SSR flyttar till Älmhult, Sunne rallysatsar, vad gör Tidemand 2018 och lite spårigt för en Fiesta…

Nu är det klart att South Swedish Rally flyttar om inte hem, så åtminstone betydligt närmare rötterna från guldåren i Kristianstad när man väljer Älmhult som ny centralort. Den stora rallyeldsjälen i just Älmhult, Anders Martinsson ligger bakom det hela och har sett till att Älmhults Kommun under de tre kommande åren ställer upp som värdort.
Kommunen är eld och lågor över det här, berättar Martinsson och fortsätter.
Inte bara entusiastiska utan man blir även en av rallyts större sponsorer under de här tre åren.
Redan i år stod det klart att Karlskrona av olika anledningar inte längre var aktuellt att härbärgera SSR. Länge lutade det också mot en återkomst till Tingsryd men nu blir det inte så. En stor stötesten för arrangören har alltid varit att hitta boende och med nya IKEA-hotellet är den saken löst berättat Martinsson.
Här finns 260 rum och är därmed också Smålands största hotell så nog ska alla få plats som vill…
I hotellet kommer även HQ att placeras och detta då i direkt anslutning till serviceplatsen, helt optimalt menar han.
Kan inte bli bättre, promenadavstånd till allt.

En annan sak som gör att flytten till Älmhult blir ett lyft för rallyt är möjligheten att använda välkända Millebygden Raceway. Här inleds rallyt på fredagskvällen den 11 maj genom att köra sträckan två gånger vilket Martinsson garanterar kommer att locka storpublik.
Senast SSR använde sträckan var för sex år sedan (bilden på Jonas Kruse som tråkigt nog lyckades rulla just här) och då var där fantastiskt mycket publik och det ska inte bli färre 2018!
Efter detta drar banan mot Växjö-Tingsryd under lördagen för att avslutas med ”power stage” med målgång nästan inne i Älmhult.
Även detta blir en höjdare, tänk målgång dit publiken kan gå eller cykla…
Martinsson har lagt ner mycket jobb för att få tillbaka rallyt till den här delen av Småland och menar nu att allt jobbet burit frukt.
Tycker att både rallyt, de tävlande och publiken förtjänar något bättre än vad som erbjudits de senaste åren. Nu ska vi bjuda på ett SM-rally av klass.
Ett led i detta blir att alla så kallade supportklasser försvinner, det blir enbart de som kör i Rally-SM som kommer att få möjlighet att köra SSR till nästa år.
Fungerar inte att blanda in andra klasser som bara blir utfyllnad och dessutom sänker detta statusen på SM. Nu sak den höjas istället, slår Martinsson fast.
En sak i rätt riktning är också att man under fredagen kör ”shake down” precis som i WRC och ERC, något som inte funnits på många år i SM.
Vi bjuder på en kort sträcka nästan inne i Älmhult och redan här kan vi säkert räkna med, mycket publik.
Huvudansvarig klubb blir Martinssons egen klubb, Älmhults MK men som vanligt kommer man behöva hjälp av grannklubbar. Något som den nya ”Event managern” redan försäkrat sig om.
Själv skulle vi aldrig klara det men med hjälp av SSR-klubbarna själva och några andra ska det inte vara några problem.
Vad händer då med Älmhults och Kristianstads samarrangemang Silver-Kongen som brukar ingå i SSRC?
Ingenting förändras för Silver-Kongen, den körs som vanligt och på helt andra vägar än i SSR, lovar Martinsson.
Ett av rallyts stora problem har altid varit att få ekonomin att gå ihop något som det nu ska bli ändring på.
Här tävlas det på högsta nivå med bilar i miljonklassen och med en publik som inte bidrar med något alls ekonomiskt, detta måste vi ändra på om sporten ska kunna överleva, menar Martinsson bestämt.
Med nya konceptet är vi på rätt väg vågar jag lova…

*
Lite på samma linje är man inne på i Sunne där kommunen i hop med Fryksdalens Sparbank, Selma Spa och näringslivet i kommunen vill skapa rallyfest i samband med Rally Sweden 2018. Man har till och med anställt en projektledare, Marielle Magnusson. Att rallyt är viktigt för Sunne förstår man när kommunen väljer att utöka bidraget för rallyt till totalt 350 000 kronor.
Jag hoppas nu att företag i centrum och runtom i kommunen sluter upp kring arrangemanget för att skapa en riktig rallyyra. Det klarar vi av när vi gör det tillsammans, säger Marielle Magnusson.

*
Tror inte jag överdriver om jag säger att den absolut största nyfikenheten hos svenska rallyfans just nu är vad som ska hända med Pontus Tidemand 2018? Hos wrc.com menar hans manager Erik Veiby att Pontus helt klart är mogen för större uppgifter än WRC2 och att man jobbar intensivt för att se till så blir fallet.
Veiby konsterar också att han haft fel när han trott att det skulle bli alltför stort steg att gå från R5-bil till en WRC-bil med 2017 specifikationer. Han tar Pontus tidigare ”klasskamrater” Esapekka Lappi och Teemu Sunninens insatser i WRC som intäkt för att han hade fel.
En sak är säker och det är att Pontus inte riskerar att bli billös till nästa år. Fortfarande finns möjligheten att köra för Skoda Motorsport ännu en säsong, i så fall den fjärde raka. Spännande blir det att se var det slutar, känns som att Ogier och Tänak är nycklarna i en fortsättning…

*
Fanns dom som tyckte att det var lite spårigt i Falsterbo Rallysprint och då undrar man vad Augus Bestard sa inne i sin M-Sport Fiesta när han körde Rally del Chaco i Paraguay

*
Även om Hyundais nya R5-i20 inte fått det riktigt stora genombrottet är intresset stort för Sydkoreas bidrag i R5-klassen. Senast att få en i20 var holländske veteranen Bob de Jong som fick ta emot sin nya bil med chassinummer 30.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *