Tänak/Tidemand vann i Argentina, Kristofferson i Portugal, Madsen i Hässleholm, Engström på Söderslätt och en ”icke söndersöpen Cheva”!

Av tidspress måste jag hålla WRC Rally Argentina kort men det blev ändå min vinnare Ott Tänak, Toyota som motsvarade mina förväntningar och vann. Ingen överraskning då han legat i topp redan från början och nu blev marginalen till tvåan Thierry Neuville 37,7 sekunder. Rallyts stora knall var ändå Hyundaikompisen Dani Sordo som verkar trivas med kniven på strupen och tar nu sista pallplatsen.
Sebastien Ogier tog fyra power stage poäng (Neuville tog fem) och slutade fyra och behåller så klart även ledningen i VM. Hårt punkteringsdrabbade Andreas Mikkelsen slutar femma före Elfyn Evans och likaså hårt oflytsdrabbade Kris Meeke som sjua.

Vann  WRC2 gjorde Skoda-åkande Pontus Tidemand och Jonas Andersson och paret blev aldrig stressade trots att unge talangen Kalle Rovanperä gick förbi under lördagen och ledde fram till sträcka 17. Här gjorde finnen en fullfartsrullning som slutade på en parkering där en stackars Fiat fick agera krockkudde till Skodan. Både Kalle och kartläsaren klarade sig oskadda vilket man inte kan säga om varken Skodan eller den oskyldiga Fiaten. Nu blev Ole Christian Veiby tvåa medan britten Gus Greensmith tog första pallplatsen i WRC 2 någonsin som trea.

*

Vem hade trott att en final i World RX i ”soliga” Portugal skulle komma att köras i nästintill snöstorm? Men så blev det och den som behärskade underlaget allra bäst var Johan Kristoffersson som därmed tog PSRX Volkswagen Swedens andra raka seger för året. Tvåa slutade Tema Peugeots Sebastien Loeb och med Petter Solberg tätt efter. Detta räckte dock för att föra upp Solberg till delad andra plats med Andreas Bakkerud (fyra i dag). Sist i finalen var Timmy Hansen som ryckte ihop med Kristoffersson i starten men sedan fick problem med ett alltför tajt spårval. För Mattias Ekström tog det roliga slut redan i semifinalen där han fick se sig slagen av fransmannen Chicherit som därmed såg till att nya Prodrive-byggda Renault Megane tog sin första finalplats och här slutade man femma.

*

Hässleholms GP blev precis så tät och dramatisk som man hoppades och HLMK-bossen CG Wilke fick rätt i att det skulle bli ett ”Tre kejsarslag”Garnisonen. Men till oss blågulas förtret blev det till slut dansken Brian Madsen med sonen Kasper som tog sin tredje GP-seger i en bil med verkliga vinnargener. Hans WRC Peugeot har tidigare körts av bland annat Marcus Grönholm och Gilles Panizzi.

Det var verkligen hårt i idag och trodde knappt det skulle gå, ”Jocke” körde ”staerkt”, konstaterade Brian medan han kramade om Kasper.

Visst körde fjolårsvinnarna ”Jocke” Grahn och Rickard Nilsson ”staerkt” med WRC-Focusen men till slut skilde ändå 0,2 sekunder till Peugeot-handlaren från Slagelses fördel. 

Tappade allt i första heatet där mina kalla däck verkade ge sämre fäste än Brians, kommenterade Jocke lite kryptiskt efteråt. 

Andra heatet vann Ford-åkaren och även det tredje men det blev ändå futtiga två tiondelar upp till seger.. Det gick inte att ta miste på besvikelsen efteråt i GN Motorsport-lägret.

Bromsade lite för sent i sista och där tappade vi definitivt segern, surt när vi kört in allt vi förlorade på våra kalla däck i första…

Men fylld av revanschlust hoppades Jocke att Madsen dyker upp i kommande sprinttävlingen i danska Horsens.

Då ska vi åka ifrån honom, kosta vad det vill, lovade GP-tvåan.

Den ”tredje kejsaren” normman Rune Danneborg var aldrig riktigt med i toppstriden med sin numera udda Mini-WRC och gick i mål totalt halv minuten efter toppduon.

*

Hässleholms GP 2018. Mats Lundahl, Svedala mK blev bäst 2WD-åkare och slutade fyra totalt.

Med i matchen i allra högsta grad var Svedalas Mats Lundahl/Marie Eriksson som tog sin gröna (!) M3 BMW till fjärde platsen totalt och snabbaste 2WD. Bästa tid i klassen alla tre körningarna gjorde att snabbe dansken John Frederiksen, BMW inte nådde ända fram, elva sekunder skilde mellan grön och vit BMW. Tredje 2WD-åkare blev Bjarne och Mattias Rutgersson, Ford.

Eslövs Mats Andersson med sonen Simon till höger i R2 Opel Adam vann ”R2-klassen” med hyggligt bred marginal, runt fem sekunder till danske Peugeot-åkaren Kim Madsen.

På tal om bred marginal så kan man nog säga att SMK Hörbys J-SM-hopp Victor Hansen/Timmy Berntsson hade en sådan. Eller vad sägs om över tre minuter till tvåan Per-Ivar Hellberg/KG Eriksson?  26:a totalt, bästa C-förare tio sekunder före Lunds nye BMW-åkare Skawomir Bronk blev resultatet för Viktor.

*

När det kommer till Grupp E och asfalt så är det Hässleholms MK som dominerar och den här gången fick Viktoria Lindh/Magnus Persson gruvlig revansch både från i fjol och RS-premiären. ”Dödskalle-Golfen” plågades runt på asfalten och då hjälpte det föga att tvåan Björn Hansson/Lyn anDersson (mitt rättstavningsprogram gillar inte din namnstavning Lyn…). Trea slutade den tredje hässleholmaren Fredrik Dehlin/Madeleine Ruud-Nielsen. 

*

En som glädjehoppade högt var arrangörsklubbens Martin Holmberg/Helene Mårtensson som med sin grusinställda 240 lyckades komma tvåa i B-Grupp H, 14 sekunder efter vinnaren Ola Johansson/Leif Johansson. Bästa i VOC/Grupp F blev även detta en hemmaförare, Peter Vestlund med Hörby-kartisen Magnus Larsson. BMW:n var runt halvminuten snabbare än smålänningen Leif Axelssons Volvo.

*

Till slut måste jag berömma Hässleholms numera nästan professionella speaker Björn Johnsson som informerade både roligt och korrekt om allt som hände på Garnisonen till storpublikens förtjusning.

*

Då blev det äntligen premiär för Bilsport Rallycup efter en dryg månads försening i Trelleborgs ”Anderslövsrallyt”. Att tro att Söderslätt då var täckt av halvmetern snö var  lite svårt att föreställa sig den här soliga lördagen då det istället dammade rejält.

Kullings Lars Engstrom/Kurt Vilson i den knallgula Volvo 940:an visade direkt att den här lördagen skulle bli deras och gick upp i en ledning som man sedan aldrig släppte. Tätt efter från första kilometern var Nybros Håkan och Anders Thagesson men närmare än fyra tiondelar kom han aldrig 940:an. Som trea rullade så bäste skåning in, SMK Hörbys Joachim Kristiansson/Roger Clausson, Toyota. ”Jocke” hade dock större marginal uppåt, 15 sekunder skilde till Volvo-tvåan.

Till en början såg det ännu jämnare ut då SMK Hörbys unge Pontus Berglund med Julia Thulin i den nyrenoverade 940:ans högerstol, bara hade  0,4 sekunder upp till Engström efter två sträckor. På sträcka tre var dock det roliga slut då det blev drivaxelhaveri.

Då klev dagens knall fram, Kristianstads Jörgen Hildingsson/Andreas Lexander i sin andra tävling i B-klassen skilde bara 0,8 upp till ledning. Men inte heller grävmaskinisten från Hörby skulle få se slutmålet utan på fjärde sträckan hände något med drivningen och den vita 240:an parkerades för dagen.

Istället blev det nyss födelsedagsfirande Janne Kristiansson/Dennis Jonsson med Mohedakök-Volvon som gick in som fyra medan Lars Mårtensson/Anna Larsson, Volvo avslutade topp-fem.

Totalsexa och snabbast i C-klassen blev Adrian Ring/Jan Ring från Linköping och blev därmed även snabbaste Opel runt Anderslöv. En klasseger med nästan en hel minut tillgodo på tvåan Jan Kastenman/Josefine Gråberg.

Om Hildingsson fick bryta gick det bättre för svågern Martin Olsson/Tobias Larsson, Kristianstads MK som tog segern i B-Grupp H och slutade sjua totalt. En seger som togs före ”Guterally-ratande” gotlänningen Jimmie Cederqvist/Hans Sjödahl.

I VOC/GruppF-gänget var det en ny familjefajt mellan Simrishamnsbröderna Fredrik Persson/Johan Haak och Andreas Persson/Magnus Andersson. Den här gången fick Fredrik revansch och vann med fyra sekunders marginal.

I Grupp E satsade Vinslövs-åkaren Jesper Larsson/Felicia Andersson  hårdast och via en tvåhjuling tog man hand om segern med Toyotan. Startfältet bantades ner från de runt 140 som vill köra gruspremiär i mars till för arrangören mer hanterbara knappa 100 bilar. Bilderna från Anderslöv kommer från Henrik Åkeson.

*

Känns väldigt tråkigt behöva läsa på Facebook att Emil Bergkvist verkar få svårt att fullfölja satsningen i J-WRC och som vanligt är det pengarna som saknas. Nu vädjar ”mamma-Emil” om hjälp för tabelltrean så han kan komma till start i nästa deltävling som är Portugal i mitten på nästa månad. Mamma skriver: Skriver det här som mamma till Emil Bergkvist för att försöka hjälpa honom med satsningen i Junior VM i rally och framför allt nästa deltävling som går av stapeln i Portugal nu i maj. Vi har fått uppleva så otroligt mycket glädje och så fantastiskt fina framgångar inom rallysporten och framtiden ser också väldigt ljus ut. Just nu ligger Emil trea i VM-serien och siktar högre. I dagsläget kämpar vi framför allt med ekonomin då rallysporten kräver en hel del pengar. Vi är otroligt tacksamma för alla våra samarbetspartners och övriga som ställer upp men det krävs ytterligare resurser för att komma vidare. Känns lite obekvämt att skriva det här men som mamma ger jag inte upp utan försöker blicka framåt och stötta Emil allt vad som går, hur tufft det än är. Vi är många som vet att Emil är en stor talang inom sporten. Om någon känner att man har möjlighet att hjälpa Emil försöka nå sina mål, så är du mer än välkommen med ditt bidrag litet som stort. Swish 073-990 49 12 eller Bg 160-1749 Bergkvist i Torsåker AB”.

Vad jag har förstått är budgeten för själva tävlandet i hamn det är allt annat som Emil själv måste fixa som resor, hotell, reccebil med mera. Alltså inga stora pengar egentligen, men har man dom inte är det så klart en klen tröst…

*

Det blev succéstart för Steve Røkland/Tom Woodburn i juniordelen av BRC (Brittiska Mästerskapet) genom klasseger och elva totalt i premiären ”Pirelli International Rally”. Steve var klart snabbaste 2WD-åkare och vann sju av de åtta sträckorna med sin Peugeot 208 R2.

Hade vi inte fått bromsproblem på en sträcka hade vi vunnit den också, berättar en glad norsk ”gutt”.

Enad svenska inslaget i rallyt var Patrik Barth som läste noterna till Oscar Solberg i R2-Fiestan. Paret slutade femma i BRC-J-klassen , samma som Steve tävlar i.  Nu är det frågan om detta var sista tävlingen i klassen för Oscar och Patrik, ryktet säger nämligen att det framöver blir med en R5-bil man ska attackera BRC. 

*

Avslutar med att jag i går var på två riktigt roliga motorevent, först var Snapphane Crusiers som hade sitt USA-bils rally med efterföljande rockabilly fest i Knislinge Folkets Park. Många fina gamla amerikanerna (några mindre fina för att inte säga att dom såg för dj-liga ut) men i alla satt glad och pigga människor.

En av de gladaste var Bjärnums egen countrystjärna Chris L Svensson som åkte som passagerare i sin egen ”icke utställnings bil” en Chevrolet Caprice. Vi snackade lite med Chris som berättade att Capricen började bli allt mer ovanlig och orsaken var enkel enligt honom.

Dom allra flesta är ”söndersöpna”, så är det!

Undrar om bilprovningen har detta i sitt protokoll, ”söndersöpen”?

Nästa stopp blev den udda latsbilstuställnignen i Bjärnum arrangerad ”Bjärnum Raccoons” och med flerfaldigt lackbelönade Berton Jönsson i spetsen. Jag frågade Berton varför dom kallade sig ”Bjärnum Raccoons”?

Tänk efter, raccoons är ju engelska för tvättbjörn och vi älskar att tvätta och putsa våra bilar, så enkelt är det, svarade Berton.

Så klart, man är ju inte lite puckad i skallen som inte fattade detta…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *