Rådström klar för JWRC-finalen, Wilke var först med ”Varvlopp”, ”Hinder-gnäll” och RX/STCC-uppsop…

Då lyckades det glädjande nog för Dennis Rådström och Johan Johansson att få ihop budget för att kunna köra finalen Junior-WRC. Med tom börs fick Dennis avstå Rallye Deutschland och tappade då från fjärde till femte plats i JWRC-tabellen.
Efter ett ofattbart hårt jobb och stöttning, stora som små insatser kommer vi till start i sista Junior VM deltävlingen i Spanien, förklarar Dennis och fortsätter.
Svårt att ta in, allt stöd som kommit från supporters & rallyfans i Sverige och ute i Europa, hur partners, team, familj, släkt och vänner brinner & jobbar för den här satsningen. Arbetet fortsätter nu med stolthet.
Inför finalen RACC Rallye de Catalunya Espana i början av nästa månad liger värmlänningen femma men med goda chanser att nå tredje platsen. Nu hålls den av tysken Julius Tannert som vann senast på hemmaplan men bara elva poäng före Dennis och Johan. Fyra är Terry Folb och dit upp har man bara nio poäng. Leder och detta nästa ointagligt gör spanjoren Nil Solans. Med ett avgörande på sin egen mammas gata kan man nog redan utropa honom till Junior-världsmästare 2017.

*
Frågan är också om Dennis får ytterligare svenskt sällskap i Spanien och detta då av Eslövs Mats Andersson som körde här i fjor. Då blev det målgång för honom och Jörgen Jönsson i en ganska tilltufsad R2 Opel Adam efter en tuff rullning. Mats har sedan dess förklarat sig vilja ha revansch för den lömska grusböjen som tippade ”A-damen” men vad jag vet så är det ännu inte definitivt bestämt om det blir så. Dock måste där tas beslut snart då anmälningstiden börjar ticka…

*
Efter att gårdagens Motorbloggen blivit klar så poppar där så klart upp grejor som jag borde nämnt och en sådan var systemet med GPS-tracking som testades för sista gången innan det blir skarpt läge i helgens SM-final East Sweden Rally. Kan berättat att testet vad jag vet, utföll till stor belåtenhet och det var både spännande och fascinerande att på bildskärmen följa de tävlande på specialsträckorna. ”Grön pil”, rallybil i rörelse och ”röd pil ” inaktiv rallybil alltså en bil som stoppat på sträckan. Systemet är så klart en jätthöjare av säkerheten då tävlingsledningen/säkerhetschefen kan se exakt var på sträckan en eventuell olycka har skett och då också snabbt dirigera räddningspersonal dit.
Att detta kommer att bli obligatoriskt i rally framöver är något jag hoppas då kostnaden i sammanhanget är försummar. I en framtid är jag säker på att man även kan koppla ihop det med tidtagning och på det viset spara in på antalet funktionärer.

*
Skrev också att försöket med varvlopp på SS3 föll väl ut vilket fick CG Wilke, Hässleholms MK att minnas.. ”Varvlopp på SS körde vi redan på JSM 1990. Vi hade då en SS som kördes 1,5 varv på T4 övningsfält ”Åhusfältet”. Men det var mycket ”skit” i högerstolen på JSM.
Man skulle köra 1,5 varv på fältet och sedan hoppa av mot mål, men en del hoppade av efter 0,5 varv och körde mot mål, men kom då på att det var fel och vände då och körde mot körriktningen. Sedan gjorde inte dammet saken bättre, utan det höll på att ske kollisioner, så vi fick stryka sträckan.”. Av detta kan man dra slutsatsen att statusen på kartläsarna i TV-Svängen var högre än på J-SM för 27 år sedan…

*
Har även noterat att det var lite ”gnäll” över ”hinder inner” på SS4 (dock inte från Stoffe Nilsson som istället träffade en sten på SS5, bild Team Latin Rally) , i det här fallet av väl utmärkta rundbalar plus att det i tre kurvor stod ”sergeanter”. I alla fallen var ”hindren” placerade utanför vägen och borde då rimligen inte vålla några problem att passera. Träd/stenar som naturen själv placerat utanför vägen lyckades de allra flesta tävlande undvika att köra på, så jag förstår inte riktigt varför man inte kör likadant förbi en halmbal?
Sedan är det så här att kurvorna på sträckan breddas varje år och för 20 år sedan var dom kanske bilens bredd plus en dryg meter. Idag däremot är det inga som helst problem att svänga runt med en stor lastbil i samma ”Höger 1:a”. Ett fenomen som uppmärksammats men märk väl inte uppskattats, av väghållaren och som ett krav numera har att ”geningen” måste stoppas. Tråkigt nog något som många rallyåkare bara rycker på axlarna inför och inte alls verkar förstå allvaret.
På ett av ställena där det står två balar efter varandra ligger dessutom stora stenar ungefär en och en halv meter utanför vägen. Innan vi satte upp balarna kördes det rätt över stenarna varpå vi fick skäll för att det ”låg stora stenar mitt i vägen”. Utan tvekan så har just dom där två balarna sparat många kronor åt dom förare som tidigare valde att köra ”efter linjer” istället för på vägen…
Då är det desto roligare att på klubbens Facebooksida läsa uppskattande ord från boende längs våra specialsträckor. Till exempel skriver Lena Ingerby boende på sträcka ett så här. ”En stor eloge till er som återställde vår gräsmatta efter TV-svängen i Råset!! Snabbt och fint!! Välkomna nästa år igen!!”.
Behövs inte mycket för att man ska bli tårögd…

*
När regnet vräkte ner över RX-banan i Lohéac blev det väldigt halt och svårkört. Trots detta visade Magda Andersson att hon verkligen börjar finna sig tillrätta i Marklund Motorsports Supercar Polo. I helgen tog sin första heatseger i Q2 och nyblivna 18-åringen från Löberöd var nöjd.
Jag trodde verkligen inte att jag skulle vara topp fem redan den här säsongen. Nu har jag varit det både i Höljes och här idag, konstaterade Magda belåtet.
Trots att hon redan kört på många av rallycrosssbanorna var detta premiär för henne på Lohéac.
Det var helt klart en utmaning för mig. Men jag kom snabbt in i flytet och hittade rytmen direkt. Det kändes jättebra och blev bara bättre och bättre på den torra banan.
Under söndagens regn fick hon det lite tuffare i Q4 och slutade ändå på fjärde plats i semifinalen.
Det blev som en ny bana, väldigt halt och en riktig utmaning. Självklart är det surt att missa finalen, men jag är ändå jättenöjd med en fjärdeplats i det här stora startfältet.
Efter helgen där hon fick en nionde placering av 35 startande i Euro RX-delen, gav detta poäng så att hon inför finalen i Lettland ligger på 16:e plats.
Leder gör teamkompisen Anton Marklund som slutade fyra i Frankrike och detta betryggande, ändå vill ”norrlänningen” inte ta ut något i förskott men medger.
Vi har en bra position inför Riga…
Vinnare i helgen blev JC Racetekniks Thomas Bryntesson.

*

I RX2 Internationell slutade Tomelillas William Nilsson sjua och missade finalen.
Jag är jäkligt besviken faktiskt. Jag har varit med bra hela tävlingen och kände verkligen att jag hade sikte på podiumet, säger 17-årige William.
En orsak till besvikelsen var att William missade ”Jokern” i Q3 och bestraffades med 40 sekunders tidstillägg. Ändå är han med i matchen inför avslutningen.
Att ligga fyra i mästerskapet känns bra. Det här är ett läroår för mig och målet har under säsongen varit topp fem. Det är högt siktat egentligen, och jag ska göra allt för att försöka behålla fjärdeplatsen.

*Dominanten i helgen var Johan Kristoffersson hos PSRX Volkswagen World RX Team Sweden som vann för fjärde gången i rad vilket är rekord. Totalt fem segrar i år
vilket tangerar rekordet för antalet segrar som någon förare vunnit på ett år. Ett rekord som hålls av teamchefen Petter Solberg.

*
Anderstorp kördes samtidigt STCC och om VW dominerade i World RX så var det SEAT Dealer team som var vassast på torvmossen med totalt tre heatsegrar och två tredjeplatser. Daniel Haglöf segrade i det första racet och Robert Dahlgren plockade hem vinsten i de två avslutande. Därmed kopplar  Dahlgren ett starkt grepp om mästerskapet och chansen att ta första STCC-titel ser väldigt bra ut.
Vi har varit riktigt starka i helgen och förutom några små missar kan vi nästan kalla det en perfekt deltävling. Det kanske låter tjatigt, men teamet gör ett fantastiskt jobb för att våra SEAT Leon Cup Racers ska vara de snabbaste bilarna i startfältet. Denna helg är vi där, det känns extremt bra, menade Dahlgren.

*
För skåningarna i Brink Motorsport, Tobias Brink och Micke Ohlsson blev det gott och blandad i helgen. Bäst gick det för Ohlsson med en 6:e, 5:e respektive 9:e plats i de tre racen. Tobias hade en tyngre dag bakom ratten där han blev påkörd i första racet (bilden) och fick nöja sig med 9:e plats, blev stående i startkurvan i andra racet och avslutade dagen med en stark femteplats.
Både jag och Micke kände att vi hade fart att slå oss in i topp fem men marginalerna var inte på vår sida under kvalet. Därefter fick vi kämpa för varje poäng i racen. Snöpligt att bli påkörd i första racet och få stå sidan om i andra men skönt att få visa styrketecken tredje racet, konstaterade Tobias.

*
I Midnattssolsrallyt hade jag sällskap som föråkare av Växjös Emrik Smedberg i den nybyggda Honda Civicen. Då hade han fått rallytanden blodad igen efter en tid som racingförare i danska Citroën-cup. Nu är det kanske ny kursändring då Emrik gör ett inhopp rallycross och i talangklassen Supercar Lites. I JC Racetekniks bil kör han sin första rallycrosstävling i på Kinnekullering.
Jag får äntligen möjlighet att slå ihop mina erfarenheter ifrån både rally och racing, vilket kommer bli galet skoj, menar Emrik.
Detta är något vi haft som mål under en längre tid och det skall därför bli extra häftigt att göra det till verklighet, berättar Smedberg inför debuten.

*
Nu blev det för långt igen plus att tiden börjar ta slut och därför får Strömkarlen vänta ytterligare en dag.

Innan jag sätter punkt måste jag rätta mig själv från igår då jag skrev ”Janne Henriksson 1969-70-71″. Syftade  på Opelåkaren med smeknamnet ”Janne Satan” och hans tre segrar i TV-Svängen. Mest för att kolla så ni var med (!) skrev jag fel årtal, rätt ska vara 1968-69-70. Som de allra flesta vet så var det 1971 som TV-Svängen ingick  i ”SM i Tillförlitlighet” (T-SM) och då var det Stig Blomquist som vann med sin röda Saab V4

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *