Tom stabil i ERC på Kanarieöarna, ”ryske raketen” leder, Breen till Estland, 64 i Tingsryd, ”The Champ” försvarar inte V8-guldet och 94- Ravelli kör Opel i MSR!

Efter sex körda sträckor av totalt åtta under fredagen i ERC Rally Islas Canarias ligger Tom Kristensson och Henrik Appelskog på en stabil femte plats i klassen Junior u.27. Redan på ”Q-sträckan” valde Tom taktiken ”safety first” och tog sig genom sträckan som sjunde snabbast av de elva i klassen. Dagen började sedan med att Tom och Henrik fick ihop en tid som räckte till fjärde snabbaste. Efteråt konstaterade Hörby-föraren (tack för bilden Ebbe Nilsson).

Kändes bra och vi hade ”good rythm” och nu ska jag försöka ”push” lite mer.

På de följande två sträckorna klättrade Opel Adam R2 #37 upp till tredje plats utan några ”moments” eller annan dramatik. Tråkigt nog tappade man sedan lite mark på sträckorna efter och har nu 24,1 sekund upp till ledande teamkompisen Martins Sesks. På sträcka sex klagade Tom om alla de andra över dimma i bergen men även att han försökte ändra körstil och bli snabbare.

Trodde jag var snabb här men dom andra killarna var ännu snabbare…

Efter sex sträckor är det Azorerna-vinnaren Diogo Gago som ligger tvåa, detta trots dålig asfaltefarenhet har han bara 1,4 sekunder upp till Sesk. Tom å sin sida har 6,9 upp till fyran Sebastian Wagner men större marginal neråt till sexan, över 14 sekunder.

Leder totalt gör ERC-ledaren Alexey Lukyanuk över 20 sekunder före debutanten Nikolay Gryazin, Skoda. Verkar som det är de här två som gör upp om segern då trean, Juan Suarez, Hyundai är nästan halvminuten efter.

Som elva dyker Eyvind Brynildsen och Torstein Eriksen upp och detta över minuten bak Fiesta-kompisen i ledning. Ett dåligt däckval på sträcka tre kostade nästan halvminuten men bortsett från detta gillar Eyvind rallyt. 

Ende toppföraren som brutit så här långt är Chris Ingram som inte mådde bra och kastade in handduken efter sträcka tre.

*

Ingen tillfällighet att Rally Estonia lagt sig så strategiskt som två veckor före WRC Neste Rally Finland och därmed blir en perfekt längre shake down inför ”Finlands GP”. Redan klart är att Citroëns Craig Breen med co-driver Scott Martin kommer att köra på de Finlandslika sträckorna i det södra grannlandet. C3 WRC-åkaren får sällskap av Hyundais Hayden Paddon/Seb Marshall och fler lär fylla på innan anmälan stänger.

Kul att vara tillbaka, konstaterar Breen.

Har kört rallyt två gånger tidigare och med bara goda minnen inför denna perfekta uppladdningen för Finland!

Shell Helix Rally Estonia körs den 13-15 juli och ingår i både ERC och Estländska/Litauiska Mästerskapet.

*

Dramatiken med Kalle Rovanperäs brutala flygtur i Argentina slutade inte enbart med en kraschlandning på en Fiat Uno. En flygtur där hastigheten i uppmättes till 173 km/t inan landningen. I Unon låg nämligen kvinna och sov när R5 Skodan landade på taket. Uppvaknandet var som alla förstår chockartat men den sovande kvinnan klarade sig ändå oskadd men fick ändå  åka till sjukhus för kontroll och allt detta rapporterar Ilta Sannomat.

*

Det tog sig ändå till slut för Tingsryd Rallysprint och när man stängde anmälan hade 64 namn tickat in till tävlingen Kristi Himmelsfärdsdagen den 10 maj. Bland de sista att anmäla sig var DM-tvåan och Hässleholms GP-fyran Mats Lundahl i sin BMW. Till detta kom så även två tunga danska namn där danske mästaren Jacob Madsen med Lina Lykke Jensen vid sin sida väger tyngst medan Opel-kollegan Sebastian Magnussen väger lite lättare. Sebastian kör sin Opel Adam Cup-bil medan Jacob varken har någon sådan eller den R2-Adam han vann ”DM” med, istället är han anmäld med en Opel Ascona.

*

När jag skrev om  Hässleholms MK och deras ambitiösa satsning med utställningen på Hässleholms Museum smög sig där dock in ett litet fel i rapporteringen från invigningen meddelar CG Wilke. Felet gällde  antalet aktiva rallyförare/co-drivers.

Jag sa att vi hade ca 140-150 licensierade förare och kartläsare vilket missuppfattades av reportern så att man kunde tro att alla tävlade samtidigt, rättar Wilke. 

Antalet aktiva är så klart imponerande, Wilke och HLMK har all anledning att vara stolt över klubbens utveckling…

*

I kväll startar tyska mästerskapstävlingen 31. ADAC Rallye ”Rund um die Sulinger Bärenklaue 2018″. Ett gediget startfält med idel tyska stjärnor men även Norges Sindre Furuseth som här sätter Veronica Engan i sin Opel Adam R2 och så dansken Lars Sörensen/Ole Frederiksen även han med Opel Adam R2, (bilderna från shake down kommer från Henrik Åkeson).

Tyvärr ingen svensk då gotlänningen Sebastian Johansson med kartisen Christoffer Carlsson tvingats avanmäla sig. En trasig växellåda i Sebastians R2-Peugeot sätter stopp och trots stora ansträngningar även nere i Tyskland, gick det inte att lösa problemet. Nu siktar man istället på nästa deltävling i mästerskapet om en månad.

*

I helgen är det STCC-premiär med ”all in” vad gäller racing för svenskt vidkommande och i stort sett alla klasser representerade. En av dessa är V8 Thunder Cars som nu åter samkör med STCC men där tråkigt nog inte regerande mästaren Mattias Lindberg står på startlinjen. Redan för flera månader sedan stod det tämligen klart att ”Vankivas snabbaste” inte skulle komma att försvara sin titel och att han lämnat Bryntesson Motorsport. Enligt pappa Dan saknas motivation för ännu ett år med ”veeåttorna” och i höstas menade Mattias att han siktade antingen på STCC eller racing utomlands. Dan berättar att Italien låg närmast till hands men där prislappen till slut blev allt för hög. Mycket talar nu för att Mattias tar time out, möjligtvis kan det bli tal om långloppsracing i Tyskland. Däremot siktar ”The Champ” på come back i någon form redan 2019.

*

STCC ser ut att gå en ljus säsong till mötes och idag kan VD Hans Bååth nöjt konstatera att mer än dubbla antalet biljetter är sålda i förköp jämfört med fjolåret. Dessutom väntar en kanonhelg vädermässigt på publik och tävlande på Ring Knustorp vilket bäddar för publikfest.  

Publiken kommer förutom de två STCC-racen att få se Porsche Carrera Cup Scandinavia och som jag redan nämnt,  V8 Thundercars. Dessutom Formula STCC, Ginetta Cup och Swedish GT där prins Carl Philip Bernadotte kör tillsammans med femfaldige STCC-mästaren Richard Göransson i en Lotus.

I samma klass kör även Kristianstads Daniel Palma i par med Robin Nilsson. Normalt tävlar Palma utomlands men har fortfarande en Lotus stående i Sverige vilken nu dammats av.

Nu har prinsen lite bättre förutsättningar med sin större Evora (Palma och Robin kör en mindre Exige) men detta räds inte Daniel.

Vill han boxas lite så är inte jag den som viker av i kurvorna…

*

Nu har anmälan stängt till Midnattssolsrallyt och antalet stannade på 185 ekipage berättar Lars Jonsson från arrangören.

-De allra flesta har fått ett positivt besked medan övriga har fått ett mindre positivt besked, berättar ”cykelhandlaren”.

De som inte kom med är välkomna att sätta upp sig på kölistan och som vanligt kommer den att kortas efterhand då det alltid faller från en  del anmälda fram till den 27 juni då det är definitiv ”deadline”.

*

En liten skräll svarade arrangören för som gett VM-målvakten från 1994, Thomas Ravelli ett ”wild card”. Ett extremt otippat kort vill jag påstå.

– Jag älskar att köra bil och förr, när det fanns handbroms på bilarna, tyckte jag om att åka omkring på grusvägarna och sladda, säger Ravelli vars rallyuppladdning går i fotbollens tecken. Den 27 juni bjuder nämligen bronshjälten från 1994 in till livesänt VM-möte mellan Sverige och Mexiko i festivaltältet i centrala Vimmerby.

Thomas Ravelli kommer att köra en Opel Kadett 2,0E (även om där står GT/E på framskärmen…) avslöjar männen bakom Simon Johansson/Jerker Ekelund.

Vi har ett stort hjärta till rally och vi var en av pusselbitarna för att få rallyt till Vimmerby. Sedan dess har vi jobbat med flera kringaktiviteter. Att nu få möjligheten att genomföra detta känns förstås riktigt bra.

Men kan verkligen ett f.d fotbollsproffs verkligen köra rally?

Vi får se. Jag tycker om att prova på och lära mig nya saker, och att köra en riktig rallybil på grus är en upplevelse jag verkligen ser fram emot, säger Thomas.

Om nu Thomas är grön i detta så är kartläsaren desto mer rutinerad, Miriam Walfridsson är den som ska lotsa smålänningen runt på sträckorna.

Det ska bli jätteroligt att få göra den här starten tillsammans med Thomas, en verklig ikon som verkar ha en riktig vinnarskalle, menar Miriam.

Så klart är målsättningen inte att blanda sig i toppstriden utan mer blygsam, att ta sig i mål räcker långt menar Miriam. Inte så konstigt, då Thomas motorsport-cv består av två folkracestarter och en test på Falkenbergs racerbana.

*

I morgon är det SM-premiär i RallycrossVM-banan i Höljes och på söndag är det dags för RallyX Nordic. Stabila JC Raceteknik skickar fram sina ”stjärnor” Thomas Bryntesson och skåningen William Nilsson, (bilden) vinnare av Super car respektive Supercar Lites i fjol.

Jag är astaggad på en ny säsong, det ska bli riktigt skoj att få tävla, menar William.

Målet är att vinna RallyX Nordic och SM igen men det blir hårdare i år, alla har förbättras och det måste jag också göra.

*

Tack för i dag och i morgon lördag återigen ett så fullspäckat fotoschema att Motorbloggen får stryka på foten. Vi ses på söndag och trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *