Vad händer med Pontus T. 2018, Citroën bestämmer i september, Grybb snabbast i blötan och Toyota-dramatik efter SM-målgång!

Innan de sista dropparna av segerchampagnen runnit ner i Skoda-halsarna började det spekuleras i vad som händer för Pontus Tidemand och Jonas Andersson 2018. I vissa kretsar verkar det som att ett VM-guld i WRC2 automatiskt öppnar dörrarna till en WRC-sits men tyvärr måste jag nog göra optimisterna besvikna. Visst är det jättebra att ha med sig en VM-titel till förhandlingsbordet men än tyngre väger Pippi Långstrump-argumentet, ” en kasse full med guldpengar”. För så är det och jag är den första att beklaga att detta är den tuffa verklighet som Pontus har att hantera inför säsongen 2018. BloggTidemand
Chansen för honom att nå WRC något som jag verkligen unnar och önskar honom, är att någon av dagens ”icke-vinnare” samtidigt lämnar. I den kategorin räknar jag in förare som Dani Sordo, Hyundai, Juho Hänninen, Toyota och Stephane Lefevbre – Craig Breen, Citroën. Dock ska man veta att alla fyra är väldigt snabba och jag är inte helt säker på att Pontus är snabbare, åtminstone inte till en början. För att ersätta dessa krävs en teamchef med långsiktigt tänk och som inte vill ha någon ”quick fix”. För en sådan person är jag säker på att Pontus är ett perfekt namn att fylla upp med i sin ”drivers line up 2018”.
Men vem är då denne chef? Tror egentligen inte ett dugg på M-Sport och Malcolm Wilson här är det ”cash as usual” och vill han plötsligt bli lite ”jultomten” som bara är snäll så har han redan finnen Teemu Sunninen. En ung förare som redan visat vad han kan göra i en WRC-Fiesta.
Yves Matton, Citroën är inte heller att tänka på som redan har ”nävarna fulla” med att rodda runt den delikata affären Kris Meeke vs. Andreas Mikkelsen. Att fylla på med ytterligare talanger har han säkert inget behov av med tanke på att han kanske får kicka Breen eller Lefevbre till nästa år för att få ihop paketet.
Återstår Hyundai, Michele Nandan och Toyota med Tommi Mäkinen där jag till slut fastnar för Mäkinen och Toyoa Gazoo Racing. Om Hänninen lämnar och återgår till rollen som förste testare skulle det rent teoretiskt bli en plats över till Pontus. Men så kommer det envisa ryktet att det är Ott Tänak som ska ersätta istället. Plötsligt är också den dörren stängd för den nye svenske världsmästaren. Samma dörr har redan Nandan stängt som om ryktena stämmer, vill se DMACK/M-Sports Elfyn Evans i en Hyundai till nästa år. Bloggm_Sport
Med andra ord är det ändå bara M-Sport som återstår och där krävs då lite/mycket Långstrump-attribut. Kanske kan folket bakom Pontus i Even Management skaka fram lite guldpengar och då tror jag att Mr Wilson gärna öppnar dörren för värmlänningen.
Nu sitter han dock inte i sjön då jag är säker på att Skoda Motorsport gärna behåller Pontus på lönelistan och låter honom försvara sin VM-titel. Sämre förutsättningar kan en rallyförare ha men visst, en WRC-sits smäller onekligen lite högre. Tänk så mycket enklare allting hade varit om Volkswagen inte tagit beslut att lägga ner WRC-tävlandet. Med de tajta band som finns mellan VW och Skoda hade säkerligen en fjärde Polo gjorts i ordning för Pontus…

*
BloggPOntuseventÄr du sugen att på nära håll ta reda på hur duktig Pontus verkligen är så har du chansen den 23 september då han bjuder på en fullspäckad ”Eventdag” i Arvika./Charlottenberg.
Här får du tips i din egen bilkörning, prova på diverse motorfordon och ha en riktigt trevlig kväll med mig och övriga gänget, förklarar Pontus.
Här körs en kortare grundkurs i rally som följs av medåkning med mig på mina gamla testvägar kring Hammarshöjden i VM-bilen. Givetvis ges chansen att prova på känslan att ratta själv – i riktigt snabba folkracebilar. Finaler körs och vinnare koras!
Dagen avslutas med incheckning på hotell och därefter en höjdarkväll med middag och underhållning på O’Learys. Allt avslutas med sen frukost dagen efter. Pontus erbjuder även ”Partnerpaket”, ”Innehållande ett kit med teamkläder samt löpande information och annat smått och gott under året. Ditt varumärke marknadsförs på webbsajten och möjligheten att nätverka bland övriga deltagare är obegränsad. Kostnaden för hela paketet (lunch, event, middag, hotellrum, frukost, partnerpaket) är 19500 SEK exkl moms. Vill du ta med en gäst går detta att ordna till rabatterat pris beroende på tillgången av lediga platser.”.
Det är begränsat antal platser så anmäl ditt intresse redan idag till Charlotte på telefon +46 (0)70-5608785 eller charlotte@pontustidemand.se, uppmanar Pontus.

*
Lite märkligt är att det team som det snackas mest om och kring är det som ligger sist av alla i Märkes-VM, Citroën. I dag öppnade Yves Matton munnen och förklarar att han ännu inte tagit ställning till vilka förare som får möjlighet att köra C3 WRC till nästa år. Nu är jag inte helt säker på att Matton är sanningsenlig men enligt honom ska han bestämma detta under tävlingsfria september. Kravet som står överst på listan är enligt honom.
Förare som kan hjälpa oss att nå våra mål!BloggMikkelsen
I mina ögon är det just nu faktiskt bara Andreas Mikkelsen som uppfyller detta. ”Utmanaren” Kris Meeke mår inte bra uppges det föga förvånande med tanke på starten i Tyskland och Matton har full förståelse.
Efter den starten som han själv beskrev som ”a stupid misstake” var det svårt för Kris att hitta motivation och när så motorn började krångla på lördagen beslöt vi att avbryta för att inte riskera något.
Med glimten i ögat tilläger Citroën-bossen.
Samtidigt kunde Paul (Nagle co-driver) komma hem lite tidigt och få se sin nyfödda son som föddes på lördagen…
En ytterligare bit i hans förarpussel är att Sebastien Loeb blir en allt flitigare gäst hos Citroën. Om det är hans testtips som gjorde att Mikkelsen kunde prestera så bra med C3:an är inget som är officiellt men det skulle inte förvåna mig. Har man nio VM-guld och 78 WRC-vinster så inbillar jag mig att man har hyggliga kunskaper i hur en rallybil ska uppföra sig och vad som är fel.
Något som kan oroa i övriga ”Vinkelgänget” är att Loeb menade att han inte kände att han tappat känslan för ”speed” trots att han inte kört WRC sedan 2015.
När jag körde fick jag känslan att inget förändrats och att jag fortfarande är ”very fast”!

*
Från WRC till SMK Örkelljungas RS-tävling är steget långt, väldigt långt men för detta icke mindre intressant. RS-åkarna hade verkligen inte vädergudarna på sin sida och tävlingen drabbades från och till av kraftiga skurar. Något som gjorde att resultatlistan blev lite ojämn då vissa fick köra med torr/lätt fuktig asfalt medan andra i en syndaflod.BloggGrybb
En som behärskade allt var inte helt oväntat Hässleholms snabbe Opel-åkare Rolf Grybb. Den orange Asconan var lite drygt tre sekunder snabbare än Eslövs Escort-fantom Anders Karlsson och med en annan Escort som trea, Bjarne Rutgersson, Stenungsund.
Förhandstippade Hörbyföraren Robin Svensson för dagen med ny kartläsare Johnny Ottosson kunde inte utmana på allvar på grund av vädret. Trots regnet han fick köra i på SP 1 var den lilla Peugeoten bara två sekunder bak snabbaste bil, 4WD-Escorten i händerna på Lars Östring. Ett tokfelaktigt däcksval på SP2 gjorde att Robin där var över 20 sekunder efter Grybb och då var så att säga loppet kört. Föga hjälpte det att han sedan var totalsnabbast med fyra sekunders marginal på sista provet.
Ny Opel-triumf i B-klassen för trimmade bilar där Jörgen Lundgren, Lund var snabbast. För att ytterligare bevisa vad som gällde i söndags så var det även Opel i topp i C-klassen genom SMK Hörbys Mikael Nyström men då en FWD GSi Kadett.BloggRolf
Bland förarna i klass ”Standard” var det B-förarnas dag där de båda Hörby-förarna Rolf-Arne Nilsson och Jonas Hansson slutade etta respektive tvåa. Bästa A-förare blev Hässleholms Peter Vestlund men runt sex sekunder bak ”Pumpa-Rolf” (bilderna från Henrik Åkeson) och någon efter Hansson.BloggÖstring
Med tanke på förutsättningarna kanske man skulle tänka sig att 4WD-åkarna skulle dominera men så blev icke fallet. Snabbe Lars Östring planterade Escorten i en bastant cementklump och Sune Larsson, Hörby blev bara nia med Mitsubishin.
I Grupp E-delen var det Mikael Andersson som satte upp vinnartempo och vann före namnen med Karlsson i efternamn. Fast hade inte Mazda-åkande Björn Hansson fått problem och bröt samtidigt som Dödskalle-piloten Viktoria Lindh tappat över en och en halv minut på sista hade det nog sett annorlunda ut.

*
Något som slog mig under söndagen, varför tar det alltid så himla lång tid att köra en RS-tävling på den här sidan Öresund? Hörde av Robin Svensson att man inte var tillbaka i Hörby förrän runt halvsju tiden vilket innebär att det gick åt runt 12-14 timmar för att få lov att köra med full gas i en styv kvart. Här var nog lite av förklaringen att arrangören beslutat att bilar som brutit på provet skulle bärgas innan ny bil släpptes på. Så klart något som tar mycket tid, allt för mycket om jag förstått reaktionerna från de tävlande.
Samtidigt följde jag live Yokohamamesterskabet Øst i Køge som i det mesta överensstämde med det som skedde i Örkelljunga. En stor skillnad däremot var att samtliga 44 startande kört färdigt runt klockan fjorton, en bra stund innan man var färdig på den här sidan Sundet. Då ska det även läggas till att i Køge kördes fyra heat mot bara tre i Örkelljunga…

*
Snabbast här på den jungfruliga sträckan i Køge som kördes för allra första gången var inte oväntat Steen Andersen, Mitsubishi och vann med god marginal till Anders Lysen, Suzuki. Ungefär 24 sekunder skilde mellan de båda och ner till trean, ännu en 4WD-bil (Subaru) med Morten Clausen i händerna.
Bäste svensk blev Eslövs Opel Adam-förare Mats Andersson med Jörgen Jönsson som motvikt, femma totalt och klar vinnare av klass 3. En bra söndag i vätan hade även familjen Oddshammar, Håkan och Pamela med BMW:n som slutade sexa totalt och trea i klass 1 eller samma som vinnare Andersen.
Trea i samma klass som Eslövs-Mats slutade far och dotter Palmquist, Anders och Anna med sin lilla Peugeot. Paret jagar även slutsegern i YM-klassen med en deltävling kvar.

*
BloggRobinDet blev stor dramatik i Kolsvarundan efter målgång sedan det beslutats om teknisk efterkontroll på alla Toyotorna i Trimmat 2WD. Här framkom då att samtliga inklusive vinnaren Robin Sandberg (bild Magnus Brudigam) körde med fembultade nav vilket enligt uppgift gjorts på Corollorna i snart 20 år. Problemet är bara att homlogeringshandlingen säger att det ska vara fyra bultar i ett Corollanav. Lite märkligt är också att det, fortfarande enligt väl insatta källor bara byggdes en enda bil med fyra bultar. Samm bil som användes vid homologeringen och som sedan kördes av Daniel Carlsson.
Vad som sedan hänt är lite oklart men i dagens läge har samtliga Toyota fem bultar och nu fick de som togs ut för efterkontroll i Köping anteckning i vagnborgen. Något som betyder  att det ska vara tillrättat till nästa tävling.  Det som spetsar till det ytterligare lär vara att det inte längre finns fyrbultade nav att tillgå och runt hörnet väntar SM-finalen East Sweden Rally…
Fortsättning följer med all sannolikhet!

*
Det var ingen SM-ansökan som Lima MS skulle ta ställning till vid det extra årsmötet som det är kallat till.
Handlar om att vi ska köpa nytt klubbhus, meddelar Sune Rickardsson.

*
BloggKartingErkänner att det blivit lite för mycket rally senaste dagarna men vad gör man när det är högsäsong för sporten? Sticker emellan med lite karting och med de allra yngsta talangerna. Med en farfar som är DTM-mästare och en pappa med STCC i ådrorna så är det inget konstigt tvillingarna Albin och Fabian Stureson är duktiga i karting. Lika snabb är kompisen Noa Österberg och de kör alla tre för JP racing (drivs av Peter Milell) i Kristianstad kartingklubb.
I helgens SKCC-tävling, den femte som kördes i Helsingborg var Anton den snabbaste med Fabian som tvåa och Noa trea. Stolta och glada 10-åringar kan man förmoda.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *