Frank Tore är ”out” i ERC-premiären, Åhlin sexa med tre sträckor kvar, Peugeot mot Mitsubishi för Telehagen, dansk asfalttest för Andersson och Rådström!

Inte heller Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen fick se målrampen i Azores Airlines Rallye men kom ändå lite längre än Tom Kristensson/Henrik Appelskog som rullade efter målet på sträcka fyra. Nu är det ju så att en rullning aldrig, aldrig någonsin kommer lämpligt men i Toms fall känns det helt enkelt dj-ligt både olämpligt och orättvist att Opelåkaren efter över 200 tävlingar gör sitt allra första ”taklägg” i EM-premiären. En liten tröst i bedrövelsen är kanske att Tom numera även är ny medlem i klubben, ”Vi som rullat efter mållinjen”. En som varit med i många år är jag själv som lyckades med konstrycket i ”Lunda-Trofén” i mitten av 70-talet. Precis som för Tom blev det ingen omstart och skadorna blev dessutom ännu värre och Saaben hamnade på skroten, helt sned i karossen.
Men åter till Frank Tore Larsen som startade som tredje bil på 22 kilometer långa och svåra SS11, ”Tronqueira” och som det beskrevs ”ran wide”.
Missade linjen i en vänsterkurva och slog i ett stort träd i diket, berättar kartläsare Torstein Eriksen.
Vi är OK men rallyt är över!
Fiestan stod illa till men åskådare lyckades baxa undan så pass att britten Rhys Yates lyckades pressa sig förbi men efter detta stoppades sträckan. I och med detta slapp sjätte placerade Fredrik Åhlin/Jocke Sjöberg som skulle ha startat efter Yates, alla problem.
Allt detta plus att polacken Tomasz Kasperczyk på en tidigare sträcka gjorde samma bravad som Frank Tore. Med skillnaden att hans bil inte gick att flytta där den låg på taket och stoppade flera av efterföljande medtävlare. Detta har gjort att man flyttat fram starttiderna med en hel timme för de tre sista sträckorna.
Vad är där att säga mer än att jag är verkligen ledsen för killarna som blev hindrade, förklarar Tomasz vid sträckmålet.
Trots rullningen fungerade polackens R5-Fiesta och ligger nu med stort tidstapp 32:a totalt och de hindrade fick alla uträknad sträcktid.

*
Fredrik Åhlin/Jocke Sjöberg är nu enda skandinaver kvar i ERC-premiären och jobbar med stabila tider men ändå inte så att man har möjlighet att blanda sig i fajten om pallen. Med tre sträckor kvar att köra skiljer nästan två och en halv minut upp till ledande ryssen Alexey Lukyanuk. Verkar också som att Fredrik fattat grejen och inte tokjagar utan istället vårdar de EM-poäng som nuvarande placering ändå ger.
No big drama, all good, menade värmlänningen vid målet på sträcka 12.
Lukyanuk har verkligen visat att nye ingenjören och hans tankar om hur Fiestan ska ställas in är ett bra kap. Ständigt i topp på sträckorna och inte ens ett oljeläckande bromsok på sträcka tolv hindrade honom från att vinna sträckan.
Trodde jag inte, istället var jag beredd på att tappa en fem sekunder med mitt läckande bromsok, förklarade han förvånat vid målet.
Tvåa och styva halvminuten efter är portugisen Ricardo Moura som i sin tur har lika lång tid bakåt till trean och förhandsfavoriten Bruno Magalhaes.
Ingen fungerande bakdiff, var förklaringen från Bruno till tidstappet.

*
I Toms klass ”FIA ERC Junior under 27” leder nu hemmaföraren Diego Cago, Peugeot efter att ha passerat Opel Motorsports unge Märtins Sesks inför de avslutande sträckorna. Bara nio sekunder skiljer mellan de båda.
Helt ärligt, just nu lär jag mig bara och vill egentligen bara komma i mål, avslöjade Toms teamkompis Sesks.
Cago däremot jobbar för att vinna och plockar sekunder hela tiden.
Viktigt inför avslutningen, menade hemmahoppet.
Trea är österrikaren Simon Wagner men har mycket att jobba med, över en och en halv minut upp till Cago.

*
När jag studerar sträcktiderna kan jag inte utan bli irriterade på svenskar som menar att ERC egentligen inte är så mycket att hänga i julgranen. Enligt dessa en flock ”okända” f.d öststats-förare med för mycket pengar som leker lite runt om i Europa.
Skicka upp dom till en SM-tävling så skulle vi åka åttor runt ”stjärnorna”, har jag fått mig berättat i mejlkorgen.
Riktigt så enkelt är det nog inte och för mig räcker det att kolla på Fredrik Åhlin som ligger tvåa i Rally-SM efter två tävlingar. Dessutom tvåa i Brittiska Mästerskapet (BRC) 2017 och i mina ögon ”ingen lingonplockare” utan tvärtom en av Europas snabbaste förare. Men utan att på något vis förringa hans och Jockes insats i helgen så har SM-åkaren ändå fem s.k ”stjärnor” före sig. Om någon skulle komma och påstå att Lukyanuk eller Magalhaes skulle vara stoppklossar i Rally-SM svarar jag bara, kvalificerat skitsnack. ERC är efter WRC i minst samma nivå som BRC och frågan är om ”Rally-EM” kanske till och med är snäppet vassare?

*

Växjös snabbe junior Erik Telehagen hade en motig SM-säsong 2017, tröttnade och sålde sin R2-Peugeot till SMK Hörbys junior Victor Hansen. Med ett tomt rallygarage blev abstinensen för stor berättar Erik och har nu köpt Hedström Motorsports Mitsubishi EVOX. Därmed får kanske Stoffe Nilsson en ny utmanare om Erik väljer att åka Sydsvenska Rallycupen

*
I dag var det stor testdag i danska Roskilde med runt 50 bilar som fick två riktigt fina sträckor för att värma upp asfaltskänslan. På plats fanns även två svenskreggade bilar, Eslövs Mats Andersson/Jörgen Jönsson i Opel Adam R2 och Dennis Rådström/Johan Johansson, Ford Fiesta R2. Dock med helt olika förutsättningar, Mats värmde upp inför nästa helgs DM-premiär i Horsens medan Dennis laddade för Junior-WRCKorsika i början av nästa månad.
En kanontest och två fina sträckor som man fick köra så många gånger man ville, berättar Mats.
Tror att vi fick en sex-sju mil i kroppen och en perfekt uppladdning inför kommande Horsens Rally!
Även om både Mats och Dennis var helnöjda efter genomköraren så var detta ändå inget mot vad Lars Servin kände inför nöjet att återigen få skruva Opel vilket Mats noterade.
Tror faktiskt att han var allra gladast i hela Roskilde, knappt man fick komma nära bilen då Lars mer eller mindre ockuperade den mest hela tiden…
Nu känner jag Lars och tror inte riktigt på Mats, klart han fick låna ”A-Damen” korta stunder…

*
Bra övergång till DM1, Horsens Rally nästa lördag där nu danskarna återigen kan glädja sig åt ett bra startfält i sitt mästerskap. Totalt 66 anmälda och med gott om häftiga WRC och R5-bilar och det kommer att bli stentufft i premiären. I WRC-gänget syns Brian Madsen, Peugeot, Kristian och Hallandsboende Roland Poulsen i varsin Toyota.

Från Norge kommer Rune Danneborg, Mini och från Tyskland, Subaru-åkaren Jan Becker.
I R5-gänget syns Ib Kragh, Citroën, Jacob Madsen, Hyundai och Esben Hegelund som kör Skoda Fabia. Tuff kan även Steen Andersen, Mitsubishi bli.
I 14 bilar stora R2-klassen syns då Mats Andersson med sin Opel och så även gotlänningen Sebastian Johansson, Peugeot. Alla får åka fyra sträckor som körs två gånger vilket ger totalt 89 kilometer tuff dansk SS-asfalt.

*

Man tar sig för pannan när man läser om senaste stolleförslaget signerat miljösekten MP, snackar alltså om det möjliga dieselförbudet 2020. Kan inte hjälpa utan att jag tycker det är märkligt att ett parti som balanserar på ”fyra procent spärren” är dom som verkar styra Sverige, hur kan det bara ske?
Alltså inga bensin/diesel/gasbilar och inte heller elbilar (dom tar för stor plats enligt Karin Svensson Smith, MP) om ”miljöpartiklarna” får bestämma. Det blir nog till att cykla och köpa en häst med vagn för långturerna. Fast både hästar och kor släpper även dom ut miljöfarligt avfall, är nog bäst att bli i soffan  om  MP får bestämma…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *