Ogier ställer krav för fortsättning, Stugemo till Rally Finland, Dackefejden-tips, MSR-favorit avstängd och Buick by Opel…
Trots klar WRC-ledning och jätteläge för ett femte guld är inte Sebastien Ogier helt i harmoni med sin roll hos Malcolm Wilson och M-Sport. Inför framtiden ställer Seb inte helt oväntat krav och där ett sådan är att han vill se Ford ta mer aktiv del i M-Sport. Som det är nu är M-Sport det enda WRC-teamet som drivs i privat regi, låt vara med stor påverkan från Ford men till syvende och sist så är det ändå Mr Wilson som bestämmer.
Seb vill nu ha ett renodlat fabriksteam att köra för om det ska bli en fortsättning 2018 vilket fortfarande är hans huvudspår avslöjar han för Motorsport News. I intervjun säger han också att förhållandena i M-Sport för närvarande inte är alls så bra som han önskar och att man i framtiden inte har muskler nog för att vara ett vinnar-team i WRC.
– Jag gillar stabilitet och skulle älska om Ford äntligen tog beslut att stödja oss och att vi kunde fortsätta tillsammans. Kommer Ford med tror jag att jag stannar!
Med detta avslöjar också Seb att han redan pratat med andra team och min spekulation är att Yves Matton till exempel skulle kunna ”döda” för att få in nationalikonen i en av sina bilar. Tror även att Ogier gärna skulle ta en sådan plats men då måste Matton förutom allt ekonomiskt även kunna visa att C3 WRC utvecklas i rätt riktning. Alltså inte som det är för närvarande…
Därmed brinner det lite i knutarna för M-Sport med att få ihop ett Ford-paket då WRC-ledaren menar att han inte som i fjor kan vänta till oktober-november på ett besked.
Wilson slår fast att han absolut vill behålla samma line-up som i år och säger han till Motorsport News.
– Förstår Sebastien och vi jobbar ”flat out” för att hitta lösningar, menar Wilson.
Lösningar som han menar är, antingen en storsponsor eller att Ford kliver in på ett helt annat sätt. Men säger också att om inget av detta sker är det tveksamt om man lyckas behålla Ogier i det Cumbria-baserade teamet. Han sticker inte under stol med att man riskerat mycket rent ekonomiskt när kontraktet skrevs med Ogier.
– Var lite i ”limbo-ställning” ekonomiskt när det plötsligt blev möjligt att få den förare jag alltid velat ha ”a golden opportunity”!
Som sagt, jag blir inte förvånad om Ogiers Ford-åkande bara blir ettårigt och om så blir fallet ligger nog Citroën bäst till som ny adress. Kanske ett switch med Kris Meeke blir verklighet…
*
I går dök Lars Stugemo och Kalle Lexes namn upp i anmälningslistan till WRC Neste Rally Finland och blev därmed förste svensk att anmäla sig till ”Finlands GP”. Färdmedel i Tusen Sjöars Land blir så klart HiQ/Sunnyside-Skodan.
*
Mer Finland och nästa talang som avfyras därifrån är 20-årige Emil Lindholm, son till välkände f.d rallyproffset Sebastian Lindholm och kusin till Marcus Grönholm. Sämre gener som rallyförare kan man ju ha. Emil får nu chansen att köra i Rally Finland efter att ha slagit sina tre medtävlare där priset är just en start på hemmaplan i J-WRC. Nu följer Lindholm i spåren på tidigare vinnare som Teemu Sunninen och Opel Adam-vinnaren Jari Huttunen. Att han är lycklig över möjligheten är att underdriva.
– En stor ära om man ser vem som tidigare vunnit ”Future Rally Star”, konstaterar Emil.
– Jag hoppas verkligen att att jag kan följa i deras fotspår och detta är verkligen det största som hänt mig!
*
Från Finland till Norge och i helgen är det dags för femte ”NM-runden”, Aurskog-Høland Rally. En tävling som säkerligen många hoppas är lite trendbrott då man för första gången i mästerskapet spräckt ”100-vallen”, just nu tre bilar mer. Bland favoriterna finns SSR-vinnaren Frank Tore Larsen, WRC2/ASPRC-åkaren Ole Christian Veiby och alltid snabbe Eyvind Brynildsen som ska köra senaste uppdaterade versionen av R5-Fiestan. Inte heller Anders Grøndal som går ut allra först kan räknas bort.
Intressant start gör en annan SSR-vinnare Steve Røkland som debuterar i 4WD med en Subaru Impreza.
*
På hemmaplan är det dags för stortävling i Småland med SSRC-deltävlingen ”Dackefejden”. Förutom SSRC och DM så är det även en del av VOC Mekonomen Rallys SverigeSerien. Knappt 60 bilar drar till Växjö som är ett av seriens mest använda utflyktsmål under åren.
– Det liknar nästan en kärlekshistoria. Växjö har sedan många år en stabil plats i tävlingskalendrarna för klassens nationella serier sommartid, menar ansvarige Roger Fransson.
– En viktig anledning är den variation som Wäxjö MS bjuder på där sträckorna sällan är de samma som tidigare år. På så sätt blir det en ny tävling för oss även om arrangören är densamma.
Roger rankar också favoriter till segern och i A-klassen väljer han André Nygren men lägger till en brasklapp.
– Den här gången tror jag faktiskt att Henrik Levin är det största hotet och på den typen av väg som finns nere i Småland där trivs han och Ida.
I B-klassen väljer Roger två förare Emil Andersson (bilden) och unge Isac Nordström medan Kim Mastad får hans röst bland C-förarna.
Skånskt tippar Roger i Ungdomsrally och då SMK Hörbys Victor Hansen.
– I Växjö tippar jag en spik på vinnare och jag tror Victor blir för svår för konkurrenterna i första hand Emil Friman och Lukas Hägg.
*
Dackefejden blev minst sagt rejäl tävling med över 180 bilar anmälda och där Hässleholms Stoffe Nilsson än en gång får finna sig i att vara storfavorit. Hitintills har Stoffe med Jesper Johansson som kartläsare i sin Vinslövs-byggda Subaru-värsting vunnit allt i SSRC. Nu får ni gissa vem ssom toppar 4WD-tipset. Med bara sju bilar anmälda nöjer jag mig den här gången med att bara tippa ”pallen”.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Robin Adolfsson Mitsubishi
3. Ingvar Andersson Subaru.
Desto fler i 2WD (32 i A-klassen) vilket gör det tufft men ändå ganska lätt tror jag.
1. Robin Sandberg Toyota
2. Mattis Olsson Toyota
3. Christopher Zeijlon Volvo
4. Johan Green Toyota
5. Hans Johansson Volvo
Första start klockan 10.00.
*
Lite mindre men ändå så körs på söndag fjärde upplagan av Emanuels minne i Kimme bergtäkt vid Väderstad. Men här har man ändå fått gallra då det var satt till 50 startade som kommer att köra en sträcka tre gånger och alla räknas.
Bland de tunga namnen märks Peder Hadarsson och Tobias Pettersson.
*
SM-ledaren i Trimmat 2 WD Martin Lundquist hade som bekant en tung helg senast i Rally-SM uppe i Gävle då Golfen ”dubbelrullades” och nu är i behov av mycken kärlek för att vara i form till Kolsva i augusti. Något som gräver ett djup hål i budgeten och nu hoppas Martin och hans kompisar att någon/några vill hjälp till att få Golfen tävlingsklar igen. På Facebook vädjar man om stöd, ”Vill du se dom de kommande SM tävlingarna så swisha ditt bidrag till073-3195448 och märk det: Rally SM 2017
Har du ett företag och vill hjälpa till kontakta oss på lundquistmotorsport@gmail.com eller ring 073-3195448”.
*
Ungefär samma sak men inte riktigt så dramatiskt är fallet för danske talangen Simon Valentin/Ditte Kammersgaard som behöver sponsorer för att kunna fullfölja sin satsning på nya Tour European Rally-serien som har nästa stopp i Belgien och Ypres-Rally. Simon och Ditte vann premiären med sin hyrda R2-Opel i rumänska Transilvania- Rally men nu är det högst osäkert med en fortsättning. Förhandlingar med ett par sponsorer rann ut i sanden och nu är det snart försent att hitta nya pengar och starten i Ypres måste ställas in.
– Vi försöker in i det sista, hälsar Simon Valentin.
*
I onsdags gick en av de riktiga favoriterna till seger i kommande Midnattssolsrallyt, värmlänningen Arne Rådström ut på Facebook och meddelade att han blivit avstängd från allt tävlande i sex månader. Arne skrev, ” Jag vill informera om att jag har blivit avstäng i sex mån från all rallytävlande.
Det är anmälan från en medtävlande under Rally Sweden som ligger bakom avstängningen.
Jag håller naturligtvis inte med om domen eller han som anmält mej.
Jag har därför lämnat in en överklagan till (RIN) Riksidrottsnämnden med hopp om att kunna starta i Midnattsolsrallyt .
Ni som har funderingar kring detta är välkommen att ringa mej. 070-5902025”.
Detta handlar om när Rådström kom ikapp Patrik Hertsenberg med Daneil Ellison som kartläsare i deras Lancia Fulvia under dag två. Då Lancian inte flyttade på sig blev, jag citerar Protokollet från Juridiska Kommittén” påkörda bakifrån” och ”Detta medförde att att bilen med Hertsenberger/Ellison tvingades av vägen”. Vidare att Rådström , ”ansåg att framförvarande förare inte tillräckligt snabbt lämnade plats för omkörning”.
I JK-protokollet kan man även läsa att händelsen inträffade i dagsljus, på ett kurvigt avsnitt och utan att det gavs någon signal för omkörning. Rådström har medgett ”att omkörningen inte var regelmässig” och har även betalat för de skador på Lancian som uppstod.
JK bedömde det som att beteendet ”både ur säkerhetsmässigt och sportsligt perspektiv är oacceptabelt” plus ”Risken för personskador var uppenbar”.
Nu återstår att se om Volvo 240-åkarens överklagan vinner gehör hos Riksidrottsnämnden och det blir start i MSR. Oavsett vilket så har Rådström dock massivt stöd på Facebook av alla kommentarer att döma, rätt eller fel? Jag är glad att jag inte behöver avgöra sådant här…
*
En intensiv racinghelg väntar också med både STTC/Rally X Nordic på Solvalla och ny Mattias Lindberg show när V8 Thunder Cars är på plats i Norge och Rudskogen.
*
I onsdags tog Euro RX-föraren Magda Andersson studenten i Lund och Motorbloggen vill gratulera till denna milstolpe. Dock var det lite tråkigt att som jag misstänker, pappa Håkans ansträngningar att fixa fram en Opel för hemfärden till Löberöd gick om intet. Istället fick Magda åka Audi R8 vilket så klart inte på långa vägar var något fullgott alternativ till en Russelsheimare. Tror att Håkans BMW-befläckade bakgrund kan ha spelat roll i sammanhanget…
Idag gratulerar jag SMK Hörbys coming girl i funktionärsleden Linn Wigren som även hon gick ut med den vita mössan på huvudet från Milnerskolan i Kristianstad. Vid onsdagens karneval var Linn en av de livligaste, något som hon antagligen kan skylla på generna från pappa VOC-Ola…
*
I utmärkta tidningen ”Klassiker” avslöjas i nyaste numret att GM försökte i slutet av 60-talet få fart på försäljningen av bilmärket Buick. Man tog då helt enkelt och satte Buick-dekaler på Opel Rally Kadett och kallade skapelsen ”Buick Opel Rally”. I annonsen användes en bild på en kusin till ”Silver-Kadetten” och detta om något borde fått fart på dollarna hos Buick-handlarna men tror inte att försöket blev så lyckat. Jag har åtminstone aldrig sett någon Buick Opel Rally under mina USA-besök…