Idag hyllar vi ”Just Colin”, Arne Rådström frias av RN, Åhlins ”BRC-game plan” håller och Veiby leder APRC!

Idag är det omöjligt att gå förbi att det är exakt tio år sedan kanske inte världens bästa men onekligen den mest mytomspunna rallyföraren, Colin McRae omkom efter att ha störtat med sin privata helikopter. I jämförelse med Sebastien Loebs nio VM-titlar är självklart McRaes enda (1995 med 555 Subarun) inte så mycket att skryta om. Men historierna kring Loebs framfart i rallyspåret är ”peanuts” i jämförelse med allt som McRae, oftast med Nicky Grist vid sin sida hittat på. Oräkneliga är alla tilltufsade bilar som passerat genom hans aktiva år från 1987 till avslutningen i Turkiet med Skoda Fabia WRC år 2006.
Första gången jag stötte på Colin (rallylabradoren Colin är så klart döpt efter honom) var i Svenska Rallyt 1987 och då körde (reserverar mig för minnet, trots allt 30 år sedan) körde han en Vauxhall Nova (brittisk variant av Opel Corsa). Hur det gick för honom minns jag inte alls men efter detta blev det ytterligare 12 starter i Värmland. De häftigaste minnena för mig var annars när han körde den stora Subaru Legacyn med Derek Ringer som kartis och som var Prodrives första försök att bygga vinnarbil, snacka om vild körning.
Ett år ledde McRae ”Svenska” men gjorde någon tabbe och ramlade ner ett par placeringar. Humöret var i botten men vinnarskallen i topp hos Colin som var fast besluten att plocka in den förlorade tiden. Vid serviceuppehållet råkade Björn ”Nalle ”Johansson stå vid sidan av McRaes bil där Nicky Grist redan satt startklar när chauffören dök upp alldeles svart i ögonen. Målsättningen var solklar och Nicky kastade en lätt uppgiven blick på Nalle, konstaterade medan han spände sexpunktsbältet ytterligare ett par snäpp.
Then it starts all over again!
Ett annat minne var i Rally Finland 2002 där hans WRC-Focus fattade eld strax före målgång på en sträcka där vi stod som åskådare. Synen när han kom med fullt påslag och som det verkade helt omedveten om att bilen brann med stor och öppen låga finns alltid kvar hos mig. Han fick bryta vid sträckmålet är kanske en onödig upplysning.
Finns egentligen inget bättre sätt att beskriva denna ikon än vad britterna själv gör när man enkelt konstaterar, ”Just Colin”.

*
I kväll startar ERC:s näst sista deltävling Rally di Roma Capitale och där fjolråets Adam Cup-vinnare Jari Huttunen har fått kniven på strupen i jakten på Junior-EM guldet sedan han fått bryta senast i Barum. Nu krävs det full pott både i helgen och i finalen Rally Liepaja om han ska ha chans. Här kommer han för övrigt att få möta sin tuffaste utmanare i cupen 2016, SMK Hörbys Tom Kristensson. Tom kommer där att för första gången få köra en likvärdig R2 Opel Adam från sitt team Audex.

Efter vår oturliga ”off” senast är det maximum attack som gäller i de två återstående tävlingarna, menar Huttunen.
I klassen startar tio ekipage och där Opel-kompisen från ”UK” Chris Ingram troligen blir tuffaste nöten att knäcka.

*
I dag jublades det i Torsby och hos Arne Rådström efter att Riksidrottsnämnden friat honom i det uppmärksammade fallet där han anklagades för att i Rally Sweden Historic kört på en medtävlare. Först beslutade Svenska Bilsportförbundets Juridiska Kommitté att att stänga av Rådström från allt tävlande från den 15 juni till den 14 december. Ett beslut som innebar att han och kartläsaren Thomas Nilsson missade Midnattssolsrallyt med den orange Volvo 240:an. Rådström överklagade beslutet till Riksidrottsnämnden och i dag kom beslutet som upphäver SBF:s avstängning. Om jag snabbt kokar ner beslutet så finner man inte det styrkt att Rådström kört på den andra bilen mer än en gång. Dessutom finner inte nämnden att det kan bevisas att det skett uppsåtligen. Nämnden finner inte heller att det i regelverket finns något som i det här fallet borde kunna rendera ett så hårt straff som avstängning.
Vi är gigantiskt glada och lättade, berättar Rådström och Nilsson gemensamt för Motorbloggen.
Volvon som annonserades ut direkt efter beslutet från SBF är ännu inte såld men det är tveksamt om den kommer att köras mer. Istället väntar ett nybygge i garaget, men vad för något nytt vill man inte avslöja.
Men den blir orange!

*
I morgon är det dags för Bilsport Rallycup-åkarna att bege sig till YdresKlappjakten” som även ingår i Östergötlands Rally-DM. Här fick man faktiskt tillgripa gallring och av de ursprungligen 150 anmälda fick till slut 130 köra. Måste ge klubben enloge för att man officiellt gjort tävlingen till minne av den stora rallyprofilen Tommy ”Sillefallaren” Andersson som gick bort för ett tag sedan.
Intressant är att Kristianstads Johan Kastenman hyllar valspråket ”upp i sadeln direkt” efter sin och kartläsare Ronny Espmarkers våldsamma krasch i TV-Svängen. Dock lär det inte vara med samma Grupp H 940…

*
Ett bra stycke längre norrut i Eskilstuna gör Elias Lundberg och Jim Hjerpe VOC-come back när SommarSerien gästar ”EMK Kannan”. Som vanligt ett stort startfält rapporterar VOC-General Roger Fransson.
– Vi är 44 ekipage till start och utgör med det nästan 40% av startfältet, det känns riktigt bra. Eskilstuna har skapat en högeffektiv tävling med ett upplägg där fyra mil av tio är specialsträcka så tror jag nästan att man har högst andel SS av landets alla större tävlingar i alla fall.
Tufft blir det om ledaren André Nygren ska kunna matcha den nykorade J-SM-vinnaren Lundberg
– Att slå André är verkligen inte det lättaste. Men heal toppen i Elit A är på plats i Eskilstuna och dessutom Elias Lundberg och Jim Hjerpe välkomna, säger Fransson.
Elias kommer att varva sitt fortsatta tävlande i R2 med ”mängdträning” i VOC, ett mycket klokt beslut om ni frågar mig. Tillbaka i klassen får Elias också av naturliga skäl omedelbart bära bördan av att vara favorit till såväl klass- som totalseger. Hjärtligt välkommen tillbaka Elias!

*
Efter de elva första sträckorna av BRC-finalen Rally Isle of Man följer Fredrik Åhlin och Torstein Eriksen sin ”game plan” och ligger efter de första elva sträckorna på en för guldjakten perfekt tredje plats. Leder gör Keith Cronin som måste vinna bägge delarna av helgens tävling för att snuva Åhlin på guldet, samtidigt som värmlänningen i stort sett måste ”nolla”. Cronin är 18,8 sekunder före Matthew Edward medan Åhlin/Eriksen är nästan minuten efter. Två sträcksegrar har det ändå blivit med ”Leo Vegas-Skodan” så här långt.
I Junior-BRC leder Jamie Jukes före Oscar Solberg/Patrik Barth, drygt en och en halv minut skiljer de båda åt.

*
Ole Christian Veiby har kopplat grepp även han om guldet men här sker det i Japan och Rally Hokkaido i APRC. Trea är hans enda hot mot seger i mästerskapet, Guarav Gill medan Jari Kettomaa är fyra och Robert Blomberg/Lars Andersson ligger femma.

*
Därmed sätter jag punkt för den här veckans Motorbloggen, i morgon blir det bloggfri lördag men vi ses på söndag…
Trevlig helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *