Tänak får det inte lätt hos Toyota, Pirelli i J-WRC, Johan K. Arvika-hyllad, Sydsvenska Mästerskapet i rally gör comeback och HU svarar om 240!

 

Nu har Ott Tänak och Martin Järveoja för första gången visat upp sig som fullvärdiga medlemmar i Toyota Gazoo Racing och detta på hemmaplan i Japan. Samtidigt har nya teamkompisen Jari-Matti Latvala lite varnat Tänak för att det inte kommer att bli någon ”walk in the park” hos Tommi Mäkinen. Latvala som var först på plan hos Toyota, menar att han fått ingenjörerna att bygga Yaris WRC runt honom och som han vill ha bilen. Han kommer inte att acceptera att Tänak kommer med nya ideér konstaterar han i Motorsport News.
Jag har jobbat för att göra Yarisen ”min bil”och nu får Ott finna sig i att ta sig an en för honom ny bil!
Latvala utvecklar sina tankar och minns när han kom till Volkswagen efter många år hos Ford, hur svårt det var med en helt ny bil. Sedan var det inte alls lika tufft att komma i Toyotan, då hade han blivit van att skifta. För Tänak däremot blir detta första nya bilen, har bara kört WRC och R5-Fiesta tidigare.
Han jämför även med känslan när han kom till Volkswagen, hur svårt det var då alla kände att detta vara Sebastien Ogiers team. Nu är det lite ombytta roller när Tänak kommer till Latvalas team…

*
Mer Toyota och i sitt ”Junior-program” har ju Tommi Mäkinen tagit till sig de bägge japanerna Takamoto Katsuta och Hiroki Arai. Något som kostat honom några kraschade R5-Fiestor då Toyota inte själv har någon ”junior-bil”. Nu är det också bestämt att de båda fortsätter hos Toyota Gazoo Racing även 2018 men med ännu mer spänd båge, WRC2-klassen. Klart är start i Rally Sweden, Korsika, Portugal, Italien och Rally Finland. Dessutom lite finska mästerskapstävlingar som Arctic Rally och Autoglym Rally samt någon italiensk asfalttävling.

*
I dag kom första påtagliga beviset på att DMACK lämnar WRC när konkurrenten Pirelli berättar att man från 2018 blir ny däckleverantör i FIA JUNIOR WORLD RALLY CHAMPIONSHIP.
För den italienska däcktillverkaren är detta inget nytt då man redan 2011 och -12 samarbetade med M-Sport i föregångaren FIA WRC Academy.
Första tävlingen blir Rally Sweden där nya Sottozero-ice blir däcket på R2-Fiestorna.

*
Har redan börjat röra sig rejält i avdelningen för ”Begagnade Bilar” hos M-Sport borta i Cumbria. Först att skriva på köpeavtal på en ”varsamt körd” WRC-Fiesta 2017 var tjecken Jan Dohnal. En bil som bara gått fem tävlingar och senast i händerna på Armin Kremer i Rallye Deutschland.
Inte långt efter kom så dubbla ERC-vinnande polacken Kajetan Kajetanowicz och hans nya rallybil är lackad ungefär som R5-Fiestan, Svart och guld med sponsorn Lotos väl synlig.
Riktigt vad som är tanken hos tjecken och polacken för nästa år är ännu inte officiellt och mig veterligen är det enbart i WRC som de nya bilarna är tillåtna.

*
Igår kväll hyllades Johan Kristoffersson hemma i Arvika för sitt VM-Guld vid en stor och välbesökt ceremoni på torget.
Riktigt kul att så många har kommit hit idag, sa en ödmjuk och glad Kristoffersson.
Trots uselt väder med snö som övergick i regn samlade mycket folk och när pappa Tommy och Per Eklund inledde med nostalgiska minnen från den hårdföra rallycrosstiden på 80- och 90-talen blev det plötsligt mycket varmare. Per berättade bland annat.
Johan somnade i mitt knä många kvällar och att han nu vann titeln är en sak, men att han tog sju segrar, det var något extra, berömde Per och tillskrev Johans framgångar de goda generna från pappa Tommy och farfar Willy.
Pappa Tommy berättade i sin tur om hur osjälviskt teamchefen Petter Solberg agerade i Loheac vilket lade grunden för Johans guld.
Johan själv hyllade också hängivenheten inom teamet.
Både jag och Peter är vinnarskallar som vill ge 100 procent. Eller 110 procent som Petter säger. Men han räknar ju på norska…
Stämningen var hög och lättsam på scenen under kvällen där även rallyvärldsmästarna Pontus Tidemand och Jonas Andersson hyllades.
Som avslutning blev det utdelning av diverse utmärkelser. Arvika kommun delade ut sitt kommunpris till Johan. Dessutom uppvaktade världsmästarens klubb, MK Team Westom, med att berätta om en nyinstiftad fond, Johan Kristofferssons Ungdomsfond, för att lyfta fram ännu en generation av stjärnor från motormetropolen Arvika. Johan blev både stolt och rörd över initiativet.
Det ska bli kul att få hjälpa yngre förmågor. Och nu fick jag ju 10.000 kronor av kommunen. De pengarna kan jag lägga direkt i fonden, så är vi redan uppe i 20.000, konstaterade PSRX Volkswagen Sweden-stjärnan.

*

Idésprutan nummer ett åtminstone i de södra delarna av landet, Älmhults Anders Martinsson (till höger när han gratulerar årets SSRC-vinnare Stoffe Nilsson och JesperJohansson) har under en tid bekymrat sig över att hans skötebarn Sydsvenska Rallycupen tappat fart. Fortfarande är det dock en sydsvensk maktfaktor och den serie som lockar allra mest deltagare där ett digert prisbord så klart är en del av populariteten. Ändå vill Anders hitta nya vägar och i fjor provade han till exempel med at skippa förarklasser och istället dela in förarna i tre nivåer med tanke på hur snabba man var i rallyskogen.
Nu har det jobbats vidare i den Älmhultska tankeverkstaden och idag presenteras ett ambitiöst upplägg där gamla ”Sydsvenska Mästerskapet” återupplivas (bilden från dess storhetstid med Björn ”Nalle” Johansson i Sjöbosvängen). Dock inte på bekostnad av SSRC utan som ett lite spännande och exklusivare komplement.
Efter nio år med Sydsvenska Rallycupen upplever jag att det kanske behövs någonting nytt i SydSvensk Rallysport, berättar Anders.
Jag ser också ibland det stora steget för några mellan att köra SSRC för att sedan ta steget till att köra Rally-SM.
Anders menar att många önskar att få köra SM men kostnaderna är för höga plus att det tar för mycket tid. Nu vill han försöka höja nivån för de klasser som även finns i Rally-SM.
Därför kände jag att tiden var rätt att få till ett samarbete mellan SSRC och Rally-SM.
Planen för nytänket Sydsvenska Mästerskapet är att köra tre deltävlingar i SSRC ihop med nästa års två SM-deltävlingar i ”södern”, South Swedish Rally och Snapphanerallyt.
Med detta tror jag att man hittar ett antal tävlande som behöver att få någonting nytt att köra för, hoppas Anders.
Att köra ”SSM” med två SM-tävlingar är också ett bra sätt för yngre förare att känna på hetluften på hemmaplan innan man tar steget fullt ut.
Anders berättar att han ibland får synpunkter att SSRC med sina i år nio deltävlingar är alltför omfattande och gör det svårt att kombinera med Rally-SM. Dessutom är det svårt att locka förare från andra delar av landet med detta upplägg. Men Anders är noga med att poängtera att SSRC körs som planerat 2018 och exakt som serien presenterades vid finalen i Hovmantorp.
Vi vässar nu tre tävlingar lite extra i SSRC och startar med SilverKongen sedan SSR lustigt nog med samma ort Älmhult som start och målplats, förklarar Anders.
Sedan fortsätter vi med Skilling 500 i slutet av juni, för att återigen köra SM i Snapphanerallyt i mitten av augusti och avslutar med Rally Blekinge.
Sydsvenska Mästerskapet kommer att köras i fyra klasser: 4WD, trimmat 2WD FWD/RWD och R2. Närmare regler kommer inom kort att presenteras och där Lars Gren/Resultatservice även kommer att vara en del av organisationen.
Sydsverige kommer att ha dubbla SM-tävlingar under några år framöver och då känns det helt rätt att prova en sån här modell, avslutar förste idéspruta Martinsson.
Kan bara hålla med Anders att det kan behövas lite mer nytänk och det han nu presenterar känns helt rätt. Ingen hemlighet att jag länge ifrågasatt detta med att SSRC samkörs med Rally-DM i Södra BF och Småland. Är man i topp i SSRC är man nästan med automatik även i topp i DM, för mig hade det varit bra mycket bättre att delvis dela på serierna. Detta då det finns tävlande som inte har varken tid eller plånbok att köra en så omfattande serie som SSRC med sina nio deltävlingar.
För mig hade följande upplägg och nivåer varit mycket bättre:
Rally-SM. Här samlas eliten.
Sydsvenska Mästerskapet. Både elit och bredd.
Sydsvenska Rallycupen. Breddcupen men även lockande för lokala elitåkare.
Rally-DM. Budget-serien med enbart deltävlingar i egna distriktet. Kan vara både notade och onotade samt även i sprintform. Max sju tävlingar där även SSRC eller BRC—tävlingar i distriktet kan ingå.
Har jag helt fel eller?

*
Citerade igår ett ”Officiellt Meddelande” från Historiska Utskottet där man förtydligade att Appendix K-reglementet inte styrs av SBF utan FIA. Något som fick välkände rallyåkaren Ola Axelsson att reagera och han skriver. ”Vi vet mycket väl att det är FIA som skriver reglerna för App K, det är ju ett faktum och en självklarhet. Det vi reagerar på är tolkningen av reglerna nationellt i Sverige. Det finns exempel på prestigebeslut som är felaktiga. Alla vet att 1031 bakaxeln till Volvo 240 dels satt monterad från fabrik och dels tävlades med internationellt i perioden men den har ändock tolkats som icke godkänd. Det vi kanske reagerar mest emot är att vi betalar dyra pengar för HTP besiktning för att få bilen godkänd av FIA i Paris men sen ska vi tvingas bygga om bilen under tiden HTP handlingen gäller för dyra pengar igen därför att HU kommer på att besiktningen varit godtycklig men ändock godkänts av FIA.”.
Detta i sin tur fick Roger Rooth sekreterare i just Historiska Utskottet att reagera och förtydliga och han skriver, ” Bakaxel 10:31 ej får användas på 240 med B23 i period I. Varför? Det är enkelt, bilen har aldrig haft det.
Bilen i fråga som är homologerad är en Volvo 240DL från 1975 med B21, M40 växellåda (Det är samma 4-växlade låda som sitter i Volvo PV och Amazon Och 142) 
Bilen är homologerad inom 12 månader efter att man ansökt hos FIA för homologering, man har gjort detta på en ”basmodell” som man säljer många bilar av, DL var en basmodell hos Volvo då och när man hade tillverkat 5000st identiska bilar fick man bilen homologerad med nr ”5626”.
Man måste sälja rätt många bilar för bilen skulle bli  godkänd i Grupp 2, av just denna anledning är inte Volvo 242GT homologerad varken 1978 eller 1979, 242GT gjordes 1979 i 1200 exemplar med B23, betydligt fler tillverkades med B21F för Amerikanska marknaden.  Sedan har man tilläggshomologerat B23. Tur för dom som kör att man även tilläggshomologerat M45 annars hade man fått åka med M40 växellåda.”.

*
Mycket rally blir det så det är väl dags att sticka emellan med lite racing och i helgen kör Gustav Malja årets sista tävling, finalen i Formel 2. En tävling som körs som supportklass till Formel 1 i Abu Dhabi 
Jag ser fram emot finalen, säger Malja.
– Banan i Abu Dhabi är väldigt omväxlande och kul att köra. Jag har förberett mig väldigt mycket för den här helgen och har stora förhoppningar. Målet är till att börja med att göra ett bra kval på fredag och sedan försöka ta så många poäng som möjligt i båda racen.


Malmö-killen ligger inför finalen på 13:e plats i förarmästerskapet, med en pallplats på gatorna i Monaco i början av säsongen som största framgång hittills.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *