Kung av Höjes=Johan K., Magda blev påkörd i Euro RX men Anton vann, Neuville tog tredje WRC-segern, Tidemand och Rådström tvåa, Grahn och Robin dominerade RS-DM och C-förare skrällde i Eskilstuna!

BloggKristoffersson”There´s a new sheriff in town” eller på svenska, ny kung av Höljes sedan Johan Kristoffersson ägt hela helgen när World/Euro RX drog in i nordvästra hörnet av Värmland. Att PSRX Volkswagen Sweden är ”the team to beat” står nu i halvtid av serien fullständigt klart då Johan nu tog sin tredje seger på fyra omgångar och den enda gång han inte vann (World RX i Storbritannien i maj) gjorde hans team-kollega Petter Solberg det.
Av de 45 000 åskådarna beräknades det att det fanns runt 30 000 svenskar i publikhavet och när de slutade ropa hans namn efter målgång, fick Johan ett ögonblick när han kunde reflektera över vad han gjort.
Det här är den seger jag ville ha, jublade han förtjust och men även känslosamt
Den här segern betyder så mycket för mig inför min hemmapublik och naturligtvis, det är också hemmabana för hela teamet. Jag är så glad för allas skull!
PSRX Volkswagen Sweden hade en vinstgivande taktik inför Höljes med pole position efter kvalomgångarna.
Det var verkligen viktigt att vara etta och tvåa efter kvalen, då kunde vi vara säkra på att gå in i var sin semifinal, säger teamägare Solberg:
– Jag hade inte de bästa tiderna i de tidiga heaten med mycket trafik igår men det gick bra idag på morgonen och jag vann Q4 vilket gav oss den position vi ville ha, menade Petter.
Det såg också perfekt ut ända till jag fick stopp i starten i min semifinal, jag kunde bara inte tro det var sant.
Allt hårt arbete som bara gick upp i rök…
Ok det är racing, jag ska inte låta det här förstöra festen som vi verkligen förtjänat här hemma i Sverige, menade WRX tvåan och la till.
Ni märker kanske att jag är lite mer svensk den här weekenden…
Nu leder Johan på 181 poäng före Petter med 150 och Mattias Ekström som stod över till förmån för DTM, på 143.
Pallen i Sverige blev märkligt nog exakt samma som senast i Hell med Andreas Bakkerud som tvåa och Sebastien Loeb som trea.

*
BloggMagdaI Euro RX var SMK Hörbys Magda Andersson på väg mot final efter att allt mer ökat tempot under helgen men så hamnade hon i samma ”folkrace-krasch” som även Robin Larsson var med i och så var helgen förstörd. Istället blev det temakompisen i Marklund Motorsport, Anton Marklund som fick göra seger-donuten.
Det känns fantastiskt att äntligen få stå överst på pallen här. Vi var snabba hela helgen men hade strul med tekniken i Q2 och Q3 så för mig var det ett måste att göra en bra tid i Q4 för att komma till semifinalen och det gick bra, fick andra led i semifinalen, berättar Anton.
En semi där det hände mycket, men vi kom ut okej genom det och kunde sen köra till mig en pole plats i finalen.
Finalen kändes bra och vi hade bra fart och kunde passera Alexander Hvaal som också fick problem, sen var det bara åka, förklarar Anton som nu leder EM-serien.
Det är två tävlingar kvar och inget är klart ännu så det går inte slappna av! BloggMrklund
Tvåa efter Anton slutade hemmaföraren Peter Hedström där teamkollegan Alexander Hvaal tvingades bryta i ledning.
Motorn började gå dåligt och sedan slog elden upp, så det var bara att styra åt sidan, berättar Alexander. BloggHvaal
Med detta drog Hedström upp till andra plats vilket han höll in i mål.
– Jag rankar andraplatsen inför hemmapubliken som en av de största i karriären, jag har ju varit tvåa här tidigare, men då var motståndet sämre, menade Hedström.
Tomelillas William Nilsson kom även han til final i RX Lites och där det till slut blev en fin tredje plats.

*

BloggNeuvilleDet blev storslam för Hyundai när man kunde räkna in tre ljusblå i20 WRC på de fyra första platserna i WRC Rally Poland. Som extra bonus kom också Michele Nandans teams första dubbelseger med Thierry Neuville som vinnare och Hayden Paddon på andra plats. Den som lyckades spräcka den ljusblå dominansen var M-Sports Sebastien Ogier på tredje plats innan Dani Sordo körde in som fyra.Bloggtänak
Ott Tänak och belgaren hade rallyt igenom en stenhård fajt men ett par misstag från Tänak där det sista slutade i ett träd (bilden), avgjorde till killen med de ”orangea glasögonen”.
Helt klart var det skönt att åter gå upp i ledning efter att Ott brutit i morse, konstaterade Neuville innan han och Nicolas Gilsoul hoppade upp på biltaket och började veva den belgiska flaggan.
Då kunde vi åter börja andas och köra lite mer avspänt, inte för mycket men tillräckligt för att säkra segern.
Nu minskade gapet för andra tävlingen i rad mellan ledande Ogier och Neuville vilket så klart inte beklagades från Hyundai #5.
Vi måste fortsätta jobba i samma riktning resten av året men nu ska vi först njuta av årets tredje seger!

*
KM2017009257.jpgBlir lite förvånad över att inte Andreas Mikkelsen var bättre med i sin andra tävling med WRC-Cittran. En nionde plats omgiven av ”B-lagspelarna” Elfyn Evans och Juho Hänninen tror jag att både Andreas och Yves Matton är besvikna över. Istället var det Stephane Lefevbre som gjorde sitt livs race och rullade in som femma medan Craig Breen som vanligt sinkad av tekniska problem och slutade elva.
Andreas var också kortfattad i sin summering av det polska WRC-bidraget.
Sträckorna var bättre andra gången och vi försökte ta oss i mål och knipa poäng på Power stage. Nu ser jag framemot att få testa C3:an på asfalt inför Rally Deutschland.

Där blir Mattons line up, Kris Meeke, Andreas Mikkelsen och Craig Breen. Till närmast kommande Rally Finland står både Mikkelsen och Lefebvre över och istället är det Meeke, Breen och märkligt nog tämligen grusovana Khalid Al-Qassimi som sitter i de tre C3:orna.

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Poland (POL) - WRC 29/06/2017 to 02/07/2017 - PHOTO : @World

Mads Østberg och Ola Fløene fick till det riktigt bra vilket i slutet innebar en sjunde plats i
ONEBET JIPOCAR WORLD RALLY TEAM-Fiestan. Här kunde Mads glädja sig åt en helt problemfri söndag och en tävling för första gången helt utan tekniska problem, vilket också har varit helgens målsättning.
Vi har lärt oss mycket om set up under rallyt vilket kommer till god nytta inför Rally Finland, menar Mads.
Något som bådar gott inför ”Finlands GP” är att Mads och Ola tillhört de allra snabbaste när det varit ”flat out-sträckor”.
Nu ska vi bara allt positivt med oss till Finland och på dom vägarna känner jag att vi hittat ” et oppsett som fungerer godt”…

*

Rally Poland 7842

Efter fyra raka segrar i WRC2 blev det i Polen årets första andraplats för Pontus Tidemand och Jonas Andersson. En placering som stärker ledningen i klassen och nu talar väldigt mycket för ett VM-guld till Pontus.
På de luriga och väldigt hala sträckorna var det Ole Christian Veiby, teamkompis både hos Skoda och Even Management som var den förste som lyckades betvinga Pontus i årets WRC2. Efter att mesta tiden varit några sekunder bak Veiby så ökade gapet avsevärt efter en punktering som sinkade runt minuten.
Det gick undan där ute, konstaterade Pontus.
Vi gasade på för fullt där det var möjligt, men totalt sett gick vi inte på maxkapacitet eftersom vi klarade oss utan missar. När man ligger alldeles på gränsen är de där misstagen oundvikliga. Punkteringen var självklart trist, särskilt som vi hade en riktigt bra känsla innan!
Att Pontus var snabb visar han med att vinna nästan hälften av de totalt 23 sträckorna.
En andraplats är bra för mästerskapet och vi har helt klart haft en övervägande positiv tävling. Körningen på de här tuffa vägarna har gett träning inför kommande år och jag är glad att vi får med oss en bra erfarenhet.
Detta var Pontus femte deltävling av sju möjliga och nästa på tur är Tysklands VM-rally den 17-20 augusti.

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Poland (POL) - WRC 29/06/2017 to 02/07/2017 - PHOTO : @World
Unge värmlänningen Dennis Rådström med kartläsare Johan Johansson går från klarhet till klarhet i Junior-WRC. I helgens Rally Poland blev det också Torsby-förarens första pallplats efter tre körda tävlingar. Dennis och Johan slutade tvåa vilket man absolut var helnöjda med.

Jag kan knappt fatta vad vi gjort!
– Det är obeskrivligt, vi trodde inte att vi skulle vara med och fightas i toppen under vår första säsong, menade kartläsande Johan direkt efter målgång.
Tävlingen började väldigt bra för svenskparet som ledde tävlingen fram till lunchuppehållet på fredagen. Då ökade mästerskapsledaren Nil Solans från Spanien tempot vilket gav seger.
Det känns ändå helt fantastiskt!

Vi har kört jämnt och stabilt hela tiden och visat att vi hänger med den absoluta världseliten, konstaterar Dennis.
Trots tuffa förhållanden med uruselt väder med massor av regn tog man hela sex sträcksegrar, vilket ger viktiga extrapoäng i mästerskapet där teamet leder den interna rookie-cupen.
Vägarna har vart grymt utmanande hela helgen. Först när det var blött och dåligt och sen när det torkade upp och blev toksnabbt. Men vi har haft inställningen att vi ska gilla läget oavsett hur vägarna ser ut, och det har funkat, fortsätter Dennis.
Mycket svensk publik lyfte fram Dennis och Johan vilket dom var mycket glada för.
Det har varit många från Polen som kommit fram och pratat med oss som känner igen oss men framför allt jättemycket svenskar har hejat på oss. Man har sett svenska flaggor överallt!
Nu väntar närmast Slottsprinten i pappa Arnes Appendix K-240 innan det är dags för Rally Finland.

*
BloggGrahnDet blev ännu en seger för Joachim Grahn med GN Motorsports ”Hyr-R5-Fiesta” som den här gången hade sin gamle mekaniker Erling Andersson vid sin sida när man enkelt vann Bravidasprinten. En tävling som kördes med tre heat på nerlagda militärflygfältet i Ljungbyhed och med Lunds AC som arrangör. BloggRobin
Tvåa totalt och bästa 2WD-bil kördes av SMK Hörbys Robin Svensson med Sandra Wybrands som skissläsare, på Henrik Åkesons bild jagas klubbkompisen Tommy Andersson. Även Robin och Sandra var tämligen ohotade då tvåan i klassen (trea totalt) Rolf och Lina Grybb var styvt 18 sekunder efter med den orange Opel Asconan. Klasstrea slutade Joacim Kristiansson/Joackim Wessberg, Opel Corsa. Bästa B-förare och femma totalt i 2WD slutade Thomas och Camilla Brolin som framöver behöver ägna lite kärlek åt Kit-Car Skodan som efteråt bar tydliga spår av ett möte med en däcktrave…BlogBjörn
I Grupp E var Hässleholmarna Björn Hansson/Fredrik Knutsson vassast med sin udda Mazda 323f och nitade vinnaren i A och på tillfälligt besök i Grupp E Toyotan, Hampus Larsson/Frida Axelsson.
I VOC var det som vanligt Peter Vestlund/Magnus Larsson som var vassast men näst bästa VOC-åkare blev SMK Hörbys B-förare, far och son Hansson med förnamn Jonas och Stefan. Även här behövs lite kärlek efter träffen med samma däcktrave som Brolin.BloggjOnas”Asfaltprinsessan” Frida Andersson, Eslöv hade för första gången ”Kungen” själv pappa Mats som sällskap i farfar Östens Opel Kadett. Kombon funkade bra och det blev en andra plats i C-Trimmat efter Hässleholms Andreas Andersson/Fredrik Schultz, BMW Compact.
Nästa deltävling i RS-DM är Österlensprinten på den lite märkliga tävlingsdagen, fredagen den 21 juli. Alla bilder från Ljungbyhed är från Henrik Åkeson.

*
BloggLatvala kopia 5Rally Sweden 2018 har fått en preliminär tävlingsdatum av WRC-promotorn och den är satt en vecka senare än normalt, 15-18 februari. En datum som Glenn Olsson, VD i Rally Sweden är nöjd med.
Med hänsyn taget till annat är detta den bästa lösningen och det är med detta vi nu börjar jobba!
Rally Sweden har även öppnat upp försäljningen av festivalpass för 2018 och datumen kommer att fastställas definitivt efter sommaren.

*
I fredags kördes Eskilstuna Sprintcup i ”Ekebygropen” och därifrån rapporterar min ”stringer” (utrikeskorrespondent) Pierre Skytt.BloggÖbergDet var den tredje deltävlingen i Eskilstuna Sprintcup, Två gånger två kilometer skulle avverkas och favoritskapet för kvällen fick hållas av hemmasonen, Algot Öberg som i sin Subaru Impreza passade på att skjutsa runt sponsorer. Algot fick upp värmen direkt och var snabbast. Men bara med en tiondels sekund, till C-föraren och fjolårs junioren Pontus Florin som till i år skippat Suzukin mot en riktigt fin och välljudande Honda Civic. Algot berömde Pontus mellan åken, men en viss press kunde anas i Algots uttryck. En press som speakern för övrigt påminde alla om innan andra genomkörningen. Till andra omgången blev det sponsorn Niclas Jacobsson (NJ Elinstallation) som fick hoppa ner i Algots högerstol. Utan den mista rädsla manade han på Algot tillräckligt för att vinna med en hel sekund över totaltvåan Pontus Florin.
-Jag åkte väl i spåren, var snålåkande Pontus kommentar. BloggFlorin
Detta drama blev helt klart snackisen men övriga 95 startande ekipagen gjorde också mycket bra ifrån sig. Tvåa i den fyrhjulsdrivna klassen och trea totalt blev Björn Jacobsson från Värmdö i sin Impreza, 2,4 sekunder bak Algot. Anders Eriksson från MK Rimo blev bäste tvåhjulsdrivna A-förare i sin Corolla, före Mattias Hallberg från Mälaröarnas MK i sin Volvo 940. Återigen fick Eskilstuna MK motta idel goda omdömen om banan och tävlingen som under ledning av Anita Pentell och hennes funktionärsstab sköttes fläckfritt.”
”Over and out” från Eskilstuna…

*
Närmaste veckan går jag in i ”semester-mode” vilket betyder att Motorbloggen kommer att uppdateras sporadiskt. Målsättningen är dock varje dag som vanligt men med semester (plus en sambo/hund) så finns inga garantier…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *