Madsen seger i KOMO Rallysprint, Hägg säljer Skodan ”på rot”, Myrsell bäste svensk i Lahti och tankar kring WRC-återväxt!

Uppgörelsen i Gamelrands ”Grusgrave” eller KOMO Rallysprint blev en ren familjeuppgörelse inom ”The Madsen family”. Snabbast över de fyra heaten var storebror Kenneth Madsen med Suzukin och detta runt tre sekunder bättre än lillebror Jacob i Opel Adam. Trea i en Peugeot slutade Martin Andreasen.Bloggmats kopia 5
Bäste svensk blev Mats Andersson från Eslöv, även han i en Opel Adam (bilden) på sjätte plats totalt och fyra i samma klass som Jacob. Två placeringar efter hamnade SMK Hörbys Tommy Andersson, BMW. Tolva och tredje bäste svensk blev Anders Karlsson, Eslöv precis före Simrishamns R2-åkande Oscar Ljung.
Efter första heatet var det Joachim Grahn i topp med R5-Fiestan men försvann sedan, öde okänt.

*
I går kom där en än så länge obekräftad nyhet i den allt mer snurrande ”Kartläsar-karusellen” att även Emil Axelsson lär  stå på Mads Østbergs lista över tänkbara kandidater till WRC framöver. Fortsättning följer.

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Poland (POL) -  WRC 29/06/2017 to 02/07/2017 - PHOTO : @World

Som läsarna av Motorbloggen kunde läsa redan i går så sätter sig Ola Fløene sig vid sidan av Emil Bergkvist i ADAC Rallye Deutschland och ersätter därmed Joakim Sjöberg. Sent igår kväll blev det officiellt och Bergkvist kommenterar.
Det känns jättekul att vi kommer till start i Tyskland med Ola. Han har jättemycket viktig erfarenhet, och vi ska ta det här som en testtävling för att se hur det funkar inför en eventuell framtid.
Blir ingen ny erfarenhet för Ola att läsa ”svenska noter” med sin bakgrund som kartläsare åt Pontus Tidemand innan han klev in i Andreas Mikkelsens WRC-Polo.

*
BlogghäggSlottssprinten tog en ända med förskräckelse för nuvarande SM-trean Niklas Hägg/Christer Carlsson när man gjorde en ”framlänges volt med pik” med den relativt nybyggda Super 2000 Skodan. En bil som Niklas tog till totalseger i Gävles SM-deltävling Rally Bilmetro bara några veckor tidigare. Nu är den kraschade Skodan till salu berättar Niklas på Rally-SM:s hemsida.
Det var tungt, annars hade den nog snart varit klar. Nu har det mesta lagt sig, men än har jag inte fått något riktigt sug, säger Niklas.
Förra året i Linköping, alltså för knappa året sedan, var kraschen total och det blev karossbyte. Den här gången blev det ”bara” två varv sidledes och ett framåt och bilen är lagbar.
Som det ser ut nu blir det inget mer SM i år. Synd förstås, då vi bara är sex poäng från ledningen.
Skodan säljs nu ”på rot” med bucklor och allt något som ändå inte verkar avskräcka köpare enligt Niklas.
Det är många som har mailat, och jag har konverserat med både danskar, fransoser och engelsmän. Men än är det ingen som har varit och tittat.
Kraschen har dock inte raderat bort rallysuget, blir inte bilen såld kommer den att repareras under hösten och om den blir såld är Niklas sugen på en R5:a.

*
BloggMyrsellMats Myrsell/Esko Juntilla nådde aldrig ikapp hemmaföraren Ville Silvasti i Lathi Historic Rally utan fick nöja sig med att bli tvåa, styvt minuten efter. BloggjohnsenPorschekollegan Anders och Ingrid Johnsen knappade in på Myrsell under dag två och var i mål som trea men bara runt 13 sekunder efter.BloggRoren
Tony ”Roten” Jansson avancerade upp till andra plats i sin klass men i totalen var Rotens Escort en bra bit efter sina Porscheåkande svenska kompisar.
Totalsegrade gjorde Mika Turrki, Sierra Cosworth sedan tidigare rallyledaren Antero Laine åkt av med Audi quattron.

*
Trots ansträningar har jag inte lyckats hitta någon resultatlista från Österlensprinten i går utna får gå lite på ”hörsägen”. Denna säger att Helsingborgaren Lars Östring var snabbast runt Svampabanan med sin Escort Cosworth och med SMK Hörbys Sune Larsson som näst bäste ”fyrkrafsare”.
I Trimmat blev det total SMK Hörby dominans genom i tur och ordning, Joachim Kristiansson, Pontus Berglund, Fredrik Nilsson och Tommy Andersson. Bästa VOC:are blev Tyko Nilsson, Hässleholm.
Mer än så här har jag inte lyckats få fram, tyvärr…

*
I går tog jag upp tråden med R1-bilar vilket fick f.d FIA-höjdaren Jan Sandström att reflektera och han skriver: ”Jag gjorde Pirelli Star Driver för FIA under åren man körde det. Det är ju som Jarmo säger, men alla fick tävla med egna bilar vilket ledde till att vi missade Thierry Neuville tex. Han kom med en Fiesta och var chanslös det året. Sista året kvalificerade man sig med egen bil men alla körde samma märke i finalen, då vann Hayden Paddon. Ott Tänak lyckades aldrig vinna PSD men var nära. I delfinalen för norra Europa sista året (tack igen Hässleholm) vann Fredrik Åhlin före Craig Breen, Finnen Esapekka Lappi var med men med en 2wd och kraschade. Han är nu WRC2-segrare och kör för Toyota WRC.
Jag tycker Jarmo är på rätt spår, låga instegskostnader, regionkvalificering och finaler i samband med WRC-tävling där pressen är närvarande.
R1 eller R2 är ointressant, däremot diff och gärna tättstegad låda. Enhetsbil får inte vara ett hinder, det ökar möjligheterna för förarna att få stöd från tillv/importörer.
Jag försökte driva den här ide’n 2009-10 men var för liten, mina kamrater i Rally Commission såg ingen status i det hela. Så kändes det iaf.”.Bloggrökland
I samma ämne påpekade Jan Rökland att R1 är en perfekt instegsklass och visar även hur det såg ut när Steve Røkland blev Brittisk mästare med en sådan bil.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *