Brink laddar för STCC, Katsuta-skrällen stänger svensk WRC-dörr, Värmland kan få sällskap, NM och SM samtidigt och RX-service i Åhuskärr!

Då blir detta lite av ett extra nummer av Motorbloggen med hänvisning till gårdagens teknikstrul. Börjar med ”dagens Motorbloggen” och sedan kommer gårdagens, enkelt va…

*
Redan i tisdags lät jag er förstå att där skulle komma en skånsk racingnyhet på torsdag och denna består av att Brink Motorsport är klar för andra säsongen av STCC. Debuten i fjor med ett brons i teammästerskapet gav mersmak och nu är siktet inställt på högre mål.
Vi har hunnit växa i den större kostymen och är hungriga på att vara med i toppen av STCC 2018 och kommer att ha alla förutsättningar att ta upp kampen på allvar med de etablerade teamen, menar teamchef Ted Brink.
Precis som 2017 blir det med samma Audi RS3 LMS son förarna Tobias Brink och Micke Ohlsson ska ta upp kampen med dom ”stora elefanterna”. Kemin i teamet fungerade bra i fjol och även om Ted är teamchef var inte brorsan Tobias plats solklar.
Vi har fullt förtroende för Micke och även om det kan låta löjligt så har Tobias inget direktkort in som förare, jag ser efter teamets bästa och ska Tobias sitta bakom ratten måste han svara upp till förväntningarna, konstaterar Ted.
Tobias är fylld av självförtroende och lovat att dom ”gamla rävarna” får se upp.
– Det kittlar i fingrarna och jag vill bara sätta igång med försäsongen och får vi allt att stämma så är vi med i toppen och krigar!
Även fyra år äldre Micke Ohlsson, 33 år ser fram emot premiären på hemmabanan Ring Knutstorp den 4-5 maj.
Det är inget snack om att jag vill vara med i toppen av STCC 2018 och det ända jag vill är att försäsongen ska dra igång så vi kan fortsätta utvecklas, kommenterar Micke och lägger till.
Premiär på hemmaplan,  det blir inte mycket bättre så klart att jag är taggad!
Inte nog med dagens besked, Brink Motorsport lovar dessutom fler överraskningar längre fram. Kan det vara att pappa Tommy Brink som sålt sin Volvo 242 Turbo och kanske dyker upp som gästförare. Lite som en avbetalning mot när han år 2002 lät Tobias debutera i högerstolen i Hörby-Specialen vilket slutade med seger i den vita Turbon.

*
Att Takamoto Katsuta chockade rallyvärlden när han i helgen körde ifrån Pontus Tidemand och resten av WRC2-gänget är ingen överdrift. Målet har hela tiden varit att skapa en WRC-åkare av både honom och Hiroki Arai efter att Tommi MäkinenToyotas initiativ tagit dom under sina armar. Segern kan nu enligt brittiska källor ge Katsuta ett snabbspår till Yaris WRC. Mäkinen blev imponerad och använde ord som briljant körning när han skulle beskriva Katsutas uppvisning i Värmland.
Planen har varit att låta både Katsuta och Arai göra WRC-debut i kommande och om det blir verklighet, Rally Japan 2019 men skrällen i Sverige kan ändra på detta. Kanske kommer WRC-debuten tidigare och visar Katsuta upp liknande resultat i resten av WRC2-säsongen lär Mäkinen få svårt att runda påtryckningarna från Japan. Då blir det nog till att revidera WRC-planen och baksidan av detta är att ytterligare en dörr stängs för en svensk förare i WRC…

*
Ett för Rally Sweden klart positivt avslöjande kom idag när WRC-promotorn Oliver Ciesla gick ut och förklarade att han mycket väl kan tänka sig två rena vinterrally (Monte kör i en egen division med sin snö/is/asfaltmix) i WRC-kalendern. Frågan har kommit upp efter att Kanada förklarat sig vara intresserad av att köra ett VM-rally på snö och med bara en sådan tävling i kalendern är målet för kanadensarna solklart, värmlänningarna.
Nu har Glenn Olsson klart med ytterligare ett år av treårsavtalet men vad som händer efter 2019 är ännu inte bestämt. Det som ”ställer till det” för Ciesla är att Sverige levererar ett av VM-seriens absolut bästa arrangemang. Till och med så att andra WRC-arrangörer åker hit för att på nära håll se hur man får till det allra bäst. Självklart är det då inte helt enkelt att plocka bort en sådan tävling och rätt av ersätta med ett nytt oskrivet kort som Kanada. Nu hänger dom inte ens på låset,  först 2023 är dom beredda att axla ansvaret med en WRC-tävling i Québec.
Känt är att både team och däckfabrikanter är lite irriterade över att behöva utveckla bilar/däck speciellt för en enda tävling. Med ytterligare en vid sidan av Rally Sweden hade kostnaderna fördelats bättre vilket Ciesla är väl medveten om när han Motorsport News säger.
It’s absolutely not unthinkable to have a second winter event on the calendar!
Samtidigt öser han beröm över hur Glenn Olsson och alla hans funktionärer genom åren löst problemet med en trilskande vinter. I år däremot var detta inget problem.
Så imponerad över hur väl man preparerat sträckorna, varenda en har varit ett sant nöje att köra!

*
Nu vill jag inte på något sätt vara ”a partypuper” alltså förstöra festligheterna på Colins Crest men jag kan bara konstatera utan att gå in på detaljer, denna form av rallybesök är inte något för mig. De senaste åren har vi också nobbat ”folkfesten” och istället valt andra lite lugnare ställen på Vargåsen.
En som besökte årets rally var småländske rallyprofilen Rolf Linde och han var inte helt imponerad och skriver, ” Vi var i Värmland och kollade och en fin upplevelse ur publik synpunkt. Jag skrev till tävlingsledningen förra året om den katastrofala nedskräpning som rallypubliken åsamkar. Det måste vara ett rena mardrömmen för arrangörer klubbar och publik att rensa upp skiten utmed sträckorna. Jag undrar vad det är för fel på delar av rallypubliken som kan dra med sig mängder med ”tillbehör” ut i skogen men lämnar burkar och flaskor och skräpet kvar. Markägare lär inte var positiva till detta.
Om de ändå slängde allt på samma ställe som de satt, men istället sprider man burkar långt in i skogen på ”pinkeställen”. Ingen bra reklam för rallysporten kan jag tycka i detta avseendet. Hur många timmar det får läggas efteråt på upprensning lär vara ett oskrivet blad…
Risken är att markägare tröttnar och inte tillåter att det körs rally på deras vägar och marker. Risken att djur får i sig fragment av burkar är stor när nedskräpning sker på åkrar och ängar och hamnar i djurfoder.
Det måste vara rena mardrömmen för arrangörer klubbar att rensa upp skiten från publiken utmed sträckor!”
Något att tänka på och jag kan bara bekräfta det Rolf skriver, låg väldigt mycket skräp kvar i skogen efter ”festen”…

*

Raka motsatsen till Sebastien Ogier och Ott Tänak var Henning Solberg som i vanlig ordning ”gillade läget” och inte var samma gnällspikar som de andra två. Nu var det första gång som Henning i par med Cato Menkerud körde med en 2017-WRC-bil, Adaptas Fiesta som tidigare använts av Mads Østberg. Under helgen avslöjade ”den glade gutten” att han jobbade på fler WRC-starter under 2018. Till norska ”Parc Ferme” avslöjar han att inom två veckor kunna ge besked om hur resten av året kommer att se ut.
Jag ska jobba med fler sponsorer så får vi se, säger Henning och säger hoppfullt.
Tror inte detta var sista gången jag körde en 17-bil!

*

Medan Östersund Winter Rallye bara fick ihop knappt 60 förare till deltävling två i Rally-SM är det betydligt bättre intresse i Norska Mästerskapets Numedalsrally, 123 anmälda. Tredje deltävlingen i NM krockar alltså lite olyckligt med Östersund och i det läget valde PG Andersson bort SM och gör nu årsdebut med Skodan i NM. Vid hans sida sitter Norge-vane Anders Fredriksson och man har att ta sig an en tävling som trots respektingivande tio mil specialsträcka ändå hinns med under lördagen.
Motståndet är inte heller att leka med och då kanske främst från Rally Swedens WRC2-trea Ole Christian Veiby. Men flerfaldiga norske mästaren Anders Grøndal har åtskilliga gånger visat att han vet var gaspedalen sitter. Debut för året gör även Frank Tore Larsen som sätter Østberg-kartisen Torstein Eriksen i R5-Fiestan och så klart är även de med i segersnacket.
Normalt sett skulle så klart Hyundai-stjärnan Andreas Mikkelsen också varit med i förhandssnacket men i Numedalsrallyt sätter han sig i högerstolen och låter stället sin co-driver Anders Jaeger sköta ratten. Anledningen till detta är en försenad födelsedagspresent från Anders där han fixat fram en R5-Hyundai åt Andreas. Någon chans att blanda sig i toppstriden lär inte finnas då Jaegers tävlingserfarenhet från positionen bakom ratten är extremt begränsad.
I nationella klassen kör återigen Thomas Bryntesson med Kim Sevius till höger i Volvo 240:an.

*
I Östersund körs så gott som exakt lika mycket SS-mil än i Norge men här behövs två dagar för att göra samma sak. Kan detta kanske vara en av orsakerna till att SM-febern bland våra toppförare inte når över mer än ”ljummen-nivån”?
Roligt är det dock att 4WD-klasserna får ihop 20 bilar och då fördelat lika mellan ”R5-klassen” och ”4 WD-Övriga”.
En stenhård fajt förväntar jag mig mellan premiärvinnaren Fredrik Åhlin och så en av Rally Swedens största överraskningar, göteborgaren Mattias Adielsson. Att detta gav en extra boost inför Östersund för Mattias och Andreas Johnsson är helt klart. Vid målet i Torsby förklarade Mattias hur viktigt det var med ett bra ”Svenska” inför fortsättningen.
Ökar så klart både vårt självförtroende plus att även intresset för oss och vår satsning hamnar i fokus för framtida samarbetspartners, menade Mattias.
Nu ska vi bara följa upp detta med en ny stabil insats i Östersund och ”pacen” vi fått i Värmland ska bära hela vägen mot seger!
Fredrik Åhlin fick bryta VM på hemmaplan med tekniska bekymmer men även innan detta inträffade var han och Joakim Sjöberg inte riktigt med i matchen. Nu verkar dock inte Leo-Vegas-besättningen ha deppat ihop, snarare tvärtom.
Vi kommer att studsa tillbaka starkare, är meddelandet till Åhlin och Sjöberg.
Även bakom de här två finns segerkandidater, Jörgen Jonasson, Vännäs, ledde hemma i Vännäs när en snurrning kastade honom bakåt i resultatet. Tuff blir även Sandviken-vinnaren Martin Berglund och varför inte Opel-lovern Daniel Röjsel som återigen sätter sig i en R5-Fiesta.
I den andra 4WD-klassen som innehåller WRC-bilar och annat som driver i alla fyra hörnen. En klass där tråkigt nog Jocke Grahn/Rickard Nilsson saknas. Detta sedan Jocke har en tuff influensa att hantera.
I klassen gör Mats Jonsson/Johnny Johansson SM-comeback med WRC-Skodan och sikar nu på att köra hem ett 19:e SM-guld. Tuffast utmanar garanterat Tobias Johansson/Bosse Holmstrand Ludvika.

*
En som inte kommer till Östersund är hårdsatsande men ack så otursförföljde junioren Victor Hansen med mer rutinerade co-drivern Ida Lidebjer Granberg. Premiären för de båda var Bergslagsrallyt och då som förbil med den nyinköpta ex.Telehagens R2-Peugeot. En premiär som fick avbrytas i förtid efter att bilen bara stannade efter några sträckor. Inför SM-premiären i Vännäs byttes lite eljox under Peugeot-huven men tråkigt nog till ingen större nytta. På väg ut till SS1 stannade åter det ”franska lejonet”, bara att lasta och åka de 130 milen hem.
Nu var det planerat för Östersund Winter Rally men då bilen fortfarande inte funkar kastar nu SMK Hörby-åkaren in handduken.
Vi har jobbat febrilt med att hitta en lösning på problemet, med hjälp av Peugeot Sport i Frankrike, trodde också att felet var löst fram tills bilen skulle lastas, men då dök det plötsligt upp igen, konstaterar en bedrövad Victor.
Trots massiv insats hittades inte felet och operation Östersund är därför avblåst, en klar besvilese för Victor och Ida.
Det här var verkligen inte den start på rallysäsongen och rallysatsningen vi ville ha….

*
Sedan något år tillbaka är Åhuskärr ett välkänt namn för folket i rallykretsar som den lilla orten söder om Kristianstad där Joachim Grahn och Rickard Nilsson med GN Motorsport håller till. Härifrån servas Fords WRC-åkare runt om i världen med reservdelar och nu har man även lagt in rallycross på schemat. Under vintern har en Fiesta renoverats och byggts om för Euro RX åt en extern kund och nu kommer nästa projekt.
Vi kommer att sköta norrmannen Kjetil Larsens VW Polo RX Supercar i hans Euro RX-satsning, avslöjar en både glad och stolt Rickard.
Vi i det här fallet är i första hand den anställde mekanikern Staffan Andersson som jobbat i World RX hos såväl Marklund Motorsport som hos Petter Solberg under Citroën-åren. Men även Rickard själv kommer att vara aktiv ute på EM-tävlingarna som dessutom kommer att kompletteras med några VM-race för Kjetil.
Bilen är den Polo som Anton Marklund körde i VM 2016 och innebär ett stort steg för norrmannen som tidigare bland annat tävlat mot Magda Andersson i Touringcar -klassen. Att det är en fräsch bil förklarar Kjetil när han berättar att det är samma bil som Anton så olyckligt och bromslöst kraschade in i Petter Solbergs Citroën i Kanada. Efter detta byggdes ny bil åt Anton och det är den som nu får sin hemvist i Åhuskärr.
Definitivt det vildaste jag någonsin upplevt, lite av en pojkdröm, berättar Kjetil på Euro RX:s hemsida.
Planen är att åka premiären i Barcelona sedan Belgien, Höljes, Frankrike och Lettland. Till detta vill Kjetil gärna även åka i Hell som enbart ingår i World RX. Med andra ord blir det jäktigt för GN Motorsport då detta ska samköras med Jocke och Rickards eget tävlande plus att man snart hoppas sy ihop ett komplett mästerskap med en utländsk talang.
Hyresavtalet med vår R5-Fiesta är presenterat och nu ska föraren bara få ihop de sista budgetbitarna innan det är grönt ljus så inom någon vecka lär det bli klart, avslöjar Rickard.

*
Årets Värmlandstur innebar inte enbart rally utan även avhämtning av en present från en Motorbloggen-läsare. Man kan lugnt säga att överlämnandet varit lite komplicerat, redan i somras skulle det ske på min semester som faktiskt även den var förlagd till landskapet. Men då blev det något strul och när jag infann mig på rätt adress och vid rätt klockslag i Forshaga var ingen hemma. Det visade sig att min välgörare varit tvungen att sticka till Malta en sväng. För en skåning är Malta en ö i Medelhavet och jag måste medge att jag hade lite svårt att förklara för mina medresenärer hur man bara plötsligt får ett behov av att sticka till Malta. I vår värld är det flyg och biljetter som ska fixas, inget man bara sticker iväg till så där. Men någon vecka senare berättade jag detta för en annan mer smart kompis som då upplyste mig om Malta i Värmland…
Nu blev det dock av och på en parkeringsplats i onsdags fick jag ta emot rariteten, det äkta ”Opel-Spelet Utmaningen”. Ett tärningsspel med brickor och med skrivna anvisningar vad som händer på de olika stoppen. Tyvärr fanns inga spelpjäser  (lär vara miniatyrer av Opel-bilar) när min välgörare ”AB” ropade in det på auktion, just i syfte att förära mig dyrgripen. Att jag är tacksam är så klart i underkant förstår alla. Men lyckan vore fullständig om någon läsare ute i landet satt med spelbrickor, i så fall är jag stark spekulant. Tack ”AB” för spelet!

*
Idag var en stor dag när jag drog sista taget med sopkvasten i det som varit min egen lilla skattkammare sedan början av 70-talet. Nu är det definitivt slut och om några dagar lämnas nycklarna över till både hus och ”rallygarage” till den nya och förhoppningsvis lyckliga ägaren. Inte utan att jag fick en liten klump i halsen när jag vände mig om och tog allra den sista bilden på min nystädade och ack så tomma skattgömma.Eeller som min bror kallade samma utrymme, ett dj-la skrotupplag”…

*

I morgon blir det mer om Rally-SM deltävling två och så klart, tipset.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *