Rally Sweden med ny datum, Karting-VM till Åsum Ring, vem tar hem bilen i Rally Blekinge, kan Ola vinna ”Sukka-Cupen” och rätt om STCC!

När FIA:s högsta beslutande organ World Council träffades igår spikade man tillsammans med mycket annat, WRC-kalendern för 2018. Inga direkta skrällar att notera, Rally Sweden går som vanligt ut som andra deltävling tre veckor efter premiären Rally Monte Carlo men en vecka senare än de senaste åren. Det blev också som ryktet sa att Rally Poland fick stryka på foten och ersätts nu av Rally Turkey, dock inte som ”sommartävling” utan turkarna kör sitt bidrag i mitten av september.
Likaså har Rally Wales GB och Rally Espana bytt plats i kalendern och nu kör britterna redan första helgen i oktober. Som befarat fick inte heller Nya Zeeland plats i kalendern utan det blir precis som i år Australien som avslutar WRC-året 2018. Här är den kompletta kalendern.
25–28 januari Monte Carlo
15–18 februari Sverige
8–11 mars Mexiko
5–8 april Frankrike
26–29 april Argentina
17–20 maj Portugal
7–10 juni Italien
26–29 juli Finland
16–19 augusti Tyskland
13–16 september Turkiet
4–7 oktober Storbritannien
25–28 oktober Spanien
5–18.11 Australien

*
Inte bara WRC-kalendern som spikades utan även övriga VM/EM-tävlingar fick sina dagar bestämda. En sådan är Karting-VM där Kristianstads Kartingklubb fanns på plats i England för att direkt få beskedet att det i september 2018 är dags för ny VM-fest på Åsum Ring. Den 23 september är det dags för ”CIK-FIA World Championships och CIK-FIA World Junior Championships”. Återigen har Tobias Groth och gänget runt honom visat vilka som är störst när det gäller. Trots allt är det skillnad mot att arrangera ett VM med förare från hela världen mot att som IFK Kristianstad rutinslå ”storheter” som Önnered eller Richo i handbollens elitserie.
Den här gången är det de ”oväxlade klasserna” OK och OK Junior som kommer att avgöras i Åsum.
Vi har hela året sagt att vi vill ha VM 2018 och just för dessa klasserna så det är skoj att vi fick som vi ville, konstaterar ordförande Tobias Groth belåtet.
Med sig till mötet hade tävlingsledningen sällskap av Region Skånes eventbolag Event in Skåne och Kristianstad kommun för att diskutera upplägget för tävlingen. Groth poängterar hur viktigt detta är för klubben.
Just det goda samarbetet med region, kommun och den ideella klubben är unikt och gör att vi har ett försprång gentemot andra arrangörer hos de styrande inom motorsportvärlden.
Att detta stämmer betonar Kees van de Grindt, v.ordf i CIK-FIA.
Väldigt uppskattat att hela regionen välkomnar oss och det gör verkligen skillnad, vi känner oss verkligen välkomna till Sverige!
Kan bara hålla med och jag blir om möjligt ännu mer imponerad av killarna och tjejerna i Kristianstad Kartingklubb, kommunens i mina ögon vassaste idrottsförening…

*
Ser allt dystrare ut med att få se Petter Solberg i sin Supercar Polo i kommande World RX tävlingen i Buxtehude. Tabelltvåan har fortfarande svåra smärtor efter påkörningen i Riga och nu väntar operation på måndag. Läkare i Karlstad har undersökt Petter men fortfarande finns ingen prognos om det är möjligt för honom att kämpa om silverplatsen i Tyskland.

*
Då är det dags för sanningens ögonblick i Sydsvenska Rallycupen, finalen i Rally Blekinge väntar runt hörnet. Det största intresset knyts onekligen till vem som ska köra hem bilen som är första pris i ”SSRC Prispott” och där det i första hand är Stoffe Nilsson, Hässleholm och Henrik Levin, Hörby som gör upp.

Skulle båda köra bort sig finns där ytterligare namn som har möjlighet att kunna parkera en ny bil i garaget på söndag.
Inför morgondagens uppgörelse skiljer futtiga elva poäng till Stoffes fördel vilket snabbt äts upp om något skulle gå snett för hässleholmaren. Nu kommer han åter i sin ”vanliga Subaru” och är lika solklar favorit till totalsegern som Levin är i sin klass VOC/Grupp F. Nog om detta, nu tar vi tipset.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Robin Adolfsson Mitsubishi
3. Nils Jensen Skoda
4. Ola Schön Subaru
5. ————-
Bara fyra 4WD-bilar anmälda vilket är nytt bottenrekord och jag förstår kritikerna som ifrågasätter om klassen är DM-värdig med så få ekipage. Senast i TV-Svängen fick Stoffe ge sig efter att ha lett fram till sista sträckan när han punkterade. På detta smet både Jocke Grahn och Robin Adolfsson förbi. Nu väntar revansch för Stoffe och Jesper Johansson.

*
2WD
1. Johan Green Toyota
2. Mattis Olsson Toyota
3. Tom Kristensson Peugeot
4. Johannes Haraldsson Golf
5. Per Eriksson Volvo

”Kalle” trivs i Blekinge och det kan bli svårt för Mattis att rå på en heltänd Sösdala-förare som dessutom har ett DM-guld att köra för. Vad ”Tysklands-proffset” Tom Kristensson kan göra med en på pappret tamare R2-Peugeot är oklart? Men med en lika bra dag som Hörby-föraren brukar ha, då kan den räcka långt.
Klämmer även in B-föraren Johannes Haraldsson i tipset som varit ruskigt snabb i ”Kalles” gamla ”SM-Golf”.
Totalt kommer drygt 120 bilar till Bellevueparken i Karlshamn där första bil ger sig ut klockan 10.00
De tre första sträckorna körs i skogarna runt Olofström, berättar arrangörens (Asarums MS/Olofströms MK) Ola Bengtsson.
Sedan är det service och matuppehåll på 45 min i Olofström på Dannfältet men även med intervjuer på Nya torget i Olofström.
De tre avslutande sträckorna körs sedan runt Belganet med en kort service vid Danshallen i just Belganet.
Som alltid åker vi på Sveriges bästa och häftigaste rallyvägar, avslutar Ola
Tävlingen direktsänds under dagen av Rally Live. Kartor och programförsäljning Preem Karlshamn, Gulf Svängsta, Gulf Olofström, Pream Tingsryd, Pream Ronneby, OKQ8 Ronneby.

*

Samtidigt i en helt annan del av sydsverige kör Tranås MK och Gränna MK Svenska Rally Cupen och Badhotelletrallyt.
Ludvikas Tobias Johansson leder cupen men har fått problem med Mitsubishin och kommer inte till start. Istället är det cuptvåan, Ljusdals Patrik Åkerman som i har lite av favoritryck på sig. Utmanar gör bland annat Jimmy Olsson, Stig Andervang, Joakim Längberg och Göran Lindström.
Närmare 70 bilar för de tre klasserna med Trimmade tvåhjulsdrivna, i cupen leder Fredrik Eriksson men jagas av Volvoåkare, flitigt åkande Emil Karlsson och Nyköpings publikfavorit Eric Johansson. Tomas ”Lången” Pettersson i en Ford Escort MK2 och JSM åkaren Markus Theorin ses också i startfältet bland A-förarna.
Östgöten Albin Nordh som är B-förare testade SM men hamnade där på taket, ett stort jobb har lagts av teamet för att komma till start.
Appendix K har växt till sig, 20-talet ekipage med flertalet i klassen för tillverkning före -81 – där finns Volvo 240-bilarna med Arne Bäckström, Tom Thomasson och Mats Karlsson. Intressant start gör unge Henrik Johansson i en potent Volvo. Med VW1303 finns Vimmerbys Kjell Fransson.

*

I tävlingen körs även 1300 Rallycup (Sukka-cupen) och toppen har det dragit ihop sig till slutspel. Värt att nämna är att årets suveräner Robert Andersson/Carl Gustaf Karlsson kommer i Cupens absolut finaste (och dyraste) bil. Inköpt från Stefan ¨Sollet¨ Sollenfelt som tvingats sälja sin fina Zoltan på grund av ryggproblem. Då Robert drabbades av motorras nu i helgen så blev valet lätt.
Även cupens stora affischnamn Ola Strömberg kan om allt går han och kartläsande frun Britt-Maries väg, ännu vinna cupen trots många tidigare motgångar. Dock är det länge sedan senast det lästes noter i Olas bil.
Ska bli spännande att se om vi hänger med, hälsar en segersugen Ola.

*

När jag skrev i går om att STCC:s vd Jonas Lundin fått sparken citerade jag min gamle kompis PeO Kjellström och Teknikens Värld, det skulle jag inte gjort fullt ut. Det var när det kom till Lundins ersättare som det blev lite tokigt
Engagemanget i STCC är som styrelseordförande och inte som vd, hälsar Hans Bååth och fortsätter.
Jag var dessutom Managing Director och inte Marketing Director på Polestar och numera är jag COO på PWR!
Då är detta rättat och Båtth säger även att någon ny vd ännu inte utsetts.

*

När jag ändå är inne på rättelser så var det i Arlövs SydstenBilteknik Rajset som Joachim Kristiansson, SMK Hörby vann över Rolf Grybb och slutade tvåa totalt. Inte som jag skrev i Örkelljunga, förlåt…

*

I morgon får Kristianstadsbladets prenumeranter återigen Motorlördag till frukosten. Huvudartikeln handlar om fajten mellan Stoffe Nilsson och Henrik Levin i Rally Blekinge. Ytterligare en artikel om duktiga roadracing-åkare i nordostskåne och så klart min ”Motorlistan”. De tre heta är i tur och ordning, Johan Kristoffersson, Mattias Lindberg och Benjamin Törnqvist Persson. Alla tre väl värda att kallas heta och lika klart är Motorstoppet den här veckan. Rallycrossbråket mellan Team Peugeot Hansen och PSRX Volkswagen Sweden. Lite trist och något som riskerar att ta bort lite av Kristofferssons enastående prestation. Sebastien Loeb var ju först ut att kritisera Solbergs-team för att vara alltför överlägsna. Hur var det i WRC, tog inte samme Loeb och Citroën nio raka VM-titlar?  Jag har inget minne av att Malcolm Wilson ”bölade” för det…
Trevlig helg och återigen är det en bloggfri lördag, men vi ses på söndag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *