Østberg/Barth kör ERC i Polen, Stig B. och Kalle G. till Eifel Rallye, Grahn favorit i Gammelrand och Opel-godis väntade i Tenhult!

BloggMadsUtan tvivel menar Mads Østberg allvar med sitt framtida rallytävlande och i dag kom nyheten att direkt efter WRC Rally Finland får Torstein Eriksen hoppa ur högerstolen för att lämna plats till ”Kandidat2” Patrik Barth i fajten om en permanent plats hos Mads. Då blir det Mads-premiär för Patrik men inte i WRC-Fiestan utan istället blir det med R5-bilen och detta i polska ERC-tävlingen Rally Rzeszow 3-5 augusti.
I femte deltävlingen i ERC blir det alltså norsk utmanare till hemmafavoriten och regerande Europamästaren Kajetan Kajetanowisz. Tävlingen körs helt på asfalt och det är så klart detta som gör den så intressant ur Mads synvinkel, en extra träning inför WRC Rally Deutschland. Bilen blir som väntat ADAPTAS egna R5-Fiesta så ryktet om start med en R5-Hyundai verkar inte alls äga någon substans.
Jag är en stor fan av ERC, förklarar Mads.
Det behövs en plattform för stora talanger och då är detta perfekt. Tävlingarna har hygglig längd men inte så långa att det spränger budgeten…
Mads förklarar också att han hyser stor respekt för förarna i mästerskapet och ser så klart ”Kajto” som svåraste utmanaren. Dock medger han att han har lite dålig koll på de andra toppåkarna vilket inte är så konstigt då Mads då i sällskap med Ola Fløene, inte kört i ERC sedan Rally Islas Canarias i fjor. Att det blir tufft att komma från ”Finlands GP” till Polen med bara några dagars mellanrum blir tufft erkänner Mads.
Ingen tid för test, ny bil, nytt rally och ny co-driver men ändå ett bra sätt att att ta sig an andra halvan av WRC där det blir mer asfalt än i den första.
Rallyt i Polen körs vid foten av bergskedjan Karpaterna i sydöstra delen av landet och är regelbundet deltävling så väl polska som slovakiska mästerskapet men nytt i ERC. Elva sträckor på totalt 21,4 mil varav en spektakulär sådan körs inne i staden Rzeszów.

*
BloggHuttunenSkrev häromdagen om att Raimund Baumschlager fått ordning på sin kraschade Polo R WRC och startar i helgens deltävling i Österrikiska Mästerskapet ”Rallye Weiz”. Här får han sällskap av Opel Motorsports talanger Jari Huttunen (bilden) och Tamara Molinaro med varsin Opel Adam R2 och detta som uppladdning inför just Rally Rzeszow.

*
BloggEifel2I morgon drar ADAC Eifel Rallye Festival igång och faktiskt något som till och med får Midnattssolsrallyt att se lite blekt. Totalt 172 klassiska rallybilar från 33 olika tillverkare och med förare från 17 länder. Bland dessa finns även två svenskar, Stig Blomquist och Kalle Grundel som båda kommer att köra Fords Grupp B-bil Ford RS200. I Stigs bil ska Åsa Blomquist sköta kontoret medan Kalle litar på tysk assistans i form av Klaus Hopfe. Minns jag inte heller helt fel så har jag för mig att Grundel är den ende förare som nått pallen körandes en RS 200. Vill minnas att han blev trea i Svenska Rallyt 1986 och sedan något sämre i finalen RAC-Rallyt innan bilen gick i samma grav som övriga Grupp B-bilar.BloggEifel1
Inte nog med detta, Kalle och Klaus nöjer sig inte med att bara köra Ford-värstingen i bergen kring staden Daun utan man ska även köra med en i våra ögon väldigt udda Steyr Puch 650 GTR med minst sagt måttlig effekt. För att efter detta byta till ny Grupp B-bil, Peugeot 205T16E2 så nog lär Kalles föraroverall behöva en tvätt efter all svett…
När Stig byter bil under festivalen blir det inte lika dramatisk skillnad på effekt då han väljer att sätta sig i en Ford Sierra RS Cosworth. Nu är dom långtifrån ensamma stjärnor på plats, till exempel kör Hannu Mikkola i par med Gunnar Palm en Ford Escort RS1600 och Armin Scwartz väljer Hyundai Accent WRC. Bäst smak/omdöme visar ändå Harri Toivonen som njuter av en Opel Manta 200
Festivalen pågår mellan 20 – 22 juli.

*
I går meddelade Bilsport Rallycups general Roger Rooth att ”Klappjakten”, Ydre MK ersätter inställda ”Gullaboknixen” som skulle ha körts den 16 september. Nu blir det ny tävlingsplats men dagen blir den samma meddelar Rooth.
Samtidigt uppmanar Rooth att sugna rallyarrangörer att anmäla intresse för Bilsport Rallycup 2018 men med en brasklapp.
Försök att låta bli att krocka med RM för Historiska.
Som en del av er redan vet, sitter jag sedan i November med i Historiska Utskottet och utskottet förväntas medverka vid dom tävlingarna så om ni kan ha det med i bakhuvudet vore jag tacksam.

*
BloggGrahn kopia 4På fredag är det dags för ”rally” på Svampabanan i Tomelilla och dagen efter är det tid för den ur svensk synvinkel roliga sprinten i ”grusgraven” i danska Gammelrand, KOMO Rallysprint. Runt 60 anmälda varav flera svenskar och då med fjolårsvinnaren Joachim Grahn/Rickard Nilsson som favoriter med R5-Fiestan. En annan flitig gäst i Gammelrand är Eslövs Mats Andersson som med sin R2 Opel Adam dock bara kan kämpa om klassegern. Kanske kommer värsta hotet från landsmannen Stefan Segerljung i sin lite udda R2-Citroën C2. Fast allra värst blir nog ändå Opel Danmarks Jacob Madsen även han med Opel Adam. I anmälningslistan står bilen som Opel Adam Cup, blir det med den och inte R2:an får nog Jacob det svettigt att hänga med.
Bland bakhjulsladdarna med ett ”S” vid sidan på reg.skylten får nog Eslövs Anders Karlsson mikroskopiskt försprång före Hörbys Tommy Andersson i fajten att bli bäste svenskbil i Gammelrand. Österlenboende Anders Stenkilsson har kört lite för lite sedan han gjorde comeback i våras med sin grön/vita Mercedes för att kunna utmana.
Övriga svenskar är Sven-Erik Nielsen, Marcus Lenander, Esko Sirén och Fredrik Dehlin.

*
I dag styrdes kosan mot Tenhult i Småland för ett både trevligt och givande möte med skicklige Co-drivern Daniel Mörn Edorsson. Det som lockade fanns i hans välstädade garage (där har jag lite att lära enligt sambon…) och på golvet låg Opel-godis av diverse slag där det allra viktigaste i mina ögon, var den fungerande tätstegade ”GM-lådan”. BloggVäxel
Med bilen nästan fullastad vändes nosen åter mot Hörby och nu ska bara den från MSR trasiga växellådan ner och obduceras och ny på dess plats. Sedan borde allt vara klart för start i TV-Svängen den 2 september. Håll tummarna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *