Eslövs-Mats till WRC igen, blir Petter frisk till Tyskland, kommer R5 Hyundai till Sverige (?), Tom K. kör R2-Peugeot och Robins bromspedal brast!

Idag släpptes anmälningslistan till nästa WRC-anhalt, spanska 53. RallyRACC Catalunya – Costa Daurada 2017. Här finns då #96 Mats Andersson från Eslövs namn med för andra gången, han körde även i fjor. Alltså höll ”Asfaltskungen”  vad han lovade när han sa.

Den där dumma kurvan från i fjor den ska jag bara ha revansch på.

Då rullade han och kartläsare Jörgen Jönsson med den då relativt nya R2 Opel Adam och tvingades bryta på etapp två. Efter en heroisk insats med nattmeckning med pappa Östen som pådrivare fick man ihop bilen så att Mats kunde avsluta med hedern i behåll. En placering totalt på 40;e plats och 12:a i RC4-klassen blev resultatet då. I år är jag säker på att målsättningen är betydligt högre.
Noterbart är också att det blir Torstein Eriksen som återigen får chansen att läsa noter åt Mads Østberg när han nu gör WRC-comeback efter att ha hoppat över Rallye Deutschland. Mitt tips, till nästa år sitter Eriksens namn permanent på Mads bakrutor.
Även värmlänningen Dennis Rådström och Johan Johansson missade Rallye Deutschland men nu är man med i matchen igen. Kör främst för att säkra ”Rookie-guldet” och fjärde platsen i J-WRC.
Sist av ”di svenske” är Emil Bergkvist som med Ola Fløenes hjälp hoppas på att oturen släppt i den belgiska R5-Cittran och att man äntligen kan få till en välförtjänt WRC2- framgång.
För övrigt ser listan i WRC ut ungefär som den gjort tidigare under året med den stora förändringen att Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger kör för Hyundai Motorsport och med #4 på den norsk flaggade Hyundai i20 Coupé WRC.

*
Hur blir det med Petter Solbergs avslutning av World RX-säsongen? Frågan känns berättigad efter beskedet att PSRX-bossen bröt vänster nyckelben, skadade lungan och även två revben långt ner på vänster sida i samband med startsmällen i Riga.
Med bara tio dagar kvar till näst sista deltävlingen ALL-INKL.COM WORLD RX OF GERMANY på banan Estering vill det till snabbläkning för Petter om han ska klara av att behålla sin andra plats. Trean Mattias Ekström är bara fem poäng efter och fyran Sebastien Loeb har 15 poäng att ta in för att få RX-silver.
Än så länge ligger Petter kvar på sjukhuset i Riga men ska fraktas hem till Sverige inom de närmaste dagarna. Här väntar sedan operation av nyckelbenet.
Inför Riga-tävlingen har norska Verdens Gang känt lite på Petter och framtiden och menar att årets säsong hade ett värde för PSRX på 70-80 miljoner norska kronor. Vid en förlängning för 2018 blir kostnaden inte under 80 miljoner för Volkswagen enligt VG.
Att Petter vill förlänga står tämligen klart i intervjun där han menar att det i år varit näst intill helt perfekt vilket inte minst Johan Kristofferssons guld bevisar. Nu gäller det däremot nästa år och på frågan om det är klart med en förlängning svarar Petter VG-reportern.
Jag hoppas att det går i lås. Tror att VW är väldigt nöjda med hur vi gjort jobbet!
Vore onekligen märkligt om man inte var nöjda med PSRX som gjort allt rätt och totalt dominerat sporten nästan från race ett.  Så ”illa” att Sebastien Loeb snackar om att man regelvägen borde stoppa Polon innan den är på väg att rasera hela rallycrossen. Bättre betyg kan knappast Petter få eller…

*
Vet inte om Citroën fick en tankeställare när en brittisk motorjournalist undrade om det var smart att jäkta fram en ny R5-bil. Istället menades att det vore bättre att försöka få ordning på WRC-bilen. Hur som helst så har Yves Matton och Citroën Racing beslutat att skjuta fram premiären för nya R5:an från Rally Monte Carlo i januari till april.
Klokt kan jag tycka för ännu ett misslyckande har verkligen inte fransmännen råd med. Det är enkelt att konstatera att dagens R5 DS3 inte är tillräckligt bra för att hänga på först och främst Skodan, men även Forden. Än klenare resultatkurva har Peugeot haft med sin R5-variant 208 T16 som idag verkar stendöd och enbart körs av egna importörer, typ som den bil Emil Bergkvist kört i Tyskland.
Nu vill Citroën presentera en riktig vinnarbil som om man får tro Matton ”ska sätta standarden i R5-klassen”. Men i kulissen väntar en ny spelare på att få göra entré, Volkswagens första R5-bil. Med tanke på hur allt annat gjorts borta i Hannover så lär deras version verkligen bli en svår nöt att knäcka.
Att det inte är hur enkelt som helst att banta ner en WRC-bil till en enklare R5 har visat sig och inte ens Hyundai verkar ha fått till en vinnarbil direkt. Deras i20 R5 har inte skördat de riktigt stora framgångarna utan de segrar som kommit har skett mest i nationella mästerskap. Kan faktiskt inte komma på en enda seger från Hyundai i något större sammanhang men nu ska det bli ändring på detta är det tänkt. Ett steg i den riktningen kan vara att nya Hyundai-föraren Andreas Mikkelsen även fått på sin lott att hjälpa till att utveckla i20 R5 till en vinnare. Måhända tror Michele Nandan att Mikkelsens stora erfarenheter från Skoda R5 ska vara ett trumfkort i sammanhanget.
Samtidigt ryktas det att några bilar ska vara på väg till nordiska kunder och då håller vi så klart tummarna att Hyundai Sverige är en sådan…

*

Utgår från att det var en rejält besviken Fredrik Åhlin som gick till sängs efter att på mållinjen blivit snuvad på guldet i Brittiska Rallymästerskapet. En enda poäng skilde mellan Fredrik och vinnaren Keith Cronin och hade inte arrangörerna strulat så mycket kanske poängen varit på värmlänningens sida? Arrangören fick lite oförklarligt stryka en sträcka och hade på andra problem med tidtagningen vilket så klart känns lite irriterande när det var så nära för Fredrik och Torstein Eriksen.
Jag vill inte på något sätt skylla ifrån mig och kan sova gott med silvermedaljen under kudden. Direkt efter målgång så var vi självklart besvikna, att förlora ett mästerskap med 1 poäng eller 0,1 sekund det svider, konstaterade Fredrik
Den lilla gnuttan av tur halkade inte över på vår sida…
Hit kan då räknas att man fick bryta i Skottland när en osynlig sten förstörde kylaren och i Belgien var det en punktering som förstörde festen.
Jag är grymt stolt över våra höga toppar och dom har vi bara kunnat nå tillsammans, ingen nämnd och ingen glömd, så bästa alla nu kör vi på mot framtiden, avslutar BRC-tvåan 2017.
Närmaste framtiden avslöjar inte Fredrik men väl teamchefen i CA1 Sport, Martin Wilkinson.
Vi hoppas att Fredrik kan få till en budget för årets sista VM-deltävling, Wales GB och få avsluta året på topp dit han hör!

*
I helgens Rally Blekinge, SSRC-final anmälde sig SMK Hörbys Tom Kristensson utan kartläsare och med ”Opel Peugeot” som bil. Nu har skuggorna skingrats och det blir med SM-vinnaren Anders Åbergs R2 Peugeot som Tom kommer att göra R2-debut.
Tusen tack till Anders Åberg på Rallyshop.se som ger oss denna möjligheten, förklarar Tom som även tackar övriga.
Tack till alla som gör detta rallyåret och lite extra till Lars Servin och Hörby Bil för färdigställningen av bilen.
Därmed blir det R2-premiär några veckor tidigare än planerat för Tom som precis som i ADAC Opel Rallye Cup sätter han redan tidigare svårt ”Peugeot-infekterade” Henrik Appelskog i högerstolen. Den planerade premiären var annars ERC-finalen Rally Liepaja där Tom och Henrik för första gången ska sätta sig i Audex R2 Opel Adam. Inte bara R2-premiär utan även gruspremiär i den framhjulsdrivna Opeln för Tom. Tidigare grusåkandet har inskränkt sig till de korta lerpartierna i de tyska cuptävlingarna plus klassegern i TV-Svängen 2016 med den icke helt uppdaterade Grupp H-Golfen. Med detta i tankarna är det så klart nyttigt med en riktigt blekingsk genomkörare i helgen och Tom ser fram emot starten.
Shit vad skoj detta ska bli!

*
Bara någon dag efter Robin Sandberg och Matthias Bengtssons ruggiga krasch i East Sweden Rally började ryktet cirkulera att det var bromspedalen som brast och det som orsakade avåkningen som skedde i 144 km/t. Nu bekräftar Robin detta i ett tv-inslag gjort av SVT Småland.
Det var bromspedalen som brast. Vi fick inte stopp på bilen och flög av vägen, säger Robin till kanalen och tilläger ganska naturligt.
Det ska inte kunna hända och tillverkaren har inte skött sig!
Nu har tillverkaren fått pedalen och håller på att analysera vad som hänt och enligt obekräftade uppgifter var detta inte första gången liknande saker skett med just bromspedaler.
Från olyckan minns ingen av de båda speciellt mycket. Men kartläsaande Matthias vill ändå minnas att han hörde Robin säga något om bromsen och att sedan tanken kom.

Detta kommer att göra ont innan allt blev svart…
Glädjande nog säger sig båda två att vilja komma tillbaka till rallyskogen och inom ett halvår hoppas man kunna sitta i bilen igen.
Man vill ju hoppa upp på hästen så fort man kan. Ju tidigare vi sitter och kör, ju bättre är det, säger Robin till SVT Småland och Matthias tilläger
Jag vill inte sluta på det här sättet, utan jag vill prova igen och se. Den glädjen vi haft under året är fantastisk. Vi har haft skitkul och har vunnit en del också. Jag hoppas att vi kör igen framöver!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *