Tänak till Toyota(??), är Sordo i kylan, Pontus vassast i Falsterbo, Oscar imponerade i ”BWD”, Andervang bäst i Estland och Ekström på väg mot tredje DTM-guldet!

Just nu nås jag av uppgifter att Ott Tänak ska ha skrivit kontrakt med Toyota Gazzo Racing för 2018. Redan innan Spanien ska nye WRC-tvåan varit på ”hemligt” besök i Finland enligt källan som hävdar.
Ott Tänak har skrivit under för Toyota, det är 99% säkert!
Vill dock påpeka att det är obekräftade uppgifter även om min källa har väldigt god insikt i sammanhanget och hävdar att läget är så här.
Därmed börjar det återigen röra lite på sig, först Mikkelsen till Hyundai och om detta då stämmer så kompletterar Tänak, Jari-Matti Latvala och Esapekka Lappi under Tommi Mäkinens vingar. Frågan är då vad som händer med Juho Hänninen som verkligen växt mot slutet av säsongen och håller sjunde platsen inför näst sista deltävlingen i Wales. Återgår han till rollen som ”första testpilot” eller väljer Tokyo att skicka mer yen till Finland så att det blir fyra Toyotor i WRC 2018?
Detta sätter i så fall ytterligare press på Citroën och M-Sport och där Yves Matton (Citroën) klart deklarerat att hans ekonomi inte klarar att driva fyra bilar. I synnerhet om han skulle lyckas med att få över Sebastien Ogier. För en sak är säker, Ogier är inte billig och lär ta en bra del av budgeten. Har det varit tufft att driva tre bilar i år så blir det inte lättare till nästa år med en (vågar skriva det) en femfaldig världsmästare på lönelistan…

*

Då kanske det ändå blir som de vildaste ryktena hävdat att Malcolm Wilson står med tomt i förarsätena på sina WRC-Fiestor. Elfyn Evans i DMACK-Fiestan ligger sexa i VM och kan väl tänkas i så fall ta steget upp till ”fabriksteamet”, men vem ersätter då där? Tänkbar kandidat skulle kunna vara Mads Østberg, men nu har han ju sjösatt eget team då samarbetet med Martin Prokop blev kortvarigt. Istället kör han nu under ADAPTA-flagg och verkar få plus och minus att gå ihop där så att hoppa över till DMACK känns nog inte helt lockande.
Det jag vill komma fram till, är att en nykorad WRC2-vinnare som till exempel Pontus Tidemand skulle kunna passa in i Wilsons line up för 2018. Men där finns andra, redan hårt M-Sport knutna Teemu Sunninen är en sådan och sedan vet man aldrig vad som kan hända med Kalle Rovanperä. Redan nu är kontakterna mellan Kalle och Malcolm täta så…

*

Följde WRC från Spanien väldigt dåligt borta i ”The Sunshine state” men har fått för mig berättat att Dani Sordo genade för mycket och slog sönder sin Hyundai. Med bilen parkerad varnade han sedan andra förare för stenen men inte sin temakompis Thierry Neuville som istället bröt på samma ställe. Vet inte om detta stämmer men i Wales kör han utanför ”Märkes-VM” där Neuville, Mikkelsen och Paddon är nominerade. Än värre är det i finalen Rally Australia, där är inte ens Sordo anmäld. Vad kan detta betyda för 2018 tro?

*
Så över till något mer jordnära, Trelleborgs Falsterbo Rallysprint där jag hann med en snabbvisit och kan återigen konstatera att detta är en mycket trevlig tävlingsform. Inte så blodigt allvar men ändå med klara vinnarskallar som tog sig an den som vanligt, ”lite” spåriga sträckan ute på övningsfältet.
Men va f-n det vet man ju om före start så det är inget att gnälla om, som en av de tävlande uttryckte det.
Allra mest vinnarskalle hade SMK Hörbys unge talang Pontus Berglund som satte morfar Göran Abelson i Grupp H 940:an. Även om Göran har en gedigen kartläsarbakgrund från 70-talet i ryggen, så tror jag nog ändå att segern mest får tillskrivas Pontus.
Det har gått bra tycker jag, var vinnarens blygsamma kommentar efter första omgången.
Andra omgång gick också ”bra” och när dessutom förste utmanaren och tvåan efter första körning Johan Kastenman, Kristianstad fick bryta med trasig kardan var saken klar.
Tvåa totalt blev även detta en Hörby-förare, Anders Sörensson som lånade dotter Sofias Mitsubishi i comebacken. Trots att han bitvis försökte agera grävskopa imponerade ”gubben” och att hantera 4WD med ett helt liv bakhjulsladdare i ryggen så bra direkt, lovar mer. Hoppas du får ”låna” bilen någon gång du också Sofia?

*
Trea totalt och även detta med lånad bil slutade Simrishamns Oscar Ljung/Steinar Bakkland som bytt ut sin R2-Fiesta mot ”plastpappan” Mårten Nilssons potenta 940. Bytet från fram till bakhjulsdrift vållade inga problem utan det blev klasseger i B-förare Trimmat och alltså sista platsen på totalpallen. Precis utanför den pallen, men tvåa i Trimmat och fyra totalt blev det en vit Toyota i händerna på Mikael Andersson, Hässleholms MK.
Måste även nämna 70+ fyllda f.d SM-profilen på 70-talet Tommy Andersson, SMK Hörby. Att takterna från den tiden fortfarande satt i visade ”Stockholmaren” i sonen Andreas nya budgetbyggda Honda Civic.
Detta är precis sådant här vi gubbar ska hålla på med, så dj-la kul, konstaterade Tommy som också var nöjd med fjärde platsen i A Trimmat.
Glöm inte att Hondan har kvar originalstötdämpare från 2002, då går det ändå hyggligt…

*
Bakom Ljung i B-trimmat kämpade Jimmy och Annie Möllerström bra med sin gröna (?) Ascona. Bara dryga sex sekunder efter vinnaren men före erkänt snabbe Kristianstad-föraren Martin Olsson. Tävlingens enda tjej bakom ratten var SMK Hörbys Terese Lennartsson som visade vinnarskalle även om det inte räckte för att ta Opel Kadetten till seger. Men en fjärde plats i B-klassen var ändå med beröm godkänt.

*
Bästa standard-förare med nytt körkort blev Viktor Hansen, SMK Hörby som satte kompisen och rallyfotografen Henrik Åkeson i högerstolen. 18-åringen satte alla ”gamlingarna” på plats och körde in som åtta totalt. Att det gick undan i Ungdomsklassen visade tvåan hemmahoppet Lukas Hägg som blev tvåa bak Viktor men även elva totalt.
Snäppet snabbare är Viktor var vinnaren i Appendix K, Rune Nilsson från SMK Hörby. Sjua totalt med en Opel Ascona A visar än en gång att redan i början av 70-talet kunde ingenjörerna i Russelsheim bygga vinnare…

*
I Norge kördes Rally Sokndal med bara 15 startande och där det var R5-Fiestor i topp. Vann gjorde Frank Tore Larsen med Torstein Eriksen till höger och detta med god marginal till Pål Try.

*
Andervang/Robin Eriksson blev bäste svensk i det blöta Estniska Mästeskaps-tävlingen Saarema Rally. Med WRC-Subarun slutade Stig åtta totalt drygt sju minuter efter vinnaren, Ott Tänak.
Med bilägaren till höger tog Tänak WRC-Fiestan till överlägsen seger och fick ett perfekt genrep inför Wales. Tvåa slutade Rally Liepaja-vinnaren Nikolay Gryazin, Skoda R5 och runt tre minuter efter.
I 2WD hade Sindre Furuseth/Jim Hjerpe det tungt mot slutet efter en stark inledning med Opel Adam R2. Vann dock klassen (1 startande…) och blev 13:e 2WD-bil där det även kördes några vassa BMW M3

Än sämre gick det för Kjell Sandberg/Göran Lönnmark med R5-Skodan. Redan första dagen fick man ge upp med trasig stötdämpare.

*

Avslutar med att där är fyra Audi  i topp i DTM där förar-, team- och märkesmästerskapen redan är säkrade för Audi. Mattias Ekström leder fortfarande DTM med 9 poäng före Audi-kollegan Jamie Green inför morgondagens finalrace på Hockenheim där det avgörs vem av Audi-förarna som tar hem förarmästerskapet.

Ingenting är avgjort, säger Ekström som nu kan ta sin tredje DTM-titel.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *