Lägesrapport från Team NYBE, en vintertävling i Rally-SM 2019, SM-seger efter 40 års försök, Volvo lägger ner WTCC och Benjamin T. tvåa i VM!

Utgår från att alla är lika intresserade som jag över hälsotillståndet för Robin Sandberg och Matthias Bengtsson efter den otäcka olycka i East Sweden Rally. I samråd med familjen kan jag lämna glädjande nyheter genom Robins bror Johan.
Robin och Isabel är precis hemkomna från Linköpings universitetssjukhus och vill skicka en hälsning till alla berörda med ett par bilder!
Mathias hälsar från sjukhuset att han kommer troligtvis att komma hem inom ett par dagar han också!
Robin, Mathias och anhöriga samt säkert många fler vill tacka alla personer i Team Nybe för era otroliga insatser, inte minst nu när det är tufft!
Mvh Robin och Mathias!”.
Till detta bifogas några bilder som visar att grabbarna verkar vara vid gott mod trots allt.

*
Skrev igår om SM-kalendern i rally för 2019 och idag kom där till och med komplett kalender med datum och allt. Precis som jag misstänkte/hoppades fanns South Swedish Rally med bland de sex. Om något sticker ut så är det väl detta att endast en vintertävling ingår i SM-serien 2019, Bergslagsrallyt.
Rally-SM 2019
25-26/1 Bergslagsrallyt
31/5-1/6 SSR
28-29/6 Nyköping
16-17/8 Kolsva
6-7/9 Linköping
27-28/9 Karlshamn Rally Blekinge
När vi kikar så lång fram kanske det kan vara på sin plats att friska upp minnet med hur nästa års SM-kalender ser ut.
Rally-SM 2018.
2-3/2 Vännäs
23-24/2 Östersund
11-12/5  SSR
1-2/6  Askersund
Juli  SM-veckan Helsingborg/Landskrona och Malmö
17-18/8  Hässleholm
7-8/9 Linköping
Här ser jag att det planeras för att det även ska köras rally under SM-veckan som arrangeras i Skåne med tyngdpunkter på orterna Helsingborg och Landskrona. Exakt hur detta ska gå till eller var tävlingen ska köras är ännu inte offentliggjort. Blir det som ”Sprint” eller ”Backe” och körs det på grus eller asfalt? Blir spännande att se hur detta utvecklas och själv hoppas jag på en återgång till de första årens Sprint-SM som i Halmstad och Borås med asfalt som underlag…

*
Är onekligen förvånad över hur trögt det går med anmälningar till finalen för Sydsvenska Rallycupen, Asarums och Olofströms Rally Blekinge. Med lite mer än ett dygn kvar av anmälningstiden står där ”100” i kolumnen för anmälda ekipage vilket är på tok för lite när det bjuds på riktig kvalitetstävling på landets bästa rallyvägar. Har ingen koll på hur läget är hos konkurrerande Badhotelletrallyt som körs samtidigt tjugo mil norrut i Tranås, är man fler eller färre? Har smålänningarna lockats mer av rally på ”hemmaplan” än att köra i sitt eget Rally-DM lite längre söderut? Hur som helst konstigt är det att inte fler verkar intresserade. Allvarligt är det också att arrangören satt 100 tävlande som gräns för genomförande och just nu är där 95 anmälda (plus fem föråkare, bland dessa fjolårets SM-topp Joachim Carlström som vill testa den nya R5-Mitsubishin, bilden).

*
I helgen kördes det SM i Biorientering i Älmhult och med Olofströms skicklige kartläsare Ingmar Evaldsson som vinnare. Om han satt med kartan så var det Mölndals BSK:s Jonas Hjelm som skötte ratten i vinnarbilen. Skånskt på andra plats genom Rune och Andreas Nilsson, Hässleholms MK och som trea tidigare årens suveräner Hans-Erik Haraldsson Mikael Andersson Kinds MK /Degerfors RC.
Detta var Evaldssons allra första SM-seger efter fyrtios års enträgna försök och en liten skräll i Bil-O världen. Motorbloggen gratulerar!

*
Nu får Volvos beslut att från 2019 fokusera på enbart eldrivna bilar återverkningar på företagets racingsatsning i WTCC. Polestar ska i fortsättningen inte syssla med ”vanlig racing” utan ”bygga bilar med spetsteknik inom eldrift och uppkoppling. Polestar ska använda Volvos plattformar och teknik men bygga lyxiga sportbilar som går på el.”.
Volvos vd Håkan Samuelsson avslöjar att företaget kommer att byta färdriktning från bensindriven racing till elbilar.
Därmed försvinner WTCC för Volvo som inte ännu, är kanske bäst att tillägga är öppet för eldrivna bilar. Samtidigt presenterar Jaguar (bilden) sin först eldrivna bil avsedd för standardbils racing.

*
Blir ett smidigt överhopp till finalen för STCC som körs kommande helg på Mantorp Park. Här finns ingen Volvo i sikte utan det är Volkswagen och Seat som gör upp om segern i teammästerskapet. Volkswagen Dealer Team Sweden eller PWR Racing – SEAT Dealer Team det är frågan på lördag?
I förarmästerskapet har Robert Dahlgren, Seat ett övertag med 76 poäng inför lördagens tre avslutande race. Tre poäng till så kan ”den evige tvåan” äntligen titulera sig mästare efter bland annat fyra andraplatser i STCC-karriären.
I teammästerskapet är det dock Volkswagen som ligger bäst till med 41 poäng till godo på kusinen SEAT.
Vi är mycket angelägna om att slå vakt om den förstaplatsen. Att vinna teammästerskapet har varit vårt mål hela året, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.
Totalt har 14 team deltagit i STCC:s teammästerskap den här säsongen.
Racen sänds så här på lördag, SVT Play kl 10.55-11.30 och
SVT 2 kl 13.30-16.30.

*
Från STCC är det en bit till NGK-Masters där Folkraceeliten gör upp den 14 oktober på Kalvholmen utanför Karlstad. Men inte bara ”folkräjsare” kommer till Karlstad utan även en blivande världsmästare i rallycross, Johan Kristoffersson kommer att köra.

*

Avslutar med att gratulera Kristianstad Kartingklubb och Benjamin Törnquist Persson som i helgen tog ett VM-silver i klassen KZ2 Super Cup. Men ändå var inte Benjamin helt nöjd över resultatet i Wackersdorf eftersom han ledde fram tills det var hundra meter kvar när han blev omkörd av Alex Irlando. Två hundradels sekunder skilde över mållinjen…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *