M-Sport utvecklar ”El-rallybil”, fosterställning i Finland, Rådström och Bergkvist anmälda till Korsika, STCC lämnar SVT och ”folkhem på rallynivå”.

Felix Rosenquist och Formel E i all ära men jag erkänner direkt att jag har svårt att gå igång på det här med eldrivna racer eller rallycrossbilar. Än värre känns det i ett bensinbrinnande rallyhjärta när jag ser att M-Sport jobbar med en ”all-electric rally car”.

En R5-Fiesta är under utveckling i Cumbria och som ska vara kapabel att vinna det som chefen Malcolm Wilson kallar ” one-day rally” alltså tävlingar med DM-längd. Till en början siktas det på nationella tävlingar men Wilson är inte främmande för att elbilar blir nästa steg för WRC. Inget som är aktuellt just nu betonas det men i en framtid så kan det inte uteslutas även om det just nu bara handlar om att utveckla bilar för ”DM-rallyn” som dessutom ska gå att sälja till rimliga priser, känns inte så där jättekul måste jag erkänna. I England finns redan en elektrisk Renault Zoe som rallybil i ”Project eRally” som dock MSA bara tillåtits tävla i en tävlingsserie för bilar med motorer under 1000 kubik.

*
När arrangören av Neste Rally Finland avslöjade bansträckningen för 2018 års upplaga så var det till Finlandsfansens förskräckelse utan klassiska sträckan Ouninpohja. Med bara 40 procent kvar av fjolårets sträckor hamnade sträckan bland de som inte fick plats, vilket gör att många ”Ouninpohjaer” nu intagit fosterställning i förtvivlan.
Bland de ”nya sträckorna” finns ”Moksi” där Mikko Hirvonen rullade så brutalt för åtta år sedan. Endast ”Pihlajakoski” kommer att köras exakt som den gjordes 2017. Anledningen till de dramatiska förändringarna är att arrangören i fjol fick kritik för att rallyt var alltför snabbt och försöket att sänka medelhastigheten med chikaner slog inte heller väl ut. Nu satsar man på något långsammare och smalare vägar och då får enligt de finska fansen ”alla specialsträckors moder” stryka på foten.

*

Men långt innan sista helgen i juli ska det köras WRCKorsika, fjärde tävlingen i årets VM-serie. Samtidigt avgörs på de franska Medelhavsön deltävling två i Junior-WRC och så klart extra kul med dubbelt svensk i topp. Efter premiären Rally Sweden toppar Dennis Rådström/Johan Johansson efter den svintuffa avslutningen där favorittippade Emil Bergkvist/Ola Fløene till slut fick se sig slagna. På den Korsikanska asfalten ställer 14 juniorer upp och där hemmaförarna Terry Folb, Theo Chalal och Jean Baptiste Franchesi har lite favorittryck på sin unga axlar. Men detta betyder inte att Dennis eller Emil är borta från segersnacket, tvärtom är det frågan om dom inte är första utmanare i ” De tusen kurvornas rally”.
Tour de Corse är en av WRC:s större tävlingar med 92 bilar anmälda. Hela det vanliga WRC-gänget är på plats kompletterat med Bryan Bouffier som gör sin andra start för året i för M-Sport/Ford. Dani Sordo fortsätter med Hyundai #6 medan Hayden Paddon än en gång vilar sig i form. Samma sak för Craig Breen som återigen får låna ut sin C3 WRC till Sebastien Loeb. Nu med helt andra förväntningar på sig än inför Mexiko, allt annat än toppstrid blir en besvikelse.
I WRC2 är det mer oroligt då bara sju frivilligt valda tävlingar ingår för varje deltagare. Elva WRC2-åkare har valt Korsika som poängtävling och Skoda Motorsport mönstrar Jan Kopecky och Ole Christian Veiby. Från Värmlands snö till Koriskansk värme är stor skillnad och frågan är om succémannen senast Takamoto Katsuta är ett ”one hit wonder” eller återigen kan slåss om segern, jag tvivlar. Istället tror jag den striden står mellan Kopecky och Citroëns Stephane Lefevbre som numera verkar permanent i R5-Cittran ( den här gången i den helt nya versionen)  och WRC–bilen känns mer och mer avlägsen.

*
Nu lämnar STCC sin gamla parhäst SVT och framöver blir det i Bonnierägda C More/Sportkanalen som man kan följa landets kungaserie vad gäller racing.
Det här är en av de största mediala satsningarna på motorsport i Sverige någonsin och vi ser denna som ett viktigt steg i vår långsiktiga strategi för STCC samt för svensk motorsport, säger Hans Bååth styrelseordförande för STCC AB.
Vi kan inte tänka oss en bättre långsiktig partner och via detta samarbete når vi både en bred publik och ger våra trogna fans en mer initierad upplevelse.
I fjol hade STCC med de nya TCR-bilarna det största startfältet på sex år och dessutom med fler bilmärken än på länge som SEAT, Honda, Audi, Volkswagen och Kia.
Med Bonniers strategiska satsning på motorsport har vi en partner som aktivt är med och utvecklar sporten och tittarupplevelsen. Med modern medieteknik ska vi ta tittare och publik nära händelsernas centrum både på banan och behind the scenes, säger i BMW rallyåkande Bååth.
Även om detta är positivt för STCC så känns det ändå lite tråkigt att inte längre få höra Jonas Kruse & Co kommentera…

*
Ett för mig helt nytt däck för motorsport, Nankang börjar nu säljas av motorsportspecialisten i Hässleholm, A. Åbergs Bil & Import AB. Storsäljare enligt vd Anders Åberg är R-däck som finns i flera storlekar. En dröm för SM-vinnare Åberg är att kunna leverera Nankang-däck som enhetsdäck till en hel serie.
– Ett långsiktigt mål att få organisatörerna bakom racingserierna i Sverige att få upp ögonen för Nankang, säger Anders.

*
Ställde i går på Ulf Malmgrens vägnar frågan om vem som körde de två Opel Kadetterna i SSR 1980 och på kvällen kom svaren från välkände rallybilsbesiktigaren Tommy Book.
JLS 754 kördes av Bengt Nilsson som tävlade för Stockholms Bilklubb och som även var tätt knuten till Opel Team Sweden, berättar Tommy och fortsätter.
I Kadetten med JEM 484 på regskylten satt Björn Gustavsson som då tävlade för Haninge MK och Hamlet Racing.
Frågor på detta?

*
Idag på förmiddagen snöade det i Hörby som bara f-n och rallypremiär i Simrishamn om tre veckor kändes just då väldigt avlägset. Blir spännande att se vilket besked som levereras från Simrishamns MK i början av veckan som kommer, rally eller icke rally är frågan…

*
För någon vecka sedan fick jag den här bilden skickad till mig via mejl, Anders Kulläng på huven till en gissar jag, gul Opel Rally Kadett Sprint. Året bör vara 1970 då Sprinten lanserades och Anders även ingick i extremt framgångsrika Opel Team Sweden. Att det är en bil som hör hemma i Stockholm där Opel-legendaren Ragge Eklund basade över ”fabriksbilarna” syns på nummerskylten som börjar med 08-kombinationen ”AA”.
Tycker hela bilden uttrycker så himla mycket ”rallysjäl” med ”Prästens pöjk” på Kadetten, den typiska 60-talskylten på taket, ”Kullängs Bilverkstad” och i bakgrunden servicebilen, en lite tillstukad Opel Rekord Caravan. Allt andas ”folkhem” på rallynivå och att det är en fabriksförare som poserar på en vinnarbil är omöjligt för en icke invigd att förstå.
Två sponsordekaler har kletats på Kadetten, en stor för ”Solbergs Mek. Verkstad” och så på framskärmen, månadens höjdpunkt tidningen ”Rallysport”. Tänk att vi fick vänta en hel månad för att kunna läsa resultaten av våra äventyr i rallyskogen, kompletterat med några nästan helsvarta bilder från någon mörkersträcka (var nästan det enda som kördes) och ändå klagade ingen. Varken på sträckorna eller på att man fick vänta på resultaten. Lite skillnad, numera ska tiderna ges via ”live timing” och då snackar vi inte bara WRC. Ända ner till ”Knäckebröhult-Specialen” förväntas man kunna läsa sträcktiderna direkt och om inte, översvämmas kommentarsfältet på Facebook direkt.
Utgångsläget i mitt liv är att det nästan alltid var bättre förr och när jag ser Kulläng på Kadetten, ja då blir jag än mer övertygad om att mitt tänk är rätt.
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *