Paddon ”surar” och delar Hyundai, Mäkinen menar Tänak bättre än Ogier, ingen Sprint i Rally-SM, Benjamin kör VM/EM och Silver-VOC:en har lämnat oss!

Som jag skrivit tidigare, frågan är vad Hayden Paddon tänker sig för WRC-framtid? Klart är att Michele Nandan redan förklarat att 2018 kan han inte räkan med full säsong utan får dela Hyundais tredje bil med spanjoren Dani Sordo. Ett beslut som Paddon verkar ha mycket svårare att svälja än bildelaren Sordo. Han har sagt sig vara bekväm med sina sju VM-tävlingar 2018, Paddon säger tvärtemot.

Men även i Hyundai-teamet är känslorna delade över ledningens beslut och enligt ryktena ska nu detta ha delat Hyundai Motorsport i två läger. Ena delen håller på Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen medan andra halvan hyser varmare känslor för Paddon och Sordo. Ett faktum som Nandan och hans närmaste man Alain Penasse är medvetna om och nu jobbar man för att ena teamet.
Enligt bedömare måste Paddon förstå att detta trots allt är hans bästa chans att fortsätta i WRC och att teamledningen fortfarande har förtroende för honom. Alternativen i dagsläget är högst osäkra och det är då möjligen en bil hos Citroën eller M-Sport men även här är det högst tvivelaktigt om han skulle få ett kontrakt för ”full season”. Blir spännande att se om Paddon väljer att ”sura” och kanske riskera att hamna i den Nandanska kylan. Om detta till och med skulle resultera i att han får sparken, så finns det chaufförer som säkerligen är beredda att överta rollen hos Hyundai. Till exempel finns det en snabb svensk i Charlottenberg…

*
Härom dagen berättade jag om möjligheten att ändå få se Volkswagen Polo R WRC 2017 i tävlingskostym när nu FIA och WRC-promotorn släpper på regeln att endast fabriksteam får lov att tävla i WRC. Även om jag fått viss information i saken så gjorde min källa ingen direkt koppling till någon förare vilket däremot norska ”Parc Ferme” gör. I senaste upplagan skriver man att kanske i Mads Østberg kan vara en förare för Polon till nästa år. Det dras paralleller mellan PSRX Volkswagen Sweden och Petter Solberg och att motsvarande scenario i WRC skulle kunna vara en lösning för Mads.
Klart är att norrmannen förklarat att han inte tänker köra i WRC under samma förutsättningar som i år utan att det krävs bättre uppbackning från en fabrikant för att det ska bli en fortsättning. När man dessutom vet att årets Fiesta är utbjuden till försäljning ligger det nära till hands att det blir bilbyte. Något som späs på av faktumet att Mads flera gånger uttalat ett visst missnöje över hur M-Sport sköter sina externa kunder. To be continued…

*
Inget nytt från Sebastien Ogier och framtiden. Trots att jag länge hävdat att han fortsätter hos M-Sport börjar jag bli allt mer tveksam ju längre beskedet dröjer. Just nu har jag svängt över och tror till 60 procent att han faktiskt avslutar karriären efter fem raka VM-titlar. För bara en vecka sedan var förhållandet det motsatta.
En som är glad att han slapp fransmannen är åtminstone Toyotas Tommie Mäkinen som i flera olika medier förklarat att Ott Tänak är ett mycket bättre val på längre sikt…

*
I går kom ett mycket klokt beslut från Rallyutskottet när man berättade att årets sprint i samband med ”SM-veckorna” tas bort ur kalendern. Redan från början var ”Vintersprinten” i Skellefteå borta och nu röner även tävlingen i Landskrona/Helsingborg samma öde. Därmed blir det sex tävlingar som ingår i Rally-SM till nästa år.
Jag har hela tiden varit mycket skeptisk till att blanda in sprinttävling i Rally-SM och med samma poängberäkning som i en ”riktig” SM-tävling. Nu har uppenbarligen Rallyutskottet kommit till samma slutsats vilket så klart är bra. Mindre bra är att det blir precis som jag befarat, att ”SM i Sprint” nu helt försvinner. Det som började så bra med asfalttävlingar i Halmstad och Borås klantades sedan bort när någon med visioner fick för sig att man skulle köra på grus istället. När man sedan i år övergick till att även använda Back-SM som kuliss var det också dödsryckningarna för Sprint-SM som sändes live i SVT.
Nu tycker jag att RU borde skrapa ihop resterna av det som en gång var succé och ändå köra ett ”SM i Sprint” och ge landets asfaltåkarna något att se framemot. Tävlingar finns det redan gott om och själv tänker jag närmast på Hässleholms GP. Hässleholms MK behöver inte ändra något alls på sitt vanliga upplägg mer än att ta bort DM-loggan och ersätta med en för SM. Tävlingsledare finns redan i Claes-Göran Wilke som även hade samma befattning när första SM-sprinten kördes i Halmstad. Tävling finns, deltagare finns, intresse finns, kompetens finns så vad är problemet med att köra SM i Sprint på Garnisonen i månadsskiftet april- maj?

*
Kan det bli så att SMK Hörbys Opel-förare Tom Kristensson får danskt sällskap i nästa års ERC? Omöjligt är det inte och då handlar det inte om välkände dansken Jacob Madsen utan den lite mera doldisen Simon Valentin. I år hyrde Simon en Opel Adam R2 och satsade på nya Tour European Rally och ledde R2-klassen efter de två första deltävlingarna. Sedan gick det tyngre för honom och kartläsaren Ole Frederiksen och man hoppade över tävlingen på Madeira för att fortsätta i Österrike och Schweiz.
I helgen körs nu årets sista TER-rally i italienska Toscana med ”Tuscan Rewind 2017” men utan Simon och Ole som låg tvåa inför finalen. Orsaken är att de två senaste tävlingarna grävde så djupt hål i budgeten att man inte har ekonomi för mer tävlande i år.
Försöken att få med nya sponsorer för att rädda finalen misslyckades och nu blir det ändå en andra plats totalt för danskarna. Roland Stengg som ligger trea kan inte knåpa ihop tillräckligt med poäng för att passera.
Nu fokuserar Simon på 2018 och då ERC i första hand som han hoppas kunna köra antingen med en Opel Adam eller Peugeot i R2-utförande så klart. Men även 4WD och R5 kan bli aktuellt. Precis som Tom så väntar Simon på att ERC-kalendern för 2018 ska offentligöras och då börjar sponsorjakten på allvar.

*
Danskt på startlinjen fanns det ändå i Toscana och detta i form av Co-driver Jeanette Kvick som återigen tog plats i holländaren Henk Bakkenes Mitsubishi EVOX. Nu blev det inget långt italienskt gästspel för Henk och ”Kvicken” för redan på första sträckan blev det ett tungt ”taklägg” och ”over and out”.

*
Formel 1 i Köpenhamn kommer allt närmare att bli realiserat. Ett hemligt mejl som Jyllands-Posten kommit över mellan de danska finansiärerna och ” Formula One Management” visar att detta kan bli verklighet redan år 2020. Här beskrivs en önskan om Formel 1 i tre nya städer, New York, London och så ”Kongens By”.
Ett litet hinder är att varken regeringen eller kommunen ännu gjort tummen upp men om finansiering kan ordnas utanför stats/kommunkassan lär man inte lägga några hinder i vägen enligt insatta källor.

*

I fjor blev Benjamin Törnqvist Persson, Kristianstad Karting Klubb ”Årets Kartingförare” och nu väntar ännu större möjligheter för Höörs-talangen. Till nästa år blir Benjamin fabriksförare för teamet CRG och då för att köra både VM och EM-serien.

*
Har härmed den smärtsamma plikten att informera om att ”Silver-VOC:en” inte längre finns med oss. Nu är det tack och lov inte så dramatiskt att den hamnat på skroten utan dess nya ”husse” Jens Persson har skickat vidare till Mika Lönnqvist. Det vill säga att den framöver kommer att få smiska finska grusvägar i händerna på Volvo-entusiasten Mika. Inte nog med detta, den kommer att resten av sitt leverne bli uppdaterad till Appendix K.
Det var nästan så att det kom en liten tår när den åkte iväg från Hörby, berättade en tagen Jens efter köpet.
Tro f-n det, ungefär som att skicka iväg den allra första dalahästen från Nusnäs Museum till Ullared

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *