FIA gillar inte upplägget i Wales, Block gör WRC-comeback, Jacob M. ”springer” DM2 i helgen, William vill mer än SM och trista cupkrockar.
I dag skulle arrangörerna till Rally Wales GB presenterat tävlingen i oktober och då med ett delvis nytt upplägg, men detta ställdes in med kort varsel. Största anledningen var att FIA inte godkände avslutningen på söndagen där britterna tänkt sig klassiska sträckan ”Great Orme”. I år tänkt att förlängas in i staden Llandudno med målgång i princip mitt i centrum. Sträckan körs på asfalt och senast den användes var 2015 (dock utan sista biten inne i staden) och då hade man inga som helst problem med Paris.
Arrangören hoppades på 30-40 000 åskådare inne i Llandudno för att hylla segraren men nu ser det svårt ut. FIA hänger upp sig på att reglerna säger att ”power stage” ska vara representativ för rallyt och med asfalten på Great Orme är den så klart knappast så.
Nu handlar detta mer om en speciell sträcka utan i mina ögon mer om hur WRC ska tackla framtiden. Walesarna vill egentligen göra det som många andra också önskar, att föra in rallyt till publiken. Det är för mycket ”old fashioned ” att enbart köra ute i skogen menar en källa från arrangören. Av förklarliga skäl är förarna inte av samma uppfattning som arrangören, teamen och sponsorerna istället vill dom forsätta vara ”gammeldags”. Något som irriterat och man menar att dom är proffs och betalda för att köra och detta ska göras dit co-drivern skickar dom punkt slut. Men än är inte sista ordet sagt så det hela lär mynna ut i vem som skriker högst, arrangören eller förarna (jag hoppas på förarna)…
*
Nu har rallyabstinensen blivit för stor för Gymkhana-profilen Ken Block och i höstens Rally Spanien är det dags för comeback. Senast Ken satt i en rallybil var fyra år sedan och efter det har det bara handlat om rallycross. Något som avslutades i fjol då han (eller Hoonigan racing) la ner RX-teamet och gjorde Andreas Bakkerud tillfälligt arbetslös innan EKS-teamet öppnade garageporten för norrmannen.
I en M-Sport Ford Fiesta ska han attackera de spanska grus och asfaltsträckorna (enda WRC-tävlingen med mixat underlag) tillsammans med italienska co-drivern Alex Gelsomino.
– Krävs en stor insats och mycket träning för att återigen kunna köra i WRC, förklarar Block som redan insett att han knappast kan slåss om pallplatser.
Bästa resultatet hitintills är en sjunde plats i Mexiko för fem år sedan och nu tänker han träna så mycket han kan berättar 50-åringen för att kanske uppnå samma resultat.
– Egentligen är det alldeles för kort tid med förberedelser för en riktigt ”WRC attack” men jag tar vad jag får och gör mitt bästa!
Det blir inte bara WRC, utan Block kommer även att köra några tävlingar på hemmaplan i ”American Rally Championship” men där kommer han att köra sin egen Grupp A Escort från 1993. Vid sidan av detta blir det även comeback i rallycross på hemmaplan i utvalda tävlingar i nystartade ”Americas Rallycross Championship”. Han tänker köra i Austin och Trois-Rivieres tillsammans med stora profilen ”over there” Steve Arpin.
*
Ännu ett nytt ansikte kan komma att synas i WRC 2019, indiern Gaurav Gill som tampats med Pontus Tidemand om guldet i Asia Pacific Championship ryktas planera ”full campaign in 2019”. Redan i år ska Skoda/MRF-föraren göra någon WRC-start och är enligt indisk motorpress lite trött på APC som han kört 16 år i sträck vilket också gett nio guld. Team MRF har ett intimt samarbete med Skoda Motorsport men ändå vill man inte avslöja vilken bil det är tänkt Gill ska köra, däremot att det blir i WRC2 han tänker börja. Ingen högoddsare precis att gissa på Skoda Fabia R5 för Delhi-killen…
*
I helgen är det dags för deltävling två i Danska Mästerskapet, ADAC Cimbern Rallye 2018 som körs i Nordtyskland. Knappt 70 anmälda och bland dessa finns talangen Jacob Madsen/Line Lykke Pedersen som lite överraskande kom med en hyrd italiensk Hyundai i20 R5 till premiären. Men något rally på lördag blir det inte då man avanmält sig.
– Vi tog en chans och körde DM1 väl medvetna om att vår budget var knapp men ville ändå visa upp vår höga målsättning, berättar Jacob.
– Tyvärr har vi fått fortsatt problem med budgeten och me så kort tid mellan tävlingarna har vi inte lyckats få ihop ekonomin och får ”springe” kommande helg…
Arbetet fortsätter dock att få ihop ekonomi för resten av säsongen och Jacob har inte gett upp hoppet.
– Även om det nu blir svårt att vinna mästerskapet eller ens sluta i topp-tre kämpar vi på för att köra så många”løb” som möjligt!
Med Jacob och Line Lykke borta kan nog segerkandidaterna reduceras ner till två kanske tre förare och främst av dessa då vinnaren i DM1, Esben Hegelund, Skoda R5. Största hotet utgör rutinerade Ib Kragh med Citroens motsvarighet i R5-klassen. Som outsiders sätter jag Steen Johansen, Skoda och norrmannen Victor Danneborg, Citroën.
I R2-klassen kan det mycket väl bli norsk seger genom unge Sindre Furuseth som kommer till start med Opel Adam R2 men utan någon angiven kartläsare. Men det lär inte bli någon lätt seger då det finns fler snabba danskar i klassen och de allra snabbaste kör även dom Adam R2.
*
Tomelillas vassaste rallycrossare William Nilsson fortsätter med JC Rallyteknik och siktar 2018 ännu högre ä natt bara försvara SM-guldet.
– Målet är att vinna RallyX Nordic och SM igen men jag vill även komma på pallen i RX2 International Series, säger 18-åringen.
Det blir full säsong både i RX2 International Series (som körs tillsammans med rallycross-VM) och RallyX Nordic. RX2 International Series består av sex deltävlingar i Europa, en i Kanada samt finalen i Sydafrika. De sex deltävlingarna av RallyX Nordic körs i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Rallycrosspremiären blir 6 maj när RallyX Nordic körs i värmländska Höljes. Men redan förra vecka kunde Nilsson sätta sig bakom ratten. Då kördes nämligen ett tvådagarstest i franska Lohéac.
– Det var så skönt att komma igång med körningen. Sen var det väldigt bra träning eftersom en av deltävlingarna i RX2 körs just på den banan.
*
Då är det klart med en ny säsong för SSRC-utmanaren Svenska Rallycupen och skriver utmanare för fyra av sex deltävlingarna krockar med den sydsvenska cupserien. Rally Biltema i Karlstad körs samtidigt med Midsommardansen i Ljungby. När det är Dackefejden i Växjö är det samma junilördag Gästabudstrofén i Nyköping. EMK-Kannan i Eskilstuna arrangeras första lördagen i september och gissa, då körs som vanligt även TV-Svängen i Hörby. Klockrent är det sedan även sista tävlingen för SSRC den 22 september med Asarums SM-genrep ”Ekratten” vilket krockar med nästs sista i SRC, Mälarrallyt i regi av SMK Södermanland.
Är fullt införstådd att det är svårt att knöla in tävlingarna så att det inte uppstår sådana här krockar men oavsett hur man tycker, visst är det synd att det behöver köras så stora tävlingar samma helger. Speciellt tråkigt för dom som bor i gränstrakterna mellan ”SSRC-land” och ”SRC-dito” vad ska man välja, köra norrut eller söderut när man kanske med lite planering kunde ha kört båda…
I SRC bjuds det på 250 000 i prispotten och först ut är Rally Biltema med Carlstads RC/Forshaga MC som arrangörer den 19 maj och då öär SSSRC deltävling två i Ljungby
Tävlingskalender 2018:
» 19/05: Rally Biltema. Carlstad RC, Forshaga MC.
» 16/06: Gästabudstrofén. SMK Nyköping.
» 04/08: Kullingstrofén. Kullings MS.
» 01/09: EMK-Kannan. Eskilstuna MK.
» 22/09: Mälarrallyt. SMK Södermanland.
» 27/10: Elektrikerna Marknadsnatta. Västra Östergötlands MK.
*
Det blev inget av med Fredrik Blomsteds planer på att köra tyska DTM-supportklassen Audi Sport ABT TT Cup, helt plötsligt bestämde arrangören nämligen att lägga ner cupen med motiveringen för få anmälda. Ett besked som skapade lite panik hos Blomstedt men allting har nu lösts och istället för Audi gör han sällskap med Simon ”Race Lab” Larsson i ” LAMBORGHINI SUPER TROFEO”.
Fredrik kommer att köra för italienska Bonaldi Motorsport med sex tävlingar i Italien, Tyskland och England. Premiär redan nu till helgen på klassiska Autodromo Nazionale Monza.
– Beskedet från Audi Sport ABT TT Cup kom väldigt sent och satte mig i en otroligt svår sits, men jag är glad att vi lyckades lösa det på bästa möjliga sätt tillsammans med Bonaldi och Lamborghini, säger Blomstedt.
– Det är bara några dagar kvar till premiären och jag har inte ens hunnit se bilen med egna ögon än, så det blir verkligen till att ta Lamborghini-tjuren vid hornen, detta blir en stor men rolig utmaning.
*
Nu är det verkligheten igen som gör sig påmind och då i form av mycket jobb onsdag så med största sannolikhet blir det en dag fri från Motorbloggen…