Tack, julfrid hos WRC-teamen, en svensk till J-WRC 2018, blir det WRC-bil för Tidemand och kartingbanan räddad?
Får börja med att återigen tacka för alla gratulationer på min födelsedag och när det passerades 400 sådana på Facebook förstod till och med jag att det skulle bli omöjligt att personligen tacka er alla. Dock ska ni veta att jag är innerligt tacksam och berörd av denna fina respons från er läsare så än en gång, tack!
Får även tacka för de digitala jul och födelsekort som jag fått, även om jag är så gammal att jag själva enbart skickar gammeldags julkort via posten. Samma sak här att återkoppla hinns inte med, men jättetack ska ni ha.
*
Över till verkligheten och just nu är det helt tyst kring WRC sånär som på de vintertester som pågår både i Alperna inför Rally Monte Carlo och så djupt inne i den finska storskogan där Rally Sweden förbereds. Här jobbar Toyota för att få nästa års WRC Yaris i samma toppslag som när man i år tog sin allra första seger i Rally Sweden. Av förståeliga skäl vill Tommi Mäkinen hemskt gärna upprepa segern.
Allt eftersom tiden går står det också allt mer klart att Hayden Paddon funnit sig i att bli bänkad ungefär halva säsongen av Hyundai.Ett beslut från Michele Nandan som innebär att nyzeeländaren inte kommer att kunna blanda sig i toppstriden även om han hittar tillbaka till forna tiders form. Med att räkna bort poäng från en halv säsong, hade inte ens Sebastien Ogier klarat och ändå bli världsmästare…
Även hos Citroën råder jullugn och nu är jag med minst 90 procent säkerhet klar över att Yves Matton mönstrar exakt samma lag som i år med Kris Meeke, Craig Breen, Stephane Lefevbre och så Khalid Al-Qasimi i några utvalda tävlingar. Tyvärr tror jag dock inte att detta räcker för att fransmännen ska kunna slåss om seger i Märkes-VM. Jag menar vad kan ”Vinkel-gänget” över tid sätta emot Ogier och Elfyn Evans hos M-Sport, Toyota-trion Jari-Matti Latvala, Ott Tänak och Esapekka Lappi eller kanske favoriten till guld 2018, Hyundai. I Andreas Mikkelsen och Thierry Neuville har man kanske starkaste första uppsättningen i WRC 2018. Vad kan då Meeke & Co sätta emot när man dessutom sitter i VM:s hitintills osnabbaste bil…
*
I dag släppte M-Sport lite mer information kring Junior-WRC, inga namn men bara det att man kunde läsa vilka länder förarna kom ifrån gjorde mig lite exalterad. Åtta anmälningar har inkommit till Polen där M-Sport bygger R2-Fiestan och av dessa är två från Italien, sedan en vardera från Chile, Irland, Lettland, Nya Zeeland och Storbritannien. Till sist och så det som gjorde att champagnekorken for i taket, en förare från Sverige. Inget namn, inte ens en antydan men jag blir inte förvånad om värmlänningen Dennis Rådström och kartläsare Johan Johansson är dom som gör sig klara för ytterligare en säsong i J-WRC. En sak som stärker mig är att man var med i Polen när M-Sport visade upp nästa års J-WRC-Fiesta. Än har intresserade tid på sig att anmäla, tiden går inte ut förrän den 16 januari och premiären är Rally Sweden en månad senare.
*
Får ständigt frågor och undringar om Pontus Tidemand och då oftast när och i vilka tävlingar Skoda-åkaren ska göra inhopp i WRC? Utan att ha någon ”hot line” direkt till honom så tror jag inte (höll på att skriva hoppas istället för tror…) att det blir någon WRC-start under nästa år. Med kontrakt för Skoda i WRC2, med mycket test hos Volkswagen och nya R5-Polon har jag svårt att se när Pontus skulle kunna klämma in en start med en WRC-bil. Förresten vilken bil skulle detta bli med tanke på hur uppbunden han redan är hos Skoda och VW. Nej jag tror inte att Pontus och Jonas Andersson/Even Management i detta läge lägger ner något krut för ett ”one night stand” med en garanterat icke jämförbar bil mot fabriksteamens. En sådan start skulle bara kosta mycket pengar plus att marknadsvärdet i mina ögon är högst tvivelaktigt…
*
Mer svenskt och detta i form av gotlänningen Johan Holmberg som i dag visar upp sin nya f.d Mads Østberg R5-Fiesta fullt stridsmålad för nästa säsong. Snyggt kan jag tycka och så länge det saknas grönt på bilen är jag helt nöjd…
*
Har varit stormigt kring kartingbanan i Järfälla där markägarna Häradsallmänningen velat säga upp avtalet för att få bort banan. Nu verkar det dock ha löst sig och de tre klart största delägarna i häradsallmänningen, Sollentuna, Stockholm och Järfälla gemensamt tar kostnaden för arrendet efter att motorklubben betalat sin del. En del som innebär att kommunerna betalar runt 70 000 kronor vardera per år.