World RX drar i gång i Barcelona, OMSE vill vinna, Toyota tror på Tänak och internationell racingstart.

I helgen överskuggar premiären i World och Euro RXCircuit de Catalunya i Barcelona det mesta i motorväg. Äntligen ska pusselbitarna förhoppningsvis falla på plats med det klassiska uttrycket ”when the flag drops, the bullshit stops”. Johan Kristoffersson i PSRX Volkswagen Sweden är och kommer att bli så hela året en jagad man i egenskap av regerande världsmästare. Men värmlänningen är ändå inte den som har flest palllplatser i World RX i sitt cw. Här få han kraftig med däng av sin egen chef Petter Solberg som har totalt 25 platser på prispallen under sina år i Rallycross-VM. Näst flest har för mig ändå lite överraskande Timmy Hansen, bara tre gånger mindre har han fått vara med och fira en topp-tre placering.
18 gånger har trion Johan Kristoffersson, Mattias Ekström och Andreas Bakkerud varit på pallen och sedan är det ett långt hopp ner till Sebastien Loeb. Tio gånger på pallen och siste svensk i statistiken är Robin Larsson med fem pallbesök.
Just nu körs det för fullt i Barcelona och där två nya bilar väcker intresse, Prospeeds tuffa Renault Megane SRX och så Marcus Grönholms av Petter Solberg utnämnda som VM-utmanare Hyundai i20 RX.

*
Men det var även många som var spända på Olsbergs MSE och deras nya Ford Fiesta ST Supercar som ska köras av Robin Larsson och Kevin Eriksson. Teamet som gör comeback i World RX har under vintern byggt nya bilar i Nynäshamn och detta i intimt samarbete med Ford Performance Motorsports.
I fjol körde Ken Block och Andreas Bakkerud med Ford Focus men nu är detta historia och den mindre Fiestan ersätter. Inte bara en mindre bil, dessutom med spännande nyheter som ”in-board suspension system” och helt nyutvecklad aerodynamik.
Med nya bilen är teamchef Andreas Eriksson övertygad att man har bilen som kan vinna VM. Även om OMSE inte på långa vägar har samma budget som ”fabriksteamen” är Andreas segerviss.
Vi vill vinna race, vi vill vinna heat och vi vill sätta snabba varvtider!

*
I går skrev jag lite om Hyundai och den hemläxan dom har att göra inför nästa asfaltstopp, Rally Deutschland. Även Toyota Gazoo racing har en läxa att göra inför resten av WRC-säsongen då bilarna inte varit så tillförlitliga som förväntat. På Korsika dröjde det ett tag innan Ott Tänak och Esapekka Lappi hittade rätt inställningar och då hade redan Jari-Matti Latvala försökt agera skogsmaskin och brutit.
Mexiko hade Yaris WRC problem med kylningen och den tunna luften men detta ska vara avhjälpt. Däremot har det ännu inte framkommit riktigt varför Toyota-trion hade svårt att hänga med på den korsikanska asfalten till en början.
Inför kommande Rally Argentina är man dock optimistiska. På grus har Yarisen hela tiden funkat bra och med en Ott Tänak som blir mer hemtam i japanen kan en seger vara nära. Teamet är också väldigt nöjda med Ott som anpassat sig utan problem. Kan det bli proppen ur i Argentina, både för honom och Toyota?

*
I helgen är det lite av superpremiär för många internationella racingserier och då kastas bland annat Henric Skoog ut i hetluften i Porsche Carrera Cup Deutschland.
Det är alltid speciellt med premiär och det är klart att man är lite nervös just nu, men framför allt ska det bara bli så otroligt roligt att komma igång igen, säger Henric Skoog.
Det är detta man gått och väntat på hela vintern!
I samma klass gör även Gustav Malja debut i täckt racingbil.
Som ny i den här delen av motorsportvärlden måste jag erkänna att jag inte har full koll på konkurrensen. Vi blir 28 förare från tio team till start, men det är svårt att veta vad man kan förvänta sig, menar skåningen.
Jag räknar inte med att vara snabbast på banan i det här skedet, men jag hoppas vara med och hugga i topp tio – även om inte det heller blir någon lätt uppgift.
På samma bana Oschersleben startar även Jimmy Eriksson, Tomelilla i det tyska GT-mästerskapet ADAC GT Masters. Den 27-årige Tomelillabon tar plats i en Lamborghini Huracán GT3 i drift av regerande DTM-mästarna Team Rosberg. Konkurrensen är rekordtuff när serien nu äntrar sin 12:e säsong i ordningen: åtta fabrikanter, 36 högpotenta GT3-bilar, 72 förare och 23 olika team är klara för start.

*

Ämnet rally/racingbilar jag aldrig sett live platsar onekligen Saab 9000 Turbo i racingkostym (rallybilar har jag förstås sett) eller Volvo C30 som rallybil. Men tysken Hauke Kiso kör fwd-Volvo och verkar inte ha fattat att det är ”två eller nioförti” som gäller…
Blev en kort Motorbloggen idag men idag blev där inte tid över till mer än så här.
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *