Ogier och Tidemand toppar Rally-VM, Kalle var ”yr i hjälmen”, ERC hyllar Tom K., ny däckdebatt och Ola ville inte ha HIF-märke!

Den stora snackisen efter YPF Rally Argentina var så klart att Ott Tänak lyckades ta sin tredje WRC-seger och den första i Argentina, plus att det var premiär för skumpasprutande med en Toyota som åkdon. Med segern är estländaren med i guldstriden även om han har 28 poäng upp till Sebestien Ogier som är otroligt populär hos argentinarna. Med andra platsen plockade Thierry Neuville in lite på fransmannen och nu skiljer bara tio poäng mellan de båda så visst är det vidöppet var guldet hamnar.

Däremot trion Andreas Mikkelsen (fyra), Dani Sordo(femma) och Kris Meeke (sexa) mer eller mindre borta med mindre än hälften inkörda poäng efter fem körda tävlingar.

*

I WRC2 gick Pontus Tidemand/Jonas Andersson upp i ledning och har nu 18 poäng ner till tvåan, Skodas asfaltspecialist Jan Kopecky, ny trea är britten Gus Greensmith. Men med frivilligt val av tävlingar är tabellen egentligen ganska ointressant så här tidigt. Först mot slutet när ”Pontus-utmanarna” har kört fler tävlingar går det att skönja om där finns något riktigt hot. Jag tvivlar och vågar lova ett nytt svenskt guld i WRC2 2018!

*

Den andra snackisen var rallyts WRC2-ledare Kalle Rovanperäs ”snabbparkering” på sträcka 17 som slutade med landing på taket till en Fiat Uno. Efter kraschen var Kalle lite yr i hjälmen och togs till sjukhus för kontroll men fick lämna nästan direkt. Efteråt har Kalle berättat att kraschen var helt hans fel och att han kom allt för fort in i den svaga vänsterkurvan, ”hit a bank” och sedan var det bara att ”parkera”. Han konstaterade också att han lärde sig mycket i WRC2-premiären Rally Monte Carlo men i Argentina lärde han sig ännu mer. Undrar om det var att parkera som Kalle tänkte på?

*

I dag gratulerade FIA ERC Tom Kristensson på 27-årsdagen genom en hälsning på hemsidan till Hörby-pågen som nu är på Kanarieöarna och börjar testa inför helgens Rally Islas Canarias. Tom hälsar tillbaka.

Bästa födelsedagen någonsin, rallytest på Gran Canaria med bästa teamet!

För Tom och Henrik Appelskog blir detta första riktiga asfaltrallyt med R2 Opel Adam men där shake down på hemmaplan i Hörby kan komma väl till pass.

Tufft motstånd väntar i FIA ERC Junior Under 27 Championship och då främst från segraren på Azorerna, portugisen Diogo Gago. Peugeot-föraren har ännu inte full uppbackning för hela mästerskapet men jobbar hårt för att knyta ihop säcken.

Några familjesponsorer har ökat sina bidrag vilket gjort det möjligt att köra här, berättar Gago.

Han avslöjar också att hans erfarenhet från asfalt är begränsad, gillar grus bättre.

Krävs en helt annan körstil som jag måste jobba hårt på att hitta och dessutom är det så mycket viktigare med set up på bilen, menar han.

Att han vill vara med i toppen är ganska självklart men men menar han, det blir nog inte så lätt…

*

Det har bubblat upp en rejäl diskussion kring däcken i rally och den här gången är det inte standarddäck som diskuteras utan det förtydligande som Rallyutskottet publicerade i veckan. Här kunde man läsa: ”Rally: påminnelse däckinformation

2018-04-26 08:49

På förekommen anledning vill RU påminna om RY-T 11.1 som gäller för ALLA rallytävlingar i Sverige

Max hjulbredd (däck monterat på fälg) = 9”/ 229mm

Max diameter hjul (däck monterat på fälg) = 650mm

Aktuell lista över godkända fabrikat/mönster/dimensioner finns på www.sbf.se/regler/rally”.

Inget att sticka under stol med utan att detta handlar om Mats Myrsells ”Monster-Porsche” som nu körs i ”Nya Grupp H” och med vilken Mats vann RS-premiären i Hörby. Nu visar det sig att Porschens bakdäck är bredare än tillåtet vilket gjorde att han inte kom till start i Hässleholms GP som planerat. Efter att ha tagit del av FB-kommentarerna är det som vanligt, jag blir inte mycket klokare utan väljer att ringa upp Rallyutskottets ”däckexpert” David ”Plombo” Lindström.

Utan att gå in på för mycket tekniska detaljer så berättar David att redan på 90-talet (han var lite osäker på exakt datum) bestämdes den maximala däckbredden i rally till nio tum och något som som sedan inte ändrats. Porschen som enligt uppgift har 12 tum breda bakdäck är därmed inte godkänd för svenska rallytävlingar berättar David. 

Svårare är det inte och att det sedan finns andra länder som har andra regler är inget som påverkar oss här hemma.

Nu höjs röster för att ge Mats dispens att tävla med bredare däck men det menar David inte skulle fungera och avslutar med.

Vad säger man till andra som byggt bilar och kanske även dom velat ha bredare däck, ska dom också ha dispens?

Min egen tolkning av detta är att Porschen är FIA-klassad som GT-bil i rally vilket är en klass som inte körs nationellt här i Sverige vilket stökar till det. Nu är Mats bil inne i ”Nya Grupp H” och därmed fortfarande enligt mitt eget lilla huvud, är FIA-klassningen väck. Därmed faller också argumentet att FIA står över nationella regler. Oavsett vilket så är det så klart jättesynd att bilen inte verkar komma att starta mer i någon svensk tävling, detta om man ska tro Mats reaktion på ”däckförtydligandet”. Men samtidigt förstår jag RU, finns där en klar regel är det svårt att se mellan fingrarna…

*

Om en dryg månad är det ett år sedan som SMK Hörbys Ola Wingrenbyggde om sin VOC 940” i samband med Dackefejden i Växjö. Under vintern har ett nytt ”offerlamm” växt fram i ”Upplevelseindustrin på Algatan” och för någon vecka sedan var det dags för lackering.

Har väldigt dålig erfarenhet av silverfärgade rallybilar (två kraftiga rullningar först i 740 sedan 940) därför bestämde jag som den MFF:are jag är  för en ”Iffiff-ljusblå” kulör, berättar Ola.

När bilen så hämtades var lackeringen helt Ok men när ”Pelle-lack” på eget bevåg pimpade till det med ”HIF:s klubbmärke” blev det lite för mycket.

Dj-la Pelle, var enda kommentaren från Ola som nu får rädda det hela.

Blir mattsvart folie på huven, HIF-märke det är ju för f-n helgerån…

*

Avslutar med att önska trevlig Valborg och vad jag förstår så längtar STCC-åkande Mikaela Åhlin-Kottulinsky med ett glädjeskutt både efter vår och framförallt STCC-premiärenRing Knustorp kommande helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *