ERC på Azorerna i gång, Tom inledde försiktigt, Madsen valde Hyundai R5, rallyfusk gav tio års avstängning och Rune/Andreas håller Bil-O fanan högt!

Bara att konstatera att ERC-premiärens tidsschema och Motorbloggens dito inte är i fas. När jag behöver avsluta för att hinna med de vanliga fotojobben så har precis rallyt dragit i gång med dagens tre sträckor på Azorerna. Men redan i går var det uppvisning inne i Ponta Delgada och där Tom Kristensson/Henrik Appelskog presenterade sig direkt. Idag började man sedan med ”kvalsträckan” och där Tom satte bästa tid i klassen ”RC4” vilket innebär att han går ut först i klassen, något som inte var Toms önskeläge.
Gillar inte detta, skulle kört lite saktare här, konstaterade han efteråt.
Vid det här laget har han bara hunnit med att köra korta SS1 på asfalt och här tog Tom det väldigt lugnt, medveten om hur lätt det är att tappa sekunder på dumma misstag. Därför ingen direkt överraskning att han efter denna ligger delad sexa i klassen men fram till ledaren skiljer endast 2,1 sekunder. Sträcka två är första riktiga sträckan med 17 kilometer tuff grus.
Här har redan Alexey Lukyanuk i Fiestan visat att han verkligen vill vinna och är så här långt snabbast, 2,6 sekunder före Richard Moura i en Skoda. Då hör det till saken att ryssen även hunnit med att åka av vägen.
Ett litet hopp och tidigare år har jag alltid kunnat hålla fullt över men kanske var greppet annorlunda i år, undrade Lukyanuk.
Vi åkte ut på ett fält och förlorade kanske några sekunder…
Fredrik Åhlin och Jocke Sjöberg har fått upp ångan i”Leo Vegas-Skodan”, ligger stark sjua efter tre sträckor. Upp till ledande Lukyanuk skiljde bara 16,2 sekunder men sedan på sträcka tre fick man problem.
Har fått en varning för lågt oljetryck, konstaterade Fredrik besviket.
Bara fyra tiondelar långsammare kör Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen på åttonde plats och dom förlorades på en lättare avåkning på tvåan berättar Frank Tore.
Tuff sträcka och vi åkte av men inga större problem, nu fortsätter vi ladda.
Att det är krokigt på Azorerna förstår man av snittfarten på SS2 där Lukyanuk endast noterades för blygsamma 79, 6 km/t. Lite skillnad mot här hemma där det i bland verkar som att allt under 120 i snitt är för fegisar…
Till och med förmiddagens shake down var tuff vilket som synes flera förare fick erfara.

*
Det blåste som bekant mer eller mindre storm i de socialmedierna efter att den svenska ”rallystjärnan” blivit avstängd i ett år efter att ha tävlat med en icke registrerad och oförsäkrad bil. Kritikerna menade att straffet var orimligt och inte alls stod i proportion till ”brottet”, rätt eller fel är väl upp till var och en att avgöra?
Men vad ska man då säga om när brittiska Motor Sport Council National Court har stängt av den skotska rallyföraren Quintin Milne i tio år. Dessutom ska Subaru-åkaren betala 5 000 pund i böter för att ha kört en oregistrerad motorcykel på sträckor som skulle ingå i ”Grampian Rally” dit han var anmäld. Brottet han gjort är att precis som här hemma är det förbjudet att ”tjuvträna” eller ens vistas på sträckorna efter att tävlingsinbjudan blivit officiell. Skillnaden är att här hemma kan jag inte dra mig till minnes att någon straffats för detta regelbrott, inte ens när förare påträffats före SM-rallyn har det blivit några kännbar påföljder.
I ”UK” däremot satte man ner foten och Milne berättar att han erkänt ”fusket” men att bli avstängd i tio år tycker han är alldeles för hårt. Att man menar allvar och vill statuera exempel visas genom att göra avstängningen internationell. Detta stoppar Milnes planer att som han tänkt, tävla med spansk eller irländsk licens.

*
Idag släppte danska rallytalangen Jacob Madsen en smärre knall, det blir ingen Fiesta R5 från GN Motorsport som rykten gjort gällande utan Madsen väljer istället en helt ny Hyundai i20 R5. Premiär för honom och Line Lykke Jensen blir redan i Horsens Rally nästa lördag. Bilen är så ny att Jacob ännu inte hunnit köra den men hoppas få någon mil inan starten den 31 mars i den från italienska Friulmotor hyrda R5:an.
Det blir första gången som jag och Line Lykke kör bilen så om vi slutar i topp-fem är vi glada. Topp-tre vore en dröm, menar Jacob som därmed blir förste skandinav i nya R5 i20.

*
Även om det fortfarande är vinter utanför fönstret så är det ändå bara en styv månad till premiären för STCCRing Knutstorp. Den 4-5 maj brakar det loss och nyheterna duggar nu tätt. Senast i raden är att Lestrup Racing kommer med två bilar och där Andreas Wernersson tar plats i den nya Golf GTI TCR. I den andra sitter Oliver Söderström och redan i fjol hoppade Andreas in i STCC-finalen ifjol för teamet. För honom var nu Lestrup Racing Team ett solklart val.
– Fredrik (Lestrup) är nog den teamchef i STCC som jobbar allra hårdast och han har hjärtat för racing på rätt ställe, menar Andreas.
Jag har sett hur de har utvecklat teamet ytterligare sedan i fjol så det här var ett självklart val. Jag vill vinna och vara med och slåss om segrar och mästerskapet.

*
Bilorienteringen i Sverige för ju om man ska vara helt ärlig, en tynande tillvaro. Annat är det i Danmark och Finland där intresset är betydligt större för den här delen av bilsport. Något som Hässleholms-familjen Nilsson med pappa Rune bakom ratten och sonen Andreas vid kartan håller med om.
Svensk bilorientering är i en svacka både vad det gäller tävlingar och tävlande, därför har vi de sista åren åkt över Sundet och provat på dansk Bilorientering, berättar Rune.
Något som inte var lätt från början, mest på grund av att danskarna har ett helt annat upplägg på banläggningen än i Sverige.
Träning lönar sig och i 2017 års sista tävling slutade paret Nilsson tvåa och i förra helgens premiär i Hillerød blev det ännu ett snäpp bättre.
Vi blev faktiskt första svenskar att totalsegra i en dansk tävling, berättar Rune stolt.
Tävlingen ingick i Sjaellands/Øresundsmästerskapen och nästan 30 ekipage deltog.  Inte nog med att man var på helt okänd mark och där till och med hemmaekipagen tyckte det var svårt så vann Rune och Andreas med god marginal. Med andra ord finns det ändå en liten ljusning för svensk Bil-O…

*
Vintern fortsätter att hålla ett järngrepp om södra Sverige, i natt föll runt fem centimeter snö i Hörby och det som tidigare var grönt är nu återigen vitt. För RS-premiären den 15 april är det ännu så länge inga problem då det handlar om asfalt inne i Hörby. Men som meteorologerna påpekar, vi är inne i ett minst sagt stökigt väderläge och mina tankar går främst till det som nu är tänkt att bli gruspremiär, Zabra Rallyt borta i Nybro den 14 april. Enligt snödjupskartan ska det i dag i östra delarna av Småland vara mellan 5-10 centimer snö. Det är dock inte slut med detta för ny snö späds på i början av nästa vecka och som sedan följs av en period med minusgrader. Då är vi framme vid långfredagen och bara 14 dagar återstår då till den tänkta första tävlingen i Bilsport Rallycup.
Nästan samma väderscenario visas för Älmhult och deltävling två i Sydsvenska Rallycupen, Silverkongen  (skulle varit andra men nu blir det första då Simrishamn ställdes in). Skillnaden är dessvärre negativ,  bara en vecka skiljer mellan Nybro och Älmhult dessutom pekar prognoserna på en längre period med frost och ner till åtta minusgrader om nätterna. Med andra ord ser det lite jobbigt ut och även om snön försvinner, så ska även den djupa tjälen släppa och efter det behövs flera dagar med värme och vind…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *