Uppsop från Torsby Service Park, Mikkelsen-Tidemand-Bergkvist=mina vinnare och Adam-Cup startar om tre veckor!

Då är Rally Sweden i gång och shake down-sträckan ”Skalla” är avklarad för de flesta, någon bil lär ha blivit kvar i snön men de allra flesta lyckades bli kvar på den mot slutet väldigt spåriga sträckan. För mig blev det inget besök på Skalla-sträckan istället checkade jag in på Media-centret i Sunne strax före lunch och hämtade ut allt nödvändigt för att kunna bevaka rallyt. Har ju inte bara Motorbloggen att sköta, även Kristianstadsbladets läsare ska matas med reportage och bilder från Värmland. Som vanligt ett perfekt mottagande av Media-officer Jonas Bjällfalk och hans medarbetare. Därifrån bort till Svenska Rallyt AB:s ”top dog” Glenn Olsson som bakom disken serverade Pågens gifflar till alla kaksugna. En av dessa var Trelleborgs Anders Anderholm som ansvarar för att in-carfilmerna når tv-folket nere i Torsby. Runt 80-100 mil räknade Anders med att köra under helgen för att de små minneskorten skulle hamna i rätta händer.
Av Glenn fick jag även ett exemplar av Rally Magazine 2018 i min hand. Inte bara för att jag själv medverkar, men snyggare rallyprogram får man faktiskt leta efter och de ansvariga med Rolf Harju i spetsen ihop med Ord&Bild Reklambyrå kan verkligen sträcka på sig. Extra kul tycker jag som skåning det är att två av artiklarna handlar om skåningar, rallycrossystrarna Magda och Klara Andersson och Tom Kristensson som snart på väg att göra första starten för Opel Motorsport i J-ERC.
Efter detta till Torsby Service Park där det såg lika imponerande ut som vanligt. Lastbilar, trailers, jättetält, Hyundais enorma tvåvånings serviceanläggning och så längst bort de lite mindre omfattande arrangemangen kring privatåkarna. Här sprang jag på enda skåningarna i rallyt, SMK Hörbys Sune Larsson och Håkan Oddshammar som kör en av de fyra svenskbyggda R5 Mitsubishi i rallyt. En enda runda körde Sune på shake down sedan fick det vara nog.
Det var så dj-la spårigt och hoppigt så att fortsätta köra skulle bara inneburit att vi kört sönder innan vi ens startat rallyt, menade Sune och fick medhåll av Håkan.
Vi har snötestat tillräckligt i veckan före så att studsa runt där inne, nej tack!
Joachim Carlström, Gullabo som även han kör sin R5 Mitsubishi för första gången i skarpt läge tyckte att Skalla var i tuffaste laget när det var deras tur att köra.
Nu väntar vi bara på att få åka ner till Färjestad och komma igång, menade Joachim.
På plats för att ge ”goda råd” var f.d småländske Volvo-åkaren Sune Svensson men om det verkligen är goda råd känns faktiskt lite diskutabelt. Detta med tanke på att sist Sune körde i Värmland med sin Appendix K-240 blev det taklägg…

*
M-Sports polska avdelning sköter J-WRC Fiestorna och där var det ordning och reda med en imponerande flaggparad över servicetälten. Längst fram stod Emil Bergkvist/Ola Fløene och andades optimism inför sin comeback med FWD. Trots bästa SH-tid i klassen var inte Emil helt nöjd.
Kändes faktiskt inte helt OK, fick liksom aldrig ner greppet i vägen, menade Emil.
Men strunt samma, de riktiga sträckorna är inte riktigt lika krokiga som Skalla så det löser sig…
Längre ner stod det andra svenskhoppet i J-WRC, Dennis Rådström/Johan Johansson och på andra sidan staketet trängdes hemmafansen. Att Dennis trivdes gick inte att ta miste på men när han spände ögonen i mig och undrade vem jag tippade som vinnare, blev det plötsligt lite kallare i Torsby.
Jag tror nog att Emil blir svårslagen, svarade jag lite diplomatiskt.
Dennis tittade på mig en stund innan han iskallt konstaterade.
Du brukar ha fel i dina tips eller?
Ska man döma av shake down så är jag inte helt ute och cyklar, Emil satte bästa tiden följd av f.d tyske Opel Adam-föraren Julius Tannert. Som fyra rullade så Dennis in som faktiskt har en skånsk sponsor. Eslövs snabbe elektriker och Opel Adam-förare Mats Andersson hade satt en liten dekal på Dennis Fiesta.
Fanns inte råd med mer än en liten dekal, jag och farsan kör själv och nu har ju även dottern börjat så tyvärr, detta var allt som rymdes i budgeten, urskuldade sig Mats till vänster.
Samtidigt grämde hans sig över att inte ha lyckats överlista pappa Östen att än en gång prova Rally Sweden Historic.
Här skulle ju ”FYF:en” (Östens vita Saab) ha passat perfekt, f-n också!

*
Träffade även på förväntade WRC2-topparen Fredrik Åhlin när han förklarade för SD-snabbaste Mattias Adielsson vad som hände honom på Skalla.
En drivknut gick sönder så vi snurrade och fastnade, förklarade Fredrik.
Samtidigt väldigt skönt att det hände nu och inte på Färjestad i kväll…
Adielsson skrällde rejält med sin hyrda Tidemand/Axelsson R5-Skoda och satte VM-åkarna på plats.
Riktigt, riktigt kul, kommenterade Jerker Axelsson Mattias insats.
Även om det inte betyder något egentligen så är det självklart en bra känsla att vara snabbast och detta utan att en försökt köra max!
Pontus Tidemand var en av de som upptäckte att det både svängde och var oväntat smalt på Skalla, Skodan borrade sig djupt in i en snödriva. Väl uppe så i nästa körning blev det delad tid med Skoda och Even-kompisen Ole Christian Veiby. Oväntat snabb var även färske Ford-föraren Kevin Abbring, bara sekunden bak Adielsson. Otursgubben Jari Huttunen kom till Skalla med nystruken i20-R5 men ett vatten läckage gjorde att han inte kunde få till någon riktigt bra tid.

*
Bland dom ”store pågarna” var det Thierry Neuville som hade mest bråttom på Skalla, i tredje försöket kom dagens bästa tid. Men Mads Østberg visade att nu som fabriksförare är det annat som gäller, tvåa 0,3 sekund bakom Neuville. En som det snackas vädligt mycket om är Ott Tänak. Ny i Toyota-teamet och med en tredje tid visade han att det kan bära hela vägen till pallen med lite tur. En som imponerades var David ”Plombo” Lindström som följde shake down från ringside.
Ingen körde så hårt som Tänak, det närmaste man kan komma en ny Colin McRae, berömde Volvo-åkaren.

*
Därmed är det tid för tipsen.
WRC
1. Andreas Mikkelsen Hyundai
2. Jari-Matti Latvala Toyota
3. Sebastien Ogier Ford
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Ott Tänak Toyota
Den uppmärksamme kunde igår räkna ut att det var Mikkelsen som var på bild från SSR 2009 med sin Subaru och även vann tävlingen. Tror att detta blir Mikkelsens genombrott i nya teamet. Ville även trycka in Mads Østberg och Kris Meeke i ”topp-fem” men där fanns ingen plats kvar…
WRC2.
1. Pontus Tidemand Skoda.
2. Fredrik Åhlin Skoda
3. Mattias Adielsson Skoda
4. Jari Huttunen Hyundai
5. Ole Christian Veiby Skoda
Extremt svårtippat och listan kan mycket väl bli precis omvänd, ett lite för djupt instick i snövallen och rallyt kan om inte vara över, så ändå åtskilligt försenat.
J-WRC.
1. Emil Bergkvist Fiesta
2. Dennis Rådström Fiesta
3. Julius Tannert Fiesta
4. Ralfs Sirmacis Fiesta
5. Callum Devine Fiesta
Förlåt Dennis men Emil är fortfarande mitt första val, en EM-titel kan man bara inte skoja bort…
Då var Rally Sweden klart för dagen om någon timme bär det iväg ut till SS1 Färjestads Travbana och rallyfesten kan börja rocka på riktigt!

*
Avslutar med lite annat smått och gott. Anmälningslistan till ADAC Opel Rallye Cup är nu klar och innehåller 20 förare och glädjande nog även en svensk, Elias Lundberg med kartläsare David Arhusiander ( på bilden med Audex-bossen).
Åtta tävlingar ingår i Adam-Cup fast egentligen är det bara sju då Tysklands WRC-tävling Rallye Deutschland delas och utgör två i cupen. Redan om tre veckor är det premiär och den 2-3 mars körs Saarland-Pfalz Rallye. Här kommer även Tom Kristensson och Henrik Appelskog att köra vilket blir premiär för Tom som förare hos Opel Motorsport.
Adam-förarna kommer från elva olika länder, till och med en amerikan är anmäld, Sean Johnston. Två danskar ska försöka axla fjolårstvåan Jacob Madsens roll, Marco Gersager och Sebastien Magnusen. Hemmaåkaren Nico Knacker som körde även 2017 tror jag kan bli ”the man to beat” för Elias och övriga 19 i cupen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *