Inget WRC för Skoda, Adielsson till Torsby, dyr väglagning kortar Snapphanerallyt och vi minns Mats!
Nu dementerar Skoda Motorsport själv ryktet att man var på väg att göra comeback i WRC. Senast detta begav sig var 2005 och sedan dess har man istället fokuserat på mer kostnadseffektiva R5-bilar och WRC2. Men trots detta så har utländska ”experter” sett tecken i skyn på att tjeckerna skulle över ta Volkswagens plats i WRC, något som jag hela tiden varit väldigt skeptisk till.
I en intervju i Motorsport News förnekas nu dessa rykten med kraft, något WRC för Skoda blir det inte meddelar man.
Hela VW-koncernen har dessutom beslutat att inte längre tävla med något bilmärke i tunga VM-serier där det inte finns uttalet en klar färdväg mot alternativa drivmedel, läs elbilar. Det är till exempel därför Petter Solberg kan fortsätta i World RX där det finns en plan för el-drivna bilar och så även inom racing, där Formula E redan finns etablerad.
*
Rasslade till mot slutet i Finnskogsvalsen och nu står siffran för antalet anmälda på 122 ekipage. Flera intressanta namn mot slutet bland annat Mats Adielsson som tänker slipa bort lite rattrost med sin Mitsubishi. Jimmy Olsson, även han i Mitsubishi lär även han kunna blanda sig i toppstriden.
I går glömde jag att nämna fjolårets vinnare i SM-klassen Trimmat 2WD, Martin Lundquist som bytt bil, från Grupp H Golf till Mitsubishi. Även om det är ny bil så är dekoren samma, så Lundquists fans har lätt att känna igen sin favorit. Till och med de knallgula fälgarna stämmer mot Golfen…
Även i Appendix K kom fler ny namn dock ännu inte någon anmälan från Petter Solberg som Stecka Walfridsson hoppades. Men Mats Jonsson med en nu så pass återställd Johnny Johansson i högerstolen efter sin sjukdom, är ingen dålig ersättare. Mazda 323 Turbo är som vanligt bilen som ska ta det strävsamma paret mot seger. Anmäld är även friskusen Göran ”Dyngsväng” Fredriksson, i hans fall är det Volvo 240 som gäller.
*
I veckan avslöjade Motorbloggen att det blir CG Wilke och Hässleholms MK som blir ”stödbenet” i sommarens SM-Sprint i Helsingborg. Något som nu även lokala Norra Skåne upptäckt men i deras intervju med Wilke avslöjas en annan nyhet som han höll inne med till mig. Detta att man planerar att köra en grussprint i trakten av Vinslöv och detta i början av juni.
– Det är väldigt populärt bland dem som inte kör hela serier. För 20 år sedan körde vi något som hette Göingecupen på T4:s övningsfält och detta skulle bli något liknande. Tanken är att vi ska köra en sträcka uppe i Nävlinge, säger Wilke till Nsk.
Det berättas även att årets upplaga av Snapphanerallyt som ingår i SM, kortas ner till sex sträckor plus fredagens asfalt på Garnisonen. Anledningen är både ekonomiska plus att tidplanen blir bättre så här. 2017 blev nämligen Snapphanerallyt då i Rally-DM, en dyr affär för Hässleholm MK med en väglagningskostnad på svindlande 280 000 för drygt fyra mil SS. Nästan en fördubbling mot året före när tävlingen både var längre och ingick i Rally-SM. Något som Wilke menar att de tävlande inte riktigt förstår, hur dyrt det är att laga efteråt och konstaterar.
– Många tävlande gnäller över höga startavgifter men de har ingen aning om vilka kostnader som klubbarna har. Det är dyrt att vara arrangör och vi har ju devisen att vägen ska vara bättre än innan vi körde på den.
Kan bara hålla med Wilke det är dyrt att laga vägar och SMK Hörbys ”Hörby-Sprinten” med sina två korta sträckor blev ett klart ekonomiskt bakslag. Runt 15000 kronor minus och med en väglagningskostnad på över 3000kr/km gör att klubben nu beslutat ”time ut” med Hörby-Sprinten…
*
I dag var det 15 år sedan vår klubbkompis Mats Åkesson omkom i samband med en olycka i Bergslagsrallyt. Som traditionen säger och som vi lovade i dödsannonssen ”Vi glömmer dig aldrig” mindes vi Mats genom att i förmiddags lägga blommor på hans grav. Vi var den här gången Lars Mårtensson, Kurt Andersson, Roland Brorsson, Bertil Gunnarsson och övertecknad.
*
Trevlig helg!