Emil byter in Jocke till J-WRC i Portugal, Tom K. ny ”Hörby-Ambassadör”, 40 år sedan Waldegård vann SSR och Victor K. ”jokrar” i Älmhult!
Kommande WRC Vodafone Rally De Portugal 17-20 maj blir första grustävlingen för Junior-WRC där ledande Dennis Rådström/Johan Johansson får en jättechans att koppla ett ännu hårdare guldgrepp. Trots allt är det på grus som Dennis har mest erfarenhet och normalt sett borde en pallplats vara given. I genrepet Rally Sørland var det en drivknut som spökade och gjorde att R2-Fiestan överskred maxtiden redan på förstasträckan.
Nu får Dennis som vanligt tufft motstånd av den andre svensken i J-WRC, Emil Bergkvist. Uppenbarligen har trean i tabellen inför Portugal fått ihop budget för ännu en start efter uppropet på Facebook. Nytt är däremot att Ola Fløene lämnar Emil för nya och får man förmoda ännu större utmaningar och istället blir det comeback för Joakim Sjöberg. Dock bara en tillfällig lösning berättar Emil.
– Jag och Joakim har åkt mycket ihop innan och han är någon jag kan lita på, och jag är väldigt tacksam för att han kan ställa upp.
– Ola som varit min kartläsare sedan i höstas och jag har bestämt oss, för att inte åka tillsammans mer på grund av att han vill gå vidare i sin karriär.
Ingen dramatik bakom beslutet utan Ola meddelade redan i samband med Rally Sweden att han hade andra planer framöver och att J-WRC inte var en av dessa. Emil är dock tacksam för den tid som har varit och önskar den f.d WRC-Co-drivern lycka till.
–Den resa vid gjort tillsammans har varit väldigt rolig, säger Emil.
I klassen kör förutom Dennis och Emil ytterligare tolv talang och förhoppningsfulla konkurrenter.
*
Stentufft blir det för Pontus Tidemand/Jonas Andersson som i rallyt med utgångspunkt i Lousada mönstrar hela 17 bilar i WRC2. Första Pontus-utmanare är nog trion Stéphane Lefevbre (Citroën), Jari Huttunen (Hyundai) och Kevin Abbring (Ford). Dessutom blir det en ny chans för Pontus att ta revansch från Rally Sweden då Takamoto Katsuta gör en ny WRC2-start. Andra intressant namn är Skodas Jusso Nordgren som får sällskap av WRC2-debiterande landsmannen Max Vatanen, son till världsmästaren från 1981 Ari Vatanen.
*
Inte så ofta man blir profet i sitt eget land som ordspråket säger men det verkar som Tom Kristensson slår hål på detta. Tom har nämligen utsetts till ”Ambassadör för Hörby kommun” och för att visa detta syns kommunens logga lite överallt på hans Opel Adam R2. Nu är det mer än att bara klistra dekaler som Tom förväntas göra för hemkommunen.Han ska även göra en föreläsningsturne med sin uppskattade ”My Way ” för bland annat för ungdomar plus att han ska inspirera årets sommarlovsentrepenörer.
–Tom är en lysande förebild och ambassadör för sin kommun. Han har ett stort hjärta för Hörby, säger Karin Kroon Gunnarsson, Hörby kommuns näringslivschef.
– Samarbetet innebär ett tydligt ambassadörskap för Hörby som en del av kommunens marknadsstrategi och kommer under året att inspirera såväl unga entreprenörer som andra företagare plus att Hörby kommer att synas överallt där Tom tävlar!
*
I helgen var det premiär för Rallycross-SM och RallyX Nordic på banan i Höljes.
För Tomelillapågen William Nilsson i Supercar Lites, blev det en delvis stabil premiär med en total fjärdeplats inför semifinalen. Här blev det dock stopp och han blev förste föraren utanför final och därmed sjua i tävlingen.
– Det känns surt att inte vara i final. Det var en taktisk miss i semifinalen av mig och min spotter som gjorde att jag tog jokern för tidigt och därför inte gick vidare till final. Men det tar vi lärdom av, säger Nilsson.
*
På fredag drar då South Swedish Rally igång som första barmarkstävling i Rally-SM 2018 och där de 84 anmälda samlas i Älmhult. Är väl kanske att överdriva om jag skriver att det redan i dag är olidligt spännande, men ändå är detta så klart en av årets höjdpunkter för rallyfans. Men i ärlighetens namn har nog Midnattssolsrallyt petat ner SSR till tredjeplats på höjdpunktskalan där så klart Rally Sweden placerar sig ohotat överst.
Annat var det för 40 år sedan då Björn Waldegård tog sin och Fords första SSR-seger med ”WTW 567S”. Ett år då det var jättevarmt och därmed också extremt dammigt på sträckorna. På bilden damar Björn på nere vid Eljaröd med Hans Thorszelius vid sin sida mot seger före Toyota-profilen Leif Asterhag som hade med Anders Gullberg i en Celica 2000GT.
Ett tufft år med över 190 startande och där bara runt 70 nådde målet i Kristianstad och bland dessa tre Opel Kadett GT/E i rad som 3-4-5 med förarna Bror Danielsson, Björn ”Nalle”Johansson och Sören Nilsson. Samme Sören Nilsson som vann rallyt året före med en lätt anfrätt och välanvänd Ascona A. Även premiäråret 1976 blev det Opel-seger och detta genom värmlänningen Jan-Erik Lundgren.
Bästa ”hemmaförare” för 40 år sedan var Värnamos Svante Arthursson/Anders Fransson med Volvo 242 som sexa medan Stefan ”Spettet” Einarsson/Lennart Söderberg, Jönköping med en Saab 99 EMS blev sjua. Av skåningarna var det SMK Hörbys Stig Kristiansson med Erling Wideheim till högersom lyckades bäst med sin 12:e placerade Opel Kadett. Noterbart är att Linderöds-boende Subaru-experten Bertil Börjesson slutade 45:a i par med optikern från Höör, Freddy Svensson i en Saab V4.
*
En nyhet i årets Rally-SM är detta med ”Joker-tävling”, alltså en tävling som föraren i förväg väljer ut för extra poäng. Föga överraskande är det också många av de mer sydliga deltagarna som valt just SSR som sin Joker. SM-tvåan i 4WD-klassen för R5-bilar Fredrik Åhlin har till exempel valt SSR för sina extrapoäng, annars är det förvånansvärt få av de mer frekventa SM-åkarna som följt hans exempel. En som dock gjort så är Junior-SM -fyran Victor Karlsson från Vimmerby.
-Det är väl för mig ganska givet att ta SSR, för det är den tävling jag känner mig mest hemma i. Jag har följt den länge och trivs på vägarna där nere, säger Victor som gjorde shake down i Silverkongen.
– Vi har hunnit få en hel del mil redan på grus, och det känns väldigt bra. Så vi har satt höga mål inför SSR.
Frågan är om inte klassledaren Jari Liiten och tvåan Eddie Lundquist går in i tävlingen med samma målsättning…