Tänak ny ”försteförare” hos Toyota, Ford sugna på World RX(?), Gill populär indier, skånsk R5-Fiesta helgens NM och racing-Ola gör comeback på Knutstorp!

Efter segern i Argentina stiger Ott Tänaks aktier i samma takt som en Fermentaaktie på åttiotalet och nu verkar Tommi Mäkinen även visa detta i teamet. I en intervju gör han tämligen klart att estländaren nu räknas som ”förste förare” hos Toyota. Detta medan Jari-Matti Latvala först och främst ska ägna sig åt att komma tillbaka på banan efter ännu ett misslyckande i helgen. Esapekka Lappi gör väl ungefär vad som kan förväntas, ligger sju och har Latvala direkt bakom sig efter fem körda tävlingar. Det rapporteras också att Latvala var ”extremt frustrerad” efter att ha kört över stenen i Argentina och enligt vissa var det snudd på samma besvikelse som när han bröt på sista sträckan i Australien-finalen 2017. Mäkinen menar dock att Latvala redan gått vidare och har nu fullt fokus på Portugal om två veckor. 

Men med med honom och Lappi sladdande en bra bit ner i VM-tabellen är det ganska naturligt att Tänak blir första medaljhopp hos Toyota. Inte så att det blir ”stallorder” framöver från Mäkinen, men om det skulle bli så mot slutet av säsongen blir åtminstone inte jag förvånad. Skulle nog vara svårt att förklara för Tokyo om Tänak missar guldet efter att en Toyota-kompis placerat sig direkt före i en av de sista tävlingarna. En sak är dock tvärsäker, i Finland blir det ”flat out” för Toyota-trion berättar Mäkinen och hoppas på en upprepning från i fjol när Lappi tog sin allra första WRC-seger.

*

I dag är det bara Peugeot, Audi och Volkswagen som mer eller mindre officiellt tävlar i World RX. I fjol körde Ken Block och Andreas Bakkerud i Hoonigan-teamet med Ford Focus men inte med ”The Blue Oval” som uppbackare. Istället är det Olsbergs MSE och Andreas Eriksson som håller deras fana högt i VM-serien.

Nu verkar Ford dock vara på gång igen och det som väcker biljättens intresse är planerna på en elbilsklass ”ERX” om två år. Det avslöjas också att nya ERX var ett skäl till att Ford/Hoonigan/Block valde att lämna redan i år i avvaktan vad som komma skall. En sak verkar dock vara helt klar blir det Ford i ERX/World RX så blir det också med kultstämplade Block bakom ratten.

*

Indiern Guarav Gill har en status som idrottsman i sitt hemland som bara en svensk kan drömma om, till och med större än cricketstjärnorna. Ett bevis på detta är att Skoda-åkaren och Asia Pacific-profilen är nominerad till utmärkelsen ”Indiens bästa idrottare”. Vid sidan av detta jobbas det också för att få ihop paketet som ska göra Gill till Indiens första förare i WRC. Planen är först och främst att göra däcktillverkaren MRF:s affischnamn klar för WRC2 och sedan jobba vidare mot full säsong i WRC.

Nu har dock Gill ett litet problem då MRF inte har asfaltdäck och med deras pengar som bas vill dom så klart inte att Gill åker runt varken på franskt eller italienskt gummi. Därmed räknas både Tyskland och Spanien bort för Gill som enligt ryktet kan göra debut redan i kommande Vodafone Rallye Portugal.

Trots intimt samarbete med Skoda Motorsport har MRF/Gill klart deklarerat att det inte blir någon tjeckisk bil för honom i WRC2. Mer vill han inte avslöja men källor gör gällande att det blir en R5-bil där märket har representation i Gills hemland. Därmed återstår endast Ford och Hyundai och när Gill visat sig med en Ford på lite olika event lutar det nog åt en bil från M-Sport.

*

Lite exotiskt är också unge Adam Westlunds äventyr i Rumänien där han kör i Hyundai Racing Trophpy med en R1-version av i20:an. Närmast väntar Rally Transylvania som även är premiär i den ur svensk synpunkt tämligen iskalla ”TER-serien”. Hit åker Adam med ny co-driver rutinerade danskan Ditte Kammersgaard. Ändå har hon extragnuggats i tre dagar av ännu mer rutinerade Joakim Sjöberg inför debuten med Adam som vann premiären.

*

Direkt efter att Kenneth Kolbe Jensson och Jeanette Kvick rullat i mål som sexa i 4WD-klassen i Hässleholms GP med GN Motorsports R5-Fiesta jäktade ”hussen” Rickard Nilsson och mekanikern Staffan Andersson till Åhuskärr med bilen.

Den ska byggas om från asfalt till grus och köras Norska Mästerskapet till helgen, förklarade Rickard.

I morgon torsdag ska bilen vara klar och åker då till Rally Sørland för att där köras av Dagfinn Rosseland, tidigare mest känd för rally i Toyota och Mazda men även de senate åren i olika Fordar. I helgen får Dagfinn bekänna färg då startfältet är tufft med NM-ledaren Anders Grøndal som favorit, även han med R5-Fiesta. Bakom krigar gänget Søren Snartemo, Oddbjørn Røed, Svein Frustøl och Pål Vetle Try.

Patrik Sandell med Per Almkvist gör en ”shake down” inför amerikanska Olympus Rally där han kör en fabriksbil för Subaru Rally Team USA. I Norge är det dock hans egen Grupp-N Impreza som gäller.

Värmer upp gör även Dennis Rådström/ Johan Johansson inför J-WRC som nu fortsätter i Rally Portugal. Här blir det också spännande att se om juniortrean Emil Bergkvist lyckats med sponsorjakten och kommer till start…

*

Det har varit väldigt tyst om racingprofilen Ola Nilsson från Hässleholm en längre tid men nu verkar det hända saker. Ola är utsedd till årets förste gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia och gör debut på Ring Knutstorp till helgen.  I den gula Porschen med passande tävlingsnumret #911 sätter sig den f.d Scirocco Cup-föraren för att visa hur det går till. Viss erfarenhet av ”Monster-Folkan” har Ola efter att blivit tvåa 2013 i samma cup som han nu kör som gästförare i.

 Porsche Carrera Cup Scandinavia ställer unika krav med extra hårt fokus på förarna, säger Raine Wermelin direktör Porsche Sverige. –Därför har vi kallat in en specialist som gästförare till Knutstorp!

*

I Hässleholms MK finns ingen rast och ingen ro, knappt har Hässleholms GP avslutats och om bara en månad är det premiär för klubben som ”Sprintrally-arrangör” med ”Temahallen Grussprint”. Lördagen den 2 juni med HQ hos Temahallen i Vinslöv bjuder tävlingsledare Morgan Green på en sträcka som körs två gånger vilket blir milen totalt. Efter detta väntar sedan klassiska Snapphanerallyt som i mitten av augusti är är deltävling i Rally-SM. Men redan igår var det nytt arrangemang av Wilke & Co när man invigde en motorsportutställning hos Hässleholms Museum.

Vi lyfter fram både vårt gamla arv och det nya moderna, dåtid och nutid, berättade ordförande Wilke.

På plats fanns ”målaren från Knislinge”, Per Sturesson, DTM-vinnare i en Volvo Turbo 1985. Här visade han dock upp sin exklusiva och tuffa Simca 1000, en bil han körde med under åren 1976-82.

Den har stått i 30 år i en gammal verkstad, helt dammig så jag har lagt ner 14 dagar bara med att tvätta den ren, avslöjade Per.

Annat att beskåda är till exempel Stoffe Nilssons souvenir från Rally Sweden 1999, en dörr som var det enda som klarade sig efter den våldsamma kraschen med Subarun. Wilke fick också frågan hur klubben har lycktas bli så framgångsrik och svarar som vanligt ödmjukt.

– De nya blir trygga när de ser att det finns stjärnor i klubben. Vi har runt 140-150 rallyförare, mer än huvuddelen av vad andra skånska klubbar har i antal medlemmar!

Utställningen öppnar på lördag och har sedan öppet året ut.

*

Ingen Motorbloggen i morgon torsdag, då det är pressvisning på årets konsthappening på Wanås Slott. En krock där bloggen förlorade enligt samstämmighet mellan kulturredaktören och nyhetschefen, som det kan bli…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *