Ekström diskad när Kristoffersson vann VM-premiären, Marklund tvåa i Euro RX, Myrsell tog ”Monster-Porschen” till första segern, Tom ville vinna i Hörby och Johnny tränade musklerna…

I helgen krockade som bekant RS-premiären Express-Specialen i Hörby med första deltävlingen i World/Euro RX Circuit de Catalunya i Barcelona. Känns också lite tufft att berätta att det var rallycrossen som i min lilla värld förlorade. Med tanke på att merparten av läsarna av Motorbloggen med största sannolikhet har bättre koll på dramatiken i Spanien än vad jag har så nöjer jag mig med att skumma RX-premiären.
Allting överskuggades av incidenten med Petter Solberg efter att Mattias Ekström i finalen knuffat in honom i en däcktrave. När Petter skakat av sig däcken låg han sist i fältet men tacklingen från Ekström som för övrigt var först över mållinjen, gillades inte av tävlingsledningen utan Ekström diskades.
Vad kan man säga? Jag är mycket ledsen för vad som hände i finalen och ram till sista racet gick allt perfekt för mig, berättade Petter.
Jag hade den perfekta weekenden fram till dess…
Inte helt överraskande så delade inte Mattias Ekström, Petters och tävlingsledningens åsikt att det var en regelvidrig knuff.
Jag respekterar beslutet och är mest ledsen för teamets skulle som jobbade så hårt hela helgen, menade Ekström.
Annars var premiären en blöt och kall tillställning även om det blev bättre väder på söndagen och enligt Petter handlade det mer om att överleva än att vinna race. När så Ekström försvann blev det Johan Kristoffersson som tog premiärsegern.
Det var verkligen en tuff början på det nya året, så att ta hem segern gör mig mycket glad, konstaterade regerande världsmästaren.
Det var en hård match och en tuff weekend. Att starta med en ny bil under de här förhållandena (på lördag) var verkligen svårt, vi hade så dåligt grepp genom hela varvet. Som Petter sade, det var en dag då man bara försökte överleva och att få med båda PSRX Volkswagen Sweden Polos i topp tre var ett gott betyg åt teamet för vad de gjort under vintern.
Med Johans maximala poäng från finalen och med Petter på femte plats gav paret PSRX Volkswagen Sweden ledning i både förarmästerskapet och teammästerskapet. Trea hos förarna är EKS nye förare Andreas Bakkerud före Ekström och med Timmy Hansen som femma.

*
I helt nybyggd Supercar Polo slutade Anton Marklund tvåa i Euro RX efter Reinis Nitiss.
Jag är jättenöjd med bilen. Den har verkligen potential, men vi har fortfarande lite testning kvar för att få ut det mesta möjliga av den, menar Anton.
Trots det besvärliga underlaget kammade Anton hem sina båda inledande heat och ledde tävlingen efter lördagens två körda omgångar.
Anton körde hem segern i andra semifinalen viket gav honom första startled i finalen från sista plats men en riktigt snygg uppkörning resulterade i en andra plats i årets EM-premiär och Anton var nöjd.
Jag är jättenöjd med helgen. Vi fick till bilen som jag ville både i semfinalen och finalen. Nivån är verkligen extremt hög och det kommer att bli ett tufft mästerskap där ingen kommer få något gratis. Samtidigt kommer jag att göra allt jag kan för att försöka få med mig guldet till Boliden, avslutar Anton med ett skratt.
Reinis Nitiss vann, fyra poäng före Anton Marklund och Jean-Baptiste Dubourg blev trea. Fin fyra slutade Ulrik Linneman med Philip Gehrman som femma och Peter Hedström på sjätte plats.

*
Hayden Paddon lekte hem segern hemma på Nya Zeeland och Otago Rally. 17 sträcksegrar med gamle parhästen John Kennard talar sitt tydliga språk och för Hayden var det ett skönt styrkebesked inför nästa WRC tävling i Argentina.
För Mads Østberg och Stephane Prevot blev det en äventyrlig helg. Först drivknas på Escorten sedan fixades detta och så blev det fyra sträcksegrar innan det var nattvila. Sista dagen började inte alls bra sedan ett stag brustit och ånyo parkerades Forden. Mekanikerna fixade med hjälp av lånad svets och en bit staket till bilen så att Mads kunde avsluta med två nya sträcksegrar.

*
I den allra första tävlingen med den häftiga Porsche 997 GT3:an blev det totalseger för långväga gästen Mats Myrsell, Hedemora när han vann RS/Asfaltcup-premiären,  Express-Specialen.
Himla kul detta och nu känns det som att jag måste fortsätts åka cupen, skrattade Mats efter segern och la till.
Trodde aldrig på seger och definitivt inte när jag vaknade på morgonen och såg hur blöt asfalten var. I bästa fall en placering bland de 20 bästa var mitt tips.
Men Mats var snabbare än vad han själv trodde och vann det första av de tre körningarna men bara tiondelar efter var det stora hemmahoppet J-EM-guld kandidaten Tom Kristensson i sin lilla Opel Adam R2. I andra körningen var rollerna desamma och inför det sista framträdandet skilde 0,7 sekunder till Porsche-åkarens fördel.
Då hade det börjat torka upp så jag förstod nästan direkt att det inte fanns någon chans att åka i från ”monstret”, konstaterade Tom.
Mycket riktigt och när dessutom Mats och inhoppande kartisen Morgan Hansson inte gjorde några misstag blev det dalaseger i den 19:e upplagan av tävlingen. En tävling som Mats gillade och som han lite förvånat noterade, var mycket större än förväntat.
Absolut en toppentävling, kul bana, bra motstånd, välarrangerat och dessutom stor publik, inget att klaga på, kommenterade bilhandlaren från Falun medan han beundrade Glentons Vandringspris där han nu fick sin första inteckning.
Med segern fick Mats blodad tand och nästa framträdande för ”monstret” blir i Hässleholms GP den 29 april. Från att ha varit en outsider är nu Mats plötsligt en av de stora favoriterna.
Tom som hade en av sina sponsorer Johan Månsson i högerstolen var nöjd men samtidigt kunde han inte dölja besvikelsen över att bara vara tre sekunder från sitt livs första totalseger, dessutom inför hemmapublik.
Hade det bara varit lite blötare sista gången så kanske jag haft en chans, menade Tom som närmast har ERC-deltävling två på Kanarieöarna på programmet.

*
Trea totalt slutade Eslövs Mats Andersson i en identisk Opel som Tom och på fjärde plats regerande mästaren Rolf Grybb. Bara 0.8 sekunder efter slutade Jonas Olsson, Hässleholm i sin vassa Ford Puma mer än godkänt med tanke på att det är ett år sedan han senast körde med bilen.
Bästa 4WD-åkare blev Lars Östring, Helsingborg (femma totalt) men hade inte Lunds Håkan Oddshammar snurrat bort R5-Fiestan (bilden) hade det nog blivit Lundaseger i stället…

*
Att skriva om allt och alla i tävlingen är så klart omöjligt men kan ju nämna att hemmaföraren Christian Gustavsson verkligen satsade allt med sin grusinställda ”Golf etta” i jakten på sin andra inteckning i Glentons Vandringspris. Genade lite för mycket och drog med sig både järnpinne och ATA-band vilket hängde med i alla tre varven mot sjunde platsen.

*
SM-åkaren Kristian Johansson, Kinds kom till Hörby med sin fina Escort men det skånska asfaltstålet kunde han inte stå emot, tolva i klassen och 14:e totalt blev det för SM-topparen.

*
Med en enda sekund tillgodo klarade sig Kristian från att få stryk av tävlingens stora överraskning, hemmaföraren Victor Hansen. I sin allra första tävling med målgång vann Victor och Joakim Blansch C-förare Trimmat med den tidigare så lynniga fransyskan Peugeot R2. Med utbytt kabelhärva fungerade bilen helt perfekt plus att Victor visade trots sin orutin vid både asfalt och bil, att han är en kommande storförare. 41 sekunder tillgodo på tvåan Anders Lindén imponerade och så klart 15.e platsen totalt bland över 70 startande

*
Hörbyföraren Michael Nyström tog i allt han kunde för att konkurrera med klubbkompisen Tommy Nilsson om seger i B-förare Trimmat. Så mycket att en stolpe med vidhängande hundbajsbehållare fick stryka på foten när Kadetten stöttade lite. Blev nu fyra medan Tommy Nilsson vann med nybyggda Hondan.

*

Vet inte om Johnny Ottosson, Hörby med brorsan Mikael i högerstolen planerar att byta sport till ”styrkelyft”? Ett smakprov på styrkan visade han iallafall när han lyfte upp 940:an på domkraften efter att ha knäckt en bakfälg i först körningen.
*
I standardklasserna dominerade Hässleholms MK totalt och tog samtliga pallplatser i både B och C-förare R1a. Inte så vårt egentligen för alla körde för ”Wilkes klubb” och vinnarna hette Björn Hansson/Lyn Andersson, Mazda i B och Lucas Ljungbäck/Oliver Lennartsson, Volvo (bilden) vann i C.

*
Men även i R1b var det Hässleholm i topp genom Peter Vestlund/Magnus Larsson som bytt Volvo 940:an mot en BMW 320. Bästa Volvo i standard kördes annars av B-föraren Jonas Hansson/Stefan Hansson SMK Hörby som var fem sekunder snabbare än klubbkompisen Rickard Fors/Jörgen Nilsson tvåa i A-klassen efter BMW:n.
Därmed sätter jag punkt för helgen, i morgon blir det mer spridda ”news”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *