Nytänk från Rally Blekinge, Ogier testade F1, Rådström svenskt hopp och FIA vill skapa nya ”rallytrappa” för juniorer!

I dag börjar jag med en riktigt (hoppas jag det blir…) bra nyhet och det är att Rally Blekinge beslutat att prova det som jag och många andra länge efterfrågat, en öppen ”Motionsklass” i SSRC-tävlingen i september. Asarums MS Robert Goude utvecklar tanken med en klass där ”man kör bara för att det är kul”
Utan resultatlista, inga priser alltså perfekt för de som inte kört på ett tag eller vill testa ny kartläsare, uppdateringar på bil o.s.v, berättar Goude.
Man kommer at få åka hela tävlingen med reducerad startavgift och det går även att få noter för samma pris som övriga startfältet.
Nu är det upp till bevis för alla som via mig efterlyst den här ”Öppna klassen” och anmäla sig till Rally Blekinge. Till och med kanske så att Silver-Kadetten kan tänkas dyka upp om inte jobb eller annat dj-vulskap lägger hinder i vägen.
Nu har vi bestämt oss för att testa och se om det är något som de tävlande efterfrågar, avslutar Goude.
Tänk, något nytt under rallyhimlen och inget som man inte kunnat läsa i ”Råd&Regler” från 1968…

*
BloggOgierEn dröm blev för en tid sedan verklighet för Sebastien Ogier när han på Red Bull Ring fick krypa ner i en Red Bull Formel 1-bil. En dröm som hans tidigare arbetsgivare (Citroën och Volkswagen) satt stopp för men nu hos M-Sport var det inga problem att få testa ”drömmen”.
Efter 60 varv kunde ”Seb” enkelt konstatera.
Detta var häftigt och väldigt annorlunda mot allt jag tidigare kört…

*
BloggFinalndKanske en bra uppladdning inför kommande WRC Neste Rally Finland som brukar beskrivas som ”Formel 1 på grus”. Fjolårets upplaga gjorde inte heller något för att sudda ut ryktet då Rally Finland blev det snabbaste VM-rally som någonsin körts med en snittfart på 126,62 km/t. Vad händer i år med de nya och ännu snabbare bilarna, passeras då ”130-vallen”?
Som en liten jämförelse, när jag igår körde de cirka 48 milen tur och retur Tenhult med mestadels ”110-väg” men även bitar med både 120-100-80. Jag följde även av myndigheterna uppsatta hastighetsgränser (lite bonus förstås) och då blev mitt snitt futtiga 85 km/t. I Finland på grus med oräkneliga krön och kurvor snittar man över 30 km/t mer…

*
BloggDennisFör Dennis Rådström och Johan Johansson blir det premiär i Rally Finland där det även körs deltävling fyra i Junior-WRC. Hitintills har värmlänningen överraskat mycket positivt genom att blir femma två gånger för att senast i Polen sluta tvåa vilket ger en fjärde plats i tabellen. Som extra sporre leder även Dennis ”Rookie-mästerskapet” som nykomling i sammanhanget.
Tyvärr gick genrepet i AutoGlym Ralli inte lika bra där paret fick bryta på sträcka två efter en avåkning men ändå hann man med att få ”feeling” för de finska vägarna. Nu längtar man bara till starten om en vecka.
Det ska bli kul att få testa på de klassiska vägarna i Finland, lite av en pojkdröm som går i uppfyllelse, menar Dennis.
Väldigt kuperat med många feldoserade svängar och stora krön, så det blir svårbemästrat…
Just i Finland är det välkänt att en perfekt ”recce” med lika perfekta noter är lite av nyckeln till framgång vilket Johan Johansson håller med om från sin högerstol i R2-Fiestan.
Får vi till bra noter och känner oss bekväma med dom kommer det gå bra, konstaterar Johan och lägger till.
Vägarna är lika de vi har i Sverige, men ändå inte och körningen är inga problem för oss, vi gillar när det går snabbt som det gör i Finland!
Just det sistnämnda lär han och Dennis få till med råge med tanke på att detta är det snabbaste rallyt i hela WRC-kalendern.

*
I veckan konstaterade FIA:s ”rally director” Jarmo Mahonen att WRC har lite att lära från kollegorna som kör racing och pekade då på den naturliga trappstegen från enklare Formel-klasser som Formel 4 plus olika enhetsklasser Formel Renault m.m, vilket så småningom kan bära ända upp till Formel 1. Att så inte är fallet i rally är välkänt och detta vill Mahonen ändra på.
För att uppnå detta vill han med hjälp av de stora internationella rallymästerskapen skapa en ”Världsfinal” för unga förare. Han menar att i Formel-världen är det tydligt hur vägen är utstakad för att nå toppen, du börjar med Formel 4 fortsätter till Formel 3 och så vidare. I rally däremot är det mer kringelikrok för att nå samma mål.
Detta måste vi ändra på, säger Mahonen i en intervju.
Planen är att göra detta redan till nästa år för att 2019 kunna dra igång motsvarande i rally.
Han hyllade även BRC:s djärva grepp att flytta ut en av deltävlingarna till Belgien och Ypres Rally, något han vill se mer av i framtiden. Finnen menar att detta lyfter både deltagare och mästerskap men samtidigt är han mån om att de nationella mästerskapen ska blomstra än mer på respektive hemmaplaner. Trots allt är det där som grunden läggs för kommande utmanare till Ogier, Latvala, Meeke och övriga.
En viktig kugge i detta menar Mahonen, är biltillverkarna och kanske även större privata team som måste upp på banan om nytänket ska kunna realiseras.
Vi behöver bygga en pyramid och vi är inte intresserad av dom som bara lägger upp pengarna och sedan går direkt till WRC utan vi behöver en bli starka på gräsrots nivå.
Här nämner Mahonen R2-klassen som en instegsklass men är samtidigt medveten om att även detta är ganska dyrt för en ung talang. Istället vill han förverkliga ”R2-light” och om jag förstår det rätt, en ren kopia på en Opel Adam Cup-bil. Nästan med samma prestanda som en R2-version, men med mindre motor och enklare bromsar och det som är viktigast, avsevärt billigare.
Planen för tryggad återväxt i rally är enligt Mahonen ungefär densamma som även då och då lyfts fram som en tänkbar väg för Rally-SM att gå. Den att köra deltävlingar där vinnarna i  slutet av året möts i en avgörande final och i SM:s fall då blir Svensk Mästare. I ”WRC-stegens” fall blir det istället så att slutsegraren i ”Världsfinalen” ges ekonomisk möjlighet att ta sig in i WRC via WRC3 och så uppåt.Bloggtom kopia 14

En sympatiska tanke kan jag tycka och får samtidigt en liten fundering om detta skulle vara möjligt att göra även på nationell nivå? Att SBF skulle ställa sig bakom en satsning på juniorer och detta ihop med en eller flera tillverkare och tänker då till exempel på Opel Sverige. Tanken baserar sig på att Opel redan har sina ”Adam Cup-bilar” vilket innebär att ett inköp av en sådan bil begagnad, skulle hamna på ungefär häften av vad en 940-Grupp H kostar. Att sedan driftskostnaderna är väsentligt mycket lägre är ren bonus för en ung talang. Nu är det dessvärre tvärtom och en Adam Cup-bil” är inte ens tillåten att tävla med i Sverige vilket ter sig lite märkligt med tanke på hur liberalt vi annars ser på ”hemmabygge” (alltså Grupp H). Varför inte ge dispens för ”R2-light” kanske till och med vara så tuffa att dispensen knyts till förarens ålder och bara juniorer kan komma i åtanke. Rätt eller fel?

*
BlogglathiI morgon startar finska ”Lathi Historic Rally” och då med tre svenskar till start, Porscheduon Mats Myrsell/Esko Junttila och Anders/ Ingrid Johnsen och den tredje blå/gula är Tony ”Roten” Jansson/Erik Davidsson. Idag var det tid för besiktning och det är därifrån Per-Erik Svensson skickat bilden på svenskarna. Tävlingen ingår i FIA Historic Sporting Rally Championship med totalt 12 specialsträckor.

*
BloggVectraPierre Skytt har ägnat sig åt ”Opel-Spotting” i Kungshamn och hittade den här fina Opel Vectran. Nu är detta ingen modell som jag går i gång på normalt men i rätt kostym, så varför inte…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *