Norskt i topp i Argentina, Tidemand toppar WRC2, rally ett hundjobb, rond två i World RX, Haglöf och Andersson STCC-bäst på test och Opel-godis mot slutet i MSR!

Som vanligt lite tråkigt att skriva om WRC när dramatiken utspelas i en helt annan tidszoon borta i Argentina men ger en liten uppdatering. Med fyra körda sträckor har faktiskt Andreas Mikkelsen, Hyundai gått upp i ledning  men bara en enda sekund före Toyotas Ott Tänak. Då hade man inpasserat supersteniga SS3 där Jari-Matti Latvala försvann efter att ha kört öven en fotbollsstor sten på vägen. Höger fram kollapsade på Yarisen och Latvala ”is out for the day”. Mikkelsen klarade sig dock och var lättad vid sträckmålet.

Så många stenar på vägen och jag försökte undvika de största men det störde mina linjer, pustade norrmannen .

Även Ott Tänak var frustrerad men inte så mycket över stenarna utan misstaget han gjorde på sträckan före. 

Ett ”stupid misstake”, körde på en sten och något gick sönder i styrningen, berättade Tänak.

Vi lyckades fixa till det efter sträckan men styrningen är långtifrån bra…

Trea är Kris Meeke fem sekunder efter som dessutom hade punktering på sträcka två och sedan Sebastien Ogier som fyra, 02, efter Citroën-föraren. Ogier-jagande Thierry Neuville klagar över att hans Hyundai vill släppa ut bakändan men håller ändå femte platsen, elva sekunder efter. Hårt i toppen, bara 15 sekunder skiljer mellan åttan Esapekka Lappi och ledande Mikkelsen.

*

I WRC2 har nu ”småpågarna” Kalle Rovanperä och Ole Christian Veiby sprattlat av sig och efter fyra sträckor leder favorittippade istället Pontus Tidemand och har nästan 20 sekunder ner till tvåan Veiby. Rovanperä inledde starkt men har nu trillat ner som trea runt halv minnen efter Pontus och Jonas Andersson. Som sagt lite meningslöst att fördjupa sig för mycket när halva fredagsettapen återstår…

*

Kul att se att allt inte är blodigt allvar i WRC, på Twitter har det lagts ut bilder både från M-Sport och Hyundai där det verkar som att några gatuhundar fått VIP-accses till servicetälten. En av dom fick till och med ”Guest-badge” med texten ”Guest no 1” och som hundälskare gillar man så klart detta.

*

I helgen är det dags för andra ronden i World RX-fajten mellan PSRX Volkswagen Sweden och EKS och nu har man flyttat ”ringen” till Portugal och Montalegre. Lite fördel känns det för VW-åkarna Petter Solberg/Johan Kristoffersson som inte missat någon final på banan sedan Rallycross-VM instiftades för fyra år sedan. Å andra sidan är säkerligen Mattias Ekström extremt revanschsugen efter sitt lilla ”kärleksgnabb” med Solberg i Barcelona. En ömhetsbetygelse som inte alls uppskattades av norrmannen eller domarna och det blev ”Excluded” i Mattias resultatrad.

Det som hände i Barcelona var inte så kul men det är historia nu. Vi glömmer detta och går vidare, menar Petter.

När chefen hamnade i betongen blev det Johan Kristoffersson som fick segern lite till skänks och som gärna ser en upprepning även om det inte är en självklarhet.

Jag har litet blandade minnen från den här tävlingen, det var här jag tog min första seger någonsin i World RX så det är speciellt för mig, menar Johan.

Förra året var Petter och jag med riktigt bra i heaten, men det räckte inte till söndag eftermiddag även om jag tog min första pallplats för PSRX Volkswagen Sweden med en tredje plats, men vi var litet frustrerade när vi åkte härifrån.

Mattias har inte heller han bästa erfarenhet av den portugisisk banan.

I fjol var vi inte snabbast här men men som ett team vann vi till slut ändå, menar han och Audi-föraren betygar även sin kärlek till banan och de entusiastiska portugisiska fansen.

Dom är megaentusiastiska motorsportfans, konstaterar Mattias som får medhåll av teamkompisen Andreas Bakkerud.

En av mina absoluta favoritbanor!

*

Gårdagens STCC-test/mediadag på Ring Knutstorp visade två för mig lite överraskande väldigt snabba förare och där Daniel Haglöf i Seaten var allra morgonpiggast. På eftermiddagen var det istället Honda-åkaren Mattias Andersson som svarade för bästa tiden runt Söderåsens sluttning. 

Att köra under minuten på Knutstorp är en såklart en klassisk drömgräns med en STCC-bil. Oavsett hur det går den här säsongen så är den redan förevigad, menade en glad Haglöf.

  Nu har jag förutsättningarna som krävs att slåss i toppen och det finns inga ursäkter, det är det upp till mig att leverera!

Näst snabbast var temakompisen och ”The man to beat” STCC-mästare Robert Dahlgren, 32 tusendelar efter. Även som trea fanns en Seat genom tidigare Porsche-fantomen Philip Morin.

Efter Seattrion följde så tre Golf GTI TCR  med i tur och ordning, Fredrik Ekblom, Johan Kristoffersson och Andreas Ahlberg. Mycket tyder redan nu på att det blir här fajten kommer att stå, Seat vs. VW.

Bästa skåning blev Brink Motorsports Micke Olsson som sjua med Audin medan TobiasBrink inte alls fick till det och hade sämsta tid av alla 20 förare på plats, över sju sekunder efter Haglöf. Hyperintressanta Mikaela Åhlin-Kottulinsky visade att hon börjar bli varm i TCR-overallen och körde in som åtta före lunch med sin Seat.

Med mat i magen var det nestorn i gänget Mattias Andersson att på den nu blöta bana visa hur en TCR-Honda ser ut bakifrån. Den som hade bäst chans att studera denna var Fredrik Ekblom men detta från en distan av tre sekunder efter. Micke Olsson ökade tempot, trea en styv sekund bak Ekbloms Golf.  Mikaela Å-K menade att hon trivdes som åtta och stannade kvar på samma position även i andra heatet. Stannade kvar gjorde inte Johan Kristoffersson som uppenbarligen inte trivdes med blöt bana och från femte placeringen inledningsvis fick inte World RX-åkaren ihop mer tid än att vara näst sist av de 14 förare som körde andra passet. Tack för bilderna Henric Åkeson.

*

När jag skriver detta är det exakt en timma kvar av anmälningstiden till Midnattssolsrallyt och så snubblande nära att passera ”200-strecket, saknas tre bilar sedan är man förbi. Kul namn på slutet och namn som värmer en Opel-vän långt in i hjärteroten eller vad sägs om Opel-ikonen Björn ”Nalle” Johansson med ständige följeslagaren Anders Olsson? Nu är ju Nalles gul/svarta Kadett GT/E såld och ska framöver användas som bil i Historisk Racing så vad för sorts Opel han kommer att köra, framgår inte mer än att den körs i klass 16. 

Blir sedan lite tårögd över att se forne MSR-vinnaren Kenneth Bäcklund, då i en Escort åter med i MSR-fältet. Nu däremot sätter sig Kenneth i en ”riktig” rallybil eller översatt till lättförstådd svenska, en Opel Ascona A. Som kartläsare har han satt Bengt-Arne Gustafsson.

Bland de sista att skicka in anmälan var även Sjöbos friskus Jörgen Andersson med Nils Ekberg vid sin sida och den här gången tar han sin Opel Kadett 2,0E till nåders medan B Asconan får stanna i garaget. Kadetten har ofta krånglat lite (väldigt ovanligt egentligen) för Jörgen men nu är kanske problemen är åtgärdade. 

*

I morgon är det Motorlördag i Kristianstadsbladet och där artikeln om nya STCC Formula Nordic-förarna Alfred Nilsson och Sebastian Persson dominerar. Men här finns även plats för en genomgång av Hässleholms duktiga GruppE-åkare inför söndagens Hässleholms GP och så klart, min”Motorlistan”.

*

Ingen Motorbloggen i morgon lördag, ett alltför späckat fotoschema är orsaken, men vi ses på söndag.

Trevlig helg! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *