulltofta Slott. Fasanen flög upp framför den anstormande Saaben som direkt fick en ny kylarprydnad. Full broms och ut flög föraren för analys av skadeläget vilket dessbättre visade sig inte vara så omfattande. Mitt emellan extraljusen satt fasanresterna som dock lyckats trycka in grillen så att den lämnat huven och hängde lite löst långt inne i mörkret.

En dryg minut ägnades åt analysen innan tvåtakts-smattret åter spred sig i den ljumma mellanskånska sommarkvällen. Bussen stod kvar, filmrullen lämnades över som ”chaufför-gods” och åkte till Kristianstad. Vi rensade bort lite fasanrester innan jag fick skjuts hem denna för mig så händelserika dag. Om jag inte redan före detta hade bestämt mig för att bli pressfotograf så fanns det inte längre något tvivel, det var ju i det här yrket det hände grejor…

Trevlig Nationaldag som blir bloggfri, men vi ses på torsdag med WRC-tipset!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *