Loeb, ”it´s not bad”, Magda kör RX-finalen, säkerhetsinlägg, tuff RS-helg, EKS-bilar till salu och applåder för VW och Skoda!

Det blev inget besked från Sebastien Loeb efter gårdagens C3 WRC-test om han är sugen på att känna på lite WRC-motstånd á la 2018. Dock verkar han ha varit nöjd med bilen efter att ha piskat den på den tuffa grussträckan med såväl snabba som mer tekniska partier vid Girona utanför Barcelona.
Trevlig att få känna på bilen på grus, nästan fem år sedan jag körde en WRC-bil på grus senast, kommenterade Loeb. och fortsatte med något som förnöjde bossen Yves Matton.
The feeling was good so overall it’s not bad!
Han var även noga med att förklara att, även om han hade bra känsla i bilen så har han ingen annan 2017-WRC-bil att jämföra med. Men precis som Kris Meeke menat flera gånger under året, kände han av att bakvagnen tappade greppet lite då och då.
På de krokiga partierna var bilen lättkörd, i de snabba partierna uppför sig bilen mer som på asfalt, svårt att känna greppet bak. Bortsett från detta så var den helt OK…
Inte så att ingenjörerna hos Citroën Racing nonchalerat Meekes klagande på bakvagnen utan har kommit fram till att det verkar som diffarna inte fungerar optimalt.
Vi letar efter lösningar som fungera bättre, lovar Matton.
Idag fortsätter testerna för teamets line up inför Spanien, Kris Meeke, Stephane Lefevbre och Khalid Al Qassimi. Fjärde föraren i gänget, Craig Breen får nöja sig med att under tiden köra en deltävling i Portugisiska Mästerskapet, ”Rallye Mortagua”. Här är det dock med en R5-Citroën och dessutom inte med Scott Martin vid sin sida utan nu sätter sig irländaren Andy Hayes vid Breens sida.

*
Segt virke i de svenskbyggda Mitsubishi Mirage R5 vilket framgår när meckarna hos Spencer Sports för egen maskin kör in Jamie jukes bil för rehab. Jukes låg sjua inför näst sista sträckan i Rally Isle of Man när det blev ”rolled over” …

*

RX-säsongen är inte slut för Magda Andersson bara för att sista deltävlingen i Euro RX kördes i helgen. Redan på lördag är det dags att kliva in i Supercar Polon igen för att köra finalen i Rally X NordicSträngnäs Motorstadion.
Det känns verkligen jättebra att få komma hem. Senast jag körde i Strängnäs var 2014 och det är den bana i Sverige jag kallar för min hemmabana, så vi ska se till att ha en rolig avslutning på säsongen utan några krav utöver att ha kul, berättar Magda.
Som gästförare kör även Oliver Eriksson som annars tävlar i USA och Global Rallycross och får tufft motstånd från mästerskapsledaren Thomas Bryntesson, unge stortalangen Oliver Solberg plus segraren från Götene, Peter Hedström. Inget som Magda räds utan ser fram emot att få möta dom på hemmaplan.
Det finns verkligen många riktigt bra förare i RallyX Nordic, så vi har inte några speciella förväntningar utöver att få mer tid i bilen och ha en kul säsongsavslutning.

*
Efter det att Robin Sandberg och Mathias Bengtsson kraschat så hårt i East Sweden Rally restes många frågetecken kring säkerheten i sporten. En som reagerade kraftigt var Robins farbror, Malte Sandberg välkänd rallyprofil sedan 60-talet. Malte skriver. ” Som du förstår så blev jag väldigt engagerad och upprörd när Robins och Mathias olycka inträffade. När jag på FB hittade att samma sak inträffat tidigare så ökade dessa känslor. Det kan möjligen få hända en gång men inte två, tre gånger. Enligt FB har samma sak tidigare inträffat i tävlingssammanhang för både, Simon Magnusson och Håkan Pettersson utan att frågan ännu lyfts upp någonstans inom SBF. Tillverkaren utreder pedalstället (ännu inget resultat).

Efter första olyckan borde alla rallybilar på något sätt ha kontrollerats av SBF innan start i en rallytävling eller i samband med. Inom flyget finns ”skyldighet” att rapportera säkerhetsincidenser, som en haverikommision utreder och ser till att lämpliga åtgärder vidtas, som information till andra och kanske tom flygförbud. Något liknande måste vi ha inom rallysporten.
Tekniskakommitten håller säkert på med de rapporter som kommer in via besiktningspersonal vid tävlingar runt om i landet, men olyckan nu visar att det inte är tillräckligt. Det får inte hända att man blir passagerare på grund av tekniskt strul. Framför allt med tanke på rallyförarnas men också på funktionärer och åskådares säkerhet.
 Jag håller med Tommy Westlund på FB att” alla som får problem med säkerhetsdetaljer ska dokumentera dem och skicka det till en säkerhetskommitté”. Jag håller också med Tommy Sjödin, som på FB vill att ”SBF borde ha en Haverikommission som utreder olyckor och vidtar åtgärder”.  Denna kommitté kan kanske vara SBF:s tekniska kommitté, men i alla fall en haverikommitté som tar ställning till åtgärder, som ska genomföras. Dessutom informerar om säkerhet på en särskild lättillgänglig ”levande” säkerhetssida för rallyteamen och framför allt information till tillverkare av rallybilsreservdelar om deras ”kassa” produkter.
 Hur kontrolleras och servas rallybilens alla system ur säkerhetssynpunkt av rallyteamen? Efter att pratat med banåkare så har de jag samtalat med systematisk kontroll- och servicerutiner på sina bilar. Finns det något liknade på rallysidan? Förhoppningsvis hos de etablerade teamen, men alla andra, kör man tills något går sönder? Jag är övertygad om att det förebyggande säkerhetsarbetet inom rallyteamen måste lyftas fram, de här tre pedalställsolyckorna pekar tydligt på det.
En utbildningsfråga för SBF via motorklubbarna? Hur kollas säkerhetsdetaljer på service under tävling vad ska kollas mellan tävlingar? Hur man skapar rutiner för säkerhetsarbetet är säkert välkommet för de flesta rallyteamen, kanske särskilt för de som ska påbörja sin rallykarriär.
 Hälsningar
Malte Sandberg”.

*
I går lät jag STCC:s vd Jonas Lundin berätta lite om årets som gått men vad jag då inte visste var att samma Lundin just fått sparken från racignserien. Det är PeO KjellströmTeknikens Värld som avslöjar att Lundin får lämna sin post efter helgens RX-tävlingar i Strängnäs. Den största bidragande orsaken till beslutet enligt TV, är att serien 2016 gått med 38 miljoner kronor i förlust. Något som Lundin hade i uppdrag att ändra på och då troligen inte lyckats. Nu är det istället f.d marknadschefen hos Polestar Hans Bååth som ska ta över stafettpinnen medan Lundin kvarstår som delägare i serien. Enligt TV ska STCC gå in i 2018 med ”blankt papper”.

*
En jäktig helg väntar de skånska RS-åkarna som väljer att på lördag köra MK TrophysUddevalla Cityrace” för att direkt efter prisutdelningen (så klart blir det skånska priser)) jäkta hem för start i söndagens DM/Asfaltcup-final ”Svedala Runt”. Till Uddevalla åker redan klara DM-vinnaren Rolf Grybb, Hässleholm och som borde kunna räknas in i favoritgruppen. Kanske än mer favorit är Lunds Håkan Oddshammar i den nyinköpta franska R5-Fiestan. Seger i premiären och kanske kan det bli en ny i Uddevalla med fru Pamela till höger?
Övriga skåningar och där törs jag även skriva en den av favoritskaran i respektive klasser är Jörgen Lundgren, Lunds AC, Ingvar Hansson, SMK Hörby och Björn Hansson, Hässleholms MK (bilden).
Vill även passa på att lyfta på hjälmen och göra en egen minivåg för Svedala MK som skippar de lite ensidiga proven på Sturup Raceway och istället bjuder på en riktig gammaldags RS med fyra specialprov kring Svedala. Idag är det annars mest ”varvlopp” som lockar både arrangörer och tävlande vilket jag tycker är lite synd. En mix av vanlig RS med olika prov och varvlopp, vore absolut något att sträva efter när 2018 års DM-kalender spikas. Förslagsvis hälften var av de båda disciplinerna.
Att det är slutet på säsongen och att flera förare upptäckt att man inte har mycket att köra för märks på antalet anmälda, knappt 40 kommer till Söderslätt på söndag.
Här får Rolf Grybb jobba om han både ska bli bästa 2WD och bästa Opel, då SMK Hörbys Joachim Kristiansson visade vinnarspeed senast i Örkelljunga med Opel Corsan. Får han till det även på söndag får Grybb det tufft. Så även Oddsahmmar i Fiestan som borde ara lite svårare att svänga runt med än en smidig Corsa…
Första start klockan 10.00 från Mazda Center, Industrigatan i Svedala.

*
Efter den tragisk RS-olyckan i Randers där två unga funktionärer miste livet har nu SBF:s motsvarighet i Danmark, DASU ihop med Randers AS startat en insamling ’Mindefonden af 16. september 2017’. De insamlade pengarna kommer oavkortat gå till de omkomnas anhöriga och insamlingen kommer att pågå till den sista december i år. ”Ønsker du at støtte indsamlingen, så giv dit bidrag til konto oprettet i Jyske Bank, reg. nr. 5078, kontonr. 1209734.”.
Något officiellt besked om olycksorsaken har ännu inte presenterats men flera olika och som jag bedömer tillförlitliga källor, menar att olycksbilen drabbades av en däckexplosion vilket orsakade flera okontrollerbara sladdar.

*
I förmiddagens snackeprogram i P4 Radio Kristianstad togs helt plötsligt och dessutom extremt oväntat upp ”rallycrossbråket” som Sportradion avslöjade i går. Nu var det dock lokalens kvinnliga sportankare som kommenterade saken och genast tänkte jag, det här kan inte sluta väl. Det gjorde inte så heller.
Först berättades att Volkswagen hade satsat miljarder för att vinna rallycross-VM, märk väl miljarder i flertal. En miljard är tusen miljoner och då får man utgå från att ”miljarder” måste betyda minst två, alltså har Petter Solberg enligt Radio Kristianstad haft minst 2000 miljoner kronor (vet inte om det är svenska eller norska) att leka med under 2017. Till detta på stående är jag lite skeptisk, i synnerhet med tanke på att Verdens Gang nämnde 70-80 miljoner totalt härom dagen…
Efter det kom så avslöjandet att konkurrenterna till Volkswagen nu krävde regeländring och konkurrentstallen var enligt radion Audi och sätter er nu ner, Porsche. Det är nog enklare att kommentera IFK Kristianstad och andra lokala storheter…

*
På tal om RX-bråket, om det nu verkligen är ett bråk och inte mest ett spel för galleriet så annonserar nu Mattias Ekström ut EKS fyra Audi S1 Supercar. Hugade spekulanter kan titta på bilarna i nästa World RX-uppgörelse i Estering och Mattias påtalar även i ”Till Salu-annonsen”, att det bara en ägare och en försiktig sådan…
Samtidigt kan det kännas lite oroväckande att EKS säljer bilarna men på ett annat ställe förklarar Mattias att det för 2018 ska byggas nya bilar. Vad detta sedan betyder i praktiken är för mig oklart.

*
När jag var yngre så var det absolut inget ovanligt att bilfabrikanter använde tävlingsframgångar i sin annonsering för de egna förträffliga produkterna. Nu för tiden är det dock ovanligt, istället är det löv, green, blue, bio, hybrid,e och annat fullständigt osexigt som figurerar i bilannonserna. När därför Volkswagen och Skoda i dagarna använder både STCC, Johan Kristoffersson och Pontus Tidemand i sina annonser måste detta applåderas så det gör jag nu!

*
I morgon blir det tips till SSRC-finalen Rally Blekinge och även lite om Badhotelletrallyt i Tranås. Detta sedan både Svenska Rallycupen och ”Sukka-cupen” skickat information om tävlingen. Av någon anledning har Motorbloggen av arrangören placerats långt ner i frysboxen och därför inte heller fått ta del av deras utsända pressreleaser…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *