Ogier i testkrasch, Myrsell jagar i Lathi, Fløene ny hos Emil B., R1 bättre än ”R2-light”, lite notinfo och Felix R. imponerade i IndyCar-test!

BloggogierM-Sports testpass inför nästa veckas WRC Neste Rally Finland fick ett abrupt slut efter att Sebastien Ogier med Eric Camillis co-driver Ben Veilas på tillfälligt besök i Fiestan hade ”a high speed crash” i går eftermiddag.
Ingenting jag kunde göra för att undvika kraschen, förklarade Ogier efteråt där både han och Veilas klarade sig oskadda.
En stor sten i min ”linje” vid utgången till ”a long flat 6 corner, absolut inget att göra…
Fiestan fällde några träd innan det blev stopp och då med så svåra skador att det blev transport direkt tillbaka till Cumbria för reparation. Då hade Ott Tänak redan hunnit med att köra sina tester medan nu Elfyn Evans och Teemu Suninen blev utan möjlighet att känna på den finska grusen, någonting som Ogier också bad om ursäkt för.
Jag är ledsen för teamet, Elfyn och Teemu som nu inte får möjlighet att testa bilen som jag upplevde som fantastisk de två sista dagarna.
Kraschen innebär att Evans kommer att starta shake down utan någon egentlig test före medan M-Sport jobbar på att få Suninens bil klar i så god tid att han hinner med en test innan start på torsdag.

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Poland (POL) -  WRC 29/06/2017 to 02/07/2017 - PHOTO : @World
Så klart var M-Sports Malcolm Wilson inte så glad efter kraschen men konstaterade ändå att både Ogier och Tänak var mycket nöjda med Fiestan efter den avbrutna testen.
Jag tror att alla våra förare är kapabla att leverera positiva resultat och vi jobbar för att alla är så bra förberedda som möjligt.

*
Just nu pågår Lathi Historic Rally för fullt och efter sex sträckor leder gamle kämpen Antero Laine totalt med sin Audi quattro, tolv sekunder före Mika Turkki med en Sierra Cosworth.Bloggmyrsell
Av svenskarna går det bäst för Mats Myrsell (bilden från Per-Erik Svensson) som jagar Porschekollegan Ville Silvasti och där bara 14,9 sekunder skiljer. I samma klass och som trea ligger Anders Johnsén men en bit över minuten efter.
Tony ”Roten” Jansson med Escorten har den tuffa uppgiften att få grepp om hemmaföraren Joose Kojo som dessutom sitter i en Opel Ascona A. Ligger trea men med över minuten upp till Ascona-föraren i topp.

*
BloggEmilÄr lite ”hela havet stormar” i co-driver-branschen för tillfället och i går kom ett lite överraskande besked att Ola Fløene ersätter Joakim Sjöberg i Emil Bergkvists R5-Citroën i WRC ADAC Rallye Deutschland. Som vanligt blir det i belgiska teamet J-Motorsport som Emil tänker göra ett nytt försök att öka på poängskörden i WRC2 där han för närvarande ligger på 15:e plats. I teamet kör även Jourdan Serderids som en av få i iskalla WRC-Trophy och då även han i en Citroën men av WRC-2016 modell.

*

Stoffe Nilsson, Hässleholms MK tog sin nionde seger i SMK Hörbys TV-Svängen.

Blev lite förvånad när jag såg att SSRC:s ”Mästarmöte” i Millebygden nästa fredag den 28 juli inte lockat mer än 61 förare. Dessutom inte mer än tre 4WD-åkare anmälda och där man lyfter på ögonbrynen över att få se Kinds Kristian Johansson i denna trio. SM-femman avslöjar dock inte vilken bil han tänker köra utan det är ”TBA” i den kolumen. Sällskap har han av Stoffe Nilsson (bilden) och Ola Schöön, både i Subaru.
Då är det bättre drag i Trimmat 2WD där en hel flock vinnare är anmälda. Tänker på namn som Johan Green, Tom Kristensson, Johan Kastenman, Robin Sandberg, Mattis Olsson, Håkan Ståhl och Daniel Wall, har säkert dessutom glömt någon.
Sprinten körs enligt följande : Totallängd 15 km, varav 12,5 km SS.
1 sträcka körs två gånger som kval till finalen, körs klassvis, sammanlagd tid räknas.
Hälften av de tävlande i respektive klass går vidare till final.
1 sträcka körs två gånger som final. Sammanlagd tid räknas. Långsammast startar först, snabbast startar sist, oavsett bilklass. Första start klockan 16.30.

*.
Just nu pågår Österlen RallysprintSvampabanan men utan ”live resultat” så där har jag ingen som helst koll. I morgon är det så dags för ”Grusgraven” i Gammelrand och KOMO Ralllysprint och där jag missade två tunga svenska namn när jag berättade i början av veckan. Först är det i Danmark den välkände ”landmannen” Ebbe Nilsson, Hässleholm som numera bara kör sporadiskt med sin vassa Kit-car Golf. BloggLjungEn annan som jag glömde men där jag till mitt försvar kan konstatera inte finns med i anmälningslistan är unge Oscar Ljung/Steinar Bakkland, Simrishamns MK med R2-Fiestan.

*
Där kommer man osökt in på gårdagens inlägg där jag skrev om FIA:s rallyboss Jarmo Mahonen och hans tankar för att få fram nya stjärnor i sporten. Han ville satsa på bilar liknande Opel Adam Cup eller ”R2-light”. Detta fick en del att reagera som menade att det finns ju ännu billigare R1-bilar som borde passa perfekt i sammanhanget. En som är väl insatt i ämnet ”R-bilar” är Steve Røklands pappa Jan som berättar. ” Har alle i hele FIA glemt at det finnes en R1? Må vel være den billigste Internasjonale rallybilen, den er klasset internasjonalt også. Skulle vært Juniorklasse for denne i SM og NM hvor det var lov å kjøre fra man var 16 år til man var f.eks 20-22, halv startkontigent, recee, starte først i feltet, enhetsdekk, maximum 6 dekk pr løp,
R1 er i praksis en Gr.N bil, 1,6 liter sugemotor, man har lov til å bytte utveksling og ”mappe” motorenog bytte luftfilter, ingen justering på støtdempere, man får bytte bremsebelegg og bremsevæske, Fiesta har trommelbrems bak og det får man ikke bytte ut”.BloggTwingro
För närvarande finns bara sex R1-bilar klassade, Citroën DS3, Ford Fiesta, Hyundai i20, Nissan Micra, Renault Twingo (bilden) och Toyota Yaris och jag kan inte påstå att jag någon gång sett någon in action…

*
BloggArneAlltid lika aktuellt är detta med noter och kanske framförallt hur de framställs då de allra flesta förare/kartläsare har mycket bestämda uppfattningar om vilka som är bra respektive mindre bra. En av törs jag skriva, världens bästa på det här området är f.d Eslövsbon Arne Johansson som bland annat gör noter till flera av WRC-tävlingarna. Arne som har ett egentillverkat notsystem anlitas även till Rally America och deras mästerskapstävlingar. Nyss hemkommen därifrån vill han gärna dela med sig av hur det fungerar ”over there”. BloggAnoter
Hej Tommy!
När vi träffades under MSR berättade jag att direkt efter MSR skulle jag åka till USA för att jobba med två tävlingar.
Båda tävlingarna går i helgen.  Kanske finns det intresse av att se ett prov på hur sträckor i nationella tävlingar kan se ut utomlands, och även prov på deras notsystem.
Noterna är ett siffersystem 1-6 med plus och minus, som liknar vårt, men är inte uppblandat med beskrivande termer. Dessutom ges riktning FÖRE kurvgrad för ALLA kurvgrader, och varaktigheten ges EFTER kurvgrad för ALLA varaktigheter.
Båda filerna innehåller video, noter (textade och lästa av min virtuella co-driver), road-book, som i USA har lite annan form och funktion än vår, satellitbilder och mycket mer.
Sträckorna är inte extrema avseende USA på något sätt. Det finns både bättre/sämre, rakare/krokigare och smalare/bredare än dessa där borta.
Det går att ladda ner en installationsfil (Windows) för Rally Colorado och en för New England Forest Rally från www.jemba.se.
Filerna är relativt stora (540 resp 380 MB), så det tar en stund att ladda ner, för den som inte har en snabb anslutning. Operativsystemet kan kräva tillstånd för att göra installationen.
Under ”Help” finns en instruktion för hur man kan använda programmet.
Hälsningar
Arne”.

*
BloggOpelArne är inte bara duktig på det här med noter och sådant, han visar dessutom väldigt gott omdöme när han försökte trägna sig fram till Opel-godiset som visades häromkvällen på Johanna Museet i Skurup.
Inte så enkelt att komma åt att fota dessa skönheter, konstaterade Arne men till slut gick det och tack för det.

*

Shivraj Gohil / Spacesuit Media

Felix Rosenquist fortsatte att imponera på team Chip Ganassi när han idag körde sin andra Indeycar-test med hundra varv på banan i Mid-Ohio. Fem förare var på plats och testade och där Felix avgjort körde allra snabbast. Teamet konstaterade att svensken har alla förutsättningar för att bli ”a frontrunner” om han skriver kontrakt med ett IndyCar-team.
Man vet aldrig hur en förare utvecklas men den här farten är verkligen fantastisk redan nu, menar en av ingenjörerna hos Ganassi.
Att Chip Ganassi gärna sett honom i en av sina bilar verkar tämligen klart när Felix beskrivs som ”supertalang” och att han borde bli en av toppförarna på väldigt kort tid.
Ser onekligen lovande ut…
Trevlig Helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *