Pontus klar för WRC2-guld, Tänak vann i Tyskland, Tom K. i fortsatt Adam-topp, Dala-seger i Kolsva, Åberg mot SM-guldvoh Åhlin tvåa i Ulster med utökad BRC-ledning !

Att börja dagens Motorbloggen med något annat än ett jättegrattis till Pontus Tidemand och Jonas Andersson till WRC2-guldet är helt otänkbart. Att redan i ADAC Rallye Deutschland säkra guldet pekar på en oerhörd stabilitet hos Pontus. Hur man än vrider och vänder på det så är det självklart att där fanns en extra press på värmlänningens axlar i helgen. Att vara så nära lite av halvtid vad gäller hans drömmars mål ( full tid är så klart att vinna WRC…) och ändå behålla kylan trots en punktering som lätt kunnat punkterat även drömmen. BloggTidemadnMen Pontus klarade alla ”hinkelsteins”, leriga kurvor, utan att besöka någon vingård och är nu världsmästare.
Känslan är helt otrolig, det här är exakt vad vi har kämpat för, jublade Pontus på målrampen.
Det är en sak att veta om att man kan ta hem det, det är en annan sak att faktiskt göra det…
Med Skoda-kompisen Jan Kopecy som ledare och Pontus som tvåa var läget stabilt fram till ”Panzerplatte” där det blev punka på Pontus bil. Nästan minuten försvann och ”ras” till tredje plats och plötsligt blev det spännande igen då enda guldhotet Teemu Sunninen bara var en kort bit efter. Men så fick även han problem och slutade som sjua och kunde bara säga ”bye, bye guld”. Därmed behövde Pontus bara bli fyra eller bättre för att säkra guldet vilket inte var så lätt erkände han.
Full fokus på att fullfölja tävlingen och största utmaning var att hålla koncentrationen när man inte behövde göra mer än att just komma över mållinjen,  och när den passerades kunde 27-åringen äntligen pusta ut
Det här är exakt vad vi har kämpat för och vad vi siktat på ända sen fjolårssäsongen avslutades. Allt har fungerat perfekt för oss i år, vi har förberett in i minsta detalj inför varje tävling och bilen har varit felfri.
Precis som på ”Oscarsgalan” vill Pontus tacka alla som hjälpt honom på vägen mot guldet.
Stort tack till Jonas, till Skoda Motorsport och till EVEN Management. Teamwork är allt i den här sporten och vi kan inte backas upp av ett bättre gäng. Nu har vi verkligen något att fira tillsammans innan vi tar nya tag och jobbar vidare mot nästa mål.
Lite ointressant i sammanget, men vann WRC2 gjorde M-Sports Eric Camilli före Jan Kopecky. Emil Bergkvist och Ola Fløene hade en tung helg och pendlade hela tiden in och ur ”topp-tio”. Till slut blev det just en tionde plats i J-Sports Citroën.BloggEmil

Samarbetet mellan mig och Ola fungerade riktigt bra, vi har haft roligt i bilen och gjort ett bra jobb, menar Emil.

De två sista dagarna har vart riktigt bra, vi har haft mycket bra tider och bilen fungerade jättebra! Det har vart riktigt roligt att köra. Vad som händer härnäst får vi se. Kanske att det blir någon mer tävling i Tyskland med Peugeot…

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Deutschland (DEU) - WRC 16/08/2017 to 20/08/2017 - PHOTO : @World
Då tog Ott Tänak sin andra seger i årets WRC och kan nu även rent teoretiskt i alla fall blanda sig i guldstriden. Fast det där med teoretiskt vill inte M-Sport-föraren hålla med om.

Att vinna första asfaltstävlingen ”feels cool” och med 25 poäng här kan jag inte se någon anledning till att inta kunna slåss om guldet med Sebastien och Thierry?
Vi behöver bara fortsätta vinna…
ADAC Rallye Deutschland blev en jämn tillställning och där faktiskt Tänak bara lyckades vinna fyra av de totalt 21 sträckorna. Meste sträckvinnare var håll i hatten, den av mig lite utdömde Hyundaiåkaren Dani Sordo som tog fem sträcksegrar. Utan ”ravinbesöket” hade säkerligen spanjoren varit med i fajten om seger istället för som nu, sluta tia i WRC-gänget.

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Deutschland (DEU) - WRC 16/08/2017 to 20/08/2017 - PHOTO : @World
Skräcken för Kris Meeke att Andreas Mikkelsen skulle gå och vinna infriades nästan, men det blev ”bara” en andra plats för honom och Anders Jaeger. Men 16,4 sekunder skilde mellan Tänak och norrmannen men ändå måste man nog beskriva detta som succé i den utdömda C 3:an.
En härlig weekend för mig, Anders och Citroën, konstaterade ”Meeke-killern” nöjt.
Ett svårt rally i synnerhet med förhållandena under första dagen där jag verkligen körde på gränsen.
På frågan när och om det blir ett nästa framträdande i C3 WRC svarade Mikkelsen diplomatiskt.
Känns som att jag gärna vill göra om detta!BloggCitroenpress
I pressmeddelandet från Citroën Racing tackar chefen Yves Matton både Andreas Mikkelsen och femte placerade Craig Breen för sina insatser. Däremot nämner han inte Meeke alls och han finns inte heller med i ”Förarnas kommentarer”. Kanske jag målar f-n på väggen, men jag tar detta som ett tecken, och då inget gott tecken om man heter Kris Meeke. Tyvärr vill jag tillägga för jag gillar verkligen nordirländaren även om han höll på att klippa av mig näsan när han drog igen dörren på Cittran i Rally Sweden

*
BloggogierTrea och igen ensam ledare i WRC-tabellen slutade Sebastien Ogier.
Helgens viktigaste mål och det som vi jobbat för sedan starten i torsdags, menade Seb.
När så Thierry (Neuville) försvann blev det genast svårare, vågade inte ”push” för mycket och tappade lite fart både här och där men det viktigaste klarade vi att behålla ledningen!BloggNeuville
När Thierry Neuville tappade vänster bakhjul på Panzerplatte försvann nog även hans guldchans. Nu krävs minst pallen i resterande tre deltävlingar plus att Ogier inte får göra honom sällskap på samma pall. Något som nog kan bli tufft för belgaren att lyckas med.
Här gjorde vi för många små dumma misstag och så klart är det en massiv besvikelse jag och Nicolas (co-driver Gillsoul) känner från ett rally som vi hade hoppats vinna…
Thierry har dock inte gett upp även om det just nu känns lite tungt.
Mästerskapet är inte slut och vi kommer verkligen att ge allt i de avslutande tävlingarna!BloggHänninen
Förutom Sordo måste jag även be Toyotas Juho Hänninen om ursäkt som jag klassat som ”B-lagspelare”. I Tyskland blev han bästa Toyota-förare som fyra medan Jari-Matti Latvala slutade sjua. Esapekka Lappis enda ljus i mörkret var seger på sträcka 19 och en andra plats på power stage.
Måste även nämna att bästa 2WD-åkare blev Jari Huttunen i sin R2 Opel Adam. Någon som blev förvånad?
Nästa anhalt för WRC-åkarna är i Spanien och Rally RACC Catalunya-Costa Daurada första helgen i oktober.

*
BloggtOmI ADAC Opel Rallye Cup spetsades toppstriden till dramatiskt efter att ledande Hörby-föraren Tom Kristensson/Henrik Apelskog tvingades bryta efter avåkning direkt på fredagen. Med reparerad Adam startade Tom och Henrik om på lördagen bara för att än en gång få en missräkning, punktering på långa tuffa Panzerplatte. Än värre gick det på samma sträcka för första delens vinnare, dansken Jacob Madsen/Line Lykke Jensen som backade sin Adam med kraft i en av de fruktade ”hinkelsteins” som kantar militärsträckan. Game over för dansken medan Tom hankade sig i mål med tomt däck och ras ner i resultatlistan. Nu visade sig dock Hörbyföraren från sin allra bästa sida som aldrig gav upp utan tuggade sig sakta (alltså inte bokstavligt) sig upp genom listan.
I mål i Rally Deutschland och vi slutar 8:a i Opel Adam Cup med extra poäng för flest antal sträcksegrar och tre poäng på power stage, konstaterade Tom i mål efter den tuffa helgen.
Ett resultat som vi efter omständigheterna är nöjda med, avåkning i fredags och punktering igår…
Tom körde hem fyra sträckvinster, fyra andra placeringar, två tredje tider och behåller nu ledningen inför näst sista deltävlingen Rally Niedersachsen om tre veckor. Tvåa bakom den svenske Adam ligger britten Calvin Beattie som nu bara har 19 poäng upp och den enda som kan hota. Beattie är väldigt jämn och har sina 182 poäng utan någon seger men också utan några plumpar i protokollet. Upplagt för en rysare skulle jag vilja säga…

*
BloggTobiasTyvärr Rally-SM och Kolsvarundan men den här helgen kommer ni rejält i kläm med tanke på allt sannat som hänt i rallyvärlden. Säger dock stort grattis till Tobias Johansson, Ludvika som vann lite drygt fyra sekunder före min vinnare Mattias Adielsson. Båda i Mitsubishi och jag siade ju om att den minst krånglande bilen var den som skulle avgöra striden om totalsegern. Där fick jag fel för bägge bilarna verkar ha fungerat som urverk istället tror jag i en egen Dr Phil-analys att det var färgen som avgjorde. Mattias körde den av Olofströms Peter Nilsson nyligen inhandlade bilen och som bekant är den lackerad grön. Frågor på detta?BloggTobias2
Annars var Tobias imponerad över motståndet från göteborgaren.
Han är en rackare till att köra bil, den där Adielsson! Vilken härlig fight vi har haft och så otroligt roligt, summerade han helgens tävling.
Nu har inte de båda något direkt med uppgörelsen om guldet att göra i kommande East Sweden Rally istället var det femte placerade Thomas Thunström, Ludvika med småländske co-drivern Jörgen Lindahl som seglade upp i fem poägns ledning med Niklas Hägg som tvåa.BloggNYBE
Grattis även till Team NYBE som fick in två bilar på pallen, överst Robin Sandberg och NYBE-bossen Mattias Bengtsson i Toyotan som kopplade guldgrepp. Så den stora knallen på tredje plats, Jonas Åkesson/Joakim Karlsson i ”NYBE-240:an”. Robin stod i en klass för sig och var långt över två minute före en annan överraskning, Martin Norenby Dals MK i en 940:a . Upp till honom hade Kalrskrona-åkaren bara tio sekunder.

*
BloggÅbergHässleholms Anders Åberg med svågern Björn Johnsson som kartläsare lyckades inte knyta ihop guldsäcken i Otrimmat 2WD. Blev tvåa bakom Johnny Andersson och går nu med 18 poängs ledning in i finalen i Linköping.
Vi behöver bara bli fyra eller bättre så är det klart, menar Åberg.
Så visst ser det bra ut!
En Svensk Mästare blev klar i Köping, Kopparbergs Jacob Jansson i tunna Otrimmat 4WD. Detta trots punktering och att han placerade sig sist i klassen eller tvåa om man tycker det hörs bättre.
Klassvinnare i Kolsvarundan 2017:
Trimmat 4WD: Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 9
Otrimmat 4WD: Micael Jakobsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Evo 9
Trimmat 2WD: Robin Sandberg, Ryds MS, Toyota Corolla
Otrimmat 2WD: Johnny Andersson, SMK Hedemora, Peugeot 208 R2
JSM Trimmat: Andreas Persson, MK Ratten, Renault Clio RS
JSM Otrimmat: Elias Lundberg, SMK Sala, Peugeot 208 R2

*
Rundar av med min ”utsände på plats” Pierre Skytts betraktelse och det är även han som levererat bilderna.
”Två dagar i Kolsvaskogarna och man är helt tagen av att intresset för sporten är så stort. Folk och bilar överallt. Till och med på Stora Torget i Köping hade det samlats mycket folk. Inte bara dom närmast sörjande. Vi fick i alla fall bevittna en kamp mot slutet som heter duga. Adielsson / Johansson laddade allt för att plocka dom där 8 sista upp till Tobias Johansson. Adielssons körning var helt otrolig att se på sista sträckan. Men Tobias vet hur en slipsten skall dras och han lyckades hålla undan hela tävlingen. Men vid mål-rampen på torget sa Adielsson att, -en sträcka till… med den energi han utstrålar så kanske det hade räckt?. BloggGängetTobias Johansson nöjde sig inte bara med att få ta emot pokaler och applåder utan tog hand om mikrofonen på rampen och efterlyste sina idoler från TV-serien (En annan del av Köping). Nu var bara en av TV-kändisarna kvar men Tobias ville bara ha en bild på sig själv och denna idol som verkade uppskatta initiativet. Thomas Thunström var en annan mer distanserad kille på rampen. Tyvärr tog han inga powerstage poäng men var positiv över att komma till Linköping i SM Ledning.BloggRobin2
Roligt att se så många glada miner på torget. 2WD-vinnaren Robin Sandberg som vann, givetvis. Martin Lundkvist i Golfen trots punka tidigare så var det tummen upp där också. Men allra gladast var nog Jacob Jansson som säkrade guldet med sin Mitsubishi. Annemo Friberg fick dra ur hans lugna yttre att det bara måste spritta i kroppen. Då sprack Jacob upp i ett skratt och mycket brett leende. Stolt ska han vara över den körningen.
Även om Rally SM är lite tamt på det sättet att man inte kan se att stan kokar av rally så har ju dom tävlande helt unik förmåga och energi över sin satsning. Att lägga ner så mycket pengar, tid och engagemang är inget annat än fantastiskt roligt och inspirerande”.

*
BloggåhlinInte nog med att Pontus Tidemand säkrade WRC2-guldet i förtid, vågar dessutom nästan lova att Fredrik Åhlin och Torstein Eriksen gjorde samma sak i det Brittiska Rallymästerskapet (BRC). I helgens deltävling erkänt tuffa och svårkörda ”Ulster Rally”Nordirland slutade paret i den svart/guldlackade ”Leovegas-Fiestan” tvåa och utökade ledningen i mästerskapet. Tvåa är fortfarande Osian Pryce som dock blev poänglös efter att R5-Fiestan fått tekniska problem. Istället var det Keith Cronin, fyra i mästerskapet men 39 poäng bak Åhlin, som lyckades bäst på sträckorna kring Londonderry.
Med en tävling kvar också den på asfalt, Rally Isle of Man ser det mycket bra ut för den svensk/norska duon. Två tävlingar får räknas bort och Fredrik har redan i likhet med övriga i toppstriden, en ”nolla” att räkna bort. Om han får till en bra placering i finalen blir det en ”åtta” som plockas bort medan tvåan Pryce får plocka bort mer poäng, har ”15” som sämst. Något som kan ställa till det är att att finalen på Isle of Man körs som två deltävlingar…BloggSolberg
Oscar Solberg och Patrik Barth har haft en jobbig säsong i BRC:s juniorklass men i Ulster Rally gick det hyggligt med en andra plats i R2-Fiestan. Något med toppstriden har dock inte ”Hennning junior” att göra, två nollor i resultatraden är en bidragande orsak till detta. Även med en fullträff i finalen kan man inte nå ända fram.

*
Noterar att Lima MS kallat till ett extra årsmöte och vad jag fått mig berättat med en enda fråga på dagordningen, att ansöka om deltävling i Rally-SM 2018. Nu vet jag inte om det var ett hörfel men vad jag vet så är 2018-kalendern redan spikad och detta med två vintertävlingar, Vännäs och Östersund. Kanske är det istället 2019 som det ska köras SM i landets största vinterrally?

*
BlogBrynildsenMed ny R5-Fiesta var där ingen som kunde stoppa Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson i norska Rally Konsmo. Trots ledning med 13 sekunder efter första rundans tre sträckor kröp segermarginalen ihop till futtiga 1,4 sekunder efter tändningsproblem i Fiestan. Den som bäst attackerade var APRC-åkaren Ole Christian Veiby men närmare än så kom han inte med Even-Skodan. Trea och för första gången utan Torstein Eriksen i högerstolen, slutade Frank Tore Larsen. Nu satt Ove Johnny Andersen där och lotsade fram ”FTL” med en marginal på över 40 sekunder till fyran Anders Grøndal.
Bra med var även Steve Røkland som nu gjorde debut med Joakim Sjöberg vid nothäftet. Inledde starkt med Subarun och satte femte tid på första sträckan men på den andra var det så slutåkt.
Kom för fort in en kurva och gick med sidan före av vägen, berättar Røkland.
En liten avåkning bara annars var känslan i bilen bra och kan inte vänta till nästa gång jag får chansen att köra bilen igen…

*
Som ni redan noterat så blev det en lång, för att inte säga dj-ligt lång Motorbloggen idag. Därför får såväl RS-DM i Örkelljunga, YM Øst i Køge, Klassiska Rallycupen och lite annat vänta till måndag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *