Neuville hamnade i ån, Veiby till Argentina, Malja taggar upp, både M-Sport Wilson och Kia- Servin hedrade och bild från rallyverkligheten…

 

Onsdagens stora snackis i rallyvärlden var troligen Thierry Neuville och Nicolas Gilsouls så abrupt avbrutna ”testday” inför nästa veckas första asfalttävling i WRC, Tour de Corse. I en lång vänsterkurva som avslutades med en bro gick det överstyr för Neuville, Gilsoul och ALZ WR 25. Äventyret slutade cirka sex meter längre ner i en mindre å där besättningen helt oskadda kunde ta sig ur sin kraschade Hyundai. Neuville som har varit med om värre krascher tog det hela med ro och konstaterade lätt.
”No big deal” största problemet blir väl för grabbarna att få upp bilen ur ån…
Belgaren var sist ut, både Andreas Mikkelsen och Dani Sordo hade avverkat sina testmil och på det här viset drabbade händelsen enbart Neuville själv. Inget bra sätt att ladda upp inför det som jag misstänker är lite av en nyckeltävling i guldstriden. Visserligen skiljer bara fyra poäng upp till ledaren Sebastien Ogier men mycket större poänggap är där nog inte råd till om Neuville vill hålla gulddrömmen vid liv.

*
Väckte stor förvåning när plötsligt Ole Christian Veibys namn dök upp i anmälningsflödet till YPF Rally Argentina. Inte anmäld av Skoda Motorsport eller ens i Even Management utan av brittiska Wewers Motorsport. Dock verkar det vara Evens R5 Fabia som är aktuell för Ole Christian då teamet lagt ut den på bild med texten; ”Jäktig dag i dag. Packa containern för WRC-tävlingen i Argentina.”.
Riktigt vad tanken är med Wewers och norrmannens vad jag vet oplanerade inhopp framgår inte. När han dessutom kom in på ”entrylist” efter Toyota Gazoo Racings tre WRC-förare men före WRC2 och Skodas egna Pontus Tidemand och Kalle Rovanperä började den argentinska rykteskarusellen snurra. Plötsligt skulle Ole Christian enligt dessa rykten göra debut med en WRC-bil. Visst är det påsk men att göra en sådan här fjäder till en ren rallyhöna kändes bara lite för bra.

*
Skrev i tisdags om nya C3 R5 och nämnde då även Protons R5-bygge Iriz som snart (1 april var det sagt) skulle vara homologerad för start inte bara i nationella mästerskap utan även i de som körs under FIA:s internationella regelverk. Nu blir det inte så utan brittiska Mellors Elliot Motorsport som bygger bilarna har skjutit fram homologeringen till den 1 juli.

*
De officiella RX-testernaSilverstone blev en framgång för EKS i vätan och i synnerhet nykomlingen där Andreas Bakkerud. I Audin satte han bästa tid och lite förvånande gjorde han detta före Kevin Eriksson dessutom i Peugeots fjolårsbil. Världsmsätare Johan Kristoffersson klockades med tredje bästa tid före Sebastien Loeb och EKS-bossen Mattias Ekström som femma.
Långt ner i listan som elva hittas Petter Solberg, cirka 3,5 sekunder långsammare än Bakkerud. Vad är det dom säger, test är en sak, tävling något helt annat. Tror att Solberg gärna hyllar denna tes!

*
Skånske racingföraren Gustav Malja får ett hektiskt 2018 med tävlande i två olika internationella serier, l Porsche Mobil 1 Supercup och Porsche Carrera Cup Deutschland med toppteamet Project 1. En utmaning för Malja som tidigare enbart kört formelbil. 24 race med 16 tävlingshelger väntar 22-åringen.


– Jag är väldigt laddad inför det som väntar den här säsongen, säger Gustav Malja.
Är medveten om att det varit tyst från mitt håll under vintern, men vi har aldrig jobbat så hårt bakom kulisserna som inför i år. Vi har vridit och vänt på alla möjliga alternativ för att hitta den bästa vägen framåt. Min karriär behöver en nystart och Porsches enhetsserier ger mig den bästa plattformen för just det. 


Porsche Mobil 1 Supercup är Porsches allra främsta internationella racingmästerskap, och etablerades redan 1992. Samtliga Supercup-race körs i samband med F1-tävlingar runt om i världen, med stadsloppet i Monaco som en av de stora höjdpunkterna. Porsche Carrera Cup Deutschland (PCCD), å sin sida, är det främsta av Porsches globala uppsjö av nationella Carrera Cup-mästerskap.
Maljas första Porsche-race sker helgen den 14-15 april, när Carrera Cup Deutschland har premiär på Oschersleben-banan utanför Magdeburg. Supercup-säsongen inleds i samband med Spaniens Grand Prix i Barcelona den 11-13 maj.

*
Racingprofilen Peter ”Poker” Wallenberg fortsätter md PWR Racing i STCC även i år. I sitt projekt ”Poker Racing for Charity” gör han nu sitt andra år i serien med en Audi RS 3 LMS,
Förra säsongen innehöll många nyheter, inte bara racingmässigt. Vi startade upp projektet ”Racing for Charity” tillsammans med partners inom näringslivet och stöttade fem ideella organisationer, berättar Poker.
Efter bra respons från många olika håll växlar vi nu upp satsningen ytterligare och ser verkligen fram emot en ny säsong!
I välgörenhetsprojektet ingår Friends, Water for All, Happy Child Foundation, Motivationslyftet – Star for Life och Mamma till Mamma.

*
I år blir det Lotus Evora GT4 och Swedish GT 2018 för prins Carl Phlip. Detta i Geely Group Motorsport/Cyan Racing som bildat Lotus Cyan Racing och där även WTCC-vinnaren Thed Björk och Richard Göransson ingår.
Jag är väldigt glad över att fortsätta tävla i Swedish GT med Cyan Racing, speciellt i den här nya och spännande formen med en Lotus och med två väldigt erfarna teamkamrater. Mitt mål är att utmana om GTB-klasstiteln och jag känner mig säker på att vi har vad som krävs för det, säger prins Carl Philip.
Medan prinsen kör hela serien skiftar Björk och Göransson om i den andra Lotusen.

*
Sällan någon blir profet i sitt eget land och talesättet stämmer onekligen bra in på reaktionerna hos de brittiska rallyfansen efter att nyheten om att M-Sports grundare/ägare Malcolm Wilson hedrats med en orden. Det som britterna reagerar över är att det inte är från ”UK” som han belönas utan från Estland. Vid en ceremoni på Estonian Emabassy i London tilldelades Ford-ikonen en orden av landets president Kersti Kaljulaid. Anldningen är stödet till den estniska motorsporten och då tänkte säkert Kersti i synnerhet på att Malcolm lotsat fram Ott Tänak till positionen som en av världens bästa rallyförare.
Reaktionerna från hemmafansen var så klart positiva över hur väl sedd Wilson är hos estländarna men samtidigt tycker dom att det är beklämmande att inte britterna själva redan hedrat ikonen.
”Skicka ett brev till dom på MP (regeringen) som har möjlighet att adla Wilson”, menade en rallyfan. ”Nu är et er tur att lägga svärdet på Malcolms axlar och ge hon en brittisk orden”, var en annan åsikt i kommentarsfälten.

*
Att Mr Wilson redan före de dubbla WRC-gulden hade ikonstatus i rallyvärlden håller nog de flesta med om. En som inte nått ända dit ännu är Lars Servin men som nu verkar vara på god väg. I tisdags fick SMK Hörbys Volvo-åkare tillika delägare i Hörby Bil ta emot utmärkelsen ”Årets Kia Verkstad 2017 i Sverige”.
Det känns fantastiskt kul att ni kunder är nöjda med det vi gör och att ni, med era så viktiga svar på nöjdhetsenkäterna, hjälper oss att fortsätta utvecklas, tackar Servin som hyllar sina medarbetare och lägger till.
Detta för att ständigt sträva efter att ha en fortsatt fullgod service och kunskap!
Nu är jag ingen Kia-man men att det är en verkstad med både kompetens och även humor/trivsamhet kan jag ändå vittna om efter mina besök i verkstaden. Dock är det humor av den mer kärva varianten, åtminstone när det gäller mig vilket kräver flodhästtjock hud. Motorbloggen gratulerar!

*
Känner mig lite som partyförstörare när jag försöker rapportera om hur vintern utvecklas och det är väldigt sällan som jag kunnat meddela ljuspunkter i saken. Närmast är det Zabra Rallyt i Nybro om drygt två veckor som efter flytten av Anderslövsrallyt är tänkt premiär i Bilsport Rallycup. På cupens hemsida skriver tävlingsledare Viktor Karlsson:Då ni är många som undrar om vi i Nybro AC kan genomföra vår tävling Zabra-Rallyt 2018. Det är i dagsläget för tidigt att avgöra hur vägarna kommer att se ut på tävlingsdagen men vi kommer att ha löpande kontroller på sträckorna och under Påskhelgen kommer vi att lämna definitivt besked. Tills dess håller vi alla tummar vi har för att vädret ska vara med oss och vi jobbar på som vanligt tills annat visar sig vara riktigare.”.
I går visade jag bilder från Peter Holgerssons trädgård i Kyrkhult, då med ett snötäcke på runt 10-12 centimeter. Fick lite påpekande om att Kyrklult inte alls låg i Silverkongens tänkta tävlingsområde som är betydligt mer västerut enligt ”påpekarna”.  Av en ren händelse passerade jag i onsdags eftermiddag den specialsträcka norr om Kristianstad där SMK Hörby ska svara för målet. För att stilla min nyfikenhet svängde jag inom och tog några bilder och nu får betraktaren själv avgöra chanserna för SSRC-premiär den 21 april.  Passade även på att känna lite på tjälen i ”målskjutsen” genom att skrapa  bort det hårda snötäcket och krafsade sedan med min snöbortste av trä i gruset. Lika hårt som asfalt visade det sig och inte heller snödjupskartan inger hopp. Tvärtom ren skräck a la skräckfilmmästaren Alfred Hitchcock …

*

Glad Påsk.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *