Emil B. kvar i Hyundais talangjakt, Polen åker ur WRC, klartecken för ”fembultat” på Toyota och fler i den 53.e TV-Svängen!
När nu Hyundai Motorsport gjort första sållningen bland de arton utvalda rallytalangerna är det verkligen glädjande att se Emil Bergkvists namn bland de sista åtta förarna att göra upp om en R5-plats hos Michele Nandan.
– Utvalet har baserats både på deras förarkapacitet men även med intervjuer som gjordes när man besökte vårt högkvarter tidigare den här månaden, berättar företrädare för Hyundai.
De lyckligt utvalda åtta är : Emil Bergvist, Gus Greensmith, Jari Huttunen, Karl Kruuda, Pepe Lopez, Pierre-Louis Loubet, René Mandel och Kalle Rovanperä.
De flesta av namnen är tämligen välkända för den svenska rallypubliken undantaget trion Lopez, Loubet och Mandel. Lopez är 22 år och kör den spanska Peugeot-importörens R5 208 T16. Loubet från Frankrike är bara 20 år gammal och kör Fiesta R5, slutade femma i WRC2 i Tyskland. Fiesta kör även 26 årige tysken Rene Mandel.
Trion är även för mig tämligen oskrivna blad men känns inte som att de blir Emils tyngsta motståndare i fajten om R5-ratten. Istället rankar jag motståndet i följande ordning Jari Huttunen, Gus Greensmith, Kalle Rovanperä, Karl Kruuda. Jag motiverar enligt följande.
Jari Hutunen kom via ADAC Opel Rallye Cup och har redan visat sina talanger i Marcus Grönholms R5-Skoda. Ett framtidsnamn utan tvekan.
Gus Greensmith är duktig britt med bra kontakter med M-Sport. Låg stark WRC2-fyra senast i Tyskland men fick bryta strax före slutet med tekniska problem (bilden).
Kalle Rovanperä behöver ingen närmare presentation och hans största/enda motstånd här är att han bara fyller 17 år i år. Inte alla länder tillåter förare utan körkort att köra i så hög klass som en R5:a innebär.
Estländaren Karl ”Kalle” Kruuda har stor erfarenhet från R5-bilar men har inte lyckats knyta ihop säcken. Kör nu Subaru sporadiskt i Kina och den som jag i sammanhanget rankar som minst trolig ny Hyundai-åkare.
Var i rankingen hamnar då Bergkvist? Skulle så klart vara lätt att som svensk bara sätta honom längst fram men så enkelt tror jag inte det är. Istället placerar jag Emil mellan Huttunen och Greensmith men säger samtidigt, jag har haft fel förut. Önskar inget annat än att det blir en svensk flagga på sidorutan på en Hyundai R5 2018. Dessutom om jag inte är helt fel ute, hade svensken kontakt med Hyundai i fjor och där man erbjöd honom jobbet som testförare för nya R5-bilen. Ett jobb som istället holländaren Kevin Abbring tog och som han nu även avslutat.
Lite förvånad över att norska EVEN Management-åkaren Ole Christian Veiby inte kom med i slutrundan. Nu har han säkert ändå sitt på det torra med både WRC2 och APRC-styrningar för Skoda.
Blir onekligen spännande att följa resten av Hyundais talangjakt…
*
Det blev för mycket säkerhetskritik mot WRC Rally Poland och nu stryks rallyt ur WRC-kalendern 2018. Sedan måste jag ifrågasätta om ersättaren Turkiet ens är värt att nämna när det diskuteras säkerhet? Tänker då inte bara på säkerheten i tävlingen utan helt allmänt på läget i det av politiska motsättningar spända landet.
Precis som i år inelds WRC-säsongen med Rally Monte Carlo följt av Rally Sweden. Följer på dessa två klassiker gör Rally Mexico, Tour de Corse, Argentina och så Portugal. Allt identiskt med årets säsongstart och då Turkiet som troligen får plats i september.
Vet inte om Oliver Ciesla, WRC-promotorn besökt Rally Wales GB för många gånger så att han tröttnat på det nyckfulla vädret i början av november. Hur som helst så flyttas nu ”RAC-rallyt” till början av oktober med något större chans till bra väder. Istället blir det Spanien som får äran att utgöra näst sista deltävling i WRC 2018. Finalen är inte spikad men hamnar troligen precis som i år i Australien. Hayden Paddon och alla andra nyzeeländska rallyfans har troligen kämpat förgäves för att få finalen till sin hemmaplan.
*
Då tog SBF, Rallyutskottet och vem mer som kan tänkas vara inblandade det enda vettiga beslutet gällande naven till Toyota Corolla Grupp H. Det var vid efterkontroll i SM-tävlingen Kolsvarundan som det upptäcktes att alla utom en Corolla hade fem bultar istället för homologerade fyra. Anteckning i vagnboken och fullt kaos hos landets Corolla-gäng då det inte lär finnas korrekta nav att köpa, utan dessa skulle man få nytillverka. Med SM-finalen bara två veckor bort blev det så klart lite av panik i leden men då visade man från ansvarigt håll både handlingskraft och framförallt, sunt förnuft. Idag publicerades följande på SBF:s hemsida, ”Toyota Corolla grpH, handling NAT007
Rallyutskottet och Tekniska kommittén har blivit medvetna om ett fel i homologeringshandling NAT007, där varianten av nav med fem hjulbultar som merparten av bilarna ursprungligen levererades med, saknas. Vi har därför gemensamt beslutat att korrigera detta fel, innebärande att båda varianterna kommer att finnas i handlingen och därmed vara godkända. Beslutet att båda varianterna är godkända gäller omedelbart, eventuella vagnboksanteckningar stryks vid nästa tillfälle detta kan göras.”.
Stora applåder från mig och gissar jag även Toyota-åkarna för detta. Hade ju inte varit riktigt klokt om en sak använts utan protester i 19 år plötsligt skulle innebära startförbud. Bra jobbat alla!
*
Då stannade anmälningssiffran i TV-Svängen på 126 anmälda vilket precis klådde antalet i Skilling 500. Dessutom en liten ökning mot 2016, men även en liten ökning är en ökning…
Kul är att TV-Svängens meste vinnare under de dryga 50 åren, Stoffe Nilsson får motstånd av bästa slag, Simrishamns Joachim Grahn och Rickard Nilsson. Senast paret vann tävlingen var 2008 och bakom segerkransen, Jocke och Rickard skymtar vinnarbilen, en Mitsubishi.
Detta var andra segern, första kom 2005 och även då med en Mitsubishi medan det nästa helg blir R5-Fiestan som ska tjänstgöra.
Även 12 Appendix K-åkare anmälda men tyvärr inte Skillingaryds Svante Artursson och Anders Fransson. Paret är anmälda till lördagens Skilling 500 med Volvo 240:an men inte till Hörbys klassiker Det som hade varit så kul med en anmälan från det strävsamma ”gamla paret” är att 1967 fick Fransson ta emot första priset i TV-Svängen som kartläsare ät SMK Värnamos Bertil Johansson, Saab V4. Tänk att 50 år senare ta emot nytt pris, låt vara kanske bara som klassvinnare men ändå…
*
Men innan det är dags för TV-Svängen är det i helgen återigen deltävling i Svenska Rally Cupen och detta i Åtvidaberg med ”Gruvrundan”. Den femte deltävlingen där två återstår efter helgen har lockat runt 140 anmälda.
Toppar 4WD-klassen gör Tobias Johansson, Ludvika med SM seger i bagaget möter han nu cupens tvåa, Patrik Åkerman. De båda benämns som storfavoriter omen gänget, Jimmy Olsson, Roland Eliasson och Ulf Pettersson kan inte räknas bort.
Samma status som Johansson/Åkerman har Golfåkande Fredrik Eriksson som vanligt utmanar Volvo-föraren Emil Karlsson. Andra heta namn i Trimmat 2WD är Tomas ”Lången” Pettersson, Eric Johansson, Mats Larsson och Daniel Wall.
Samtidigt körs som bekant Skilling 500, men till denna återkommer jag i morgon och då även med tipset.